جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توصیه های پزشکان در ماه رمضان


توصیه های پزشکان در ماه رمضان
متخصصین تغذیه همواره توصیه می کنند که باید افراد با دقت زیاد وارد روزه شده و از آن خارج شوند . برای آنکه روزه داری بتواند در رشد سلامتتان مؤثر باشد . چند نکته تغذیه ای را بیشتر مورد توجه قرار دهید :
در روزهای اول بهتر است از غذاهای سنگین که حاوی گوشت و لبنیات هستند کمتر استفاده نمایید و بیشتر از غلات و خشکبار استفاده کنید . در ضمن اگر قصد دارید از فردا روزه بگیرید بهتر است در وعده شام از غذاهای سهل الهضمی نظیر انواع سالاد و سوپ های سبک به همراه انواع میوه ها استفاده نمایید و توصیه می شود که وعده های غذایی از سبک به سنگین میل گردد .
پیاده روی در سطح صاف و آرام می تواند احساس خستگی که در طول روزه داری به افراد دست می دهد را برطرف نماید . دکتر مظهری در این رابطه می گوید : « عدم تحرک در این دوران از عوامل بروز اضافه وزن است و در خانمها موجبات پوکی استخوان فراهم می گردد ، به این دلیل داشتن تحرک متوسط مانند پیاده روی بعد از افطار و شام می تواند بسیار مفید باشد . »
پس از باز کردن روزه نیز بهتر است از غذاهای کامل و تازه استفاده شود و باید از پرخوری جداً دوری نمود .
بهتر است در ساعاتی که اجازه غذاخوردن وجود دارد به جای آب از نوشیدنی نظیر انواع چای های گیاهی استفاده نمایید . چای بابونه ، چای نعناع به منظور آرامش اعصاب و جلوگیری از سوء هاضمه ، تهوع و نفخ توصیه می شود .
مصرف میوه هایی نظیر هندوانه ، سیب و لیمو در این دوران بسیار مفید است ، به علاوه ، مصرف سبزیجاتی نظیر هویج و کلم نیز در وعده های غذایی بسیار توصیه می شود .
در هنگام بازکردن روزه بهتر است از خرما و یا آب ولرم استفاده نمایید . از آنجا که روزه در ساعات پایانی موجب افت قندخون می شود ، بازکردن روزه با یک منبع قندی در کنار پروتئین نظیر شیر یا خرما و شیر با عسل بسیار توصیه می شود .
از آنجایی که مصرف منابع غذایی پروتئینی مانع بروز افت قند در طول روز می گردند . مصرف شیر ، تخم مرغ ، انواع گوشت سفید ( مرغ و ماهی ) در کنار سبزیجات و میوه های تازه بسیار مؤثر است .
مصرف آب لیمو موجب کاهش خشکی دهان و طعم بد آن در طول روزه داری می شود .
در ضمن به دلیل مدر بودن مواد غذائی کافئین دار توصیه می گردد در سحر از آنها به هیچ عنوان استفاده نشود .
هرگز وعده سحری را حذف ننمایید زیرا یک وعده ای کردن غذاخوردن عوارضی نظیر افت قند خون ، فشار خون ، تهوع و اختلالات گوارشی را به همراه دارد . به این دلیل توصیه می شود که حتماً سحری و افطار و با کمی فاصله شام میل شود و مصرف میوه ها و مغز ها در فاصله افطار تا سحر به مصرف برسد .
توصیه می شود از سبزیجات تازه و یا بخارپز شده بیشتر در وعده سحری استفاده شود تا احساس عطش در طول روزه بروز ننماید . به علاوه ، باید از خوردن آب سرد نیز دوری کرد زیرا عطش را نه تنها کم نکرده بلکه افزایش می دهد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید