جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بحران مالی جهان عامل سبقت انتخاباتی اوباما از مک کین


بحران مالی جهان عامل سبقت انتخاباتی اوباما از مک کین
بحران اقتصادی کنونی، جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. روز دوشنبه ۱۳ اکتبر، دولت ایالت متحده اعلام کرد، ۲۵۰ میلیارد دلار را به سیستم بانک های این کشور تزریق خواهد کرد. این طرح در حالی از سوی کنگره آمریکا تصویب شده که اتحادیه اروپا، چند روز پیش، از اتخاذ چنین تصمیمی خبر داده بود. نصف این میزان پول نقد یعنی ۲۵۰ میلیارد دلار میان ۹ بانک اول آمریکا تقسیم خواهد شد تا وام های این بانک ها را تضمین کند. خزانه داری آمریکا قصد دارد مبلغ ۱۸ بیلیون یورو را در دو بانک سرمایه گذاری کند. میان بانک های سیتی بانک، جی پی مورگان، مریل لینچ و بانک آف امریکا نیز چنین رقم مشابهی تقسیم خواهد شد.
از دیگر بانک های آمریکا که از این کمک مالی دولت بهره مند خواهند شد بانک های استیت استریت، بانک نیویورک، مورگان استنلی، گلدمن و ولزفارگو هستند. نکته مهم اینجاست که هیچ یک از این بانک ها حق انتخاب نخواهند داشت و باید این موافقتنامه که توسط کنگره تنظیم شده را امضا کنند. بحران مالی کنونی سبب شده بسیاری از مردم که قادر به پرداخت وام های خانه هایشان نیستند در آمریکا بی خانمان شوند.
دولت جورج بوش اعلام کرده که این مقدار پول، وام بانک ها را به مدت سه سال تضمین خواهند کرد و در نتیجه کمک می کند افراد دیگری خانه هایشان را از دست ندهند. مبارزه با بحران اقتصادی کنونی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا سبب شده بازارهای سهام که طی چند هفته گذشته سقوط کرده بود، بار دیگر بهبود یابد.
از سوی دیگر، کشورهای بزرگ غربی اعلام کردند نرخ بهره بانکی را کاهش می دهند. وزیر خزانه داری آمریکا می گوید: با وجود آنکه طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری بوش از سوی کنگره آمریکا به تصویب رسیده، اما بحران مالی کنونی در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت. «پاولسون» رئیس وزارت دارایی آمریکا خواستار اجرای فوری این طرح شده و گفته است بانک های بیشتری با خطر ورشکستگی روبه رو هستند.
تصویب طرح کمک مالی به بانک ها و موسسات آمریکایی در حالی انجام می گیرد که بانک مورگان استنلی از مشهورترین بانک های سرمایه گذاری آمریکا در معرض تهدید و ورشکستگی قرار دارد. کنگره آمریکا، تحقیقاتی را به منظور بررسی علت های بحران مالی و ورشکستگی بانک ها آغاز کرده و این روزها نیز سخن از سود مدیریت مدیران بانک ها بر سر زبان هاست. چندی پیش مدیرعامل بانک ورشکسته لمن برادرز با حضور در مجلس نمایندگان آمریکا به سوال های آنان پاسخ گفت.
هنری وکسمن از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا از مدیرعامل بانک، یعنی ریچارد فلاد پرسید: کمپانی تو اکنون ورشکسته است و اقتصاد کشور نیز دچار بحران است اما شما هنوز ۴۸۰ میلیون دلار را در اختیار داری. وکسمن پرسیده بود: «سوال من بسیار ساده است و آن اینکه آیا این عمل عادلانه است؟» فلاد نیز در پاسخ تنها از عدم اقدام به موقع دولت برای جلوگیری از ورشکستگی بانک لمن برادرز انتقاد کرده بود.
روزنامه فایننشال تایمز چندی پیش در تیتر اول این روزنامه نوشته بود: «به دلیل بحران مالی کنونی در جهان، وحشت در حال پخش شدن است.» همین بحران باعث شده که بهای نفت خام که به بشکه ای بالای ۱۳۷ دلار نیز رسیده بود بار دیگر سقوط کند و اکنون بهای هر بشکه نفت خام زیر ۷۰ دلار معامله می شود. در بازارهای آسیا، «نیکی» شاخص بهای سهام توکیو در هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت که این بزرگ ترین کاهش بهای سهام توکیو از روز دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون محسوب می شود.
در ایسلند هر سه بانک بزرگ این کشور تحت کنترل دولت درآمده است. سیستم بانکی ایسلند اعلام کرده در حال فروپاشی است و از روسیه درخواست وام چهار بیلیون یورویی کرده است.
وام روسیه نیز به ایسلند در حالی تعلق می گیرد که در مدت زمان بین سه تا چهار سال باید با بهره ای بیش از معمول، این رقم را به روسیه بازگرداند. بحران اقتصادی، نگرانی را در میان مردم جهان افزایش داده و بسیاری از آنان شغل های خود را از دست داده اند.
کمپانی اتومبیل سازی ولوو که مقر اصلی آن در سوئد است و توسط کمپانی فورد خریداری شده، اعلام کرد ۳۳۰۰ نفر از کارمندان این کمپانی، شغل های خود را از دست دادند.
علت بیکار شدن این افراد، شکست در فروش عنوان شده است. تعدادی از کار برکنار شده های کمپانی اتومبیل سازی ولوو در سال جاری به ۶۰۰۰ نفر رسیده است. نکته جالب توجه اینجاست که شرکت آلمانی اتومبیل سازی بی ام و که از محبوب ترین ماشین های جهان به شمار می رود نیز پیشتر اعلام کرده بود فروش این اتومبیل در سراسر جهان در ماه سپتامبر یعنی ماه گذشته، ۱۵ درصد کاهش یافته است.
وضعیت اقتصادی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که تا برگزاری آن، زمان چندانی باقی نمانده، بسیار اثرگذار بوده است. تحلیلگران می گویند بحران مالی که مردم، جمهوریخواهان یعنی دولت بوش را در آن گناهکار می دانند سبب شده که محبوبیت باراک اوباما نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، میان مردم افزایش یابد.
در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ چهارم نوامبر سال جاری برگزار شود و در ابتدا گفته می شد، سیاهپوست بودن اوباما بخت او را در احراز مقام ریاست جمهوری می کاهد اما اکنون بحران اقتصادی سبب شده که حزب دموکرات به سرعت از حزب جمهوریخواه پیشی بگیرد. آخرین نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد که سناتور باراک اوباما از حمایت ۵۷ درصد رای دهندگان برخوردار است اما سناتور جان مک کین تنها حمایت ۳۷ درصد را داراست.
شیدا محمدی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید