جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تأثیر رسانه‏ها بر رفتارهای جنسی جوانان


تأثیر رسانه‏ها بر رفتارهای جنسی جوانان
به تصویر کشیده شدن رفتارهای جنسی در عرصه رسانه‏های تصویری و مکتوب، با تأثیر مستقیم بر رفتارهای مخاطبان آن‏ها و به ویژه جوانان و نوجوانان همراه بوده است. بر پایه مطالعات و تحقیقات متعدد، بسیاری از رفتارهای نابهنجار جنسی در بین جوانان، نتیجه انتشار و پخش چنین تصاویر تحریک آمیز و اغواکننده‏ای می‏باشد که روز به روز بر دامنه آن‏ها افزوده می‏شود.
به رغم آنکه رفتارهای جنسی در رسانه‏های جمعی به تصویر کشیده می‏شود، اما به ندرت شاهد بررسی جدّی عواقب و پیامدهای آن در جامعه هستیم. به راستی آیا این گونه برنامه‏ها در رفتارهای جنسی جوانان و مسایلی چون حاملگی دختران مجرد تأثیرگذار است؟ اگرچه نیازمند مطالعات بیشتری در این باره هستیم، اما تحقیقات صورت پذیرفته، صریحاً به رابطه این گونه برنامه‏ها با تغییر نگرش در رفتارها و اعمال جنسی می‏پردازد. مطالعات صورت پذیرفته بر روی جوانان نشان می‏دهد که تماشای این گونه برنامه‏ها می‏تواند تأثیری منفی نسبت به باکره بودن دختران داشته باشد و همچنین زمینه‏ساز روی آوردن به رفتارهای جنسی نابهنجار گردد.
نگاهی به نتایج بررسی‏های موجود بیانگر این موارد است:
۱) ۷۵% جوانان معتقدند که برنامه‏های تلویزیونی و فیلم‏ها، داشتن روابط جنسی را برای آن‏ها به امری طبیعی تبدیل نموده است و این خود دلیلی برای روی آوردن آن‏ها به سکس است.
۲) ۶۳% کارشناسانی که مورد پرسش قرار گرفته‏اند، معتقدند که تصاویر سکسی در تلویزیون، عاملی برای روی آوردن جوانان به سکس می‏باشد.
۳) بیش از ۷۵% آمریکایی‏ها می‏گویند که نحوه پخش برنامه‏های تلویزیونی‏ای که مبلّغ و مشوّق سکس هستند، آن‏ها را به رفتارهای غیرمسئولانه جنسی ترغیب می‏کند.
۴) برپایه مطالعه‏ای مشخص شد که ۵۰% دبیرستانی‏ها (۵۰% پسرها و ۴۸% دخترها) روابط جنسی داشته‏اند. در حالی که در بین پسران و دختران ۱۵ ساله، روابط سکسی به ترتیب ۲۵ و ۲۷% گزارش شده، این رقم در ۱۹ سالگی به ترتیب به ۷۵ و ۸۸% درصد رسیده است. همچنین سن میانگین برای اولین سکس، حدود ۵/۱۶ سال بوده است.
در حالی که برای عمده جوانان و نوجوانان خواهان سکس، شریک‏های جنسی هم سن و سال مهیاست، اما ۲۵% پسران ۱۶ ساله اعلام نموده‏اند که با دختران ۱۴ ساله یا کم سن و سال‏تر و ۱۱% پسران ۱۹ ساله اعلام کرده‏اند که با دختران ۱۵ ساله و یا کم سن و سال‏تر روابط جنسی دارند. به علاوه، ۲۹% دختران ۵-۱۷ ساله هم گفته‏اند که شریک جنسی‏شان ۳ تا ۵ سال بزرگ‏تر از آن‏هاست.
● حاملگی دختران:
اگرچه میزان حاملگی نسبت به دهه‏های گذشته در بین دختران جوان کاهش یافته است، اما مرکز کنترل بیماری‏های آمریکا این کاهش را نتیجه استفاده بیشتر از وسایل ضدبارداری می‏داند. با این وجود و به رغم این کاهش، باز هم میزان حاملگی و تولد این گونه فرزندان نامشروع در ایالات متحده نسبت به دیگر جوامع صنعتی، در بالاترین سطح می‏باشد. تقریباً همه ساله یک میلیون دختر آمریکایی باردار می‏شوند که عمده آن‏ها دست به سقط جنین می‏زنند. پیامدهای اقتصادی این پدیده، سالانه ۶/۹ میلیارد دلار به درآمدهای مالیاتی آسیب وارد می‏کند که بخش مهمی از آن‏ها صرف مراقبت‏های بهداشتی، تسهیلات و کمک‏های همگانی و هزینه پرونده‏های قضایی می‏شود.
اگرچه جوانان اذعان می‏نمایند که بارداری از پیامدهای این گونه روابط است و مشکلی برای جامعه آن‏ها می‏باشد اما این آگاهی، الزاماً به رفتارهای پیش‏گیرانه در آن‏ها نینجامیده است. به رغم آنکه عمده جوانان گفته‏اند که در روابطشان همیشه از کاندوم استفاده می‏کنند، اما ۴۲% دبیرستانی‏ها پذیرفته‏اند که از کاندوم استفاده نمی‏کنند. اگرچه ۹۰% دختران به استفاده از شیوه‏های ضدبارداری اذعان می‏نمایند، اما بررسی‏های بیشتر بیانگر آن است که استفاده از این شیوه‏ها دایمی و یا به نحوی درست نبوده است.
● سکس در رسانه‏ها:
امروزه رسانه‏ها مملو از پیام‏ها و تصاویر اغواکننده سکسی هستند و این در حالی است که به استناد گزارش نشریه انجمن پزشکی آمریکا، جامعه آمریکا برای فهم رفتارهای مسئولانه جنسی از هیچ گونه کمک و حمایتی برخوردار نیست. این عدم حمایت است که به عقاید گمراه کننده و حتی متناقض می‏انجامد که از جمله پیامدهای آن، همین مسأله حاملگی در دختران است. در سال‏های اخیر توجه بیشتری به تأثیر رسانه‏ها بر رفتارهای جنسی جوانان شده است که ماحصل آن‏ها بدین شرح است:
۱) نوجوانان ۳ تا ۱۵ ساله، رسانه‏ها را مهم‏ترین منبع اطلاعاتی خود برای مسایل جنسی می‏دانند.
۲) نیمی از نوجوانان و جوانان از برنامه‏ها و فیلم‏های تلویزیونی مسایل زیادی درباره حاملگی و شیوه‏های ضدبارداری آموخته‏اند.
۳) ۴۰% جوانان اعلام کرده‏اند که از برنامه‏های تلویزیون آموخته‏اند تا چگونه برای صحبت با دوست پسرها و دوست دخترهای خود در رابطه با مسایل جنسی اقدام نمایند.
برپایه گزارش انجمن روان‏شناسی آمریکا، همه ساله جوانان این کشور با ۱۴ هزار تصویر و یا پیام سکسی روبرو می‏شوند. همچنین بر پایه بررسی انجمن کایزر، ۷۵% برنامه‏ها حاوی مسایل جنسی است و در هر ساعت، شاهد شش صحنه سکسی می‏باشیم.
علاوه بر رواج صحنه‏های سکسی در تلویزیون، شاهد تعدیل آن‏ها با پیام‏ها و تصاویری که به مخاطرات و پیامدهای آن بینجامد، نیستیم. بر پایه یکی از مطالعات انجام شده، تنها ۴% این صحنه‏ها به نحوی به پیامدها و مخاطرات آن‏ها پرداخته و از این بین هم فقط نیمی از آن‏ها توجه خاصی به این مسأله داشته‏اند.
امروزه فیلم‏ها و نمایش‏ها در عرصه موسیقی هم با مفاهیم و تصاویر جنسی همراه شده‏اند. اگرچه این گونه مضامین و مفاهیم همواره جنبه‏ای از موسیقی‏های عامه پسند رایج بوده، اما شاهدیم که مضامین سکسی از حالت ابهام گذشته خارج و صریحاً بیان شده و به تصویر کشیده می‏شوند. مطالعات بیانگر آن است که در سال‏های اخیر، زبان توصیف این صحنه‏ها، جای خود را به تصاویر داده است. بر پایه بررسی انجام شده در این باره در می‏یابیم که حدود ۶۰% نمایش‏ها و فیلم‏های ویدئویی حاوی تصاویر و رفتارهای جنسی هستند. همچنین بر پایه مطالعه جدید مرکز رسانه و امور عمومی آمریکا، این گونه برنامه‏ها بیش از هر نوع برنامه تصویری رایج دیگری، حاوی تصاویر سکسی هستند.
اما از مجلات و نشریات نباید غافل ماند. علاوه بر مطالب، شاهد تصاویر اغواکننده زیادی در تبلیغات آن‏ها هستیم. براساس یکی از تحقیقات انجام شده، میزان تصاویر زنان با لباس‏های سکسی، از ۲۸% در سال ۱۹۸۳، به ۴۰% رسیده است و تصاویر مردان هم از ۱۱% به ۱۸% افزایش یافته است. همچنین بررسی‏ها بیانگر آن است که ۳۱% جوانان صریحاً اعلام نموده‏اند که اطلاعات خود را درباره مسایل جنسی، از مجلات و نشریات دریافت می‏کنند.
و نکته آخر هم به مقوله اینترنت باز می‏گردد. در سال‏های اخیر شاهد توجه زیادی به مقوله دسترسی آسان به مطالب و تصاویر سکسی و نیز نگرانی‏های زیادی نسبت به شکارچیان سکسی در اتاق‏های گفت‏وگو بوده‏ایم. به طوری که بر پایه یکی از مطالعات انجام شده در سطح ملی، مشخص شده که ۲۵% کودکان و نوجوانان ۱۰-۱۷ ساله، ناخواسته با مطالب کاملاً سکسی روبرو شده‏اند.
محسن داوری
منبع:
WWW.mediascope.org


همچنین مشاهده کنید