جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۷ رمضان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۸ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۸شهریورسال ۱۳۴۸هجری شمسی:
«جلال آل احمد» نویسنده، منتقد و نظریه پرداز سیاسی - اجتماعی معاصر در« اَساِلم» در گذشت . آل احمد معلمی پرتلاش بود و در سالهای پر آشوب جنگ جهانی دوم به عرصه سیاست وارد شد و در نهضت ملی شدن صنعت نفت شرکت فعال داشت . وی از سال ۱۳۳۲شمسی با جدیت بیشتری به تحقیق ، تالیف و تعلیم رداخت و از این پس مقالات انتقادی و داستانهای کوتاهش را نوشت . آنچه مورد توجه آل احمد قرار داشت تضاد اصلی بنیادهای سنتی اجتماع بود با آنچه بنام تحول و ترقی دررژیم پهلوی تبلیغ می شد . از این رو برای احرازهویت ملی، کتاب غربزدگی را در سال ۱۳۴۱ شمسی منتشر کرد. خسی درمیقات ؛ دیگر اثر آل احمد و سوغات سفرحج اوست. وی مهمترین آراء مذهبی و سیاسی و اجتماعی خود رادر کتاب دیگری بنام درخدمت و خیانت روشنفکران گردآورده است . اما هنر برجسته آل احمد داستان نویسی است که در این زمینه سبک و شیوه ای خاص داشت. او زبان محاوره رابسیار دقیق و بجا به کار می برد و در گنجاندن نکات اجتماعی و سیاسی در داستان توانایی تمام داشت . آل احمد تشیع را نوعی نهضت مبارزه میدانست و انتظار و اجتهاد را دو نقطه اوج تشیع می خواند.
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۸شهریور سال ۱۳۵۸هجری شمسی:
«علینقی وزیری » موسیقیدان بزرگ ایرانی بدرود حیات گفت. وی از محققان برجسته موسیقی ایرانی دارد که از آن جمله در عالم موسیقی و صنعت؛ دستورجدید تاروسه تار؛ سرودهای مدارس و موسیقی نظری را میتوان برشمرد. استاد وزیری پایه گذارموسیقی جدید ایران بعد از انقلاب مشروطه است و نخستین کسی است که ردیف میرزا عبدالله و آقا حسینقلی را نوشت . او سالها در دانشگاه تهران هنر و زیبایی شناسی تدریس می کرد. از استادعلینقی وزیری علاوه بر کتابهای مختلف،« قطعات زیبای موسیقی همچون ای وطن؛ خاک ایران و دخترک ژولیده» نیز بجای مانده است.
● ۲۴۵ سال پیش درچنین روزی - ۸سپتامبر سال ۱۷۶۳ میلادی:
سرزمین کانادا بر اساس معاهده پاریس تحت حاکمیت و حمایت انگلستان درآمد. کانادا ابتدا در تصرف فرانسویها بود اما پس از اینکه تحت الحمایه انگلیس شد تا مدتها بین کانادایی های فرانسوی تبار که کاتولیک مذهب بودند و انگلیسیهای پروتستان مذهب ساکن کانادا کشمکش و درگیری ادامه داشت . کشور کانادا در حال حاضر تحت رهبری سیاسی انگلستان اداره می شود و حکومتش بصورت فرمانداری کل است؛ و فرمانده کل کانادا نماینده ملکه انگلستان در کانادا بشمار میرود.
● ۵۴ سال پیش درچنین روزی - ۸سپتامبر سال ۱۹۵۴میلادی :
قرارداد« سیتو» یا« دفاع مشترک آسیای جنوب شرقی» در شهر «مانیل» فیلیپین امضا شد. پیمان سیتوبا برنامه ریزی آمریکا و انگلیس میان دولتهای استرالیا ، پاکستان ، تایلند ، فرانسه ، زلاندنو ، فیلیپین ؛ آمریکا و انگلیس منعقد شد. به موجب این پیمان دولتهای عضو متعهد شدند که به هنگام تهاجمات نظامی خارجی به هریک از کشورهای عضویا بروز شورشهای داخلی در این کشورها، یا اجرای عملیات نظامی و تحریم اقتصادی واکنش نشان دهند ، اما به علت تغییر اوضاع منطقه این پیمان در سال ۱۹۷۵ میلادی منحل شد.
● ۱۰۹ سال پیش درچنین روزی - ۱۸۹۹ میلادی:
پل مولر مکتشف سویسی بدنیا آمد ، وی فارغ التحصیل رشته شیمی بود و همین رشته تحقیقات وسیعی انجام داد . مولر پس از ۳۵۰ آزمایش موفق شد ماّده ای راکشف کند که امروز ، د د ت نامیده میشود. این ماده حشره کش سایر قوی است ونخستین بار در جنگلهای بیرمانی از آن استفاده شد .
● ۶۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۹۴۵ میلادی :
دومین بمب اتمی بدستور ترومن ریس جمهور وقت امریکابر فراز بندر ناکازاکی منفجر شد . این اقدام جنایتکارانه استکبار جهانی به منظور شکست فطعی ژاپن در جنگ جهانی دومانجام گرفت . به گزارش خبر گزاریها . تالفات ناشی از این انفجار د رهمان لحظات اول ۸۰۰۰۰ تن بود وبا گسترش زمان بر شمار آنها افزوده می شد. گفتنی است که نخستین بمب اتمی در ۶ اوت همین سال برفراز شهر هیروشیما ژاپن منفجر شده بود .
● ۴۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۹۶۵ میلادی:
سنگاپور جنوبی ترین کشور شبه جزیره مالایا استقلال یافت .این سرزمین در سال۱۸۱۹ میلادی به تصرف کمپانی هند شرقی در آمد . وتا سال ۱۸۶۷ میلادی مستعمره انگلیس بود .از سال ۱۹۴۶ میلادی در سنگاپور حکومت و مختار بر قرار شد و این سزمین با عنوان دولت سنگاپور به فدراسیون مالزی پیوست . سر انجام سنگاپور در چنین روزی با خروج از این فدراسیون به استقلال رسید .
● ۴۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۹۶۲میلادی :
هرمان هرسه داستانسرا و نویسنده نامدارآلمانی بدورد حیاتگفت . او در ورتمبرگ آلمان بدنیا آمد و چون والدینش جزو مبلغان مسیحی در هند بودند او زندگی در طبیعت هند و آشنایی با تمدن و فرهنگ چین و هند را تجربه کرد و بعدها نیز این شیفتگی و علاقه فراوان به فرهنگ وتمدن چین وهند در آثارش بسیار موثر افتاد. هسه در سن ۲۲ سالکی نخستین اثرش را که دفتر شعری بنام آوازهای رمانیتک بود منتشر کرد . سپس نخستین رمان خود را نوشت که پیتر کامنتسید نام دارد . اما مهمترین آثار هرمان هسه گرگ استپ ها و بازی با مروارید شیشه ای است .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید