سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

تغذیه مناسب در دوران بلوغ سلامت دوران


تغذیه مناسب در دوران بلوغ سلامت دوران
بسیاری از مشكلات زنان در دوران پیری و میانسالی ناشی از تغذیه نامناسب دوران بلوغ است، بنابراین با پیروی از تغذیه مناسب در این دوران می‌توان از بسیاری از مشكلات جسمی سنین بالاتر پیشگیری كرد.
از آنجا كه دختران و پسران در دوران بلوغ رشد جهشی دارند و شاهد تغییرات عمده فیزیكی هستند، بنابراین پیروی از تغذیه مناسب در آنها امری ضروریست كه والدین باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.
تغذیه مناسب دوران بلوغ حتی می‌تواند از بسیاری اختلالات روحی دوران بلوغ و نوجوانی بكاهد، به‌دلیل تغییرات هورمونی در این دوران شاهد تغییر رفتار و بروز علائمی همچون افسردگی، پرخاشگری و انزوا هستیم كه یكی از راههای كاهش این مشكلات، داشتن تغذیه مناسب و متعادل و انجام فعالیت‌های ورزشی است.
مصرف لبنیات و پروتئین را در دوران بلوغ ضروری است و پروتئین نیاز اساسی برای رشد مطلوب در این دوران است و از آنجا كه یكی از مشكلات دوران میانسالی و پیری افراد ابتلا به پوكی استخوان است می‌توان با مصرف مقادیر كافی از لبنیات در دوران بلوغ از بروز این مشكل پیشگیری كرد.
نوجوانان و جوانان باید به وزن خود در این دوران نیز توجه كنند كه البته با رعایت تغذیه مناسب از بروز اضافه وزن و كم‌وزنی (لاغری بیش از حد) پیشگیری می‌شود.
نوجوانان و جوانان با فعالیت ورزشی در فضای باز ضمن ایجاد نشاط روحی به‌علت تماس مستقیم با نور آفتاب ویتامین D بدنشان تامین شده و احتمال بروز عوارضی همچون پوكی استخوان كاهش می‌یابد.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان