جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر


اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر

Deprecated: nl2br(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/vista/mag/ar.php on line 59
زهرا خزاعی
پی‏نوشت‏ها:
۱. Letter on Humanism.
۲. Beng andTime.
۳) اگزیستانسیالیسم و اصالت‏بشر، ترجمه دکتر مصطفی رحیمی، انتشارات مروارید، چاپ هفتم، ۱۳۵۸، ص ۲۳.
۴) همان.
۵) همان، ص‏۲۵.
۶) همان، ص‏۲۷.
۷) همان، ص‏۴۷.
۸) همان، ص‏۵۲.
۹. Heidegger, M., "Letteron Humanism" in Basic writings, ed .by D.F .Krell, (New York, London, Harper and Row press; ۱۹۷۷), P.۲۲۴.
۱۰. ibid, P.۲۰۲.
۱۱. ibid, P.۲۰۳.
۱۲. Heidegger [Being andTime], in Basic writings, PP. ۴۲-۳
۱۳. op.cit, P.۲۰۲.
۱۴. ibid, P.۲۰۹.
۱۵. ibid, P.۲۰۸.
۱۶. ibid, P.۲۰۴.
۱۷. ibid, P.۱۹۳.
۱۸. Being andTime, PP.۵۵-۶.
۱۹. op.cit, P.۲۰۵.
که کشیش کلیسای Trinity آن را به هایدگر داده بود، سبب روی آوردن هایدگر به فلسفه وجودی شد. برنتانو در این کتاب کوشیده بود تا معنای کلمه وجود را نزد ارسطو مشخص کند. ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه، در پاسخ به سؤال وجود چیست؟ آن را بر چند معنا اطلاق کرده بود و سؤال هایدگر این بود که اگر وجود بر چند معنا اطلاق می‏شود، پس معنای اصلی وجود چیست؟
Hieidegger, Introduction; PP.۳-۴.
۲۱. Biemel,w., "The Humanity of Man", in Martin Heidegger, An Illustrated Study, Tr.J.h. Mehta, (Routledgeand Kegan Poul, London and Henley, ۱۹۷۷), p.۱۲۴.
۲۲) واژه دازاین که در فهم متعارف آلمان به معنای existence است، دارای اطلاقات متعددی است. کریستین وولف آن را در معنای وجود عام به‏کار می‏برد، در مقابل با ماهیت، حادثه، شخص یا حتی خدا. یاسپرس و هایدگر هر دو آن را بر وجود انسان اطلاق می‏کنند، با این تفاوت که یاسپرس واژه دازاین را بر انسان مادی و existence را بر مرتبه عالی انسان اطلاق می‏کند، اما هایدگر این اصطلاح را مطلقا بر انسان حمل می‏کند، به عنوان وجودی که همیشه می‏تواند خود را درک کند. هایدگر برای تاکید، کلمه را به صورت Da - sein می‏نویسد تا بر آن‏جا بودن به معنای گشودگی (openness) وجود که ویژه وجود بشری است، دلالت داشته باشد.
۲۳. tr .John Macquarrie and Edward Robinson (New York, Harper and Row, ۱۹۶۲), p. ۴۲.
۲۴. Letter on Humanism, P.۲۰۷.
۲۵. ibid
۲۶. op.cit, PP. ۱۱۷;۲۱۲;۳۱۴.
۲۷. op.cit, P.۲۲۶.
۲۸. ibid, p.۲۲۱.
۲۹. ibid.
۳۰. Being andTime, Tr. Macquarrie, P.۲۷۰.
۳۱. ibid and Letter ..., P.۱۹۳.
منبع : مجله فلسفی زیزفون


همچنین مشاهده کنید