شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تحول


تحول
چندی است که در بسیاری از رسانه ها از تسخیر بازارهای کشورمان توسط چین خبرهای متعدد به گوش می رسد گزارشات از کشورهای دیگر نیز وضع مشابهی را نشان می دهد. برای مثال یکی از اعضای شورای شهر برای بازدید به یکی از کشورهای اروپایی رفته بود، اما عمده سوغات ایشان در بازگشت از محصولات چین بود بطوری که اقوام وی به طعنه می گفتند گویا هواپیما اشتباهی در فرودگاه پکن به زمین نشسته است!
آیا فکر کرده ایم چرا چینی ها در سالهای اخیر موفق بوده اند؟ جدا از مباحث پیچیده فنی و اقتصادی نکته ای در فرهنگ چین وجود دارد که به تحول و بهره وری این کشور کمک شایانی کرده است و ذکر آن خالی از لطف نیست یک ضرب المثل چینی می گوید :
اگر در روح فروغ باشد . در شخص زیبائی خواهد بود اگر در شخص زیبائی باشد. درخانه هماهنگی خواهد بود اگر در خانه هماهنگی باشد در ملت نظم خواهد بود و اگر در ملت نظم باشد در جهان صلح خواهد بود .
برای درک بهتر موضوع به نکته ای از کتاب غذای روح وعده اول اشاره می کنیم که بر گرفته از عبارتی است که بر روی سنگ قبر فردی متحول نقش بسته است .
جوان وآزاد بودم . تصوراتم هیچ محدودیتی نداشتند و در خیال خودم می خواستم دنیا را تغییر بدهم . پیرتر و عاقل تر که شدم فهمیدم که دنیا تغییر نمی کند بنابراین توقعم را کم و به عوض کردن کشورم قناعت کردم . ولی کشورم هم نمی خواست عوض شود .
به میان سالی که رسیدم آخرین توانائیهایم را بکار گرفتم که فقط خانواده ام را عوض کنم ولی پناه بر خدا آنها هم نمی خواستند عوض شوند . و اینک در بستر مرگ آرمیده ام و ناگهان دریافتم که : اگر فقط خود را عوض می کردم خانواده ام هم عوض می شد و با پشت گرمی آنها می توانستم کشورم را هم عوض کنم و چه کسی می داند شاید می توانستم دنیا را هم عوض کنم.
سعید مقدم آریایی
http://productivity.blogfa.com
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید