جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر
Deprecated: nl2br(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/vista/mag/ar.php on line 59
زهرا خزاعی
پینوشتها:
۱. Letter on Humanism.
۲. Beng andTime.
۳) اگزیستانسیالیسم و اصالتبشر، ترجمه دکتر مصطفی رحیمی، انتشارات مروارید، چاپ هفتم، ۱۳۵۸، ص ۲۳.
۴) همان.
۵) همان، ص۲۵.
۶) همان، ص۲۷.
۷) همان، ص۴۷.
۸) همان، ص۵۲.
۹. Heidegger, M., "Letteron Humanism" in Basic writings, ed .by D.F .Krell, (New York, London, Harper and Row press; ۱۹۷۷), P.۲۲۴.
۱۰. ibid, P.۲۰۲.
۱۱. ibid, P.۲۰۳.
۱۲. Heidegger [Being andTime], in Basic writings, PP. ۴۲-۳
۱۳. op.cit, P.۲۰۲.
۱۴. ibid, P.۲۰۹.
۱۵. ibid, P.۲۰۸.
۱۶. ibid, P.۲۰۴.
۱۷. ibid, P.۱۹۳.
۱۸. Being andTime, PP.۵۵-۶.
۱۹. op.cit, P.۲۰۵.
که کشیش کلیسای Trinity آن را به هایدگر داده بود، سبب روی آوردن هایدگر به فلسفه وجودی شد. برنتانو در این کتاب کوشیده بود تا معنای کلمه وجود را نزد ارسطو مشخص کند. ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه، در پاسخ به سؤال وجود چیست؟ آن را بر چند معنا اطلاق کرده بود و سؤال هایدگر این بود که اگر وجود بر چند معنا اطلاق میشود، پس معنای اصلی وجود چیست؟
Hieidegger, Introduction; PP.۳-۴.
۲۱. Biemel,w., "The Humanity of Man", in Martin Heidegger, An Illustrated Study, Tr.J.h. Mehta, (Routledgeand Kegan Poul, London and Henley, ۱۹۷۷), p.۱۲۴.
۲۲) واژه دازاین که در فهم متعارف آلمان به معنای existence است، دارای اطلاقات متعددی است. کریستین وولف آن را در معنای وجود عام بهکار میبرد، در مقابل با ماهیت، حادثه، شخص یا حتی خدا. یاسپرس و هایدگر هر دو آن را بر وجود انسان اطلاق میکنند، با این تفاوت که یاسپرس واژه دازاین را بر انسان مادی و existence را بر مرتبه عالی انسان اطلاق میکند، اما هایدگر این اصطلاح را مطلقا بر انسان حمل میکند، به عنوان وجودی که همیشه میتواند خود را درک کند. هایدگر برای تاکید، کلمه را به صورت Da - sein مینویسد تا بر آنجا بودن به معنای گشودگی (openness) وجود که ویژه وجود بشری است، دلالت داشته باشد.
۲۳. tr .John Macquarrie and Edward Robinson (New York, Harper and Row, ۱۹۶۲), p. ۴۲.
۲۴. Letter on Humanism, P.۲۰۷.
۲۵. ibid
۲۶. op.cit, PP. ۱۱۷;۲۱۲;۳۱۴.
۲۷. op.cit, P.۲۲۶.
۲۸. ibid, p.۲۲۱.
۲۹. ibid.
۳۰. Being andTime, Tr. Macquarrie, P.۲۷۰.
۳۱. ibid and Letter ..., P.۱۹۳.
پینوشتها:
۱. Letter on Humanism.
۲. Beng andTime.
۳) اگزیستانسیالیسم و اصالتبشر، ترجمه دکتر مصطفی رحیمی، انتشارات مروارید، چاپ هفتم، ۱۳۵۸، ص ۲۳.
۴) همان.
۵) همان، ص۲۵.
۶) همان، ص۲۷.
۷) همان، ص۴۷.
۸) همان، ص۵۲.
۹. Heidegger, M., "Letteron Humanism" in Basic writings, ed .by D.F .Krell, (New York, London, Harper and Row press; ۱۹۷۷), P.۲۲۴.
۱۰. ibid, P.۲۰۲.
۱۱. ibid, P.۲۰۳.
۱۲. Heidegger [Being andTime], in Basic writings, PP. ۴۲-۳
۱۳. op.cit, P.۲۰۲.
۱۴. ibid, P.۲۰۹.
۱۵. ibid, P.۲۰۸.
۱۶. ibid, P.۲۰۴.
۱۷. ibid, P.۱۹۳.
۱۸. Being andTime, PP.۵۵-۶.
۱۹. op.cit, P.۲۰۵.
که کشیش کلیسای Trinity آن را به هایدگر داده بود، سبب روی آوردن هایدگر به فلسفه وجودی شد. برنتانو در این کتاب کوشیده بود تا معنای کلمه وجود را نزد ارسطو مشخص کند. ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه، در پاسخ به سؤال وجود چیست؟ آن را بر چند معنا اطلاق کرده بود و سؤال هایدگر این بود که اگر وجود بر چند معنا اطلاق میشود، پس معنای اصلی وجود چیست؟
Hieidegger, Introduction; PP.۳-۴.
۲۱. Biemel,w., "The Humanity of Man", in Martin Heidegger, An Illustrated Study, Tr.J.h. Mehta, (Routledgeand Kegan Poul, London and Henley, ۱۹۷۷), p.۱۲۴.
۲۲) واژه دازاین که در فهم متعارف آلمان به معنای existence است، دارای اطلاقات متعددی است. کریستین وولف آن را در معنای وجود عام بهکار میبرد، در مقابل با ماهیت، حادثه، شخص یا حتی خدا. یاسپرس و هایدگر هر دو آن را بر وجود انسان اطلاق میکنند، با این تفاوت که یاسپرس واژه دازاین را بر انسان مادی و existence را بر مرتبه عالی انسان اطلاق میکند، اما هایدگر این اصطلاح را مطلقا بر انسان حمل میکند، به عنوان وجودی که همیشه میتواند خود را درک کند. هایدگر برای تاکید، کلمه را به صورت Da - sein مینویسد تا بر آنجا بودن به معنای گشودگی (openness) وجود که ویژه وجود بشری است، دلالت داشته باشد.
۲۳. tr .John Macquarrie and Edward Robinson (New York, Harper and Row, ۱۹۶۲), p. ۴۲.
۲۴. Letter on Humanism, P.۲۰۷.
۲۵. ibid
۲۶. op.cit, PP. ۱۱۷;۲۱۲;۳۱۴.
۲۷. op.cit, P.۲۲۶.
۲۸. ibid, p.۲۲۱.
۲۹. ibid.
۳۰. Being andTime, Tr. Macquarrie, P.۲۷۰.
۳۱. ibid and Letter ..., P.۱۹۳.
منبع : مجله فلسفی زیزفون
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم دولت توماج صالحی سریلانکا سیدابراهیم رئیسی پاکستان کارگران مجلس شورای اسلامی
کنکور تهران سیل آتش سوزی هواشناسی سازمان سنجش پلیس زنان سلامت شهرداری تهران اصفهان فراجا
قیمت خودرو خودرو قیمت طلا دلار بازار خودرو مسکن قیمت دلار ارز بانک مرکزی ایران خودرو تورم قیمت
موسیقی رهبر انقلاب خانواده فیلم تلویزیون ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی جام حذفی سردار آزمون بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور
هوش مصنوعی ناسا رونمایی بنیاد ملی نخبگان گوگل تیک تاک فیلترینگ
دندانپزشکی مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه