چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


صفات اشیائ در فلسفه‌ی تحلیلی و حکمت اسلامی


صفات اشیائ در فلسفه‌ی تحلیلی و حکمت اسلامی
نویسنده : قرایی‌گرکانی - مرتضی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۵/۰۶
رده دیویی : ۱۸۱.۰۷
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۶۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BBR۵۵/ن۵ق۴
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۱۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۹۸۰-۲۹-۵

خاصه عرضی نسبی. دسته دوم را نسب درونی و دسته چهارم را نسب بیرونی می‌نامند. دو گروه از فیلسوفان این تفکیک فهم عرفی را برنتافته‌اند: یکی ایده آلیست‌های مطلق و دیگری فیلسوفان تحلیلی, هر دو گروه با تفکیک صفات به نفسی و نسبی مخالفت کرده, همه صفات اشیا را نسبی می‌دانند. هر صفتی هرچند در نگاه نخست, نفسی به نظر آید, زاییده نسبت سنجی و در واقع, زاییده نسبتی است که شی با شی یا اشیای دیگر دارد. این دو گروه از فیلسوفان به رغم اتفاق نظری که در نسبی بودن همه صفات دارند در این که همه نسبت درونی‌اند یا بیرونی اختلاف نظر دارند. ایده آلیست‌های مطلق همه صفات شی را نسبی و همه نسب را درونی می‌دانند, در حالی که فیلسوفان تحلیلی می‌گویند همه صفات شی نسبی و همه نسب بیرونی‌اند. بنا بر دیدگاه ایده‌آلیست‌های مطلق, هر گاه یکی از صفات شی ـ یکی از نسبت‌های شی با شی دیگر ـ دگرگون شود. دیگر شی همان شیئی که بود نخواهد ماند. درحالی که فیلسوفان تحلیلی می‌گویند شی با از دست دادن هر صفت و نسبتی که با دیگر اشیا دارد, هم چنان همان شی می‌ماند.