یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

نکات ایمنی


نکات ایمنی
● حیوانات خانگی و ایمنی
حیوانات ممكن است موجب حساسیت و انتشار بعضی از عفونت‌ها و انگل‌ها به افراد شوند. مدفوع گربه و سگ ممكن است حاوی موجودات ریز خطرناكی مثل تخم كرم توكساكارا باشد. این تخم‌ها در صورت بلع ممكن است موجب توكسوكاریاز شوند. این بیماری ممكن است منجر به كوری شود. مدفوع گربه ممكن است حاوی انگل توكسوپلاسما هم باشد كه این انگل به جنین زنان باردار، صدمات وخیمی وارد می‌كند. مرتب، حیوانات دست آموز خود را تمیز كنید و به روشی بهداشتی مدفوع آنها را دور بریزید. به كودكانتان بیاموزید بعد از لمس حیوانات دست خود را بشویند. از آن جایی كه بعضی از حیوانات دست آموز مثل سگ، ممكن است گاز بگیرند، نباید هیچ گاه كودك را با آنها تنها گذاشت
● ایمنی در حیاط و باغ
بیشتر خطراتی كه در باغ یا حیاط وجود دارد ناشی از استخرها یا حوضچه‌ها، گیاهان یا مواد شیمیایی سمی، وسایل باغبانی، منقل كباب‌پزی یا جوجه‌پزی و وسایل بازی است. حوضچه‌ها ممكن است برای خردسالان خطرناك باشند، زیرا ایشان ممكن است حتی در آبهای كم عمق هم غرق شوند. هنگامی كه كودكان در اطراف حوضچه‌ها بازی می‌كنند، دقت كنید و بر آنها نظارت داشته باشید. گیاهان سمی ممكن است موجب علایمی از قبیل تحریك و خارش پوست و در صورت بلع، تحریك اعضای داخلی و استفراغ شوند. برخی از گیاهان ممكن است مرگبار هم باشند، به كودكانتان بیاموزید كه لمس یا خوردن گیاهان ممكن است خطرناك باشند. اگر فرزندتان گیاهی را خورده باشد، فوراً با پزشك خود تماس بگیرید و كودك را همراه با نمونه‌ای از گیاه به بیمارستان ببرید.
اگر برای باغبانی از مواد شمیایی سمی استفاده می كنید، آنها را در انبار یا گنجه قفل‌دار قرار دهید. به جای استفاده از مواد سمی، می‌توانید از روش های ایمن‌تری مثل درآوردن علف‌های هرز با دست یا استعمال حشره كش‌های عاری از مواد شیمایی بهره بجویید. هیچ گاه وسایل خطرناك یا برنده را در محل‌های در دسترس كودكان قرار ندهید و هرگاه هم خود از این وسایل استفاده می‌كنید، لباس‌های ایمنی لازم را بپوشید. حشراتی چون زنبور و پشه می‌توانند و نیش بزنند. زهر این حشرات ممكن است موجب واكنش‌های حساسیتی شود. واكنش‌های حساسیتی شدید (آنافیلاكسی) ممكن است مرگبار باشد. برای محافظت از خود، دست و پای خود را پوشیده نگاه دارید و مواد دافع حشرات بر روی پوست خود استعمال كنید.
● استفاده از درب حفاظ راه پله
برای آن كه مانع از افتادن كودك شوید، هم در پایین و هم در بالای پلكان درب حفاظ بگذارید. دقت كنید ارتفاع درب حفاظ بیشتر از آن باشد كه كودكتان بتواند از آن بالا برود. تنظیم كننده‌های پهنا، امكان می‌دهند تا درب حفاظ برای هر راه پله‌ای اندازه باشد. عمود بودن میله‌ها، مانع از آن می‌شود كه كودك بتواند از درب حفاظ بالا رود.
● محافظت از پوست كودك
شیرخواران و كودكان چون پوست ظریفتری دارند، بیشتر در خطر آفتاب سوختگی قرار دارند. شیرخواران را به دور از نور آفتاب نگاه دارید و به كودكان هم حتماً لباس مناسب بپوشانید و برایشان كرم ضد آفتاب استعمال كنید.
● فعالیت كودكان
بازی‌هایی چون فوتبال قادرند جنبه‌های مختلف جسمی كودك از قبیل قدرت، تعادل و هماهنگی و توازن حركتی را بهبود بخشند. چنین بازی‌هایی موجب سرگرمی هستند و به كودك امكان می‌دهند تا از بین دیگر بازیكنان برای خود دوستانی بیابد.
● آرایشگاهها و کودک
آرایشگاهها مكان بسیار مناسبی برای رشد و انتقال انواع میكروبها، قارچها، ویروسها هستند.بنابراین كودكان را از بردن به این مكانها جداً منع كنید. در صورت اجبار برای استفاده از آرایشگاه برای كودك، حتماً وسایل مورد نیاز لازم برای او را همراه خود ببرید. شستن دستها و ضدعفونی كردن وسایل در موقع آرایش كودك ضروری است. استفاده از تیغ برای كوتاه كردن موهای كودك مناسب نیست چرا كه آسیب‌های پوستی و خصوصاً ایجاد عفونتها از حداقل عوارض آن است.
از استفاده لوازم آرایش كودكان دیگر برای او خوداری کنید. وسایل كودك اعم از صابون، حوله، قیچی، شانه، موچین و كلیه لوازم او باید اختصاصی باشد.
منبع : کودکستان