جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تثبیت سلامتی با امگا ۳ سبز


تثبیت سلامتی با امگا ۳ سبز
شاید بیش از چند دهه از تحقیق درباره خواص علمی و گیاهی زیتون و روغن زیتون نگذشته‌ باشد، اما قرن‌ها پیش اطبای ایرانی از این گیاه مغذی و پر خاصیت استفاده‌های فراوانی کرده‌اند.
در طب قدیم ایران از دم‌کرده برگ زیتون برای درمان برخی امراض از جمله پائین آوردن فشار خون استفاده می‌شد. در ایران برای خارج کردن روغن زیتون از دانه آن دانه رسیده زیتون را داخل کیسه‌ای ریخته و کیسه را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود. این شیوه از مدت‌ها پیش در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است و روغن آن استفاده‌های فراوانی برای درمان بیماری‌های مختلف داشته است و امروزه تحقیقات علمی و آزمایشگاهی متخصصان فواید مؤثری درباره خواص سرشار این ماده روغنی نشان داده است.
● ارزش تغذیه‌ای
دکتر فاطمه حسامی متخصص تغذیه درباره ارزش غذایی میوه زیتون می‌گوید: میوه زیتون دارای موادی مانند ویتامین (آ) ، فیبر، کلسیم، آهن و مس است که بخشی از این مواد ضمن روغن کشی حذف شده و در روغن به میزان جزئی وارد می‌شود ولی از آنجایی که میوه زیتون دارای ماده تلخ گلیکوزید است، لذا میوه آن باید با آب نمک آماده سازی شود.
از این رو مصرف برخی محصولات زیتون برای عده‌ای از بیماران قلبی و عروقی به علت نمک بالای آن باید با احتیاط صورت گیرد.
● خواص
روغن برگرفته شده از این میوه مفید دارای خاصیت کاهش چربی بد خون «LDL» و افزایش چربی خوب خون «HDL» است. دکتر منوچهر سبحانی متخصص قلب و عروق در این‌باره می‌گوید: کلسترول «LDL» منجر به «آترواسلکروز» (یا تصلب شرائین) عروق کرونری قلب می‌شود.
وی در ادامه می‌گوید: اختلالات ژنتیکی و تغییرات متابولیسم سبب تغییر و تحول چربی و تبدیل آن به چربی مضر می‌شود. مصرف روغن زیتون مانند مصرف روغن ماهی مفید و سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده و امگا۳ است. این ماده سبب کاهش پدیده آترواسلکروز است از این جهت روغن زیتون به عنوان یک روغن مفید در تهیه غذای بیماران محسوب می‌شود.
دکتر حسامی در این باره می‌گوید: «آنتی‌اکسیدانها و فلا‌ونوئیدها و پلی‌فنول‌های موجود در زیتون در پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر است. براساس تحقیقات انجام شده ترکیباتی غنی تحت عنوان فنل در روغن زیتون وجود دارد که اثر آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل لخته‌در عروق دارد. مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می‌تواند سلامت قلبی و عروقی را تضمین کرده و بر قلب نیز تأثیر ایمنی بخشی بگذارد.
● اثر روغن زیتون بر بیماری‌ها
دکتر حسامی همچنین در مورد کاهش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دیگر می‌گوید: زیتون بر سرطان، بیماری‌های التهابی و «استئو آرتریت» آرتریت روماتئوید نقش دارد.
به‌علاوه مصرف دوقاشق غذا خوری از آن به همراه غذا در پیشگیری و درمان یبوست مؤثر است.
محققان بر این باورند که وجود ترکیبات موجود در روغن زیتون خاصیت کاهش دهندگی درد دارد.
همچنین استفاده از پنج گرم روغن زیتون یک برابر ایبو پروفن درد را تسکین می‌دهد. روغن زیتون به‌دلیل داشتن ترکیبات ضد التهابی از شدت سردرد کم می‌کند.
جوشانده برگ درخت زیتون نیز در درمان نقرس و رماتیسم مؤثر است و روغن زیتون در درمان سرفه‌های خشک نیز اثر شفا بخش دارد.
این روغن علاوه بر دفع یبوست، دفع کننده سنگ کیسه صفرا نیز هست. برای این منظور بهتر است با آب‌لیمو مصرف شود. روغن زیتون همچنین در از بین بردن انگل‌های دستگاه گوارش مؤثر‌است.
دکتر سبحانی، متخصص قلب و عروق در مورد تأثیر زیتون در بهبود جریان خون می‌گوید: روغن مصرفی باید ۳۰-۲۵ درصد کالری روزانه را شامل گردد و بهتر است کمتر از یک سوم روغن اشباع شده باشد و بقیه آن از روغن زیتون استفاده شود. هر روغن مایعی اگر حرارت داده شود سرانجام به جامد تبدیل شده و اشباع می‌شود.
دکتر حسامی در این مورد می‌افزاید: این روغن نباید در معرض حرارت بالا قرار گیرد و بهتر است در غذاهای سرد مانند انواع سالادها و یا پخت و پزهایی که حرارت بسیار ملایم دارند، استفاده شود.
● تأثیر روغن زیتون بر پوست
دکتر جمیله موسوی متخصص پوست و مو در زمینه تأثیر مصرف روغن زیتون در سلامت پوست و مو می‌گوید: از نظر علمی فایده استفاده از مصرف زیتون ثابت شده است. مصرف آن موجب افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش روند سرعت پیری و چین و چروک پوست و استحکام مو و ناخن می‌شود.
دکتر موسوی در مورد اثر بخشی مصرف خوراکی روغن زیتون و ضماد آن روی پوست و مو معتقد است: مصرف روغن زیتون و استعمال آن به صورت امولسیون طبیعی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن و دارا بودن ویتامین‌های گروه (آ)، (ای)، (کا) و (ث) می‌تواند از خشکی و زبری پوست جلوگیری کرده و به پوست شادابی و طراوت ببخشد.
مصرف موضعی آن بعد از حمام روی مو در بهبود خشکی آن مؤثر است. زیرا بعد از حمام کردن و سشوار و نیز صاف کردن مداوم موها و مصرف انواع رنگ‌ها و سایر عواملی که موجب می‌شود موحالت طبیعی خود را از دست ‌دهد، ماساژ این روغن بر روی مو بسیار مؤثر بوده، خشکی آن را از بین برده و مو را شفاف می‌کند.
وی در ادامه می‌گوید: برای رفع خشکی پوست، این روغن را به همراه کمی گلیسرین روی پوست خود ضماد کرده و مورد استفاده قرار دهید تا از خشکی و زبری پوست کاسته شود.
مینو زارعی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید