شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ / Saturday, 23 February, 2019

کاهش سوزش دهان ناشی از خوردن فلفل با مصرف فرآورده‌های شیری


محققان می‌گویند افرادی که غذای تند می‌خورند و دهانشان می‌سوزد می‌توانند با خوردن شیر و فرآورده‌های آن این سوزش دهان را کاهش دهند. به گزارش خبرگزاری آلمان، به گفته محققان در رستوران‌های هندی که اغلب غذاهای تند سرو می‌شود، به همراه غذا یکی از فرآورده‌های شیر برای مشتریان سرو می‌شود تا با کمک آن سوزش ناشی از غذا در مشتریان کاهش یابد. بنابراین گزارش، محققان تاکید کردند خوردن آب هنگام سوختن دهان با مصرف فلفل کمک‌کننده نیست زیرا ماده کاپسایسین عامل تندی و سوزش فلفل به هیچ وجه در آب حل نمی‌شود.

منبع : روزنامه سلامت

مطالب مرتبط

در ماه های انتظار

در ماه های انتظار
برای تمامی زنان باردار این پرسش مطرح است كه در دوران بارداری چه غذاهایی بخورند كه علاوه بر تامین سلامت جنین دچار اضافه وزن زیاد كه خود نیز عوارض مختلفی را به همراه دارد، نشوند؟
در هر حال نمی توان بروز اضافه وزن در این دوران را نادیده گرفت، چاقی در دوران بارداری در صورتی كه بین ۵/۱۱ تا ۱۶ كیلوگرم باشد طبیعی است اما اگر به ۲۰ تا ۲۵ كیلوگرم برسد موجب بروز عوارضی نظیر دیابت، كمردرد، پرفشاری خون و تولد نوزاد چاق شده و درصد بازگشت بدن به وزن مطلوب پس از زایمان را كاهش می دهد. آنچه در بارداری اهمیت دارد، میزان كالری دریافتی است كه بسته به سن، فعالیت بدنی و وضعیت فیزیولوژیكی بدن مادر مختلف بوده و بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ كالری است. (مقدار متوسط افزایش انرژی مورد نیاز در سه ماهه اول ۱۰۰ كیلوكالری، در سه ماهه دوم ۲۰۰ كیلوكالری و در سه ماهه سوم ۳۰۰ كیلوكالری است).
زن باردار بایستی در هر وعده غذایی از ۴ گروه اصلی مواد غذایی (دانه ها و غلات، سبزی ها و میوه جات، گوشت و حبوبات، لبنیات) تغذیه نماید. گروه غلات كه بیشترین نیاز روزانه غذایی را به خود اختصاص می دهند، علاوه بر داشتن كربوهیدرات هایی كه انرژی ضروری را در اختیار زن باردار قرار می دهند، دارای بعضی املاح ضروری و برخی ویتامین های گروه B نیز هستند. میوه ها و سبزی ها ویتامین C، اسید فولیك و ویتامین A و عناصر ارزشمندی نظیر سدیم، پتاسیم و منیزیم را در اختیار بدن قرار می دهند. فیبرهای موجود در سبزیجات در تنظیم و تسهیل حركات روده بزرگ و پیشگیری از بروز یبوست در زمان بارداری نقش مهمی ایفا می كند. شیر و لبنیات نیز منبع غنی از كلسیم بوده و میزان بالای پروتئین را به بدن می رساند. گوشت ها نیز از نظر تامین ویتامین مهم و خون ساز B۱۲، آهن و پروتئین منابع بسیار مهمی به شمار می روند. به طور كلی بهتر است در این دوران ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه از پروتئین ها، ۵۵ درصد از كربوهیدرات ها و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از چربی ها تامین شود.
• نیاز به پروتئین
در سه ماهه اول بارداری افزایش نیاز به پروتئین كم است ولی تا هنگام زایمان به میزان آن افزوده می شود. مقدار متوسط افزایش نیاز به پروتئین ها در اولین ماه بارداری ۹ گرم است كه در سومین ماه بارداری به ۹ گرم در هفته تغییر می یابد. در ماه ششم، هر سه روز ۹ گرم و در آخرین ماه نیز به ازای هر روز ۹ گرم پروتئین لازم است.
برای تامین پروتئین بهتر است از منابع گیاهی و حیوانی به میزان متعادل مصرف شود. گوشت قرمز و مرغ بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، حبوبات به ویژه عدس و لبنیات منبع خوبی از پروتئین هستند.
•كربوهیدرات
۵۰ تا ۶۰ درصد از رژیم غذایی زن باردار بایستی از كربوهیدرات ها تامین شود. بهتر است در این دوران از مصرف قند های ساده كاست و به قند های پیچیده موجود در غلات و حبوبات كه هضم و جذب نسبتاً طولانی دارند و نقش كمتری در چاقی ایفا می كنند، افزود.
•چربی
میزان چربی موجود در یك رژیم غذایی متعادل بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است. این مقدار تقریباً معادل یك گرم چربی به ازای هر كیلوگرم وزن بدن است.
هر گرم چربی حدود ۹ كیلو كالری انرژی به بدن می رساند. بر این اساس مصرف ۸۰ گرم چربی روزانه یك سوم نیاز روزانه بدن را تامین می نماید.
البته در مصرف چربی ها باید به نوع اشباع یا غیر اشباع بودن آنها توجه فراوان داشت. چربی های غیر اشباع (روغن زیتون و روغن ذرت) سالم تر بوده و نقش مهمی در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها در این دوران دارد.
نهایتاً برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز پاره ای مشكلات گوارشی نظیر تهوع و استفراغ رعایت نكات زیر ضروری است:
۱- تعداد دفعات غذایی را به ۵ دفعه در روز با حجم كم افزایش دهید.
۲- روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب یا مایعات سالم بنوشید.
۳- مصرف مواد غذایی حاوی شكلات، قهوه و نسكافه را كاهش دهید.
۴- از خوردن غذاهای با كالری بالا اجتناب كنید و از مصرف سوسیس، كالباس، غذاهای آماده شده و كنسروی، نوشابه های گاز دار و آب میوه های قندی بكاهید.
۵- خوردن شكلات، كیك ها و بستنی های شیرین را به حداقل رسانده و بیشتر از میوه استفاده كنید.
۶- در میان وعده های غذایی (ساعت ۱۰ و عصرانه) میوه تازه، یك لیوان شیر و بیسكویت های كم شكر مصرف كنید.
۷- خودتان را ملزم به خوردن یك ماده غذایی خاص نكنید.
اگر به خاطر نفخ نمی توانید سبزی بخورید، از میوه هایی استفاده كنید كه از ویتامین و املاح معدنی بالایی برخوردارند. مثلاً به جای صرف سالاد، طالبی بخورید كه علاوه بر میزان بالای مایعات حاوی مقادیر فراوانی ویتامین آ و ث است.

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.