شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۷ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۷ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛  در تاریخ
امروز شنبه ۷ دی ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۸ ذیحجه سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۴ سال پیش درچنین روزی - ۷دی ماه سال۱۳۵۳هجری شمسی:
آیت الله حاج شیخ حسین غفاری آذرشهری درزندان رژیم خودکامه پهلوی بدست شکنجه گران ساواک به شهادت رسید. آیت الله غفاری تحصیلاتش را درزادگاهش آذرشهرو سپس قم پایان رساند. او بعد ازکودتای ۲۸مرداد مجله‏‎ای هفتگی بنام«الدّینُ والحَیات» منتشرکرد. این مجله بعد از مدتی توقیف شد و آیت الله غفاری تحریرکتابهایش را شروع کرد و ازسال۱۳۴۱شمسی با ایراد سخنرانی‎های سیاسی به افشای مفاسد رژیم پهلوی پرداخت عاقبت پس از مجالس متعدد سخنرانی‏ درشب دوازدهم محرم الحرام سال۱۳۴۲شمسی هنگامیکه ازمراسم سخنرانی بازمی‎گشت، رژیم اورا دستگیرو زندانی کردند. آیت الله غفاری سرانجام درتیرماه درتهران دستگیرشد و پس ازشکنجه‎های بسیاربه دست عمال سرسپرده درحالیکه جسمش متلاشی شده بود به شهادت رسید.
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۷دی ماه سال۱۳۵۸هجری شمسی:
فرمان حضرت امام خمینی)ره(مبنی برتشکیل نهضت سوادآموزی وبسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی صادرشود. درآن زمان به همه مردم توصیه شده بود که دراین امرمهم شرکت کنند و شخصاً درراه سوادآموزی بیسوادان کشوربکوشند. حضرت امام خمینی)ره( تأکید فرمودند که هرکس درهرجا به هرنحوی که ازدستش برمی‎آید بیسوادان را یاری کند تا آنها نیزازنعمت خواندن و نوشتن برخوردارکردند. متعاقب این فرمان نهضت سوادآموزی به منظور سازماندهی به این امرمهم ایجادشد. دربخشی ازپیام تاریخی حضرت امام)ره( دراین باره آمده است: «مایه بس خجلت است که کشوری که مهد علم و ادب بوده درسایه اسلام زندگی می‎کند که طلب علم فریضه دانسته است ازنوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید درسهایی ازمدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون ازدست دادن وقت برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کرد انشاءالله درآینده نزدیک هرکس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد؛ برای این امرلازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران بازبرای یاددادن بپاخیزند».
● ۱۳۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ذیحجه سال۶۳هجری قمری:
واقعه حرّه بوقوع پیوست. دراین سال مردم مدینه، مروانِ بن حَکَم عامِل یزید را ازمدینه بیرون راندند زیرا ازظلم به تنگ آمده بودند. بعد ازاین رویداد مسلم بن عُقبَه با سپاهی عظیم ازشام به طرف مدینه حرکت کرد و دست خود را به خون مردم این شهرآلوده کرد. کشتارمسلم بن عُقبَه درتاریخ صدرالسلام بی سابقه ذکرشده است؛ بطوریکه دربرخی منابع آمده است که بیش از۱۰۰۰۰تن بدست مسلم بن عُقبَه کشته شدند.
● ۵۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ذیحجه سال۸۵۲هجری قمری:
« اِبن حَجَرعَسقَلانی» فقیه، محدث و مورخ بلندپایه مصری درگذشت. او همچنین شاعری توانا بود. ابن حجراز۱۰سالگی سفری طولانی را آغازکرد و هرجا فقیهی می‎یافت بی درنگ به دیدارش می‎شتافت و ازمحضرش بهره می‎برد. ابن حجردرآغازتدریس، درمدارس متعددی همچون صالحیّه و منصوریّه جلسات درس داشت و شیفتگان درسهای او بویژه فقه و تفسیربسیاربودند. ازآثارابن حجر«تاریخ اَبناءُ الغمرو لِسانُ المیزان و فَتحُ الباری فی شرحِ حدیثِ البُخاری» را می‎توان نام برد.
● ۹۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ذیحجه سال۱۳۳۲هجری قمری:
ستارخان ملقب به سردارملی ازرهبران مبارزو آشتی ناپذیرنهضت مشروطه براثرجراحت ناشی ازاصابت گلوله به شهادت رسید. ستارخان روحی بلند و بی‎تاب داشت و ازحاکمان و زمامداران ستمگرو بی کفایت قاجاریه کینه‎ای عظیم دردل داشت. اوبا باقرخان که مجاهدی آزادیخواه بود همنوا شد و پس ازمدتی با فتح شهرهای متعدد، به طرف تهران حرکت کرد. ستارخان درفتح تهران با مجاهدان جنوب ایران و گیلان همکاری و سرانجام جان خود را دراین راه نثارکرد. مخالفان نهضت مشروطه ستارخان و همراهانش را درباغی نزدیک تهران به گلوله بستند و ستارخان چند روز بعد شهید شد و پیکرش درباغ طوطی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به خاک سپرده شد.
● ۹۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸ذیحجه سال۱۳۳۲هجری قمری:
شِبلی نعمانی ازنویسندگان کشورهندوستان درگذشت. او درتاریخ و فلسفه دانشمندی بزرگ بود و به سبب داشتن قریحه شاعری، اشعاربسیاری نیزسروده است. شبلی برای تحصیل علم مسافرتهای بسیاری کرد و بعد ازبازگشت به وطن درکالج علی گربه تدریس پرداخت. وی همچنین برای آگاه کردن مسلمانان هندی مجله‎ای بنام«اَلنَّدوَه» دایرکرد. ازآثارشبلی نعمانی«شِعرُ العَجَم، مقالات شبلی و دیوان شبلی» را می‎توان نام برد.
● ۱۴۳۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۷دسامبرسال۵۷۱میلادی:
یوهان کِپلِرمنجم و ریاضیدان آلمانی دراین کشورمتولد شد. اوابتدا درمدرسه پروتستانها و سپس دردانشگاه توبینگن تحصیل کرد و بعد درکراتس اتریش به تدریس پرداخت. کپلربعدها با تیکوبراهه منجم معروف آشنا شد و به دعوت او به پراگ رفت و مدتی با او تحقیقات علمی مشترکی انجام داد که حاصل آن تهیه جدول رُدُلفی بود. کپلرواضع قوانینی است که درنجوم و ریاضیات بنام او به«قوانین کِپلِر» معروف شد. او همچنین قواعد عادی تعیین فاصله کانونهای عدسیهای ساده و درشت نمایی میکروسکوپ را عرضه کرد. کپلردرزمینه هندسه نیزتحقیقات وسیعی انجام داد و چند اثرتألیفی همچون نجوم جدید را ازخود به یادگارگذاشت.
● ۱۸۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۷دسامبرسال۱۸۲۲میلادی:
لوئی پاستورشیمیدان، پزشک و میکروب شناس فرانسوی دردهکده‎ای کوهستانی درفرانسه متولد شد. او اگر چه دردوران تحصیلی پیشرفت زیادی نداشت، عاقبت ازدانشگاه سوربن فرانسه دکتری خود را گرفت و درمقام استاد شیمی به تدریس و تحقیق مشغول شد. تحقیقات پاستوردرباره ساختمان شیمیایی موادآلی ازمراجع مهم گسترش علم شیمی آلی است و درهمین تحقیقات او دریافت که عمل تخمیرناشی ازوجود موجودات ریززنده است و سرانجام مطالعات و تحقیقات مستمرپاستورمنتهی به کشف روش پاستوریزاسیون یا میکروب زدایی شد. پاستور پس ازکشف میکروب درسال۱۸۸۵میلادی نخستین واکسناسیون را علیه بیماری هاری با موفقیت انجام داد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید