سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مرکبات و پوکی استخوان


مرکبات و پوکی استخوان
نتایج بدست آماده از آزمایش روی موشهایی که بطور منظم از آب پرتقال و گریپ فروت تغذیه شده بودند، نشان می دهد آب این دو میوه در جلوگیری از پوکی استخوان که یکی از بیماریهای اجتناب ناپذیر دوران سالخوردگی است، بسیار مؤثر است.
تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می دهد ۲ میلیون مرد و ۸ میلیون زن از پوکی استخوان در رنجند. طبق گفته دکتر باهیمو پاتیل (Bhimu Patil)، درنتیجه این بیماری سالانه ۱.۵ میلیون استخوان لگن، ستون مهره ها و کمر در معرض شکستن قرار می گیرد. او می گوید : "این بیماری خاموش دوران سالخوردگی است."
این تحقیقات در دانشگاه A&M تگزاس بر روی ۳۶ موش نر به مدت دو ماه در آزمایشگاه دکتر فرزاد دیهیم (Farzad Deyhim)، پروفسور تغذیه در A&M تگزاس صورت گرفت.
فرزاد دیهیم می گوید :
"آب پرتقال و گریپ فروت تازه در ترکیب با بی کربنات سدیم، چیزی بود که هر روز صبح به موشها داده می شد. این آزمایش با خود میوه پرتقال و گریپ فروت نیز انجام گرفت و اگرچه نتیجه آزمایش هنوز اعلام نشده، اما میزان بالای تراکم استخوان در آن آشکار بود."
در مرحله بعد، تیم تحقیق در مقطع سلولی روی استخوان موشها آزمایشهایی انجام خواهند داد تا علت آنچه را که موجب این بهبودی شده دریابند. به گفته دکتر پاتیل دلیل کاهش تراکم استخوان، افزایش اکسیدان است. در این تحقیقات، آب پرتقال و گریپ فروت هردو باعث افزایش آنتی اکسیدانها در موشها شدند.
"حدود ۴۰۰ ترکیب در مرکبات موجودند که باید دریابیم کدام یک دلیل این امر است."
او معتقد است "لیمونوئید" که یک ترکیب طبیعی در مرکبات است و بدلیل خاصیت بالقوه ای که در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریهای انسانی دارد، به دفعات مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و می تواند دلیلی بر این امر باشد.
دکتر پاتیل ادامه می دهد: "این تحقیق خاصیت مرکبات را به ما یادآوری می کند اما تا زمانی که محققان فعل و انفعالات انجام شده توسط آب گریپ فروت و داروها را درنیافته اند، مراجعه به پزشک ضروری است."
"بطور کلی، لازم است هر کس در جیره غذایی خود انواع متنوع خوردنیها را بصورت تازه، در نظر بگیرد تا به این ترتیب تمام ترکیبات سودمند را به مصرف برساند. "
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید