جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نظام‌صنفی با بحران مدیریت مواجه می شود؟


نظام‌صنفی با بحران مدیریت مواجه می شود؟
سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران، با برگزاری انتخابات هیات‌مدیره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ تشکیل شد.
هیات مدیره این استان متشکل از نمایندگان ۱۹ شرکت و فروشگاه است که ۱۵ نفر به عنوان اعضای شاخه شرکت‌‌ها و ۴ نفر هم اعضای شاخه فروشگاه‌‌ها هستند.
بر اساس آخرین عملکرد سازمان که تا پایان شهریور ماه سال ۸۶ گزارش می‌‌دهد، تعداد اعضا کامل سازمان در استان تهران ۶۳۶ عضو است که تا پایان شهریور ماه سال ۸۶ ، ۶۹۶ درخواست عضویت جدید نیز در دبیرخانه سازمان ثبت شده است.
بر اساس آرا اولین دوره انتخابات این سازمان، امیرحسین سعیدی نائینی به عنوان رییس، مسعود مرتضوی، نایب رییس اول، سهیل مظلوم واجاری، نایب رییس دوم، محمدباقر اثنی‌عشری، خزانه دار و پرویز رحمتی نیز به عنوان عضو هیات‌مدیره سازمان انتخاب شدند.
سازمان در دوره اول کار خود شاهد ۱۲ کمیسیون تخصصی بود که در این کمیسیون‌‌ها تا پایان فروردین ماه سال ۸۷ با حضور ۱۵۰ نفر از اعضای کمیسیون‌ها، ۲۷۴ جلسه برگزار شده است.
● آنچه گذشت
تاکنون گزارش‌‌‌های گوناگونی پیرامون بررسی عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای منتشر شده است. به باور بسیاری از فعالان صنفی، این سازمان در حالی که سال‌‌‌های آغازین تولد خود را سپری می‌‌کرد، توانسته با پشت سر گذاردن بحران‌‌‌های بی‌‌شماری هم اکنون جایگاه خود را به تثبیت رسانده و انتظار می‌‌رود در دور جدید فعالیت خود که پس از انتخابات ۲۵ مهرماه سال‌جاری تهران و انتخابات دی ماه سراسر کشور تشکیل می‌‌شود، حرکتی رو به توسعه داشته باشد.
سهیل مظلوم واجاری، نایب رییس دوم سازمان درباره عملکرد این نهاد می‌‌گوید: همزمان با برگزاری انتخابات و مجمع عمومی‌‌ که ۲۵ مهرماه جاری انجام می‌‌شود، گزارش عملکرد سال آخر اولین دوره سازمان نظام صنفی نیز منتشر می‌‌شود. او در پاسخ به مهمترین عملکردهای سازمان می‌‌گوید: یکی از بزرگترین رسالت‌‌‌های تشکل‌‌‌های مردمی ‌‌دفاع از منافع صنف است که می‌‌توان گفت در این بخش سازمان تمام توان خود را صرف کرده است.
او در ادامه می‌‌گوید: جلوگیری و بازدارندگی از قوانینی که به ضرر صنف بوده در کنار توسعه و پیشرفت سازمان شاید از مهمترین وظایف سازمان باشد.
او می‌‌گوید: در بخش اول همانطوری که می‌‌دانید سازمان تمام تلاش خود را برای دفاع از منافع صنف انجام داده است که از جمله آنها می‌‌توان به جلوگیری از اجرای بخشنامه تایید خرید هرگونه تجهیزات الکترونیکی توسط وزارت ارتباطات و نیز اعتراض به روند خصوصی سازی و برخی از مناقصات همچون مناقصه بیلینگ شرکت ارتباطات سیار اشاره کرد.
مظلوم در ادامه می‌‌گوید: در بخش بازدارندگی، می‌‌توان به جرات گفت که سازمان تمام توان خود را در نهایت شجاعت و صداقت به کار گرفته است، اما در بخش دوم وظایف که به توسعه فعالیت‌‌ها و پیشرفت باز می‌‌گردد، باید عملکرد سازمان را با شرایط و سیاست‌‌‌های کلان کشور در بخش‌‌ای‌تی مقایسه کرد.
به اعتقاد نایب رییس دوم سازمان نظام صنفی، صنعت‌‌ای‌تی کشور طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی نداشته است و حتی در پاره‌‌ای از مواقع پسرفت نیز داشته است که این به سیاست‌‌‌های کلان دولت باز می‌‌گردد.
او ادامه می‌‌دهد: در بخش توسعه و پیشرفت ما بارها نسبت به وضعیت موجود و نیز عدم اجرای برنامه چهارم توسعه در بخش فن‌آوری اطلاعات اعتراض کرده‌ایم. در همین زمینه سازمان در تهران و برخی از استان‌‌ها برای توسعه فعالیت اعضا وام‌‌‌های زود بازده را در دستور کار خود داشت که این امر تا حدی محقق نیز شد.
در همین حال برخی از اعضای دیگر سازمان نیز معتقدند که این نهاد نتوانسته طی دوره فعالیت خود به انتظارات اعضای خود جامه عمل بپوشاند.
آن‌‌ها می‌‌گویند روند تعامل مسوولان رده بالای سازمان با مسوولان دولتی و نامه‌نگاری‌‌‌های صورت گرفته که همگان در جریان آن قرار دارند، نه تنها صنف را به سوی توسعه هدایت نکرده است؛ بلکه باعث بن‌بست نیز شده است.
سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور، اما طی سه سال گذشته با بحران‌‌‌های بی‌‌شماری نیز روبه‌رو بود. عدم همکاری برخی از افراد و تشکل‌‌ها و اتحادیه‌‌‌های صنفی با این سازمان که به باور بسیاری نقطه مقابل این سازمان بودند باعث شده تا عملکرد این سازمان آنچنان که باید و شاید مثبت نباشد.
یکی از موانع پیش روی سازمان به باور همین افراد عدم حمایت سازمان از شرکت‌‌‌های نرم‌‌افزاری و قانون پدیدآورندگان نرم‌افزار بود. در حالی که به اعتقاد این دسته اصل تشکیل سازمان در حقیقت برای حمایت از فعالان نرم‌افزاری کشور بوده است، اما این سازمان تاکنون نتوانسته است نقشی مثبت در تعاملات دولتی به بهانه حمایت از شرکت‌‌‌های فعال در بخش نرم‌‌افزاری داشته باشد.
مظلوم، اما در این باره می‌‌گوید: طی سه سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم سازمان را به ثبات برسانیم. در برابر هجمه‌‌‌هایی که طی چند سال گذشته سازمان را نشانه گرفته بود، مقاومت کردیم و هم اکنون می‌‌توانیم به جرات عنوان کنیم که سازمان در ثبات کامل به سر می‌‌برد.
به هر حال فارغ از انتقادات به عمل آماده، سازمان نظام صنفی هم اکنون خود را برای انتخابات دور دوم آماده می‌‌کند، اما آن طور که به نظر می‌‌رسد برخی از چهره‌‌‌های شاخص دور گذشته این بار خود را کاندید نکرده‌اند.
● انصراف دهندگان
اولین و شاید مهمترین منصرف انتخابات دور جاری را شاید بتوان امیرحسین سعیدی نائینی، مرد شماره یک سازمان عنوان کرد. در تیم مدیریت این سازمان، اما این بار سهیل مظلوم نیز رسما انصراف خود را اعلام کرده است. احمد علیپور، رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نیز از دیگر اعضایی هستند که این بار خود را برای عضویت در هیات مدیره این مجموعه کاندید نکرده است.
مسعود مرتضوی، نایب رییس اول نیز این بار حضور ندارد. با این تفاسیر به نظر می‌‌‌رسد افرادی که خود به نوعی از پدیدآورندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای بودند این بار قصد ندارند سکان مدیریت این سازمان را در اختیار داشتند، باشند. شاید همین موضوع است که باعث شده تا برخی از آگاهان این شرایط را بحرانی در مدیریت نظام صنفی ارزیابی کنند.
سعیدی در این باره گفته است که سازمان نظام صنفی یک نهاد مردمی است. وقتی در یک نهاد مردمی هستی باید وقت و فکر و زندگیت آنجا باشد تا مبادا حق کسانی که نماینده‌شان هستی پایمال شود. اکنون وقت آن رسیده کمی به استراحت و شرکت برسم و افراد جدیدتری کار را برعهده بگیرند.
او می‌‌گوید: نهایت تلاش ما این بوده راه راست را ادامه دهیم و به راه کج نیفتیم. به همین دلیل هم درهای سازمان همواره به روی خبرنگاران باز بوده و آنها کاملا از اقدامات ما خبر داشته و بر ما نظارت می کردند. فکر می‌کنم این شفافیت در سازمان به خوبی جا افتاده و هرکسی بیاید همین روش را در پیش خواهد گرفت. ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز دلیل نیامدن سهیل مظلوم در این دوره است.
او می‌‌گوید: دوستانی که در انتخابات ۲۵ مهرماه در تهران انتخاب می‌‌شوند، جاده‌‌ای هموار پیش روی خود دارند و می‌‌توانند از این به بعد با تمام قدرت برنامه‌‌‌های ارتقای صنف را انجام دهند.
او امیدوار است که هیات مدیره‌‌ای فنی و اصولگرا(به معنی پایبندی به ارزش‌‌‌های صنف) تشکیل شود و زمینه پیشرفت و حرکت رو به جلوی صنف را فراهم آورند.
● افراد حاضر
در این دوره از انتخابات سازمان نظام صنفی در بخش شرکت‌‌ها ۱۵ نفر به همراه ۳ عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد. در بخش فروشگاه‌‌ها ۳ نفر به همراه یک عضو علی‌‌البدل و در بخش جدید مشاوران نیز ۲ نفر به همراه یک عضو علی‌‌البدل انتخاب می‌‌شوند و هیات مدیره‌‌ای ۲۵ نفری را تشکیل خواهند داد.
حدنصاب حضور اعضا برای شرکت در سه بخش شرکت‌ها، فروشگاه و مشاوران به ترتیب ۱۸، ۴ و ۳ عضو است.
تا آخرین لحظه تنظیم این گزارش ۳۵ نفر در شاخه شرکت‌‌ها کاندید شده اند که می‌‌توان به محمود افضلان از صنایع کامپیوتری ایزایران، مهرداد ذولفقاریان از شرکت مهندسی نظام اندیشه، حمید بابادینیا از گیلاس کامپیوتر، محمودرضا خادمی‌‌از شرکت آزاد نت رسانه، محران خوانساری ابیانه از شرکت پدید پرداز، محمد ثروتی از پارسان گستر نام آور، باقر بحری از سازگار ارقام، بیتا طهماسبی از آواژنگ و مازیار گنجه‌‌ای از کاریا ارقام اشاره کرد.
در شاخه فروشگاه‌‌ها ۴ نفر و در شاخه مشاوران نیز ۱۰ نفر کاندید شده‌اند.
به هر حال آنچه مسلم است آنست که سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای وارد مرحله‌‌ای تازه از فعالیت‌‌‌های خود می‌‌شود. جا دارد منتخبان این صنف زمینه پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر همکاران خود را فراهم آورده و بر برنامه‌‌ها و شعارهای مورد نظر خود پایند باشند.
م.ربهنام رئوف
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید