شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

رحلت پیامبر(ص)


رحلت پیامبر(ص)
پیامبر(ص) در سال یازدهم هجری و پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه انسان سازی و تربیت بشر، در آخرین روزهای ماه صفر دعوت حق را لبیك گفت و شیفتگان مكتب اسلام را در داغ هجران خویش به سوگ نشاند.
آن حضرت پیش از رحلت خویش برای آنكه مردم آمادگی فقدان و از دست دادن ایشان را داشته باشند، بارها و در موقعیتهای مختلف از رحلت قریب الوقوع خویش خبر داده بودند و در اثنای آن، سفارشها و وصیتهای ارزنده ای برای روزهای پس از رحلت خویش ایراد فرمودند.
رسول اكرم(ص) در آخرین سفرحج، در مكه، در غدیرخم، درمدینه قبل از بیماری و بعد از آن در جمع یاران یا در ضمن سخنرانی عمومی، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت خود خبر دادند كه به برخی از این موارد اشاره می كنیم:
۱) در حجهٔ الوداع در هنگام رمی جمرات فرمود: «مناسك خود را از من فراگیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم. هرگز مرا دیگردر این جایگاه نخواهید دید.»
۲) هنگام بازگشت نیز در اجتماع بزرگ حاجیان فرمود: «نزدیك است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم.»
۳) عبدا... بن مسعود گوید: پیامبراكرم(ص)یك ماه قبل از رحلت، ما را از وفات خود آگاه نمود... عرض كردیم: ای رسول خدا !رحلت شما در چه موقع خواهد بود؟ فرمود: «فراق نزدیك شده و بازگشت به سوی خداوند است.»
جایی دیگر همچنین فرمودند: «نزدیك است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم. اما من دو چیز گران در میان شما می گذارم و می روم: كتاب خدا و عترتم، اهل بیتم... و خداوند لطیف و آگاه به من خبرداد كه این دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا كنار حوض كوثر برمن وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود.»
۴) روزی به آن حضرت خبر دادند كه مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین و نگرانند. پیامبر در حالی كه به فضل بن عباس و علی بن ابی طالب (ع) تكیه داده بود، به سوی مسجد رهسپار شد و پس از درود و سپاس پروردگار، فرمود: «به من خبر داده اند شما از مرگ پیامبر خود درهراس هستید. آیا پیش از من، پیامبری بوده است كه جاودان باشد؟ !آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم پیوست و شما نیز به رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد.»
۵) در آخرین روزها مردم را به رعایت حقوق انصار سفارش و در خطاب به انصار فرمود: «ای گروه انصار، زمان فراق و هجران نزدیك است، من دعوت شده و دعوت را پذیرفته ام... بدانید دو چیز است كه از نظر من بین آن دو هیچ تفاوتی نیست. اگر بین آن دو مقایسه شود، به اندازه تارمویی بین آن دو فرقی نمی گذارم. هركس یكی را ترك كند مثل این است كه آن دیگری راهم ترك كرده است... آن دو كتاب آسمانی واهل بیت رسالت هستند... سفارش مرا در مورد اهل بیت من رعایت كنید».
۵) «ابن حجر هیثمی» می گوید: پیامبر اكرم(ص)در بیماری خود كه به رحلتش انجامید، فرمود: «مرگ من به همین زودی فرا می رسد و من پیام خود را به شما رساندم و راه بهانه و عذر را بر شما بستم. آگاه باشید، من كتاب پروردگارم و اهل بیت خود را در میان شما می گذارم و می روم».
سپس دست علی را گرفت و بالا برد و فرمود:«این شخص علی بن ابی طالب است كه همراه با قرآن است و قرآن با علی است و از یكدیگر جدا نشوند تا روز قیامت كه با من ملاقات نمایند.»

ماهنامه كوثر
منبع : روزنامه رسالت