یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

کدام کیف را برای فرزندم بخرم؟!


کدام کیف را برای فرزندم بخرم؟!
وارد فروشگاه می شوم. چند كودك به همراه چند بزرگتر در داخل مغازه هستند و غوغایی به پا كرده اند. صداهایی از این قبیل در اطرافم می شنوم:
- اون یكی اون كه عكس باربی دارد؛ من فقط آن را می خواهم.
- نه اون گران است؛ این یكی را می خریم...
- نه نه! بالایی را می گویم. آن كه صورتی است و گل سفید دارد!
- نه، مامان! نه این را نمی خواهم، اون بزرگه را می خواهم. اون كه بندهای قرمز دارد.
- باشه مامان! ولی قول بده كه كوله پشتی كه مامان بزرگ از مكه آورده، را به من بدهی.
كیف در فرهنگ لغات آكسفورد این گونه معنی شده: كیف یك جعبه یا مخزنی از جنس چرم، پلاستیك، پارچه، كاغذ و... است كه بتوانیم در آن را ببندیم و وسایل مان در آن محفوظ بماند. یك كیف با طرح و اندازه های گوناگون، به اهداف استفاده از آن بستگی دارد...
و سپس انواع كیف با موارد استفاده آنها معرفی شده مانند: چمدان، كیف مردانه، كیف بوستون (مدل خاصی كه توسط دانشجویان دانشگاه بوستون حمل می شده)، كیف مجله، چمدان گلاستون، كیف لوازم آرایش، كوله پشتی و...
تاریخچه كیف
در طول تاریخ، مردم وسایلشان را به روشهای مختلفی حمل می كردند و بسته به نوع و محل زندگی و مقام و موقعیت اجتماعی افراد، این روش ها متفاوت بود.
«كیف دستی اولیه» ، كیسه كوچكی بود حاوی گردی خوشبو، كه به عنوان عطر مورد استفاده قرار می گرفت و یا پولی كه توسط آقایان حمل می شد. این كیسه توسط تسمه ای از پشت كمربند آویزان می شد و اغلب هم توسط دزدان و سارقین به سرقت برده می شد كه به آن جیب زنی یا كیف زنی گفته می شود.
در دهه های ۱۴۰۰ میلادی، هم آقایان و هم خانم ها از كیف استفاده می كردند و هر روز استفاده از آن رونق بیشتری می گرفت.
یك قرن بعد، كیفی كه لبه آن نخ كشی شده بود، رونق گرفت. نقاشی های آن دوران، كیف های مسطحی را نشان می دهد كه لبه آنها با نخ جمع و گاهی با طلا یا گلدوزی تزئین می شده است. در پایان قرن، اگرچه مد زیاد رواج نداشت، ولی خانم ها ترجیح می دادند كیسه هایشان را یا به عبارتی كیف های كوچك خود را در چین های دامنشان پنهان كنند تا از سرقت در امان باشد.
در قرن هجدهم میلادی، كیسه های مورد استفاده چه برای آقایان و چه برای خانمها، از دور خارج شد و بعد از انقلاب فرانسه بود كه بار دیگر استفاده از كیسه ها یا كیف های دستی رواج پیدا كرد و به علت تغییر مد لباسها، دیگر داشتن جیب های بزرگ برای حمل كیسه های قبلی ممكن نبود و لذا كیف های دستی كوچك و بزرگ با بند و زنجیرهای كوتاه و بلند مورد استفاده قرار گرفت.
در دهه ،۱۹۲۰ همان طور كه لباس ها تغییر می كردند، استفاده از كیف دستی هم امری ضروری می شد كه تا زمان حال، به همان صورت باقی مانده است. كیف هم به همین دلیل مفید و كاربردی بودن و هم به عنوان یك سمبل مد، گاهی بخشی ضروری از لباسهای افراد محسوب می شود. حتی گفته می شود كه مد كیف ها، انعكاس دهنده سبك شخصیتی هر فرد است. امروزه انواع كیفها با كاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و بنا به مورد استفاده، كیفهایی در شكل ها، طرح ها، رنگها و اندازه های مختلف به بازار آمده است. كیف های ضد آب برای روزهای بارانی، كیف هایی برای حمل وسایل ضروری شغلی، كیف هایی برای لباس ها و میهمانی های شبانه، كیف های مدارك، كیف های حمل كتاب برای دانش آموزان و...
محل استقرار كیف نیز بنا به استفاده آن متفاوت است. گاهی روی ساعد حمل می شود. گاه در دست قرار می گیرد و گاهی هم روی شانه؛ ولی امروزه بیشتر افراد، بخصوص جوانان و كودكان ترجیح می دهند كه از كیف هایی استفاده كنند كه اصطلاحاً كوله پشتی نامیده می شود.
كوله پشتی، اغلب كیفی است از جنس های كتان، برزنت، چرم و یا نایلون كه می توان آن را به پشت حمل كرد و گاهی با یك قاب سبك وزن بنددار كه به بدن متصل می شود، نگه داشته می شود. در تمام دنیا دانش آموزانی كه هر روز به مدرسه می روند، موظفند كتاب ها، دفاتر، لوازم التحریر و... را جهت استفاده آموزشی به همراه خود داشته باشند. در كشور خودمان نیز ملاحظه می شود كه كلیه دانش آموزان، هر روز مجبورند مقادیر زیادی كتاب و دفتر و... را حمل نموده و ساعات متمادی این كیف ها یا كوله پشتی ها را همراه خود داشته باشند.
معلمین، با نگرانی، هر روز مشاهده می كنند كه دانش آموزان این كیف های سنگین را روی شانه های كوچك خود حمل می كنند و یا به این طرف و آن طرف می كشند. گاهی نیز مادران دلسوز این وظیفه را برعهده می گیرند و لااقل تا در مدرسه، كیف ها و كوله پشتی ها را برای فرزندان خود حمل می كنند.
به تازگی در كشور ما كوله پشتی هایی به بازار آمده كه چرخ هایی در زیر آن تعبیه شده، ولی این ترفند نه تنها كمكی نمی كند، بلكه در پله ها باعث ایجاد خطراتی برای كودكان دیگر نیز می شود و حتی صدای برخورد این چرخها با پله ها نیز باعث آزار می شود.
با تمام این احوال چه بر سر كودكان می آید؟ آیا حمل این بار سنگین به آنها صدمه می زند؟ و اصلاً یك كودك تا چه میزان می تواند بار حمل كند؟
كارشناسان بیمارستان وونگ وا هنگ كنگ، به این سؤالات این گونه پاسخ می دهند: «حمل بار سنگین بر روی ستون فقرات، ممكن است باعث بروز مشكلات استخوانی و عضلانی در كودكان شود.»بررسی های كشوری نیز، زیانهای حمل كیف های سنگین مدرسه را كه توسط دانش آموزان مدارس ابتدایی حمل می شوند، به دفعات مكرر گزارش داده اند.
تأثیر اضافه وزن كیف مدرسه بر عملكرد ریه كودكان
طی تحقیقی در ۴۳ مدرسه ابتدایی آمریكایی، كودكان بین سنین ۶ تا ۹ سال را تحت آزمایشات تنفس سنجی و سنجش عملكرد ریه قرار دادند؛ در شرایطی كه كوله پشتی هایی را حمل می كردند كه ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ درصد وزن بدن آنها را شامل می شد.
نتایج آزمایش ها چنین بود: حجم تحمیلی تنفس در مرحله اول (FEV۱) ، گنجایش حیاتی (FVC) و میزان جریان تنفسی (P۱EF) مورد ارزیابی قرار داده شد و تفاوت قابل ملاحظه ای بین FVC و ۱FEV و ده درصد وزن بدن مشاهده نشد، ولی FVC و FEV زمانی كه بدن حالت قوز به خود می گیرد (حالتی كه موقع حمل با بدن به خود می گیرد)، به طور قابل ملاحظه ای كاهش می یابد.
این مطالعه نشان می دهد كه وقتی وزن كیف مدرسه از ۱۰ درصد وزن بدن بیشتر باشد، تأثیر محدود كننده ای بر گنجایش ریه ها دارد. همچنین این بررسی تأثیر زیان بخش حالت قوز را در عملكرد ریه ها و نیاز به مراقبت از سلامت جسمی و توصیه به داشتن حالت و وضعیت مناسب به دانش آموزان و والدین تأكید می كند.حمل بار سنگین در كودكان نه تنها بر عملكرد ریه، بلكه بر ستون فقرات نیز تأثیرات نامطلوب دارد. دكتر استفن لگ رئیس بخش سلامت و امنیت شغلی مركز تحقیقات Masseg معتقد است كه: «مشكل پشت درد در كودكانی كه كیف های سنگین حمل می كنند، می تواند سبب بروز مشكلات عدیده ای در آینده آنها شود.»
بررسی های مركز تحقیقات دانشگاه بر روی ۱۴۰ دانش آموز مدرسه اكلند در سال ۱۹۹۹ نشان داده كه در ۹/۷۲ درصد از نوجوانان، دردی مداوم در پشت گزارش شده است كه به دلیل آن است كه دو برابر وزنی را كه استاندارد صنعتی برای آنان مناسب دانسته، حمل می كنند.
این بررسی نشان می دهد كه دانش آموزان اكلندی میانگین كل وزنی به اندازه ۶/۶ كیلوگرم را در هر جایی از مدرسه كه جابجا می شوند، حمل می كنند.در همین بررسی، در عرض یك هفته مشخص شده كه ۴۴ درصد از دانش آموزان، دردی در ناحیه گردن، ۵۸ درصد در ناحیه شانه، ۳۵ درصد در ناحیه بالای پشت و ۳۵ درصد در ناحیه پایینی را گزارش داده اند.
دكتر لگ می گوید: «این درد، موجب نگرانی است. وجود درد مداوم، می تواند هشداری برای ماهیچه ها و استخوان هایی كه آسیب دیده اند، باشد.»
حمل بار سنگین به وسیله دست نیز باعث كشیدگی و فشار به ستون فقرات و بروز مشكلاتی در ستون مهره ها می شود و كشیدگی و فشار ستون فقرات، آسیب های جدی و پایداری را به دنبال خواهد داشت.
توصیه های بین المللی، برحسب وزن بدن كودك است و توصیه شده است كه كودكان نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بدنشان چیزی را حمل كنند.
در حال حاضر یكی از دانشجویان دكتر لگ، در حال بررسی و مطالعه روی كیف های مدرسه كودكان است. او گزارش كرده كه بچه های كلاس سوم بیش از هم مدرسه ای هایشان بار حمل می كنند. برای مثال، سومی ها میانگین ۲/۱۳ درصد وزن بدنشان و كلاس ششمی ها ۳/۱۰ درصد وزن بدنشان بار حمل می كنند.
چرا كودكان مجبورند این بارها را حمل كنند و اشكال كار از كجا است؟آیا كم كردن وزن كیفها امكان پذیر است؟
در هندوستان، دولت یك كمیته مشورتی ملی را تحت ریاست پروفسور یاش پول (Yash.pol) تشكیل داده كه تقریبا یك دهه است كه روشهایی را برای كاهش وزن اضافی كیفها بررسی می كند. اخیرا یك شركت انتشاراتی هندی، روشی را ابداع كرده كه در آن ۴ موضوع درسی را در یك كتاب ارائه می دهد. به این ترتیب كه یك كتاب ۴ موضوع درسی مخصوص یك ترم را در خود جا داده است. یكی از مدیران مدارس هندوستان می گوید: در حال حاضر سیستمی بدون كیف مدرسه اجرا می كنیم كه در آن، بچه ها كتابهای خود را در مدرسه می گذارند و فقط یك دفتر با خودشان حمل می كنند. ولی این روش در كلاسهای بالاتر، كارآیی لازم را ندارد. زیرا معلم مجبور است برای رسیدگی به تكالیف درسی بچه ها، ساعات بیشتری را صرف نماید و منتظر بماند تا معلم قبلی تكالیف دانش آموز را رسیدگی نماید تا نوبت به او برسد. ضمنا دانش آموزان نیز علاقه مندند كه كتاب و جزوات خود را برای مطالعه و دوره بیشتر به خانه ببرند.این كمیته، به دولت هند پیشنهاد داده كه یك سال به ۳ یا ۴ دوره تقسیم شود و برنامه درسی كه در یك دوره پوشش داده می شود، در دوره بعدی قرار نگیرد. این روش در كاهش وزن كیف مدرسه بسیار مؤثر خواهد بود.
تحقیقات موازی دیگری نیز در كشورهای دیگر در حال اجرا هستند. در كشورهای پیشرفته، دانش آموزان فقط ظرف ناهار خود را حمل می كنند و در روزهایی كه باید تكالیف خود را به معلمشان ارائه دهند، چند برگ كاغذ یا یك دفتر با خود همراه دارند.
در عصر اینترنت كه فرد می تواند با استفاده از یك كلیك ساده، اطلاعات بسیاری را در زمان كوتاهی بدست آورد، تحمیل كردن كتاب، جزوه و... چه ضرورتی دارد؟ این كار فقط هزینه ها را بالا برده و دانش آموزان را متكی به كتاب و نوشته می كند.
مفهوم «وزن و بار» هم فیزیكی است و هم مجازی، كه برای تحمیل كردن بی فایده به خاطرسپاری اطلاعات به كار می رود، باری كه ما بر دانش آموزان خود تحمیل می كنیم، برای مثال تدریس تاریخ به صورت داستانی جذاب باید بتواند قدرت تجزیه و تحلیل دانش آموز را تقویت كرده و او را در تصمیم گیریهای امروزی خود یاری دهد؛ و گر نه، دانستن داستان «مغول» با «بز زنگوله پا» چه تفاوتی می تواند داشته باشد!
طبیعت تكراری برنامه های درسی ما باید عوض شود و تاریخ دوران قدیم، باید برای مطالعات سیستماتیك در كلاسها معرفی شود؛ نه انباشتن اطلاعات.
ادغام درسهای موازی مانند مطالعات اجتماعی از راههای كاهش بار (هم فیزیكی و هم مجازی) تحمیلی بر كودكان است.
كمبود گنجه ها و كمدهای مخصوص دانش آموزان در مدارس و برنامه هفتگی نامناسب نیز باعث شده كه دانش آموزان هر روزه كتابها و دفاتر متعددی را به مدرسه حمل كنند.
یكی دیگر از دلایل حمل كتابها به مدرسه، تأكید معلمین ما بر روی بعضی از دروس مانند ریاضی است كه بارها دیده شده معلمین به دانش آموزان خود توصیه می كنند كه هر روز كتاب و دفتر ریاضی را همراه داشته باشند تا ساعات و پنجره های خالی برنامه هفتگی، به دوره درس ریاضی اختصاص یابد.متأسفانه در سالهای اخیر علاوه بر كتابهای درسی خواندنی، كتاب دیگری نیز به عنوان «بنویسیم» به انبوه كتابهای درسی ابتدایی افزوده شده كه با توجه به تأكید بعضی از معلمین ما بر فرهنگ نوشتاری، این كتاب نه تنها جایگزین دفتر مشق بچه ها نشده، بلكه تكلیفی اضافه بر تكالیف دیگر محسوب می شود (چه از نظر انجام و چه از نظر حمل آن).
در بیشتر مدارس كتابهای درسی ویژه ای نیز برای پایه های مختلف از طرف معلمین معرفی می شود كه دانش آموزان موظفند علاوه بر كتاب درسی و دفتر مخصوص، آن كتاب كمك درسی را نیز همواره همراه داشته باشند.
در خرید كیف به چه نكاتی باید توجه كنیم؟
اكثر صاحب نظران ارگونومی معتقدند كه با ارائه دادن یك كیف با طرح جدید، می توان ریسك آسیب رساندن و صدمه طولانی مدت را كاهش داد. در این میان باید به نكات ایمنی كیف و تنظیم وزن كیف نیز توجه شود. بعضی از كیفها، وزن را به طور یكسان پخش نمی كنند؛ در نتیجه باعث كشیدگی در ستوان فقرات به یك سو و آسیب رساندن به آن می شوند.
بند اسفنجی پهن منحنی شكل كه به طور صحیح به دور كمر و شانه های كودكان قرار گرفته شود، وزن بدن را متعادل و باعث آزاد كردن فشار بر روی ستون فقرات خواهد شد. صرف نظر از مد روز و گرایش مردم، یك كوله پشتی خوب برای مدرسه، باید بند پهنی داشته باشد كه بر روی شانه ها قرار گیرد. همچنین باید یك بند كمری اسفنجی و بند شانه ای قابل تنظیم داشته باشد تا وزن كیف با كمك شانه ها و مفصل ران قابل حمل باشد. داشتن یك لایه اسفنج در پشت كیف باعث می شود كه فشار بر روی ستون مهره ها كمتر شود. در قسمت اصلی با بندهای كناری و بندهای ضربدری از لغزیدن بندها از روی شانه ها جلوگیری می شود. ضمنا به درست بسته شدن بندها نیز باید توجه شود تا كیف در پشت دانش آموز به اصطلاح لق نزند.
اندازه یك كوله پشتی باید با جثه و اندام كودك نیز متناسب باشد. گاهی كیفها آن قدر بزرگند كه تمام پشت دانش آموز را می پوشاند و كودك به علت بزرگی نمی تواند به راحتی آن را حمل كند. این كیف به هیچ وجه به بدن كودك نمی چسبند، درست مانند كفشی كه بزرگتر از پای كودك باشد، و لذا حركت او را سخت می كند.
ویژگیهای یك كیف مناسب مدرسه
به نظر صاحب نظران، یك كیف مدرسه مناسب آن است كه:
۱- از سبك ترین مواد تهیه شده باشد.
۲- بند اسفنجی و پهنی داشته باشد.
۳- بندهای قابل انعطاف داشته و قابلیت تنظیم روی شانه ها و كمر را داشته باشد.
۴- پایه منحنی در پشت داشته باشد كه سبب انتشار وزن كیف روی ناحیه تحتانی كمر شود.
۵- بست ها و قلابهای آن به نحوی باشد كه به بدن كودك بچسبد و جابه جا نشود.
۶- به آسانی روی پشت قرار گرفته و به آسانی از بدن او جدا شود.
۷- دارای بخشهای متعدد باشد. مانند محل نوشتن نام كودك _ محل استقرار وسایل و لوازم التحریر و...
۸- لایه ای اسفنجی برای محافظت بین كیف و ستون فقرات داشته باشد.
۹- به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد (به صورت یك طرفه روی شانه آویزان نشود).
۱۰- كودك بتواند بدون كمك دیگران، آن را روی پشت قرار داده یا از روی پشت خود جدا كند.
منابع:
Http://www.hcbi.hlm.gov/entrez/qury.fcgi?
http://www.Hcert.nic.in/icumakscbag.htm
http://masseynews.massey.ac.na/۲۰۰۱/news-releases/۲۹
http://www.accessoryweb.com/history.html
http://cw۲۱.hihome.com/bhagh istory.htm
http://www.bachcare.org.uk/pages.b-pages/bag۲.php
http://www.family.org/fofmag/pf/aoo۲۶۱۳۹.xfm
http://www.newwriting.com/schoolbag/schoolbag-۱.htm
http://www.ncert.nic.in/icumakascbag.htm

آذر آفاقی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید