چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته‌ای که گذشت


نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته‌ای که گذشت
● طرح نجات اقتصادی بوش در کنگره تصویب شد
پس از تصویب سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ۲۳۶ رای موافق در برابر ۱۷۱ رای مخالف با طرح ۷۰۰میلیارد دلاری نجات اقتصادی جرج بوش موافقت کرد.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هنگام تصویب این طرح گفت : طرح نجات اقتصادی باید حالت جدیدی از ثبات اقتصادی را برای آمریکا ترسیم کند.
طرح نجات اقتصادی جرج بوش ابتدا در هفته گذشته ارائه شد، اما پس از آنکه مجلس نمایندگان به طرح ابتدایی آن رای منفی داد، کاخ سفید نسخه اصلاح شده آن را دوباره در اختیار کنگره قرار داد که مجلس سنا ابتدا آن را تصویب کرد و سپس با رای موافق مجلس نمایندگان این طرح به تصویب کامل رسید. دولت بوش طرح ایجاد دفتر دیپلماتیک در تهران را کنار گذاشت
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت بوش طرح هایش را برای برپایی دفتر دیپلماتیک در تهران از بیم احتمال تاثیرگذاری آن بر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یا تفسیر شدن آن به عنوان مداخله سیاسی رها کرده است.
پیشنهاد اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به تهران برای اولین بار پس از سه دهه قطع روابط دو طرف ، در زمان مطرح شدن آن در اواسط سال جاری میلادی با توجه زیادی روبرو شد اما مقامات آمریکایی می‌گویند که این طرح در حالی که انتخابات نوامبر (آبان) نزدیک می‌شود و ایران هم چنان درخواست‌ها برای توقف فعالیت های هسته‌ای حساس خود را نادیده می‌گیرد، با تعویقی نامعلوم روبرو شده است.
● پیلین از سیاست اوباما در قبال ایران انتقاد کرد
سارا پیلین معاون جان مک‌کین، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته گفت که باراک اوباما رقیب دموکرات مک‌کین، می‌خواهد با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران و کیم جونگ‌ایل رهبر کره‌ شمالی بر سر میز بنشیند اما جو بیدن، رقیب دموکرات پیلین و معاون اوباما در اولین مناظره‌ زنده‌ تلویزیونی گفت که سارا پیلین سیاست اوباما را به غلط متوجه شده است.
پیلین ضمن انتقاد از سیاست اوباما در قبال ایران گفت که اوباما گفته است بدون پیش‌شرط با آنها ملاقات می‌کند.
وی این اقدام را از جانب کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ساده‌لوحانه خواند و گفت: چنین اظهاراتی خطرناک است.
وی افزود که متحدین آمریکا از واشنگتن خواسته‌اند با ایران وارد تعامل شود و پنج وزیر امور خارجه‌ پیشین آمریکا نیز از این رویکرد استقبال کرده‌اند.
● طرح ۳۰۰ میلیون دلاری پنتاگون برای جلب افکارعمومی عراقی‌ها
روزنامه‌ واشنگتن پست نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سعی دارد قرارداد‌هایی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های آمریکایی طرف قرارداد با دولت برای سه سال آینده امضا کند که بر اساس آن این شرکت‌ها به تولید اخبار و برنامه‌های تبلیغاتی در رسانه‌های عراقی و بین‌المللی بپردازند و از این طریق ضمن تاثیرگذاری بر افکار عمومی عراقی‌ها مواضع و تفکرات آنها را به سود اهداف و طرح‌های دولت آمریکا و دولت عراق سوق دهند.
این روزنامه نوشت: قراردادهای جدید موجب توسعه و تحکیم طرح جنگ‌های روانی آمریکایی‌ها در عراق در آینده خواهد شد و شرکت‌های طرف قرارداد با اختصاص برخی سایت‌های اینترنتی به این برنامه و پخش مقاله در رسانه‌های آمریکایی، عراقی و بین‌المللی سعی خواهند کرد تا افکار عمومی عراق را به سود خود تغییر دهند.
● کمک ‌٣/٨ میلیون دلاری بوش به پاکستان، افغانستان و گرجستان
کاخ سفید اعلام کرد: رییس‌جمهور آمریکا ‌٣/٨ میلیون دلار کمک اضطراری به افغانستان، گرجستان و پاکستان برای رسیدگی به امور آوارگان در این کشورها اختصاص داد.
جورج بوش رییس‌جمهور آ‌مریکا طی یادداشتی به کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ این کشور، اعلام کرد: این پول برای رسیدگی به نیازهای غیر منتظره و فوری آوارگان و مهاجران لازم است.
بوش با اشاره به خشونت‌های اخیر در گرجستان اظهار داشت: مشکلات در پاکستان و افغانستان در درگیری‌های مسلحانه و حوادثی نظیر سیل ریشه دارد.
● تعلیق روابط دیپلماتیک چین با امریکا
چین در اعتراض به تصمیم امریکا برای فروش چند میلیارد دلار تسلیحات به تایوان روابط خود با امریکا را تعلیق کرد.
سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت: پکن به واشنگتن اعلام کرده است که چندین دیدار مسئولان بلندپایه و نیز طرح های همکاری ارتش‌های دو کشور را صورت نخواهد داد.
در این حال مقامات امریکایی از قطع مجموعه‌ای از تماس‌های دیپلماتیک و نظامی چین با امریکا ابراز تاسف کرده و گفته‌اند چین با سیاسی کردن روابط نظامی موجب از بین رفتن فرصت‌ها می‌شود.
● اوباما در نظرسنجی‌ها از مک‌کین پیش است
طبق نظرسنجی که از سوی شبکه‌ سی.ان.ان صورت گرفت،‌ باراک اوباما کاندیدای دموکرات رقابتهای انتخاباتی آمریکا، با هشت درصد اختلاف پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا است.
طبق نظرسنجی این خبرگزاری، ۵۳ درصد سوال شوندگان خواهان پیروز شدن باراک اوباما در انتخابات چهارم نوامبر هستند. این در حالی است که این آمار برای مک‌کین کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا ۴۵ درصد بوده است.
● اهداف رزمایش ما و ونزوئلا علیه آمریکا نیست
وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: اهداف رزمایش‌هایی که قرار است از سوی نیروهای دریایی روسیه و ونزوئلا در آبهای دریای کارائیب برگزار شود، علیه آمریکا نیست.
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه دولتی روسیسکایا گازتا، ضمن انتقاد شدید از سناریوهای فرضی حملات غیر قابل تصور به آمریکا، اظهار داشت: روسیه و ونزوئلا هیچ قصدی برای حمله به هیچ کشوری ندارند و تنها بر اساس قوانین بین‌المللی همکاری می‌کنند.
وزیر امور خارجه روسیه ابراز تاسف کرد: این ایدئولوژی ژئوپلتیک مبنی بر انجام هر کاری برای کنترل روسیه در بین رهبران آمریکا و چند کشور دیگر که به طرز تفکر واشنگتن وفاداری کامل دارند، حکمفرماست.
● غنی سازی از سوی ایران به رقابت تسلیحاتی می انجامد
وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد در صورتی که ایران به برنامه غنی سازی خود ادامه دهد یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به وجود خواهد آمد.
دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس گفت: انگلیس شدیدا نگران خودداری ایران از صریح بودن با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
میلیبند گفت: ما پیشنهادی جدی به ایران برای همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی ارائه کرده‌ایم که به عقیده من راهی برای پیشرفت به جلو است. اما تا زمانی که آنها از پیروی از شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی که نگرانی های جدی درباره برنامه هسته‌ای‌ و خودداری ایران درباره شفاف سازی آن دارد اجتناب کنند پیشرفتی به جلو صورت نخواهد گرفت.
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه با مغیر دانستن غنی سازی با ان.پی.تی گفت: ما باید پافشاری کنیم که برنامه غنی سازی اورانیوم که نه تنها با شورای امنیت سازمان ملل بلکه با وظایف ایران در قبال معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(NPT) مغایرت دارد یک خطر جدی نه تنها برای ثبات خاورمیانه بلکه برای ثبات جهان است.
● ایرانی‌ها آماده بهبود روابط با آمریکا هستند
جلال طالبانی رئیس جمهور عراق اظهار داشت: توافق اولیه در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از بغداد و دیگر شهرهای عراق در پایان سال جاری صورت گرفته و این نیروها در پایگاه‌های ویژه که بر اساس توافق عراق و آمریکا است مستقر خواهند شد.
طالبانی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا سال ۲۰۱۱ گفت: ایرانی‌ها به خوبی این ضرورت را درک خواهند کرد.
وی عنوان داشت: ایران و آمریکا تمایل دارند به توافقنامه‌ای در خصوص اوضاع امنیتی در عراق دست یابند و ایرانی‌ها آماده بهبود روابطشان با آمریکا هستند.
رئیس جمهور عراق اخبار مبنی بر اینکه باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا، از دولت عراق خواسته است که توافقنامه امنیتی دو جانبه را با دولت جرج بوش امضا نکند، رد کرد و گفت: ما با اوباما اصلا در این باره مذاکره نداشتیم و باراک اوباما تنها به بیان سیاست‌هایش برای ما و بررسی مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق پرداخت و اینکه باید در خصوص خارج ساختن نیروها به نظرات فرماندهان نظامی میدانی آمریکا توجه داشت.
● رهبر القاعده در بغداد کشته شد
سخنگوی نیروهای ائتلاف تصریح کرد: نیروهای آمریکایی ماهر احمد محمود الزبیدی، معروف به ابواسد یا ابو رامی را که رهبر القاعده در منطقه الرصافه در بغداد بود، کشتند.
این سخنگو اظهار داشت: نیروهای آمریکایی ساختمانی را در منطقه‌ الاعظمیه در بغداد محاصره کردند که الزبیدی در داخل آن بود که در نهایت تیراندازی و درگیری‌های دو طرف به کشته شدن رهبر القاعده و یک زن منجر شد.
● تأکید رئیس جمهور عراق بر اخراج شورشیان پ‌ک‌ک
دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای حملات اخیر عناصر شورشی پ‌ک‌ک را به‌ پاسگاه‌ نیروهای ترکیه‌ به‌ شدت محکوم کرد.
در این بیانیه‌ آمده است: جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله‌ گل همتای ترکیه‌ای خود حملات اخیر شورشیان پ‌ک‌ک را به ‌شدت محکوم و نگرانی خود را از تکرار این گونه‌ اعمال ابراز کرده‌ است.
در ادامه‌ بیانیه‌ آمده‌ است: آنچه‌ که‌ ما را بیش از همه‌ نگران کرده‌ این است که‌ این عمل در ایام روزهای مبارک جشن رمضان صورت گرفته‌ است.
در پایان این بیانیه جلال طالبانی تلاش دولت عراق برای حفظ مرزهای خود و بیرون راندن عناصر شورشی پ‌ک‌ک از خاک این کشور را خواستار شده است.
● سفارت مصر در بغداد به زودی بازگشایی می‌شود
احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه مصر در دیدار با جلال طالبانی رییس جمهور عراق از بازگشایی قریب الوقوع سفارت مصر در بغداد خبر داد.
بر اساس بیانیه دفتر طالبانی دو طرف در نشست رسمی که عادل عبدالمهدی و طارق الهاشمی، معاونان طالبانی و برهم صالح، معاون نخست وزیر عراق و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه این کشور در آن حضور داشتند، به بررسی تحولات عراق و اوضاع امنیتی پرداختند.
ابوالغیظ اعلام کرد: بعد از تکمیل اقدامات فنی زمینه را برای بازگشت کادر سفارت به عراق فراهم خواهیم کرد و به زودی سفارت مصر در بغداد بازگشایی می‌شود.
● طالبانی دیدارش با بارزانی را موفقیت آمیز خواند
رییس‌جمهور عراق و رییس منطقه‌ کردستان عراق در نشستی به بررسی مشکلات کنونی این کشور و اختلافات دولت مرکزی و دولت خودمختار کردستان عراق پرداختند.
جلال طالبانی در کنفرانس خبری مشترک خود با مسعود بارزانی رییس منطقه‌ خودمختار کردستان عراق و رییس حزب دموکرات کرد‌ستان عراق اظهار داشت: مذاکرات من با بارزانی بسیار مثبت و موفقیت‌آمیز بود و ما به بررسی بسیاری از مسائل مهم عراق و منطقه‌ کردستان عراق پرداختیم.
وی عنوان داشت: بارزانی به زودی به بغداد سفر خواهد کرد تا تمام مشکلات کنونی را در عراق حل و فصل کنیم.
● عراق و آمریکا در آستانه نتیجه‌گیری درباره توافقنامه امنیتی
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در کنفرانس خبری مشترک با جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه‌ آ‌مریکا گفت: دو طرف به نتیجه‌گیری در خصوص مسائل پیچیده نزدیک شدند و این مسائل نیازمند تصمیم‌گیری‌های شجاعانه‌ سیاسی است.
وی افزود: بغداد طی روزهای آینده شاهد تلاش سیاسی فعال و دیدارهای گسترده میان تمام گروه‌های سیاسی و رهبران عراقی جهت دستیابی به توافق و اجماع در زمینه‌ موضع‌گیری عراق در قبال توافقنامه‌ مذکور است.
وی افزود: در حال حاضر فضای مثبت مناسبی در روند مذاکرات درباره‌ توافقنامه حکمفرماست و آمریکا انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را در قبال این مذاکرات انجام داده است.
زیباری تاکید کرد: عراق در این مذاکرات اصرار دارد که حاکمیتش کاملا حفظ شود و از منشور هفت سازمان ملل خارج شود.
● رهبر طالبان پیشنهاد کرزای را برای مذاکره رد کرد
در حالی که میزان درگیری‌ها در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به بالاترین سطح خود رسیده است، هیچ یک از طرفین درگیری موفق نشده است به بن بست استراتژیک موجود پایان دهد و این باعث شده است که بسیاری خواستار انجام مذاکرات صلح با طالبان برای پایان درگیری‌ها شوند.
این در حالی است که حامد کرزای رییس جمهور افغانستان، این هفته از پادشاه عربستان درخواست کرد تا برای مذاکره با طالبان میانجی‌گری کند. کرزای از ملا عمر رهبر طالبان خواست تا به کشورش بر گشته و با دولت صلح کند که البته این درخواست کرزای از سوی ملاعمر رد شد.
ملاعمر در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز که از مکانی نامشخص انجام می‌شد، اظهار داشت: ما هرگونه پیشنهاد مذاکره از سوی کرزای، رییس جمهور دست نشانده‌ افغانستان را رد می‌کنیم.
● گیتس از گفتگوهای طالبان با دولت افغانستان حمایت کرد
وزیر دفاع آمریکا روز گذشته از گفتگوها بین اعضای طالبان یا دیگر شبه نظامیان با دولت افغانستان برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور حمایت کرد.
رابرت گیتس در جمع خبرنگاران در راه دیدار از مقدونیه و مجارستان گفت : این یکی از راه حل های کلیدی طولانی مدت در افغانستان است، مثل آنچه که در عراق بوده است.
وی افزود: بخشی از راه حل، آشتی با مردمی است که می خواهند با دولت افغانستان در حرکت به سوی جلو کار کنند.
● کابینه‌ آلمان با افزایش حضور نظامی در افغانستان موافقت کرد
به گفته‌ یک مقام دولت آلمان کابینه‌ این کشور روز سه‌شنبه با تمدید مدت حضور نیروهای آلمانی در هیات صلح بانی ناتو در افغانستان افزایش یک هزار نفری سربازانش در افغانستان موافقت کرد.
آلمان بر اساس این حکم پارلمان می‌تواند ۳۵۰۰ سرباز در قالب بخشی از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به افغانستان بفرستد.
● رقابت ترکیه با اتریش و ایسلند برای عضویت در شورای امنیت
سازمان ملل متحد جمعه ۱۷ اکتبر را به عنوان روز برگزاری انتخابات اعضای غیردائم شورای امنیت این سازمان اعلام کرد و ترکیه با کشورهای اتریش و ایسلند برای عضویت در شورای امنیت رقابت می‌کند.
بر اساس گزارش های دریافتی از منابع سازمان ملل ، انتخابات اعضای موقت شورای امنیت سازمان ملل ۱۷ اکتبر و به احتمال زیاد راس ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان که ۱۹۲ عضو دارد برگزار خواهد شد و چنانچه رای‌گیری طول بکشد در نشست بعد از ظهر نیز ادامه خواهد یافت.
از میان کشورهای اروپای غربی سه کشور ترکیه ، اتریش و ایسلند برای تصدی دو کرسی موقت شورای امنیت با همدیگر رقابت خواهند کرد و دو نامزدی که بتواند حائز دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل شود به عنوان دو نماینده اروپای غربی در این شورا حضور خواهند داشت.
● سوئیس حافظ منافع روسیه در گرجستان شد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: در پی قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی روسیه و گرجستان که به دنبال به رسمیت شناخته‌شدن مناطق جدایی‌طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو به وجود آمد، سوئیس از این پس نمایندگی منافع روسیه در گرجستان را بر عهده خواهد گرفت.
وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به منظور کاهش نتایج و اثرات منفی تلاش‌های تفلیس و با توجه به اوضاع بین‌المللی موجود، روسیه راه حل قضایی صحیحی را انتخاب کرده که امکان حفظ تماس‌های کاری ضروری خود با گرجستان در راستای تأمین منافع شهروندان روسی و گرجی را برقرار کند.
در این بیانیه همچنین آمده است: روابط کاری با سوئیس برقرار شده است و این کشور آمادگی خود را برای عهده‌دار شدن منافع روسیه در گرجستان اعلام کرده است.
● عضویت اسپانیا و سه کشور آمریکای لاتین در شورای حکام
اسپانیا به همراه کشورهای آرژانتین، کوبا و اروگوئه از آمریکای لاتین به عضویت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در آمدند.
پیشنهاد جیانی گیسی رئیس ایتالیایی مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عضویت چهار کشور یاد شده در شورای حکام روز گذشته مورد تایید یکپارچه همه اعضای آژانس قرار گرفت.
بدین ترتیب اسپانیا، آرژانتین، کوبا و اروگوئه برای دوره ۲۰۱۰-۲۰۰۸ در شورای حکام، نهاد اجرایی متنفذ آژانس بین المللی انرژی اتمی که در مجموع ۳۵ عضو دارد حضور خواهند داشت.
به این ترتیب جمع نمایندگان منطقه آمریکای لاتین در شورای حکام با احتساب مکزیک و اکوادور به پنج کشور رسید.
● فرانسه میانجی‌گری ونزوئلا را در مساله هسته‌ای ایران خواستار شد
برنار کوشنه وزیر امور خارجه‌ فرانسه در دیدار با نیکلاس مادورو، وزیر امور خارجه‌ ونزوئلا در پاریس گفت: آماده‌ایم با دوستان ونزوئلایی‌مان صحبت کنیم تا به ایرانی‌ها منتقل کنند که پیشنهادات ما برای گفتگو واقعی است.
وی گفت: ایرانی‌ها به پیشنهاد ۱ + ۵ پاسخ نداده‌اند. قطعا باید راه‌حلی را برای مشکل جدی احتمال یک تهدید نظامی اتمی پیدا کرد.
● افزایش همکاری‌های اطلاعاتی اسرائیل و آذربایجان علیه ایران
رژیم صهیونیستی همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود را با جمهوری آذربایجان به طور چشمگیری افزایش داده است.
روزنامه زرکالو در مقاله‌ای با تهدید خواندن ایران نوشت، سطح همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان افزایش قابل توجهی یافته است.
ارسال تجهیزات پدافند هوایی ساخت شرکت های "تاسیا تسوایت" و "تادیران"، دستگاه های پیشرفته استراق سمع، رادار و تجهیزات مخابراتی، سری جدید توپخانه "تار۲۱" و مهمات آن ساخت کارخانه های "تاور" و "سل تام" و فروش ۱۰ فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین، از جمله همکاری های جدید رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان اعلام شده است.
● تاکید آژانس بر ایجاد خاورمیانه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خود به طور غیرمستقیم از رژیم صهیونیستی به دلیل امتناع از قرار دادن برنامه‌های هسته‌ای‌ تحت نظارت بین‌المللی انتقاد کرد.
در این نشست که ۱۴۵ کشور عضو در آن شرکت داشتند، با صدور قطعنامه‌ای از تمامی کشورها خواسته شد فعالیت های هسته‌ای خود را در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار دهند و در جهت ایجاد یک خاورمیانه‌ی عاری از تسلیحات هسته‌ای فعالیت کنند.
در این قطعنامه از تمام کشورهای خاورمیانه خواسته شد که از تولید، توسعه، آزمایش و تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای امتناع کنند و از کشورهای هسته‌ای نیز خواسته شد از هر گونه اقدامی که ایجاد خاورمیانه‌ عاری از سلاح‌های هسته‌ای را به تعلیق می‌اندازد خودداری کنند.
نمایندگان حاضر در این نشست با ۸۲ رای مثبت و بدون رای منفی به ایجاد منطقه‌ خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای رای مثبت دادند، اما سوریه، آمریکا و رژیم صهیونیستی از غایبین این نشست بودند.
● تاکید عبدالله گل بر پاسخ شدید به حملات پ.ک.ک
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که به حملات شورشیان حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور که ۳۸ کشته برجا گذاشت به شدت پاسخ خواهد داد.
عبدالله گل در یک پیام تلویزیونی گفت: من می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که ما به مبارزه علیه شورشیان کرد به هر قیمتی ادامه خواهیم داد.
در درگیری های ارتش ترکیه با جدایی طلبان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) ۳۸ نفر کشته شدند. این درگیری ها که در آن ۱۵ سرباز ترکیه و حداقل ۲۳ شورشی پ.ک.ک کشته شدند سبب شد تا رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سفر خود به خارج از ترکیه را لغو کند.
● آمریکا در مبارزه با پ.ک.ک همراه ترکیه است
معاون وزیر امور خارجه آمریکا امروز به ترکیه وعده داد که واشنگتن در مبارزه با حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک ) همراه آنکارا خواهد بود.
ویلیام برنز که در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت در ادامه افزود : نقطه نظر آمریکا در این مورد کاملا روشن است. ما پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسیم و معتقدیم که اقدام علیه این گروه یک امر رایج است. این یک اقدام هماهنگ میان ترکیه، آمریکا و عراق علیه پ.ک.ک است.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از تصمیم کشورش برای برگزاری یک نشست سه جانبه در واشنگتن با حضور نمایندگان ترکیه و عراق برای مسئله پ.ک.ک خبر داد.
● شورای امنیت خواستار مقابله با دزدی دریایی شد
شورای امنیت سازمان ملل بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای به اتفاق آرا خواستار افزایش اقدامات بین المللی برای مقابله با دزدان سواحل سومالی شد و از تمامی کشورها خواست تا با اعزام ناوها و هلیکوپترهای جنگی و با شرکت در امنیت دریایی به مقابله با جنایتکاران عرصه دریا و دریانوردی بپردازند.
پیش نویس این قطعنامه که از سوی فرانسه ارائه شده بود در پی دزدی های اخیر در سواحل سومالی ارائه شد.
● ترکیه عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا را خواستار است
عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه در گفتگو با "نیوزویک" درباره برنامه هسته‌ای در منطقه با تاکید بر ترویج منع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه گفت:‌ ترکیه هرگونه برنامه هسته‌ای در زمینه نظامی را منع می‌کند و ایران نیز بر این اساس عمل می‌کند.
وی بسته پیشنهادی شش کشور عضو شورای امنیت به ایران را بسیار مناسب دانست و ادامه داد: به همین دلیل مقامات ترکی در راستای تدارک این بسته با مقامات کشورهای مرتبط دیدار و گفتگو کرده است و ترکیه امیدوار است که مساله هسته‌ای ایران از راه مذاکره حل شود.
رییس جمهور ترکیه همچنین درباره روابط ایران و آمریکا گفت: ‌هرگونه تغییر در روابط این دو کشور، ترکیه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ به همین دلیل آنکارا خواهان عادی‌سازی مناسبات این دو کشور است.
● فرانسه از ایران برای نشست همسایگان افغانستان دعوت کرد
برنار کوشنر به اعضای کمیته امور خارجه پارلمان این کشور گفت: نشست همسایگان افغانستان برگزار خواهد شد که احتمالا مکان آن در پاریس است.
وی افزود، پاریس از پاکستان، ایران و دیگر کشورهای همسایه خواسته است در این نشست شرکت کنند زیرا آنها می‌توانند نقشی را در کمک به افغانستان برای دستیابی به صلح با طالبان بازی کنند.
وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد این کشور از تلاش حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان برای گفتگو با میانه‌روهای جنبش طالبان حمایت می‌کند.
● اوباما برای اسراییل بهتر است
تعدادی از مقام‌های عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی حمایت خود را از باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند.
این مقام‌های ارشد نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگوهای خود از سیاست خارجی باراک اوباما در خاورمیانه استقبال کردند.
افرائیم هالوی، رییس سابق سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) آمنون لیپکین - شاهاک، رییس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، ژنرال اوزی دایان، رییس سابق شورای امنیت ملی، آمرام میتزنا، رییس سابق ستاد فرماندهی ارتش و ژنرال گیورا انبار، رییس واحد لبنان در نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی حمایت خود را از اوباما اعلام داشتند.
● مخالفت لیونی با طرح صلح اولمرت
رئیس جدید حزب کادیما در دیدار با وزیر خارجه فرانسه از طرح صلح ارائه شده توسط نخست وزیر مستعفی این رژیم انتقاد کرده و گفت که با این طرح مخالف است.
زیپی لیونی که در تلاش برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل است در دیدار با "برنار کوشنر" به وی گفت: من به نتیجه بخش بودن این طرح صلح اعتقادی ندارم و از همین رو باید به مسائل شتاب بیشتری بدهیم به خصوص باید این شتاب در موقعیت های سیاسی بیشتر باشد.
به نوشته هاآرتص، کوشنر در پاسخ به لیونی از وی سوال می کند که چرا با وجود اینکه طرح اولمرت راه حل قابل قبولی را درباره مرزها ارائه داده و مسئله تصمیم گیری درباره بیت المقدس را نیز به زمان دیگری موکول می کند، با آن مخالف است که رئیس جدید حزب کادیما در پاسخ می گوید : ابومازن در موقعیت سیاسی جدید خود چنین توافقنامه ای را امضا نمی کند. موقعیت سیاسی فعلی در اسرائیل نیز اجازه امضای چنین توافقنامه ای را نمی دهد.
● دیدار وزیر خارجه سوریه با خالد مشعل
وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به بررسی آخرین تحولات فلسطین و تلاش‌ها در زمینه‌ تحقق آشتی ملی فلسطین پرداخت.
ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز سه‌شنبه با خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس به بررسی تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌ تحقق آشتی ملی فلسطینی‌ها از طریق بازگشت به مذاکرات ملی فلسطین با هدف دستیابی به وحدت جهت دستیابی به حقوق فلسطینی‌ها پرداخت.
این در حالی است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است در ماه جاری به منظور بررسی تلاش‌های سوریه در زمینه‌ تحقق آشتی میان دو گروه فتح و حماس بر اساس طرح صلح یمن به دمشق سفر کند.
● اکثر لبنانی‌ها از عملکرد رییس جمهور خود راضی‌اند
نتایج جدید‌ترین نظرسنجی که توسط مرکز آی.پی.آی انجام شد، نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از مردم لبنان عملکرد میشل سلیمان رییس جمهور این کشور را برجسته و مثبت ارزیابی کردند.
این نظرسنجی همچنین حاکی از موافقت ۵۴ درصد از مردم لبنان با عملکرد فواد سنیوره نخست وزیر لبنان و ۴۲ درصد با عملکرد نبیه بری رییس پارلمان این کشور است.
بر اساس این نظرسنجی ۷۴ درصد از مردم لبنان از عملکرد سازمان ملل متحد و ۸۰ درصد نیز از عملکرد نیروهای یونیفل در لبنان راضی هستند. ۸۱ درصد از مردم این کشور نیز با قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت که به خروج نیروهای ارتش سوریه از لبنان منجر شد موافق هستند.
منبع : دیپلماسی ایرانی