سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مجازات اراذل و اوباش


مجازات اراذل و اوباش
این روزها همه جا صحبت از مجازات افراد شرور است، اعدام همان اراذل و اوباشی که به گفته مسولین به امنیت و آسایش مردم لطمه زده و جسم و جانهای بیشماری را سخت آزرده بودند، همچنانکه پخش گزارش های مربوط به دستگیری و اعتراف این مجرمان و نیز مصاحبه با آسیب دیدگان، شاهدان را آزرد و به اندیشه بیشتر در این باب واداشت.
هر چند برخورد سریع و مناسب با مجرم می تواند تسلای صدمه دیدگان در کوتاه مدت باشد. اما آیا تنها برخورد قهرآمیز آن هم از نوع اشد آن میتواند جامعه را در مقابل وقوع مجدد اینگونه جرائم در آینده مصون نماید، و صدمه دیدگان را از عدم تکرار آن مطمئن سازد.
اگر چه اقتدار قضات نهادهای حکومتی نشان از قوانینی صریح، روشن و مستحکم داشته و باعت قوت قلب تمامی اعضاء جامعه خواهد گردید، اما بایستی بدانیم که همه ما در مقابل جرم های واقع شده در جامعه مسئول هستیم و اعدام آنها که مستقیما در جرمی مشارکت داشته اند، به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و از گناه ما نخواهد کاست.
قصد نویسنده القای احساس گناه به خواننده نیست، اما بهتر است بار دیگر یادآوری شود که در اعتلا یا انحطاط یک قوم تک تک افراد آن قوم مسئول هستند، بویژه زمانی که مجرمان آن از میان جوانان آن جامعه برخاسته باشند. وقت آن است که از خود بپرسیم کجای کارمان ایراد داشته و در پی اصلاح آن برآییم.

سیما مهذب حسینیان


همچنین مشاهده کنید