شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


۴نکته مهم در رانندگی سفرهای تابستانی بی خطر


۴نکته مهم در رانندگی سفرهای تابستانی بی خطر
سفرهای تابستانی کم و بیش آغاز شده و با توجه به اینکه امسال از مدت فصل سفر، ۲۰روز کاسته شده- به دلیل شروع ماه رمضان از دهه دوم شهریور حجم آن فشرده تر می شود. بنابراین باید شاهد ترافیک سنگین تری در جاده های کشور باشیم. به همین دلیل پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی توصیه هایی برای مسافرت های درون و برون شهری دارد که در ذیل می آید.
امید است رانندگان با توجه به این توصیه ها خاطرات خوشی برای خود، خانواده و دیگران رقم بزنند و تابستان داغ امسال را به جهنمی جگرسوز برای دیگران تبدیل نکنند.
● رانندگی در آزادراه ها
رانندگی در آزاد راه ها تابع مقرراتی است که رعایت آنها به ایمنی سفر می انجامد این مقررات عبارتند از:
۱) اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک ها، چراغ های راهنما، ترمز و...)
۲) خود و دیگر سرنشین صندلی جلو را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی آموزش دهید.
۳) پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو) در خط تعیین شده حرکت کنید.
۴) در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل از چراغ راهنما و آینه استفاده کنید.
۵) از بیرون نبودن اعضاء بدن سرنشینان اتومبیل در هنگام حرکت اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
۶) سعی کنید در هنگام رانندگی با سرنشینان اتومبیل و تلفن همراه صحبت نکنید.
۷) در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض ضمن کاهش سرعت با توجه به آینه وسیله نقلیه و بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی در مسیری که قبلا پیش بینی کرده اید قرار گیرید.
۸) در پشت فرمان اتومبیل نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصاب آرام رانندگی کنید.
۹) جاده همیشه تسلیم راننده با احتیاط است. راه باز وسوسه انگیز است. پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
۱۰) هنگام سفر، کنار آزاد راه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیکترین پارکینگ می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.
۱۱) از پاک کردن شیشه ها و چراغ های اتومبیل خود غفلت نکنید.
● خطرات حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها
آگاهی و شناخت کامل رانندگان از علائم ترافیکی و دانستن معنا و مفهوم هر کدام و پیروی از دستورات و توصیه های آنها یکی از مهمترین عوامل ایمنی تردد در کلیه راه ها و بخصوص در بزرگراه ها و آزادراه ها می باشد.
به عنوان مثال هنگامی که وارد یکی از بزرگراه های داخل شهر می شویم، باید خروجی های آن را بشناسیم و قبل از رسیدن به محل مورد نظر، با استفاده از چراغ راهنما و رعایت حق تقدم عبور سایر وسایل نقلیه، در منتهی الیه سمت راست قرار گرفته و خودمان را برای عبور از خروجی بزرگراه آماده سازیم. این کار آسان، با توجه به تابلوهای اخباری راهنمایی (علائم پیش آگاهی جهت نما)، امکان پذیر است. ولی متأسفانه عده ای از رانندگان وقتی از مقابل خروجی مورد نظر بزرگراه گذشته یا به اشتباه وارد خروجی یک بزرگراه شدند، ناگهان در میانه راه متوقف و تصمیم به بازگشت می گیرند و با حرکت به صورت دنده عقب می کوشند به جای اولشان بازگردند تا وارد خروجی شده یا مسیر بزرگراه را تا رسیدن به خروجی مورد نظرشان، ادامه دهند! ولی باید این نکته را در نظر داشت که همواره آسان ترین راه حل بهترین راه برای رسیدن به هدف نیست.
انجام این کار یعنی حرکت با دنده عقب، در موارد مذکور و به ویژه در خروجی پل های هوایی بسیار خطرناک است. زیرا با توجه به کم بودن عرض خروجی بزرگراه ها و پل ها همین طور به دلیل انحنای مسیر و کامل نبودن میدان دید احتمال تصادف با خودروهایی که با شتاب و بدون آمادگی و پیش بینی قبلی وارد خروجی می شوند، افزایش پیدا کرده و چه بسا به جرح و مرگ رانندگان و سرنشینان آنها و به خصوص راکبان موتورسیکلت ها می انجامند. پس به یاد داشته باشیم وقتی که به اشتباه وارد خروجی بزرگراه یا پل هوایی شدیم. یا از مقابل خروجی مورد نظرمان در بزرگراه عبور کردیم حق دنده عقب گرفتن و به خطر انداختن جان خود و سایرین را نداریم.
● حرکت بین خطوط
برای نظم بخشیدن به رفت و آمد خودروها و پیشگیری از برخورد و تصادف آنان با یکدیگر، بزرگراه ها، آزادراه ها و خیابان های عریض را خط کشی کرده اند تا وسایل نقلیه از میان این خطوط عبور کنند و مزاحم رفت و آمد بقیه خودروها نشوند. با این حال برخی از رانندگان ترجیح می دهند از روی خطوط این معابر بگذرند و لحظه به لحظه نیز مسیر خود را عوض کنند! به این معنا که یک باره تصمیم بگیرند از سمت دیگری حرکت کنند و دوباره به جای اولشان بازگردند.
به رانندگان توصیه می شود هنگام رانندگی، مسیر حرکت خود را حفظ کنند و با این کار هم خودشان سریع تر و به سلامت به مقصد رسیده و هم سایر رانندگان بدون دغدغه خاطر به مسیرشان ادامه دهند. بدون آنکه نیازی به انجام مانورهای خطرناک و دردسرآفرین باشد.
همچنین رانندگان می توانند با توجه به تابلوهای رایانه ای و گوش دادن به پیام های ترافیکی رادیو پیام از وضعیت عمومی ترافیک شهر تهران آگاه شوند و درباره عبور از خیابان یا بزرگراهی که ترافیک سبک تری دارد، تصمیم بگیرند؛ این اقدام باعث می شود ترافیک بزرگراه ها بهتر توزیع شود و رانندگان، زودتر به مقصد برسند.
● سبقت مجاز
بهترین راه برای رسیدن به ترافیک روان در سطح شهر و بهبود بخشیدن به وضعیت عبور و مرور، اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان است که این مهم تنها از طریق اجرای صحیح مقررات میسر می شود. با توجه به اینکه آیین نامه راهنمایی و رانندگی سرعت را در هر موقعیت خاصی تعیین کرده است لذا رانندگان می توانند با رعایت سرعت مجاز، برای تسهیل در رانندگی و طی مسافت در زمان کمتر، از خودروی جلویی خود با رعایت قوانین و شرایط مکانی خاص سبقت بگیرند. رانندگانی که قصد سبقت گرفتن از خودرویی که در جهت آنها حرکت می کند را دارند باید پس از دادن علایم لازم (روز بوق کوتاه، شب استفاده از نور بالا و پایین چراغ خودرو) فقط از سمت چپ آنها سبقت بگیرند و پس از طی مسافت کافی به نحوی که راه خودرویی که از آن سبقت گرفته شده مسدود نشود یا موجب تصادف نشود مجدداً به طرف راست بروند و در مسیر اولیه حرکت قرار گیرند. شایان ذکر است که سبقت گرفتن ازطرف راست وسیله نقلیه ای که در حال گردش به چپ می باشد مجاز است. رانندگان خودروهایی که از آنها سبقت گرفته می شود بایستی راه را برای خودرویی که در حال سبقت گرفتن است باز کنند و بر سرعت خود اضافه نکنند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید