شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مرفهین بی درد به چه می اندیشند


مرفهین بی درد به چه می اندیشند
جراحی های زیبایی و عمدتاً بینی، شایع ترین جراحی پلاستیک در ایران به شمار می آیند . به ادعای مسؤولان مرتبط با مسایل جراحی های زیبایی در کشور، به دلیل پراکندگی جراحی های پلاستیک بینی آمار دقیقی از این جراحی ها در دست نیست، ولی می توان ادعا کرد که متاسفانه این جراحی در ایران یک اپیدمی شده است! در حالی که خود پزشکان معتقدند کوچک کردن بینی باور غلطی در جراحی پلاستیک بینی است زیرا هرچه تغییرات بینی پس از عمل بیشتر شود، عوارض آن نیز بیشتر است و هرچه بینی طبیعی تر باشد، عوارض آن کمتر است و تناسب بهتری دارد، به همین دلیل یک جراح پلاستیک باید از مجموعه دانش، تجربه و هنر برخوردار باشد. مسأله ای که متأسفانه در این گونه جراحی ها برای کمتر کسی مورد توجه است. شاید به همین دلیل است که به گواه آمار ارائه شده از سوی مراجع مرتبط با سازمان نظام پزشکی، جراحی های زیبایی در صدر شکایتهای پزشکی قرار دارد .
● حکایت آرمین پینوکی
ودر یکی از مناطق بالا شهر و در مطب یکی از پزشکان که به طرز بسیار شیکی آراسته شده بود، با جوانی برخورد کردم که مدعی بود با جراحی بینی اش می تواند به آرزوی دیرینه اش برسد.
آرمین می گوید: تا توانستم پدرم را مجاب کنم که به این جراحی رضایت بدهد، کلی قربون صدقه اش رفتم و هرکسی هم فکر می کردم می تونه به این کار راضی اش کنه را واسطه کردم تا اینکه حاضر شد، پولی که برای عمل بینی ام لازم داشتم را بدهد.
وقتی دلیل جراحی بینی آرمین را پرسیدم با لبخندی گفت: از وقتی یادم هست، دوستانم در کوچه و مدرسه به بینی من گیر می دادند و همیشه مرا مسخره می کردند تا جایی که هر کدام از آنها می خواست من رو صدا بزنه به من می گفت «آرمین پینوکیو» این شد که تصمیم گرفتم برای خلاص شدن از شر این بینی به اینجا بیام تا شاید دکتر بتواند بینی ام را کوچک تر کند.
با وجود این بینی، آرمین آنقدر که خودش می گفت بدریخت و زشت نبود، وقتی با مادر او که همراهش به مطب دکتر آمده بود، درباره درخواست پسرش مبنی برجراحی بینی اش صحبت می کردم گفت: جوان است دیگر تمام حواسش به این است که هر طور شده بینی اش را جراحی کند، خودش می گوید حرفهای دوستانم باعث شده این تصمیم را بگیرم اما من و پدرش اصلاً با او هم عقیده نیستیم و تا حالا هیچ جا ندیدیم یا نشنیدیم کسی او را به خاطر شکل بینی اش مسخره کند. مادر آرمین ادامه می دهد: همه چیز از جایی شروع شد که یکی از بچه های فامیل اقدام به جراحی بینی اش کرد و همین شد برای ما درد سر،از همان روز آرمین هرجا که رفت و با هرکسی که نشست، می گفت می خواهد بینی اش را جراحی کند با وجود این پدرش با درخواست او مخالف بود و به این کار راضی نبود، اما آنقدر این بچه روی ما فشار آورد و این یکی اون یکی را واسطه کرد تا پدرش رضایت داد با این شرط که اگر اتفاقی افتاد، مسؤولش خود آرمین است! شاید هم باید حق را به پدرش داد، زیرا وقتی او با دوستان پزشکی که دارد درباره این جراحی صحبت کرده بود، اکثر آنها توصیه کردند این جراحی انجام نشود،به همین خاطرهم هست که عواقب کار پسرش را قبول نمی کند.
الشن از کاری که کرده به شدت پشیمان است، اما چه سود که برای این پشیمانی تقریباً راه بازگشتی وجود ندارد. این جوان ۲۵ساله را در یکی از بیمارستانهای شهر دیدم، وقتی از او پرسیدم، دلیل جراحی که روی بینی اش انجام داده چه بوده، گفت: احساس می کردم اندازه بینی ام از حد طبیعی آن بیشتر است و برای اینکه دماغم را کمی خوشکل تر کنم، به توصیه یکی از دوستانم که او نیز خواهرش یک بار بینی اش را جراحی کرده بود، پیش یکی از پزشکان رفتم . بعد از چند جلسه که به مطب این دکتر رفتم و با وجود اینکه چند میلیونی هم برای عمل بینی ام پرداخت کردم اما بعد از شش ماه شکل وشمایل بینی ام بهتر از گذشته که نشد هیچ، از آن به بعد هر وقت جلو آینه خودم را دیدم آرزو کردم همان بینی قبلی را بتوانم داشته باشم.
الشن با ناراحتی و افسوس می گوید: شاید ما وقتی یک موهبتی را داریم، اصلاً به چشم نمی آید و می خواهیم برای بهتر کردن آن هر کاری انجام دهیم ولی نمی دانیم شرایط بدتری هم وجود دارد که ما ازآن قافلیم.
● جراحی کلاس دارد
در یکی از فروشگاه های بزرگ شهر با دو جوانی که یکی از آنها چسبی بر بینی داشت برخوردم . آنها خودشان را فربد و ادریس معرفی کردند. فربد همان جوانی بود که به گفته خودش دوماهی است که بینی اش را جراحی کرده بود.
وی دلیل جراحی بینی اش را کلاس این کار عنوان کرد و گفت: برای اینکه از دوستانم کم نیاورم، در یکی از شیک ترین بیمارستانهای شهر و زیر دست دکتری که دوستانم معرفی کرده بودند، بینی ام را جراحی کردم!
به فربد گفتم: مگر جراحی بینی شخصیت می آورد، که وی می گوید: وقتی شما در بین دوستانتان می گویید: بینی ام را جراحی کردم و به شکل مد جدید در آوردم، همه طور دیگری به تو نگاه می کنند و این به آدم احساس خاصی می دهد !که با هیچ چیز حاضر نیستی آن را عوض کنی. برای من که یک جوانم و دنبال این هستم که خودم را مطرح کنم و همه از من بگویند، چه چیزی می تواند بهتر از این باشد.
فربد در جواب این پرسش که آیا تا قبل از اینکه تن به این جراحی بدهی، به عواقب احتمالی کارت هم فکر کرده بودی، گفت: قبل از من یکی دونفر از دوستانم جراحی بینی داشتند که وقتی آنها را دیدم، گفتم هر طور شده باید من هم مثل آنها بینی ام را جراحی کنم. چون دیدم برای آنها مشکلی پیش نیامد، آدرس دکتری را که پیش او عمل کرده بودند از آنها گرفتم و پیش او رفتم و بعد از چند جلسه صحبت با این دکتر بلافاصله آماده جراحی شدم.
ادریس، دوست فربد که شاهد گفتگوی ما بود، نکات جالبی را عنوان می کند. او می گوید: وقتی جراحی زیبایی برای جوانان ما به ابزاری برای بالا رفتن کلاس کار و شخصیت تبدیل شود باید دید کجای کار مشکل دارد که جوانان ما به این سمت وسو کشیده شده اند. به نظر من باید فکری به حال فقر فرهنگی جامعه جوان برداشت تا به جای اینکه جوان ما دنبال این باشد که ببیند فلان بازیگر، ورزشکار و یا خواننده با چه تیپ و قیافه ای در انظار حاضر می شود به فکر این باشد تا ساختار افکار خودش را عوض کند و طرز تفکرش نسبت به آرمانهایی که دارد را تغییر دهد.
● تقلید از ستاره فوتبال
وقتی ستاره فوتبال انگلستان ابروی چپ خودش را تراشید شاهد بودیم خیلی از پسران در سراسر جهان و از جمله در ایران به تقلید از وی ابروی خود را تراشیدند یا هنگامی که برخی مجریان مرد تلویزیونی و بازیگران با ظاهری آراسته و ابروهای برداشته در صفحه تلویزیون ظاهر شدند، بسیاری از پسران با پیروی از آنان ابروهای خود را برداشتند. حضور بازیگران و افراد شناخته شده که ابروهای خود را برداشته اند و یا موی سرشان را مدل خاصی کوتاه کرده اند، عامل مهمی در افزایش میل به آرایش خاص چهره در پسران جوان است. چرا که آنها معتقدند وقتی یک شخصیت مشهور زیر ابروی خود را بر می دارد و آرایش می کند ،چگونه از جوانانمان توقع داریم که این نکات را رعایت کنند؟
فربد که محو صحبتهای ادریس شده بود، صحبتهای او را قطع کرد و گفت: دلخوشی ما همین کارهاست من که با دوستانم دور هم جمع می شویم همه اش حرف از مد جدید است و هرکس به دنبال این است تا یک سورپرایز برای بقیه داشته باشد در این بین فرد اولی هم که دست به کاری می زند احساس بزرگی می کند.
فرشاد نیز جوان ۲۱ساله ای است که در یکی از مؤسسه های آموزش عالی مشغول تحصیل است و به گفته خودش ۲سال دیگر مهندس می شود اما وضعیت ظاهری او با آنچه شایسته یک دانشجو و جوان ایرانی است، تفاوت زیادی دارد. وقتی از وضعیت ظاهری اش از او می پرسم ابتدا با تند خویی جواب می دهد: شکل و شمایل خودم است، دوست دارم به هر نحوی که خوشم میاد از خانه بیرون بیام! اما در ادامه وقتی متوجه می شود دلیل پرسش من از او تکمیل گزارشم است و به ظاهر او کاری ندارم می گوید: یکی از بازیگران مشهور سینمای جهان که خیلی دوستش دارم هر کجا و در هر مجلسی حاضر می شود، چنین ظاهری دارد من هم چون علاقه زیادی به او دارم سعی می کنم شکل او بشوم.
● پسران دخترنما، دختران پسرنما
به اعتقاد کارشناسان علاوه بر عوامل ژنتیکی تاثیرگذار در حال حاضر عوامل متعدد دیگری هم موجب بروز این حالت در دختران و پسران می شود که دایره آنها بسیار وسیع است. گستردگی این عوامل باعث شده است متخصصان نتوانند شیوه واحدی را برای برخورد با پسران دخترنما و دختران پسرنما پیدا کنند زیرا رفع مشکلات آنها مستلزم ریشه یابی و بررسی تک تک آنهاست.
مرتضی سعیدپور، دکترای روان شناسی درباره این پدیده می گوید: در ظاهر تمام این افراد یکی هستند یعنی دخترانی که خود را به شکل پسرها در می آورند و پسرهایی که عاشق پوشیدن لباس ها و آرایش دخترانه هستند. ولی هر کدام از اینها با دلایل متفاوت و متنوع به این پدیده روی آورده اند. برای مثال گاهی یک جنس اعم از زن یا مرد در شرایط خاص اجتماعی جغرافیایی امتیازاتی دارند و جنس دیگر برای رسیدن به آن خود را به آن صورت در می آورد.
این روان شناس تأکید می کند: از سوی دیگر می توان چنین اقداماتی را از سوی دختران و پسران جوان در مسائل تربیتی ریشه یابی کرد که در نتیجه چه ناکامی ها و سرخوردگی های اجتماعی و عدم دستیابی به برخی از امیال فرد تمایل به بروز این رفتارها، که در تضاد با جنسیتش است، رو می آورد که در این مورد فرد با جنسیت خود سر سازگاری ندارد و می خواهد در رفتارها و ظاهر خود هر چه بیشتر خود را به جنسیت جدید نزدیک کند.
کارشناسان معتقدند که گروهی از این پسران دخترنما و دختران پسرنما مشکلات حاد جنسیتی دارند. به این صورت که به دلیل مشکلات هورمونی که به آن اشاره شد هنگامی که به بلوغ می رسند رفتارها در تضاد با جنسیت شکل می گیرد و آنها بنا بر آن میل و انگیزه باطنی و ترشح هورمون هایی که با جنسیت همخوانی ندارد، به رفتارهایی دست می زنند که نقطه مقابل جنسیت آنهاست.
هاشم رسایی فر
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید