شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


رودررو با بخش خصوصی


رودررو با بخش خصوصی
طی سال‌های گذشته شاهد اظهار نارضایتی‌هایی بودیم که فعالان بخش خصوصی حوزه IT از عملکرد وزارت ICT داشتند این گلایه‌ها گاهی از طریق رسانه‌ها و گاهی در جلسات و دیدارها به گوشمان می رسید، که این گلایه‌ها در ماه‌های اخیر به تعامل سازنده تبدیل شده که امید است استمرار یابد.
از این رو بر آن شدیم که با فعالان این بخش به گفت‌و گو نشسته و مشکلاتشان را جویا شویم. محور سوال خبرنگار واحد خبر روابط عمومی وزارت این بود:تعامل بخش خصوصی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را چگونه می توان بهبود بخشید ؟
گفتنی است در تنظیم این گفت‌وگوها تلاش شد تا اظهارات آنان بدون دخل و تصرف در محتوای کلامشان بیان شود.
مهندس علیرضا علمی، دبیر و نایب رئیس انجمن ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز می‌گوید: بافت مدیران وزارت ICT‌ از سلامت اقتصادی برخوردار بوده و امید می‌رود در سال‌های آینده این امر در لایه‌های پایینی وزارت نیز ادامه داشته باشد.
مهندس علمی می‌افزاید: انتظار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برقراری ارتباط مستقیم و ارائه امکانات و اختیارات لازم به منظور ساماندهی این شرکت‌ها است.
علمی در مورد طرح اینترنت ملی اظهار می‌دارد: جایگاه شرکت‌های ISP باید در پروژه‌های اینترنتی به خصوص اینترنت ملی تقویت و با حمایت از آنها پتانسیل علمی بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
مهندس حسین ریاضی، نایب رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران، نیز ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده برای انجام طرح‌ها می‌گوید: در صورتی که برنامه‌های وزارتخانه مشخص شود بخش خصوصی به تناسب این برنامه‌ها می‌تواند حرکت کند.
مهندس ریاضی می‌افزاید: بخش خصوصی برای آن‌که بتواند بستر لازم برای اجرای طرح‌های دولت را فراهم سازد نیاز به فرصت دارد که با مشخص شدن زمانبندی برنامه‌ها این امر محقق خواهد شد.
وی معتقد است: گاهی از مجموعه وزارت ICT طرح‌هایی اعلام می‌شود، اما به توانایی بخش خصوصی هیچ توجهی نمی‌شود ، همچنین نظر بخش خصوصی را نمی‌خواهند تا مشخص شود که آیا آنان موافق این طرح‌ها هستند یا خیر؟
وی تاکید می‌کند: وزارت ICT در ابتدا مسائل ما را به کندی پیگیری می‌کرد اما اکنون این موضوع شتاب گرفته است که نشان از توجه جدی مدیران به بخش خصوصی دارد.
ریاضی می‌گوید: بخش خصوصی پتانسیل لازم برای حرکت در جهت سیاست‌های وزارتخانه را دارد ومدعی است که هم در بخش مشاوره و هم در اجرای پروژه ها بتواند همگام با نیازهای دولت حرکت کند.
مهندس سعیدی نائینی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در‌ پاسخ می‌گوید: ابتدا باید بر این باور برسیم که بخشی خصوصی و دولت، ارکان تحول در کشور هستند. بخش دولتی به عنوان سیاست‌گذار، بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار و مجری، نهادهای مردمی نیز نقطه تعامل در ارکان این تحولات محسوب می‌شوند.
سعیدی می‌افزاید: لازم است تا این تکالیف مشخص شود. در این بین بخش خصوصی موظف است در اموری که مربوط به اوست، مانند سرمایه‌گذاری و مشاوره فعالیت کند.
وی در خصوص مشکلات قرار دادها می‌گوید: دولت، مجری بزرگی شده، از این روگاهی شاهدیم که بزرگترین قراردادهای بخش خصوصی لغو می‌شود یاپس از برنده شدن در مناقصه‌ و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان ، قرارداد لغو می‌شود که این اتفاق برای این بخش فاجعه است.
وی در پایان گفت: وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات کار علمی و حساسی را بر عهده دارد.
مهندس مسعود شنتیایی، نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان فناوری اطلاعات، نیز از تعادل خود با وزارت ICT به خصوص شورای عالی فناوری اطلاعات اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: در وزارتخانه‌های مختلف شوراهایی هستند که در زمینه فنآوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، این شوراها موازی هم هستند به این دلیل زمانی که اصناف و شرکت‌ها برای رفع مشکلاتشان به آن‌ها مراجعه می‌کنند دچار ابهام می‌شوند.
مهندس شنتیایی می‌افزاید: متمرکز شدن تمام مراحل فنآوری اطلاعات در یک مرکز می‌تواند راه حلی برای برطرف کردن این مشکل باشد.
وی معتقد است: سرعت تغییرات IT در دنیا بسیار بالاست اما بروکراسی حاکم بر مراحل اداری به نحوی است که پاسخگوی این سرعت نیست اما در صورتی که این تمرکز ایجاد شود میزان عقب‌افتادگی کاهش می یابد.
شنتیایی با تاکید بر مشکلات تولید تجهیزات سخت‌افزاری IT می‌گوید: در صورتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنایع و معادن در ارتباط با مسائل IT هماهنگ عمل کنند، بسیاری مشکلات بخش خصوصی برطرف خواهد شد.
وی همچنین مشورت با تشکل‌های صنفی و فعالان بخش خصوصی را در انجام پروژه‌ها لازم می‌داند و می‌گوید: گاهی نظر بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود.
شنتیایی همچنین پیشنهاد کرد تا از نظرهای مشاوران داخلی به صورت یکسان و برجسته‌تر در اقدامات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات استفاده شود.
درمجموع از اظهارات این نمایندگان بخش خصوصی می‌توان به این نتیجه رسید که آنان بیش از هرچیزی به مشورت با بخش خصوصی و برنامه‌ریزی قبل از اجرای طرح ها تاکید می‌کنند
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات