جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پرچمدار وحدت


پرچمدار وحدت
آنگاه که منطق قرآن، آن است که ما از خداییم و به سوی او می‌رویم و مسیر اسلام، بر شهادت در راه اهداف است،‌ و اولیای خدا - علیهم‌السلام - شهادت را یکی از دیگری به ارث می‌برند و جوانان متعهد ما برای نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا می‌کرده و می‌کنند. بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می‌زنند، ما را از چه می‌ترسانند؟ آمریکا خود را دلخوش می‌کند که با ایجاد رعب در دل متل - که سربازان قرآنند - می‌تواند وقفه‌‌ای در مسیر حق و عقب‌گردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند غافل از آنکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقر خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی‌خبرند ... جناب حجت‌‌الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداراران عزیز اسلام - رحمه‌الله علیهم - به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت راه یافتند و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته و جنبش قیام ملت را متحرک‌تر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و ازنورعظمت خود بهره دهد امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره‌ها برای سلام و پیشرفت نهضت برداشته شود ...”
این قطعه‌ای از پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی‌(ره) که مناسب شهادت آیت‌الله شهید دکتر محمد مفتح می‌باشد که در بیست و هفتم آذرماه سال ۱۳۵۸ رخ داد. شخصیت برجسته‌ای که روز شهادت وی به عنوان روز پیوند حوزه و دانشگاه نامگذاری شده، چرا که استاد شهید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جزو کسانی بودکه تمام تلاش و همت خود را به نزدیک کردن و همکاری هرچه بیشتر این دو نهاد تاثیرگذار مبذول داشت. او که در حوزه علمیه به درجه اجتهاد در استنباط احکام شرعی و فقهی رسیده بود،‌ در عین حال با گذاشتن قدم به دانشگاه، تحصیلات آکادمیک را هم در عالی‌ترین سطح کسب کرد و درکنار فردی همچون استاد مطهری - پیش از پیروزی انقلاب - به زمینه‌سازی برای شکل‌گیری مبارزه بر علیه رژیم طاغوت و فضاسازی برای حرکت‌ها و فعالیت‌های اسلامگرایانه پرداخت: دکتر مفتح علاوه بر حضور قوی در صحنه مبارزات ضد حکومت دارای سوابق قابل توجه فرهنگی نیز بود. “تدریس در دبیرستان دین و دانش که راه و روش جدیدی را در پیش گرفته بود و هم گامی با موسسان ا ندیشمند آن، ‌چون دکتر بهشتی و آیت‌الله حائری تهرانی و نیز تشکیل کانون دانش‌آموزان و فرهنگیان قم، از آن جمله است. تاسیس مجمع اسلام‌شناسی برای پژوهش در مسائل بنیادی اسلامی و انتشار چندین جلد کتاب زا این مجموعه، تحت نظارت دکتر مفتح از فعالیت‌های مهم فرهنگی اسلامی نیروهای مذهبی به شمار می‌رود. گردانندگان این مجموعه، متفکران و نویسندگانی در حوزه مطالعات اسلامی بودند که در دوسو مشغول مبارزه قلمی بودند، نخست در مقابل استعمار فرهنگی غربی که حاکم بر جامعه و دیگری اصلاح اندیشه‌‌های انعطاف‌ناپذیر برخی اقشار متحجر مذهبی که خود از عوامل رویگردانی افراد بسیاری از دین و مذهب بودند.(۱) در این مبارزه پر دامنه فکری و فرهنگی، آشنایی تسلط کامل بر منابع اسلامی در کنار اندیشه‌های جدید موجود در دانشگاه امری حیاتی به نظر می‌رسید که شهید مفتح به خوبی از آن برخوردار بود. شهید بزرگوار درکنار فعالیت‌های سازماندهی شده شان در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برخی از مساجد معروف تهران نیز به سخنرانی و مبارزه بر علیه رژیم ستمشاهی پرداختند و در این راه متحمل شکنجه و بازداشت نیز شدند بعد از پیروزی انقلاب و به ثمر رسیدن مجاهدت‌های انقلابیون و شهدا، دکتر مفتح وظیفه الهی خود را تلاش در سنگر سازندگی فرهنگی، معنوی واقتصادی کشور اسلامی‌مان دانست. و در کنار وظایف و مسئولیت‌‌های سنگین سیاسی دقت قابل توجهی را به این امر اختصاص داد.
اما در نهایت دوباره دست نااهلان و دشمنان کوردل انقلاب گل زیبای دیگری از بوستان پرگل انقلاب اسلامی چید و در ۲۷ آذرماه ۱۳۵۸ با ترور استاد شهید دکتر مفتح چنان ضربه جبران‌ناپذیر و سنگینی بر پیکره انقلاب وارد ساخت که هنوز انعکاسات و اثرات آن در عرصه فرهنگی و آموزشی ما خود را نشان می‌دهد.
سجاد خدایی
(روحش شاد)
پی‌نوشت:
-۱ فاتح قله‌های جهاد، رحیم نیکبخت، منبع: باشگاه اندیشه
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید