جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تکثیر گیاهان با روش تقسیم بوته‏


تکثیر گیاهان با روش تقسیم بوته‏
یكی از ساده‏ترین روش‏ها برای تكثیر اغلب گیاهان آپارتمانی و حتی بعضی از گیاهان باغچه‏ای، تقسیم بوته است.
در این روش اساس كار این است كه گیاه از گلدان خارج شده و به چند گیاه كوچك‏تر كه دارای ریشه هستند تقسیم شود. به این ترتیب یك گیاه كامل ممكن است به دو، سه و یا حتی چهار گیاه كوچك‏ترتبدیل گردد.
در مورد گیاهان آپارتمانی انواع سجافی یا گندمی، برگ بیدی، آگلونما و اسپیدسترا با این روش تكثیر می‏شوند. بعضی از گیاهان باغچه‏ای كه قابل ازدیاد به صورت تقسیم بوته هستند عبارتند از: انواع سدوم، پیچ امین‏الدوله، پیچ تلگرافی، گیاهان خانواده كراسولاسه (مثل نازگوشتی)، كوكب، زنبق و گیاهانی كه ریشه‏های غده‏ای دارند.
زمان مناسب‏ عمل ازدیاد گیاهان را در فصل بهار انجام دهید. در مورد گیاهان باغچه‏ای هر قدر هوا خنك‏تر باشد درصد موفقیت بیشتر است. انتخاب گیاه مناسب‏ گیاهی كه برای تكثیر انتخاب می‏شود باید سالم، شاداب و پرشاخ و برگ بوده و ریشه كافی داشته باشد.
از تكثیر گیاهان مریض و آفت‏زده خودداری كنید.
▪ تذكر:
قبل از تقسیم بوته از دادن آب به گلدان خودداری كنید. طریقه خارج كردن ریشه از گلدان‏ ابتدا گلدان را برگردانده و با یك دست طوقه گیاه را می‏گیریم و با دست دیگر لبه گلدان را به پشت یك گلدان سفالی خالی و یا هر جسم سخت دیگر می‏زنیم تا ریشه به طور كامل همراه با خاك‏های اطرافش از گلدان خارج شود.
بعد از اینكه ریشه از گلدان خارج شد بهتر است ریشه‏های زاید و بلند و قسمت‏های پوسیده را با قیچی جدا كنیم.
در مورد گیاهان گرانقیمت و گیاهانی كه نسبت به بیماری‏ها حساس هستند بهتر است ریشه با محلول آب ولرم و سموم قارچ‏كُش ضد عفونی شود. سپس موقع آن می‏رسد كه با چاقوی تیز یا قیچی، گیاه اصلی را به چند گیاه كوچك‏تر تقسیم كنید، اما یادتان باشد هر كدام از گیاهان تكثیر شده باید قدری ریشه داشته باشند.
آماده كردن گلدان برای كاشت گیاهان تكثیر شده‏ كف گلدان‏ها را سوراخ نموده و داخل آن را به قطر یك سانتی‏متر سنگ‏ریزه بریزید، سپس یك قسمت خاك‏برگ، یك قسمت خاك باغچه و یك قسمت ماسه را خوب مخلوط كنید و تا یك‏سوم از ارتفاع گلدان را با این خاك پر كنید. حالا ریشه گیاه جدید را در گلدان قرار داده و در قسمت‏های خالی دوباره مخلوطی از آن سه نوع خاك را بریزید.
توجه كنید طوقه گیاه باید با سطح خاك هم‏سطح باشد. با بیلچه خاك‏های اطراف گیاه را فشرده و صاف كنید.در پایان كار به گیاه آب بدهید و به وسیله قیچی برگ‏های زرد و ساقه‏های خشك را حذف كنید.

مهندس مجتبی ولی شریعت‏پناهی‏
منبع : مجله پیام زن


همچنین مشاهده کنید