شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی دوباره حزب الله


پیروزی دوباره حزب الله
سرانجام در جریان مذاکرا ت حزب الله و سران رژیم صهیونیستی در خصوص مبادله اسرا،مقاومت اسلامی لبنان توانست پیروزی دوباره ای را در برابر تل آویو کسب نماید.این پیروزی مرهون پایداری حزب الله بر سر مواضع خود است.هم اکنون ایالات متحده امریکا و اسرائیل نسبت به استیصال خود در برابر فرزندان مقاومت اسلامی لبنان آگاه شده اند....
پس از شکست رژیم صهیونیستی در مقابل حزب الله در جنگ ۳۳ روزه،معادلات‌سیاسی تل آویو به طور کامل برهم ریخت و اختلافات داخلی میان حزب لیکود و دیگر احزاب صهیونیستی شدت گرفت.پیروزی اخیر حزب الله در خصوص مبادله اسرا در حالی بدست آمده است که تل آوی روزهای بحرانی خود را سپری می کند.بحرانی که دامنه آن هرلحظه بیشتر گسترش می یابد.
.اعتراف تل آویو نسبت به شکست نظامی در برابر حزب الله با انتشار گزارش کمیته وینوگراد رنگ و بوی تازه ای یافت.حتی ایهود اولمرت،نخست وزیر اسرائیل نیز در برابر قدرت نظامی حزب الله سر تعظیم فرود آورد و شکست تل آویو در برابر مقاومت اسلامی لبنان را پذیرفت.اخیرا شاهد پیروزی دوباره حزب الله بر رژیم صهیونیستی بودیم.البته این پیروی در فاز سیاسی عینیت یافت و در جریان آن اسرائیل ناچارا و از سر ضعف با مبادله اسرا ،مطابق خواست حزب الله،موافقت نمود.پیروزی سیاسی اخیر حزب الله بر رژیم صهیونیستی را می توان مکمل پیروی نظامی تابستان سال ۲۰۰۶ دانست.امروزه حزب الله با درایت و مدیریت خود موفق شده است تل آویو را در دو حوزه نظامی و سیاسی به زانو در آورد.این در حالیست که حزب الله در جریان دیگریهای ماه گذشته لبنان و برگزاری نشست دوحه نیز پیروز اصلی میدان بود.سازمانهای اطلاعاتی عربستان سعودی و موساد تصور می کردند که با شهادت عماد مغنیه (حاج رضوان)و تهدید مقاومت اسلامی لبنان،می توان ارکان قدرت این جنبش را متزلزل نمود،اما پیروزی اخیر حزب الله در مسئله تبادل اسرا رویاهای واشنگتن و تل آویو را به سراب تبدیل نمود.
رییس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در این خصوص تاکید می کند که موافقت تل آویو با تبادل اسرا به منزله موفقیت عملکرد مقاومت است.
مقاومت در جنگ ژوییه‌ی ۲۰۰۶ از وعده‌ی خود یعنی آزاد سازی اسیران سخن گفت؛ سراسر جهان هرگز قادر نخواهد بود بدون اجرای شروط مقاومت یعنی آزادی اسیران دو سرباز اسراییلی را به آنها بازگرداند. به همین دلیل است که اظهارات مقاومت صادقانه ترین، قوی‌ترین و بالاترین است.
همچنین رئیس هیئت علمای جبل عامل لبنان با استقبال از عملیات مبادله اسیران در روزهای آینده استقبال کرد و آن را پیروزی دیگری برای مقاومت دانست.
بر اساس اظهارات شیخ عفیف النابلسی ، آزادی اسیران درچارچوب جهاد مداوم و همه جانبه برای رسیدن به این هدف بزرگ صورت گرفت به گونه ای که مقاومت پیروزی جدیدی را در برابر دشمن بدست آورد و رژیم اسرائیل را وادار کرد که به خواست و اراده آن تن دهد.
از سوی دیگر،با رقم خوردن پیروزی اخیر حزب الله،استیصال مخالفان سید حسن نصرالله در لبنان و خاورمیانه به نقطه اوج خود رسیده است.برخی اطلاعات به نقل از یک منبع صهیونیست حکایت از آن دارد که سعد الحریری رئیس جریان المستقبل لبنان و مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات عربستان با سفر به تل آویو و دیدار با نخست وزیر رژیم اسرائیل دیدار کردند و از وی خواستند تا عملیات مبادله در زمان حاضر به خاطر پرهیز و جلوگیری از تقویت جایگاه حزب الله و ضربه وارد شدن به جایگاه عربستان و هم پیمانان آمریکا (نیروهای ۱۴ مارس) در لبنان انجام نشود،اما تل آویو چاره ای جز پذیرش شکست مجدد خود در مقابل حزب الله نداشت.
پیروزی حزب الله در خصوص مبادله اسرا سبب سنگین تر شدن وزن جریان ۸ مارس در معادلات سیاسی بیروت گردیده است.پس از پایان نشست دوحه،گروه ۸ مارس موقعیت مناسبی در لبنان پیدا کرد. رییس حزب آزاد ملی لبنان آزادی اسیران لبنانی را مکمل پیروزی های “ مقاومت “ دانست و این پیروزی را تبریک گفت. میشل عون این موضوع را پس از نشست نمایندگان عضو فراکسیون خود در مجلس لبنان مطرح کرد.
رژیم صهیونیستی قرار است بزودی در ازای تحویل “ الداد ریگیف “ و “ایهود گولد فاسر “ دو نظامی اسیر خود نزد حزب‌الله ، به آزادی پنج تن از اسیران لبنانی از جمله سمیر قنطار قدیمی‌ترین اسیر این کشور ، تحویل اجساد جمعی از شهدای مقاومت ، تعدادی از اسیران فلسطینی ، تحویل نقشه‌های مناطق مین گذاری شده در جنوب لبنان و ارایه اطلاعاتی درباره چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان تن در دهد.
هم اکنون حزب الله لبنان خود را برای برگزاری جشن آزادی سمیر قنطار و اسرای دیگر از زندان های رژیم صهیونیستی آماده می کند. سمیر قنطار که از سی سال پیش در زندان های اسرائیل به سر می برد به زودی آزاد خواهد شد. طبق تواقفق صورت گرفته قرار است سمیر قنطارو تعدادی دیگر از اسرای لبنانی با اجساد دو سرباز اسرائیلی که از دو سال پیش در اختیار حزب الله قرار دارد معاوضه شود.انعکاس استیصال تل آویو در برابر حزب الله را می توان در اظهارات اخیر اولمرت مشاهده نمود:
“اسرائیل چنان اندوهی را بخود خواهد دید که جز احساس ذلت ناشی از جشنهای لبنانیها چیزی با آن برابری نمی کند. “
در این جا لازم است به نکته ای دیگر اشاره نماییم.اینکه جریان ۱۴ مارس ،خصوصاافرادی مانند ولید جنبلاط و سمیر جعجع چاره ای جز شناسایی حزب الله به عنوان اصلی ترین بازیگر بیروت ندارند.در غیر این صورت،ایستادگی آنها در برابر جریان ۸ مارس کاملا به ضرر آنهاست.پیروزی مجدد حزب الله بر رژم صهیونیستی جای هیچ گونه قدرت مانوری را برای جریان ۱۴ مارس و طرفداران غرب در بیروت باقی نگذاشته است.
لبنان به برکت مقاومت امروز نقش رهبری را در جهان عرب ایفا می کند و امروز وعده صادق سید حسن نصرالله ، رهبر مقاومت تحقق می یابد.امروزه مثلث واشنگتن،تل آویو،پاریس شکست تازه را در برابر حزب الله پذیرفته است.شکستی که ناکامی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه را تضمین و تکمیل نمود.
اسرائیل هم اکنون بار شکست سنگین اخیر خود دربرابر حزب الله را بیشتر حس می کند.با این وجود برخی وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به طرح تبادل زندانیان با حزب الله رای منفی دادند. رونی بارئون وزیر دارایی، دانیل فریدمن وزیر دادگستری و زئیو بوئیم وزیر مسکن سه وزیر کابینه اسرائیل بودند که با طرح تبادل زندانیان با حزب الله مخالفت کردند. فریدمن وزیر دادگستری اسرائیل نیز دراینباره گفت تصویب این طرح پیام ضعف اسرائیل را با خود دارد. این اقدام بهای گزافی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت و پیروزی بزرگی برای حزب الله خواهد بود. اما اولمرت و دیگر وزرای اسرائیلی که ناتوانی خود در برابر حزب الله را پذیرفته اند،از اظهار نظر در این خصوص خودداری نموده اند.
موضع گیری سانه های اسرائیلی در خصوص تبادل اسرا با حزب الله نیز در جای خود تامل برانگیز است.هاارتص نوشت تبادل زندانیان تسلیم شدن در برابر تهدیدهای حزب الله است.
این روزنامه با اشاره به جنگ دوم لبنان که با وعده بازگرداندن گروگان های اسرائیلی اغاز شد، نوشت نمی توان تضاد بین اظهارات پیشین ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل را با شرایط موجود نادیده گرفت. اولمرت کمی پس از ربوده شدن سربازان اسرائیلی گفت: “ما هرگز به تهدید و باج خواهی تروریست ها تن نمی دهیم و برای نجات جان نیروهای دفاعی خود با تروریست ها مذاکره نمی کنیم.” این در حالی است که کابینه اسرائیل به طرح تبادل زندانیان با حزب الله رای مثبت داد.
در نهایت اینکه پیروزی دوباره حزب الله در رژیم اشغالگر قدس،بار دیگر پازلهای سیاسی خاورمیانه را به سود اسلام گرایان تنظیم نموده است.مسلما این پیروزی روند فرسایش ارتش و دولت اسرائیل را تسریع خواهد نمود و سبب اثبات کارآمدی حزب الله در خاورمیانه خواهد شد.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید