شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مهجور بودن یار مهربان


مهجور بودن یار مهربان
این شعر رو که یادتون میاد... چه قدر اون موقع ها ذوق می کردیم که این شعر رو حفظ کنیم و راه به راه اونو بخونیم... از همون موقع هم به ما می گفتن کتاب تنها دوست صمیمی ماست که هیچ آزاری به ما نمی رسونه و تازه کلی هم برامون مفیده و اگه هر روز کتاب بخونیم کلی هم به فهم و کمالاتمون اضافه می شه!!پدربزرگ و مادربزرگ ها رو یادتون میاد که چه کتاب های قدیمی داشتند و همیشه هم، وقتی که بیکار بودند سرشون توی کتاب بود! اصلا اون موقع ها، کتاب هایی مثه شاهنامه فردوسی، کلیله و دمنه، دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی و ... رو بیشتر مادربزرگ ها و پدربزرگ ها داشتند و شاید بعضی از اونا خط به خط این کتاب ها رو از حفظ بودند اما باز هم از خوندن اونا خسته نمی شدن! اما الان چی؟ الان که اگر از کسی بپرسی چه قدر کتاب می خونه، یه پوزخندی می زنه و می گه دلت خوشه ها! کتاب چیه دیگه؟ اما شما هم واقعا این جوری هستید؟ رعنا دانشجوی ترم سوم حسابداری می گه: من اصلا فرصت مطالعه کردن ندارم و بیشتر وقتم صرف مطالعه کتاب های درسی می شه و اگر خیلی فرصت کنم در طول روز، روزنامه می خونم.علی ۲۵ ساله هم می گه: قیمت بعضی از کتاب ها به قدری گرونه که اصلا جرات نمی کنم که حتی یک کتاب بخرم و اگر هم بعضی موقع ها مجبور بشم برای کسب اطلاع از موضوعی به سراغ کتابی برم، ترجیح می دم که از اینترنت استفاده کنم تا این که هزینه فراوانی رو بابت خرید یک کتاب بدم.نفیسه ۲۲ ساله که هر روز برای درس خوندن به کتابخانه می ره، می گه: مطالعه کتاب های غیردرسی رو دوست دارم چون فکر می کنم که با مطالعه کردن سطح آگاهی و دانشم بالا می ره.وی عقیده داره: به دلیل این که قیمت بعضی از کتاب ها زیاده، عضو کتابخانه شدم تا بتونم از خدمات کتابخانه ها استفاده کنم، اما مکان بعضی از کتابخانه ها خیلی کوچک است و به همین دلیل هم خیلی از خدمات ارائه نمی شه.
دانیال ۲۰ ساله هم عقیده داره: اگه کتاب خوبی گیرم بیاد، حتما مطالعه می کنم و بیشتر هم کتاب های مربوط به رشته تحصیلی ام رو می خونم. مینا ۲۴ ساله می گه: فکر کنم از وقتی که درسم تموم شده، حتی یک کتاب هم نخونده باشم! بیشتر دوست دارم به جای مطالعه کردن، وقتم رو صرف وب گردی در اینترنت کنم.به سراغ یکی از کتابخانه های شهر می ریم. سکوت محضی در این جا حکم فرماست. مجبوریم خیلی آروم و بی سروصدا راه بریم. با یکی از مراجعه کنندگان کتابخانه صحبت می کنیم.فرانک ۲۱ ساله که برای درس خوندن به کتابخانه اومده با صدای آرومی می گه: اگر خوب نگاه کنید، می بینید که فضای کتابخانه و سالن های مطالعه اون چه قدر محدوده و باید هم گفت که بعضی کتابخانه ها در شهر به طور روزانه هم به خانم ها و هم به آقایان خدمات ارائه نمی دهند.فرانک ادامه می ده: از تاریخ چاپ بعضی از کتاب ها، سال ها می گذره و به نوعی به درد الان نمی خوره یا حتی به زحمت می تونین کتاب هایی در زمینه رایانه، پزشکی و ... پیدا کنین!اما واقعیت اینه که سرانه مطالعه هر ایرانی ۲ تا ۵ دقیقه در روز اعلام شده که باید تاسف خورد؛ کشوری که فرهنگ و ادب و هنرش زبانزد خاص و عامه متاسفانه سرانه مطالعه اش این قدر پایین است!!بعضی ها ورود اینترنت، ماهواره و ... رو به جامعه باعث کاهش میزان مطالعه در کشور می دونن و بعضی ها، هم معتقدند که بالا بودن قیمت کتاب ، نداشتن فرصت کافی برای مطالعه یکی از علت های پایین بودن میزان مطالعه در کشور است. اما راستش رو بخواین تلویزیون هم که به جزئی از خانواده ما ایرانی ها تبدیل شده و باید یکی دیگه از علت های پایین بودن مطالعه رو همین رسانه ملی دونست.... نبود کتاب های به روز و نبود کتاب فروشی های متعدد در استان هم یکی از عوامل پایین بودن میزان مطالعه است.
بعضی جوونا به همین دلیل مجبور می شن که دور کتاب خوندن رو خط بکشن و اصلا بی خیال بشن! الان مسئولان فرهنگی کشور هشدار جدی درباره پایین بودن سطح میزان مطالعه در کشور دادند، اما این جوری نمی شه باید یک فکر اساسی کرد. البته راستش رو بخواین قیمت سرسام آور بعضی از کتاب ها به خصوص برای اون دسته از جوونایی که دانشجو هستند یا کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می دهند، هم جای بحث داره و حتی بعضی موقع ها، کار به جایی می رسه که بعضی از جوونا مجبورند تنها برای تهیه یک کتاب به یه شهر دیگه برن که گاه با کمبود یا حتی با نبود اون کتاب مواجه می شن و به ناچار دست از پادرازتر برمی گردن و بی خیال پژوهش و تحقیق می شن!یک هفته در سال را هفته کتاب و کتاب خوانی نام گذاشته ایم و می خوایم که در این یک هفته همه مردم را کتابخوان کنیم و تمام مشکلات نویسندگان، ناشران و خوانندگان و ... را در همین یک هفته حل کنیم... غافل از این که به قول مسئولان فرهنگی کشور این کار نیاز به یک فرهنگ سازی درست و حسابی دارد.اما برای اون دسته از جوونایی که اهل کتاب هستن، برگزاری هرچند وقت یک بارنمایشگاه کتاب هم می تونه غنیمت باشه، به شرطی که وقتی به نمایشگاه می رن، لااقل بتونن یکی از اون کتاب هایی رو که می خوان پیدا کنن. اگه امسال به نمایشگاه کتابی که در بجنورد برگزار شد، سری زدید حتما آدمایی رو دیدید که چه قدر کتاب خریدند و حتی اونایی رو دیدید که در صف خرید کتاب های شاهنامه ودیوان اشعار شهریار مدت ها ایستادند، اما واقعا چند درصد از اون آدما کل اون شاهنامه رو تا الان خوندن به نظر می رسه بعضی ها هم فقط و فقط برای چشم و هم چشمی به اون جا اومده بودند تا پیش بعضی ها کم نیارند! اما خودمونیم ها یادت میاد اون کتاب هایی که از نمایشگاه خریدی و تا حالا سراغی از شون نگرفتی، درباره چی بود؟...به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی بیست و سوم آبان ماه یعنی ۲ روز دیگه عضویت در تموم کتابخانه عمومی استان رایگانه و می تونید برید و حالش رو ببرید!حرف از کتابخانه های عمومی به میون اومد؛ بهتره که درباره کتابخانه های استان هم مطالبی رو بدونید، در حال حاضر ۲۱ کتابخانه عمومی در استان وجود داره که سهم بجنورد ۴ کتابخانه عمومی است و ۱۴۵ هزار و ۲۵۷ جلد کتاب هم در کتابخانه های استان وجود داره و نزدیک به ۱۰ هزار و ۴۴ نفر هم عضو این کتابخانه ها هستن.
اما اگه نصف جمعیت استان رو باسواد فرض کنیم یعنی از ۸۰۰ هزار نفر، ۴۰۰ هزار نفر را دانش آموز، دانشجو و تحصیل کرده بدونیم باز هم چرا آمار تعداد کسانی که عضو کتابخانه ها هستن، پایین است؟یک سوال: بعضی از ماها فکر می کنیم که کار خوب کردن، یعنی این که در حق کسی خوبی کنیم و کار نیکی انجام بدیم. آیا به این فکر کردیم که هدیه کردن یک کتاب به کتابخانه ای هم یک کار نیک محسوب می شه؟ چرا نیکوکاران و خیران ما فکر می کنن تنها ساختن مدرسه کار نیک و پسندیده ای است و هیچ وقت کسی به سراغ ساختن یک کتابخانه در مناطق محروم نرفته! بهتره بدونید که در بعضی از کانون های فرهنگی مساجد هم کتابخانه وجود داره، شایدکتاب های زیادی نداشته باشد؛ اما لااقل می تونید سری به مساجد یا حسینیه های محله تون بزنید و آمار کتاب های اون جا رو هم دربیارید.اگه در پی یه کتابخانه تخصصی هستید، می تونید به کتابخانه تخصصی عمومی دادگستری کل که مملو از کتاب های حقوقی، قضایی و فقهی است، سری بزنید! اگه می خواین از تازه های منتشر شده کتاب هم اطلاعاتی کسب کنید، به شبکه پیام نمای رسانه ملی هم سری بزنید...
اما چند وقتیه که به مدد علم و پیشرفت، پدیده کتاب موبایل هم به بازار اومده و شما می تونید با خرید نرم افزارهایی که حاوی چند تا کتاب و حتی چند هزار صفحه کتاب هست، از تلفن همراه تون بهترین استفاده رو ببرید....کتاب و کتاب خوانی یکی از راه های رسیدن به دنیای دانستنی ها و آموختنی هاست اما با این اوضاع نگران کننده مطالعه کتاب در کشور باید در پی یافتن راه چاره ای اساسی بود تا بیشتر از این آسیب های جدی به ما و جامعه وارد نشه.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید