جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فقط بال راست پرندگان را بکنید


فقط بال راست پرندگان را بکنید
● نوزدهم آگوست
با احتساب تل‌هایی که در مزرعه ذرت است، آنجا تقریبا زیر گندم و جو رفته و هر دو حدودا مساوی هستند و محصول چهارتا تل ایجاد می‌کند، دو تا از آنها اندازه شان به ۳۰ در ۱۸ در ۲۴ می‌رسد و دو تای دیگر ۱۸ در ۱۵ در ۲۰ هستند. این تقریبا معدل ۲۸ هزار متر مربع بسته از ۲۲ هکتار است. دیروز هوا خوب بود و کمی باد وزید. تعداد تمشک‌های چیده شده معقول هستند. تمشک‌های کهنه‌تر زودتر رنگ عوض می‌کنند. فندق‌های درختی هم کاملا رسیده‌اند. سنبل الطیب و بوصیر هم رسیدند. برای اینکه سیمان کیفیت‌اش بهتر شود. (بریده روزنامه) لندن، دبیلو.سی یک. می‌شود وضعیت اینجا را سریع‌تر سامان داد، مستحکم‌ترش کرد و روکش خانه را قوی‌تر کرد و منفذها را پر کرد، البته بعد از اینکه سیمان‌ها حسابی محکم شدند. سنبل الطیب و موسیر اگر با اندازه‌ای مشخص آب قاطی شوند باعث می‌شود مخلوط دیرتر خشک شود، اما سرعت ترمیم و درست شدن را اگر فقط روی سیمان کشیده شود بالاتر می‌برد. مقدار لازم سدیم کربنات یک پوند. مخلوط آن با دو گالن آب به سفت شدنش کمک می‌کند. با استفاده از سدیم سیلیکات نتیجه بهتری حاصل می‌شود. یک لیوان سدیم سیلیکات با چهار لیوان آب. کاشی با یک ظرف گل سرخ یک هفته بعد از آماده شدن شسته می‌شوند، سیلیس وارد حفره‌های سیمان می‌شود و یک «ژل» تشکیل می‌دهد؛ ژلی که باعث سفت‌تر شدن و مقاومت سلول‌ها در برابر آب و روغن می‌شود. اضافه کردن محلول دوم بعد از چند روز است، این کار برای اطمینان در محکم شدن سیمان است. هوای امروز سرد، بادی و کمی مرطوب بود. کیالک‌ها حسابی سرخ شدند. بعد از ظهر کمی باران بارید.
● بیست و یکم آگوست
دیروز هوا خوب بود و کمی هم گرم بود. بعد از ظهر رفتم کیت کوتی را دیدم، جایی بود شبیه محراب‌های کاهنان، تقریبا چیزی در همان مایه‌ها. چهار سنگ به دورش بود.
تمام‌شان هشت اینچ ارتفاع داشتند و سنگی که در بالای آنها ۸ اینچ عرض‌اش بود، قطرش کمتر از یک فوت بود. یعنی اینکه سنگ ۷۰ فوت مربع می‌شد. یک حیاط مربع شکل (تقریبا ۲۷ فوت مکعب) پر از زغال سنگ که وزنش ۲۷ هزار کیلو می‌شد. پس اگر سنگ بالای سنگ‌ها از زغال سنگ می‌بود، باید وزنی معادل سه و نیم تن می‌داشت. اگر می‌توانستم از زوایای بیشتری ببینم، اطلاعاتی بیشتر می‌نوشتم. سنگ‌ها در بالای یک تپه بودند و به نظر می‌رسید آنها متعلق به بخش دیگری از منطقه ییلاق هستند.
▪ بطری کردن میوه‌ها بدون استفاده از شکر (متد قدیمی منطقه):
زمانی که این شیوه قدیمی بطری کردن میوه‌ها در آب سرد بدون شکر یا پختن آنها، توسط یک زن مسن منطقه به من نشان داده شد، شک داشتم که جواب بدهد اما متوجه شدم به خوبی جواب می‌دهد و این طوری میوه طعم‌اش بیشتر می‌ماند.
مواظبت‌های لازم از میوه در دستور عمل زیر ضروری است. از بطری‌هایی استفاده کنید که هوا واردشان نمی‌شوند و سرشان با در پوش لاستیکی بسته می‌شود و حالا دستور ساده: بطری که به آن اشاره شد را از میوه پر کنید و آن را در ظرفی قرار دهید که آب تا چهار یا پنج اینچ بالای سرش بایستد. حالا آب سرد را با فشار بر سر بطری می‌ریزیم. کار برای کیپ کردن میوه‌هاست و بیرون آمدن ناخالصی ها. آنقدر آب را باز بذارید تا بطری پر شود. آب را ببندید و صبر کنید تا حباب‌هایش خارج شود. درش را ببندید، زیر آب بگذارید. آن را در بیاورید، بطری را سر و ته کنید. اگر تا فردا صبح خشک شدند که کارتان را درست انجام داده‌اید. اما اگر آب ازش بیرون زد، باید این کار را دوباره تکرار کنید. میوه مزه‌اش را نگاه می‌دارد و طراوتش همچون زمانی است که چیده شده است.
● بیست و دوم آگوست ۱۹۳۸
روز گرمی بود، باران هم آمد. شب‌ها سرد می‌شود و هوا شبیه پاییز می‌شود. چند درخت بلوط کمی زرد شده‌اند. بعد از باران کلی کرم از زیر زمین بیرون آمدند، یکی‌شان اندازه‌اش به سه اینچ می‌رسید. حفره‌های بزرگی داشتند، احتمالا حفره خرگوش بوده است، که با پشت سرش فاصله داشت. دو رنگ مختلف داشتند، تعدادی حنایی رنگ بودند و بقیه سفید، اما هر دو تیره یک حلقه روشن نارنجی دور لبه شکمشان بود، که باعث می‌شد خیال کرد آنها از یک تیره هستند و فقط رنگ‌هایشان خاص است. در نوک دم‌شان لکه‌های ژلاتینی شکلی داشتند، درست شبیه لاک حلزون آبی.
یک سوسک بزرگ، به اندازه یک سوسک اِستَگ مونث (سوسک‌های بزرگی که دندان‌هایی همچون شاخ گوزن دارند) ولی نه از آن نوع، از منفذ عقبش ردی زرد رنگ به اندازه خودش گذاشته بود. می‌تواند از آن نوع ردی باشد که تخمک‌هایش در آن قرار دارد؟
▪ شربت آلوچه:
منبع این دستورالعمل در دل دانش سنتی کولی‌های نیو فورست است. یکی از دوستان بانو مورلی آن را به زبان کولی‌ها یادداشت کرده است. کارگرهای او با اهالی رومانی دوست هستند. «آلوچه را وقتی رسید بچینید، در هوای خشک، زیر نور خورشید خشکش کنید. با سوزن هر کدامش را سه بار سوراخ کنید. یک نیم بطر عرق جین که شیرین نباشد ‌بردارید و یک مشت آبنبات شیرین داخلش بریزید، آبنبات‌ها کارخانه‌ای و با کیفیت باشند، کمی طعم بادام تلخ یا مغز زرد آلوی له شده اضافه کنید. آلوها را در بطری بریزید و فشارشان دهید. اگر در حین سفر نیستید، آن را زیر چادرتان بگذارید، چون آلوها با سرما سازگار نیستند. بگذارد تا کریسمس در آن‌جا بمانند، بعد که میوه را در می‌آورید صبر کنید تا بهش احتیاج پیدا کنید.»
● بیست و دوم آگوست، ۱۹۳۸، ساتوولد
امروز صبح خنک بود و اکثر روز باران آمد. بیشتر محصول برداشت شده و بسته بندی شده است. تمشک‌های سوفولک زودتر از آنهایی که در کنت هستند رسیده اند، آنها کمی در نوع رشد با هم تفاوت دارند.
زمانی که می‌خواهید پر پرندگان را بکنید، فقط یک بال را بکنید، ترجیحا راست باشد (بال سمت چپ تخمدان را گرم نگاه می‌دارد)
چای سرد باعث بارور شدن شمعدانی‌ها می‌شود.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید