سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چطور نور اتاق خواب کودک را تنظیم کنیم؟


چطور نور اتاق خواب کودک را تنظیم کنیم؟
یکی از مسائل مهمی‌که در اتاق خواب کودک باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است.
البته کودک درس‌خوان شما باید در اتاق خصوصی خود که معمولا تکالیف مدرسه را هم در آنجا انجام می‌دهد، نور کافی داشته باشد اما اهمیت نور، فراتر از خصوصیات فردی و شخصیتی کودک است. نور، عنصر لازمی‌است که هیچ کودکی - چه درس‌خوان و چه تنبل - نباید از آن محروم بماند و هر انسانی - چه کودک و چه بزرگسال - برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.
به طور کلی، وضعیت نور اتاق خواب کودکان به لحاظ نیازهای خاص این سنین، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به اتاق خواب بزرگسالان می‌طلبد. کودک نیز مانند فرد بزرگسال، باید نوری در اتاق خواب داشته باشد که هنگام روز، انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیداکردن اشیا را به‌خوبی امکان‌پذیر کند، امکان تشخیص رنگ‌ها را به او بدهد و برای کارهایی همچون نقاشی و مطالعه و نوشتن تکالیف درسی، مقدار کافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به میز تحریر برای فارسی‌زبان‌ها که جهت خط نوشتاری آنها از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. هنگام شب نیز باید آنقدر نور در اتاق باشد که کودک، هم بتواند خوب استراحت کند و هم در صورت نیاز به برخاستن از تختخواب در نیمه‌شب، توانایی تشخیص اشیای پیرامون خود را داشته باشد.
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نور مصنوعی اتاق کودک باید مورد توجه قرار بگیرد، ایمنی است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور کم‌شدتی احتیاج دارید که در طول دفعات فراوانی که به کودک سر می‌زنید تا به او غذا بدهید، پوشکش را عوض کنید یا او را بخوابانید، توانایی دید کافی را در اختیارتان بگذارد. از یک چراغ خواب دوشاخه‌دار یا یک چراغ کوچک حباب‌دار با لامپی که ولتاژ آن زیاد نیست(حداکثر ۱۲ولت) استفاده کنید.
● این نکات ایمنی را در اتاق خواب کودک در نظر داشته باشید:
- مطمئن شوید که انگشتان کودک کنجکاوتان نمی‌تواند روکش قطعات برقی را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد یا به سیم‌کشی برق نزدیک شود.
- از لامپ‌هایی استفاده کنید که به دیوار نصب می‌شوند. چراغ‌های پایه‌دار ممکن است به‌سادگی واژگون شوند.
- اگر کودک‌تان کامپیوتـــر یا تلویزیـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهید در تاریــکی مطلق به صفحه مونیتور یا تلویزیون خیره شود. برای چشم کودک بهتر است که هنگام نگاه‌کردن به تلویزیون، چراغ کم‌نوری در اتاق، روشن باشد. این چراغ ممکن است یک لامپ قابل‌تنظیم سقفی یا چراغ مطالعه‌ای باشد که شعاع آن از سقف به میز تحریر می‌تابد.
چراغ‌های دیمردار برای اتاق کودک عالی هستند. این چراغ‌ها ذهن کودک را برای خوابیدن آماده می‌کنند.
در مورد طرح نور اتاق کودک، به یاد داشته باشید که کودک شما مدام رشد می‌کند و نیازها و علایق او نیز در حال تغییر است؛ بنابراین طرح نور اتاق او نیز باید قابلیت تغییر مداوم را داشته باشد. برای سنین مختلف، انواع طرح‌های دکوراتیو چراغ از هواپیما تا چرخ‌وفلک و «سیندرلا» و «شرک» را می‌توانید پیدا کنید.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید