سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از عوارض یائسگی


جلوگیری از عوارض یائسگی
در بسیاری از زنان شروع یائسگی با افزایش وزن همراه است، اگرچه آنها در این زمان غذای بیشتری نمی خورند، اما تحقیقات نشان می دهد كه حدود ??درصد زنان حتی تا ??كیلو اضافه وزن پیدا می كنند و علت اصلی این امر به خاطر كم بودن سوخت و ساز بدن در این سنین است.
با افزایش سن، بدن زنان به كالری كمتری نیازمند است و در سال های یائسگی به دلیل كم شدن این سوخت و ساز بر اثر كمبود هورمون ها، این نیاز كاهش می یابد و با برنامه غذایی ساده و ورزش و حركات بدنی می توان از این اضافه وزن جلوگیری به عمل آورد.
برای مثال داشتن برنامه غذایی منظم كارساز است و اگر كسی بتواند از ساعت چهار بعدازظهر به بعد، از خوردن غذا خودداری كند، به ترشح هورمون های به اصطلاح شادی زا در بدن كمك می رساند.
مواد غذایی مانند سویا، عدس، مارچوبه و تخم كتان نیز از كمبود هورمون های جنسی در زنان جلوگیری به عمل می آورند.
برای كم كردن احساس گرگرفتگی كه یكی از اولین عوارض یائسگی در زنان به شمار می آورد، باید از نوشیدن قهوه، چای و ادویه های تند خودداری كرد.
انجام ورزش از روش های موثر برای جلوگیری از ازدیاد وزن است، زیرا نرمش و حركات بدنی باعث می شوند موادغذایی اضافی به شكل چربی در بدن ذخیره نگردند و به ماهیچه ها منتقل شوند.
برای سوخت چربی اضافی در بدن، ورزش هایی مانند پیاده روی طولانی، شنا و دوچرخه سواری كه به طور منظم انجام گیرند، می توانند موثر باشند.
ورزش های سنگین تر برای افزایش قدرت ماهیچه ها مناسب هستند و می توان گفت كه هر دو این ورزش ها برای زنان در سال های یائسگی ضروری هستند.
برای انجام بسیاری از حركات بدنی و نرمش احتیاج به سالن ورزش هم نیست و این حركات را به سادگی در خانه نیز می توان انجام داد، اما نكته مهم، انجام منظم و روزانه این تمرینات است
رویترز: ۲۳ اكتبر
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید