چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ / Wednesday, 14 November, 2018

۱۰فرمان بازاریابی اینترنتی در هزاره سوم


۱۰فرمان بازاریابی اینترنتی در هزاره سوم
عصر بازاریابی در حال تغییر است. محصولات، خدمات، فروشندگان، فروشگاه ها، مدیران، شرکت ها همگی در دنیای اینترنت حضور خود را جدی تر دنبال می کنند و اکنون در جست وجوی جای مطمئنی در موتورهای جست وجو هستند. اگر چه در گذشته تبلیغات و روابط عمومی نقش بسیار مهمی در ارتقای برند شرکت ها داشت اما در دهه اخیر این موتورهای جست وجوگر هستند که ارزش نام تجاری شرکت ها را در رتبه بندی صفحات خود به مشتریان اعلام می کنند. باید بپذیریم که بازاریابی الکترونیکی فضایی بسیار متفاوت با شیوه های بازاریابی سنتی دارد و در این بازار راه های رسیدن به مشتری بسیار پرپیچ و خم است. گذشتن از کنار صدها وب سایت قدیمی و رسیدن به جایگاه اول صفحات جست وجوگرها در دنیای مرموز موتورها کاری بس دشوار است اما شیوه های نوین بازاریابی اینترنتی می توانند حرکت در این مسیر نامطمئن را تا حدود زیادی سهولت بخشند البته به شرط آنکه مهارت های لازم در طراحی پوسته های کاربردی وب سایت ها با تکنیک های نوین بازاریابی مجازی در جهت ارتقای جایگاه وب سایت ها در نزد موتورهای جست وجو همراه باشد.
امروزه با گسترش سازمان های الکترونیک و تغییر نگرش مدیران ارشدشان و همین طور گرایش روزافزون مصرف کنندگان به استفاده از اینترنت و خرید از طریق فروشگاه های آنلاین، لزوم به کار گیری روش های بهینه بازاریابی الکترونیکی بیش از پیش احساس می شود و توجه مدیران شرکت ها را در تدوین یک نظام بازاریابی اینترنتی هدفمند می طلبد. پس شکی نیست که شرکت های خدمات وب سایت باید در ایجاد تحول در نظام بازاریابی الکترونیکی گام های عظیمی بردارند و در تسهیل فرآیند خرید راحت، برای مشتری اقدامات اساسی صورت دهند. در ذیل به ۱۰ راهکار اثربخش برای برندسازی وب سایت ها اشاره شده است:
۱) تدوین هدف مشخص
شما باید یک چشم انداز کاملاً روشن درباره آینده وب سایت خود داشته باشید و از طریق آن ارتباطات اثربخشی را با بازدیدکنندگان برقرار کنید. پس روشن است که آنها باید از دلیل خود برای بازدید از وب سایت آگاه باشند چرا که زمان برایشان بسیار ارزشمند است. بنابراین در بیان رسالت وب سایت خود به بازدیدکنندگان خساست نکنید و از طرح معمای بی ارزش در جهت جلب توجه آنها جداً خودداری کنید. فراموش نکنید هدف شما ترغیب مصرف کنندگان به برداشت یک تصویر ذهنی منحصر از وب سایت تان است و هر چه شما در تثبیت نام وب سایت خود در حرفه ای که در آ ن فعالیت می کنید موفق تر باشید از حاشیه بازدید بیشتری برخوردار خواهید بود.
۲) تعریف سبک نگارشی معین
بررسی های بسیاری نشان داده اند که بخش نوشتاری وب سایت ها یکی از مولفه های اصلی است که بازدیدکنندگان در ارزیابی کیفیت جامع وب سایت ها مدنظر قرار می دهند. اگر می خواهید در برندسازی وب سایت گام های عظیمی بردارید باید در سبک نوشتاری وب سایت خود ثابت قدم باشید. سبک نوشتاری شما باید آنچنان اثرگذار و ثابت باشد که بیننده در تشخیص هر عبارتی از آن در هر کجا به راحتی به اثر وب سایت شما در آنجا پی ببرد. در این خصوص توصیه می شود اگر از بانک مقالات بهره می جویید حتماً از مقالات مختلف با نام نویسندگان متفاوت استفاده کنید.
۳) ترویج شعار سازمانی
با استفاده از تگ لاین ها یا شعارهای سازمانی می توانید تصویر ذهنی اثرگذاری از وب سایت خود در ذهن بازدیدکنندگان باقی بگذارید. در این خصوص بهتر از شعار سازمانی خود در کنار لوگوی وب سایت تان استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر شعار سازمانی وب سایت خود را در هر ماه تغییر دهید، بازدیدکنندگان در حفظ آن توفیق چندانی نخواهند داشت و در نتیجه تصویر مناسبی از وب سایت شما در ذهن آنها شکل نخواهد گرفت. اگر می خواهید از شعار سازمانی استفاده کنید بهتر است از آن در عنوان تگ وب سایت خود استفاده کنید چرا که موتورهای جست وجو در شناسایی وب سایت شما و معرفی آن به جست وجوگران اثربخشی بیشتری خواهند داشت.
۴) تثبیت لوگوی ماندگار
همچون دژهای قرون وسطایی که با پرچم هایشان معرفی می شدند وب سایت ها هم با لوگوهایشان شناخته می شوند.
مطمئن باشید هر چه برای طراحی بهتر لوگوی خود سرمایه گذاری کنید ضرر نخواهید کرد. اهمیت لوگو تا آنجاست که به عنوان اولین نقطه جلب توجه بازدیدکنندگان می تواند تصویر مثبتی از وب سایت شما بر ذهن آنها حک کند. به علاوه زمانی که دیگران از مطالب شما در وب سایت خود استفاده می کنند و از لوگوی شما به عنوان منبع مطالب مذکور نام می برند در واقع نشان می دهند که لوگوی شما به تنهایی معرفی کننده وب سایت خودتان حتی در وب سایت های دیگر است.
۵) به کارگیری لوگوی نوار نشانی (Favicon)
حتماً می دانید که مدرن ترین مرورگرها در حال حاضر امکان شناسایی لوگوهای نوار نشانی را فراهم ساخته اند. پس بهتر است از لوگوی خود در ابتدای نوار نشانی به درستی استفاده کنید. حتماً بارها این علامت «Y» را در URL یاهو دیده اید و با دیدن این علامت در هر کجا رد پایی از یاهو را جست وجو کرده اید. بد نیست بدانید که فاویکون ها در بخش بوک مارک کاربرانتان ذخیره می شوند و آنها در شناسایی آسان تر وب سایت شما را در بین صدها وب سایت دیگر یاری می رسانند.
۶) انطباق قالب وب سایت با محتوا
قالب وب سایت شما باید با محتوای مطالب به کار رفته همخوانی داشته باشد. به طور مثال اگر قرار است وب سایت شما به بررسی عملکرد بازارهای بورس بپردازد، آیا استفاده از تصاویر گل و گیاه در پس زمینه وب سایت تان کار عاقلانه ای است؟ در این خصوص بهتر است مخاطبان اصلی خود را انتخاب کنید. اگر بیشتر بازدیدکنندگان شما از جنس متخصصان و افراد باتجربه هستند، بهتر است از قالب های ثابت، ساده و تک رنگ استفاده کنید اما اگر با قشر جوان در ارتباط هستید، باید قالب های شادتر و برخوردار از جدیدترین فناوری های روز را به کار گیرید. پس به یاد داشته باشد که در طراحی وب سایت خود تنها به زیبایی آن توجه نداشته و بیشتر به دنبال به کارگیری قالب های مناسب با حرفه خود باشید.
۷) استفاده از رنگ های ثابت
همیشه قبل از طراحی وب سایت خود، رنگ های مورد نیاز خود را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که رنگ ها و طرح ها به راحتی در ذهن بازدیدکنندگان جای می گیرند، پس از این موضوع به نفع خود استفاده کنید. شما می توانید از رنگ اصلی در آیکون ها، لوگو، فاویکون و دیگر بخش های اصلی وب سایت خود به درستی بهره گیرید. شما می توانید در بیشتر وب سایت ها از رنگ سفید به عنوان رنگ پس زمینه و از رنگ های گرم یا سرد بسته به نوع فعالیت خود و خلقیات اکثریت مخاطبانتان استفاده کنید. لازم به ذکر است که رنگ های گرم، محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند و در نتیجه در جلب توجه اولیه بسیار اثرگذار هستند، در حالی که رنگ های سرد آثار آرام بخشی بر بازدیدکنندگان می گذارند. از این رو توصیه می شود که از رنگ های گرم در وب سایت های رستوران های زنجیره ای، صنایع غذایی، پوشاک و آژانس های خبری و ازرنگ های سرد در وب سایت های بانک ها، بیمه ها، آژانس های مسافرتی، شرکت های دارویی، کشاورزی و خدماتی استفاده شود.
۸) ثبت نام در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی بر ایجاد ارتباط آنلاین در بین افراد که علایق و فعالیت های مشترک دارند، متمرکزند. این وب سایت ها از سوی میلیون ها نفر مورد بازدید قرار می گیرند و در حال حاضر به بخش جدانشدنی زندگی روزمره این افراد تبدیل شده اند. اگر شما سایت خود را وارد این شبکه ها کنید، مطمئناً ارزش نام تجاری شما دوچندان خواهد شد. در حال حاضر وب سایت هایی چون Twitter و FriendFeed از این نوع وب سایت ها شمرده می شوند که با مراجعه و ثبت نام در آنها می توانید میزان بازدید از سایت خود را تا حدود زیادی افزایش دهید.
۹) تبلیغات در راستای برندسازی
اگر برندسازی آسان بود، شرکت های بزرگ در سرتاسر جهان حاضر نمی شدند میلیاردها دلار به درستی صرف هزینه های تبلیغاتی سالانه خود کنند. اگرچه ساختن یک برند بزرگ بدون صرف هزینه های تبلیغاتی امکانپذیر است اما تلاش در جهت ترویج نام وب سایت از طریق تبلیغات اثربخش می تواند در جهت تحقق این هدف مسیر سریع تر و راحت تری را پیش روی شما قرار دهد. اگر چنانچه از بودجه لازم برای تبلیغات برخوردار نیستید، بهتر است تنها در شروع کار وب سایت و چندماه اول راه اندازی به امر تبلیغات بپردازید و بعد از آن با ارتقای محتوا و به کارگیری روش های ارزان به ترویج وب سایت خود ادامه دهید.
۱۰) ترویج وب سایت در همه جا
برندسازی از لحاظ روانشناسی به معنای نفوذ در ذهن مصرف کنندگان است. هر چند که در برقراری ارتباط بین شرکت و مشتری، ابزارهای ترویجی گوناگونی وجود دارد و پرداختن به تمامی آنها در جای خود ضروری و حائز اهمیت است اما بازاریابی اینترنتی که یکی از ارکان اصلی بازاریابی مستقیم است به مهم ترین ابزار ترویج سازمان ها وبنگاه های اقتصادی تبدیل شده است. شما می توانید از طریق ارسال خبرنامه های الکترونیکی، معرفی بانک مقالات فارسی رایگان همچون سایت www.spbtyte.com، راه اندازی سیستم خرید آنلاین و... وب سایت خود را با صرف هزینه ای ناچیز به همگان معرفی کنید.

علیرضا پورمحمدی
منبع: www.dailyblogtips.com

منبع : روزنامه سرمایه

مطالب مرتبط

مجلات الکترونیکی، یک ماشین ترافیک ساز برای سایت شما

مجلات الکترونیکی، یک ماشین ترافیک ساز برای سایت شما
چگونه می توانید به صورت رایگان به میلیونها نفر دسترسی پیدا کنید و محصولات و خدمات خود را معرفی کنید؟
این دقیقاً همان اتفاقی است که با نوشتن مقاله و ارائه آن در صدها مجله الکترونیکی پیش می آید. امروزه دهها هزار مجله الکترونیکی در وب منتشر می شود و تمام آن ها به دنبال محتوای با ارزش هستند.شما با یک مقاله پرمحتوا می توانید ناجی آن ها باشید و آنچه که می خواهند را به آن ها ارائه دهید و در عوض آن ها نیز به نیاز شما پاسخ خواهند گفت و مقاله و تجارب شما را در معرض دید همگان قرار خواهند داد.
در انتهای هر مقاله بخشی برای معرفی نویسنده و منبع مقاله وجود دارد. اگرچه شما در متن مقاله مجاز نیستید که برای تجارت خود تبلیغ کنید، اما این بخش انتهایی که شامل ۴ تا ۶ جمله است، در اختیار شماست و تبلیغات در آن حق قانونی شما به شمار می رود. شما می توانید در این قسمت، سایت یا محصولات و خدمات خود را معرفی کنید.
ممکن است که نویسنده قابلی نباشید اما به شما اطمینان می دهم که به مشکلی برنمی خورید. شما بهتر از هر کس دیگر صنعت و تجارت خود را می شناسید. نوشتن مقاله در مجلات الکترونیکی احتیاج به تخصص نویسندگی یا ادبیات ندارد. این گونه متن ها به زبان ساده نوشته می شوند. با اینکه اینترنت یک دنیای بزرگ و عمومی است اما خوانندگان اینترنتی به دنبال افراد خاص و واقعی می گردند و شما با لحن عامیانه موفق تر خواهید بود.
مراحل نوشتن مقاله به شرح زیر است.
۱- تصمیم گیری در مورد موضوع
ابتدا باید یک موضوع مناسب و پرطرفدار را انتخاب کنید. به اخبار مراجعه کنید. در بحث های آن لاین شرکت کنید و مجلات الکترونیکی که برای شما ارسال می شوند را به دقت بررسی کنید. مقالاتی که در موضوعات مرتبط با تجارت شما هستند را مشاهده کنید و پس از آن تصمیم بگیرید که کدام موضوعات مسئله روز هستند و طرفداران بیشتری دارند. باید اطمینان پیدا کنید که موضوع مقاله شما مورد علاقه عده زیادی از مخاطبین واقع خواهد شد.
۲- انتخاب عنوان
عنوان مقاله می تواند عامل موفقیت یا شکست شما باشد. اگر عنوان شما توجه و ذهن بیننده را جذب خود نکند، مقاله شما هرگز خوانده نخواهد شد. برای مقاله خود ۱۰ تا ۲۰ عنوان در نظر بگیرید و سپس از دوستان یا اقوام خود درخواست کنید که جذاب ترین آن ها را انتخاب کنند.
۳- رئوس مطلب را تعیین کنید
۳ تا ۵ نکته اصلی مقاله را تعیین کنید. تقسیم کردن مقاله به چند قسمت بسیاری از کارها را آسان خواهد کرد. همراه با این تقسیم بندی جریان منطقی مقاله خود را تنظیم کنید. با استفاده از این روش، ذهن شما نیز منظم تر عمل خواهد کرد.
۴- حجم مقاله را تعیین کنید... مقالات مجلات الکترونیکی حدود ۵۰۰ کلمه هستند
مجلات الکترونیکی معمولاً شامل مقالات کوتاه تری نسبت به مجلات و نشریات چاپی می باشند. مناسب ترین حجم این گونه مقالات حدود ۵۰۰ کلمه می باشد اما بعضی از مجلات الکترونیکی مقالات طولانی تر را نیز می پذیرند.
۵- تعداد کلمات را بین رئوس مطالب تقسیم کنید
اگر ۵ نکته را به عنوان مطالب اصلی در نظر گرفته اید، هر بخش باید در حدود ۱۰۰ کلمه باشد. اگر مقاله شما شامل یک مقدمه و نتیجه گیری کوتاه باشد، برای هر بخش تنها ۸۰ تا ۹۰ کلمه باقی خواهد ماند. اگر ۳ نکته اصلی دارید، با احتساب مقدمه و موخره هر بخش حدود ۱۵۰ کلمه خواهد بود. به این ترتیب به جای آنکه به نوشتن ۵۰۰ کلمه فکر کنید، کافی است ۱۵۰ کلمه درباره موضوعی معین بنویسید.
۶- بخش منبع و معرفی نویسنده را تهیه کنید
اطلاعات تماس خود مانند نام، آدرس پست الکترونیکی و آدرس سایت خود را در این بخش قرار دهید. سپس یک یا دو عبارت تبلیغاتی برای تحریک بیننده بنویسید و آن ها را به سایت خود لینک کنید. اگر این جملات به موضوع مقاله شما مرتبط باشد، نتیجه خوبی دریافت خواهید کرد.
۷- ویرایش
یک مرحله به عقب برگردید و دوباره مقاله را بررسی کنید. برای این کار زمان کافی اختصاص دهید و مقاله خود را ویرایش کنید. کلمات را از نظر املایی چک کنید. اگر بعضی از بخش ها را نمی پسندید، آن ها را دومرتبه بنویسید.
۸- مقاله خود را همراه با یک معرفی برای ناشران مجلات الکترونیکی ارسال کنید
نام و آدرس پست الکترونیکی ناشران مجلات را پیدا کنید و مقاله خود را به همراه یک پاراگراف به عنوان معرفی خود و موضوع مقاله برای آن ها بفرستید. این پاراگراف باید شما را از هزاران مقاله ای که در هر روز برای ناشران فرستاده می شود، متمایز کند. پس برای نوشتن آن دقت کافی داشته باشید.

وبگردی
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند - صحبت های دکتر ظریف در گفتگو با خبر آنلاین.
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
خود دانید و مملکت‌تان!
خود دانید و مملکت‌تان! - همه آفاق پر از فتنه و شر می بینم/ این جهان را پر از خوف و خطر می بینم/ دختران را همه جنگ است با مادر/ پسران را همه بدخواه پدر می بینم. او پس از خواندن شعر دستی به شانه وزیر می‌زند و می‌گوید: «خود دانید و مملکت‌تان!»
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است!
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است! - علیرضا زاکانی فعالی سیاسی مهمان برنامه«رو در رو» بود و در این برنامه واکنش تندی نسبت به حسین فریدون(برادر رئیس جمهور) نشان داد.
شویِ زنان گزینشی! برای حفظ آبرو
شویِ زنان گزینشی! برای حفظ آبرو - اما حقیقت این شویِ توهین‌آمیز، آبروداری آقایان مسئولین در مقابل نماینده فیفا و ای‌اف‌سی فشار این مقام‌ها برای ورود زنان به ورزشگاه است.
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.
گزارشی تکان دهنده از تولید و توزیع سیب زمینی و پیاز سمی در کشور
گزارشی تکان دهنده از تولید و توزیع سیب زمینی و پیاز سمی در کشور - در این گزارش اسنادی ارائه میشود که یک واقعیت عجیب را بازگو میکند.