جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راه‌های رسیدن به خوشبختی و سعادت


راه‌های رسیدن به خوشبختی و سعادت
متخصص‌های نگلیسی بعد از تحقیق‌ها و بررسی‌ها راه‌های اصلی سعادت را به‌طور ساده در ده ماده خلاصه می‌کنند و عقیده دارند رسیدن به اوج سعادت و خوشبختی، کار مشکلی نبوده و با انجام نکته‌های سادهٔ زیر می‌شود صاحب زندگی دلپذیر و شیرینی شد:
۱) به طبیعت علاقه‌مند باشید. گیاهانی را کاشته و با مراقبت و علاقه آنها را پرورش دهید.
۲) در پایان هر روز چند کار خوب خود را به خاطر بیاورید و با آنها احساس غرور و شادی کنید.
۳) با دوستان و نزدیکانی که مورد علاقهٔ شما می‌باشند، صحبت کنید.
۴) دوستان دورهٔ کودکی و قدیمی که با شما هم‌فکر می‌باشند و خاطره‌های شیرینی با شما دارند را دست‌کم ماهی یک بار ملاقات کنید.
۵) تا می‌توانید شاد باشید و در هر فرصت، خنده و شادی را فراموش نکنید.
۶) از سیگار دور باشید. آب‌میوه، سبزی و حبوبات زیاد استفاده کنید.
۷) در هوای تمیز، راهپیمائی و یا ورزش کنید.
۸) با همسایه‌ها، همکاران و دوستان خود همیشه خوش‌رو و مهربان باشید.
۹) کمتر تلویزیون تماشا کرده و به‌جای آن با افراد خانواده و دوستان، صحبت کنید و در کارها با یکدیگر کمک کنید.
۱۰) برای دوری از استرس و خستگی‌های روزانه، کاری که مورد علاقه‌تان می‌باشد را انجام دهید.
● تعهد
پس از اینکه هدف خود را مشخص کردید، عاملی که در رویاروئی با مانع‌ها به شما کمک می‌‌کند. تعهد نسبت به کاری است که خواهان انجامش هستید. با تعهدی نیرومند، می‌توانید بر هر چیزی غلبه کنید. بدون آن، محکوم به شکست هستید.
یکی از دوست‌هایم، کارش را رها کرده و شروع به جارت شخصی کرد. وقتی شروع به کار کرد، از او پرسیدم ”دربارهٔ مسئله‌ها و مشکل‌های جدید چه احساسی داری؟“ گفت: ”شش ماه به خودم فرصت می‌دهم و اگر در این مدت، تلاش‌های من نتیجه‌ای نداد، شغل دیگری انتخاب می‌کنم“. همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، او پس از گذشت چهار ماه کارش را رها کرد. خوشبختانه داستان پایان خوشی دارد. به تازگی او و همسرش کار جدیدی را شروع کرده‌اند. این بار وقتی از او پرسیدم: ”چه احساسی داری؟“ گفت: ”عالی“ او گفت: ”ما همهٔ امکانات را در نظر گرفته‌ایم و تا رسیدن به هدف و موفقیت ادامه می‌دهیم“. تعهد او نسبت به کار دومش، او را قادر کرده تا جسارت پیدا کند.
وقتی کارها به شیوه‌ای که می‌خواهید، پیش می‌رود و به‌طور یقین این اتفاق می‌افتد، سطح تعهدتان مورد سنجش قرار می‌گیرد، اگر تعهدتان قوی باشد، با آنچه در جریان است، پیش می‌روید. اگر می‌خواهید ارتباطی جدید یا کاری جدید را شروع کنید نیز این مطلب مهم است. یعنی شما باید به‌طور کامل تعهد بدهید.
برای لحظه‌ای تصور کنید که می‌خواهید کسب و کار جدیدی را شروع کنید. در ابتدا باید تعهد بدهید که موفق می‌شوید، ”ناپلئون هیل“ در کتاب ”تفکر و ثروتمند شدن“ می‌گوید: ”باید همهٔ پل‌هایتان را خراب کنید“ دلیل او برای این پیشنهاد این است که اگر بدانید هیچ انتخاب دیگری ندارید، همهٔ تلاش خود را برای انجام آنچه می‌خواهید، به‌کار می‌برید. از دام دخالت‌ها آگاه باشید؛ چون موجب سقوط اغلب افراد باانگیزه می‌شود. البته باید این عمل را هوشمندانه و دقیق انجام دهید. در حقیقت، این عقیدهٔ خوبی است که ”هرگز به هنگام وارد شدن مردم، در را نبندید“ اگرچه ارتباط با سایر افراد می‌تواند باارزش‌ترین منبع باشد، با تمام وجود به آنچه انجام می‌دهید، متعهد باشید و برای رسیدن به موفقیت، تلاش کنید داستان دوست من را به یاد بیاورید.
در نهایت زمانی‌که به‌صورت جدی متعهد شد، موفق شد. آنچه موجب افزایش سطح تعهدتان می‌شود، این است که از خود بپرسید: ”چرا این تغییر را در اولویت قرار داده‌اید؟ از آنچه به‌دست می‌آورید و از عدم آن، چه ضررهائی را متحمل می‌شوید؟“

دکتر میرفروغ‌الدین فریور
منبع: ”سفر به دنیای شادی“
نویسنده: ”جیم دناوان“
مترجم: ”الهام آرام‌نیا - سید شمس‌الدین حسینی“
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید