سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اثر مکمل های کلسیم در استحکام استخوان های کودکان


اثر مکمل های کلسیم در استحکام استخوان های کودکان
مصرف مکمل های کلسیم تاثیری در استحکام طولانی مدت استخوان کودکان ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه محققان نتایج ۱۹مطالعه مختلف را روی ۲هزارو ۰۰¹ کودک و نوجوان ³ تا ۱۸ساله بررسی کردند و پس از شش ماه مصرف مکمل های کلسیم، سلامت استخوان های این کودکان ارزیابی شد. ژتراکم استخوانی دست ها در کودکانی که مکمل های کلسیم مصرف می کردند فقط ·/± درصد بهتر از همسالانشان بود که کلسیم دریافت نمی کردند که این میزان فایده را می توان با قرار گرفتن در معرض آفتاب کسب کرد. به گفته محققان استرالیایی درحالی که مصرف کلسیم از شکستگی استخوان ها در بزرگسالان پیشگیری می کند، اما مصرف آنها در کودکی برای پیشگیری از شکستگی استخوان در سنین بالاتر بی فایده است.
دکتر تانیاوینزنبرگ، متخصص اپیدمولوژی اسکلتی عضلانی، می گوید مصرف مکمل های کلسیم هیچ تاثیری در سلامت استخوان ها در کودکان ندارد. در میزان شکستگی استخوان به ویژه در قسمت باسن و ستون فقرات ناحیه کمر در سنین بالاتر بین این دو گروه تفاوتی مشاهده نشد.
این محققان مصرف بیشتر ویتامین D و خوردن بیشتر میوه ها و سبزی ها را برای بهبود سلامت استخوان کودکان توصیه می کنند. مهمترین منبع ویتامین D نور آفتاب است که برای جذب کلسیم در روده ها ضروری است و در مورد کودکانی که مشکلات جدی استخوانی دارند یا لبنیات کافی نمی خورند مصداق ندارد.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید