جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

JAGUAR C - XF CONCEPT


JAGUAR C - XF CONCEPT
خوب کاملا قبول دارم که این پست باید خیلی زودتر از این ها به معرض دید قرار می گرفت اما با این حال که حتی در زمان معرفی این مدل جاگوار که مقاله ارائه کرده بودیم باز بر آن شدیم که به قول خود وفا کرده و مقاله ای بسیار کامل تر را به شما از شرایط این اتومبیل ارائه دهیم که به یاری کردگارعالم از آن خوشتان بیاید و حتما هم نظرتان را بگویید! دقیقا بعضی شرکت های اتومبیل سازی که گاهی از اوقات به دلایل مختلف سهام خود را واگذار می کند بر اساس آمار کامل به نفع امتیاز خودرو تمام می شود و آن شرکت دارای پیشرفت قابل ملاحظه ای می شود. خوب شرکت هایی همانند کیا و جاگوار نیز به هیچ وجه از این امر مستثنی نیستند که در این مقاله می خواهیم در مورد جاگوار بحث کنیم.
خوب از وقتی که شرکت اتومبیل سازی بزرگ فورد اقدام به خرید سهام کامل جاگوار کرد، جاگوار به پیشرفتی والا و فروشی کم نظیر دست یافته است. اما هرگز فراموش نکنید که همیشه جاگوار همان جاگوار جنگل بوده است اما فقط همیشه برای ابراز خواسته ها و تمایلات جوانی و جنسی خود با مشکل کمبود پول روبرو شده بوده است که دیگر امروزه سدی به نام پول اصلا برای جاگوار معنی ندارد. اگه اهل مطالعه و مشاهده هم که باشید متوجه خواهید شد که امروزه در بسیاری از مقاله های مجله ها یا اینترنت یا گزارش تلویزیون ها بخشی را عکس ها و مطالب جاگوار اشغال می کند. جاگوار به طرز بسیار ماهرانه ای توانسته است دقیقا نیاز تمام اقشار جامعه را بر طرف کند.
کاملا بر خلاف بسیاری از شرکت های موجود! منظور حاصله از این جمله بدین شکل است که جاگوار نیاز تمام اقشار جامعه اعم از: پیر، جوان، زن، مرد، عشق بازان سرعت، عاشقان قدرت و حتی مجنون های آینده را بر طرف می نماید! خوب است، نه؟ به نظر من بهترین شروع برای وارد شدن به بازار فوق حرفه ای برای جاگوار همان تیپ اس بود که جاگوار کاملا آن را دریافته بود. جاگوار امکانات و زیبایی آخرین مدل اتومبیل های دنیا را با حداقل قیمت به مشتریان خود تقدیم می کند. حداقل قیمت منظور همان ۱۵۰ تا ۳۳۰ میلیون نیست! منظور ۴۰ یا حتی ۵۰ میلیون تومان است. دقیقا برابر با یک مرسدس ای۲۴۰! خوب حالا کدام می ارزد ؟ من که باشم تایر این ماشین را نمی دهم بنز را بگیرم!
به هر حال! جاگوار های زیادی از گذشته تا به امروز تولید شده از کلاسیک و سلطنتی گرفته تا اسپرت اما مدل اسپرت امروز بسیار زیبا و شکیل می باشد که در عین آپ تو دیت بودن اصالت جاگوار را در بهترین شرایط بیان می کند. به نظر من که بیرون خودرو نسبتا حرف بیشتری برای گفتن دارد تا داخل! هیچ موقع جاگوار حتی فکر تولید اتومبیل های اس یو وی رو در ذهن خود پرورش نداده است و هرگز اسپرت بودن و سرعت را فدای تفکرات اشتباه و قدرت نکرده است. زیرا همیشه اگر کار کوچکی اما به طور کاملا درست انجام شود بسیار بهتر از بزرگتر و اشتباه آن است. این همان اصلی است که جاگوار مبنای کار خود قرار داده است. این مدل دقیقا بر عکس مدل قبلی که کاملا شبیه به مدلهای بسیار قدیمی بود به طور کامل تازه و جدید بوده و حس های بسیار شگفت انگیزی را القا می کند! بد نیست این را هم بدانید تا زمانی که در ایران نمایندگی رسمی، تعمیرگاه های مورد نیاز، نمایندگی های ساپورت پس از فروش و بسیاری دیپر وجود نداشته باشد جاگوار حق ورود به کشور را ندارد.
● ظاهر خودرو:
در جلو شاهد یک جلو پنجره مشبک بسیار زیبا هستیم که علاوه بر حمل زیبایی و تبادل هوا بین موتور و هوا، بیانگر تمدن دیرینه جاگوار است که همواره با آرم جاگوار مزیین شده است. در مورد چراغ ها هم هیچ حرفی باقی نمانده است و باز با این که اصالت خود را نگاه داشته است، توانسته است حداکثر روح اسپرت بودن و زیبایی و کارایی را در آن بدمد! البته لامپ های این خودرو از بهترین نوع دانه ای لد بوده که تمام این دانه دانه ها حول چراغ اصلی و مرکزی گرد آمده اند و حد اکثر تلاش بر این ضمیمه بوده است که با حفظ زیبایی بتواند حداکثر نوع مورد نیاز در جاده و اتوبان ها در شب را برای راننده محترم فراهم آورد. با اقتدار و سند و مدرک نیز می خواهم بگویم که زیباترین دیفیوزهای موجود بر جلو سپر این خودرو نصب شده است که به طرز شگفت انگیزی به آیندگان شباهت داشته و بیشتر به یک مه شکن می نماید تا به یک تکه تزئینی! روی کاپوت ۴ عدد شیار وجود دارد که، پرش جاگوار وحشی را معنا می دهد. که البته دو شیار وسط بین دو عدد دیفیوز دیگر قرار دارد و دو شیار دیگر نیز قسمت اصلی در برگیرنده کاپوت را شامل می شوند. که الحق زیبایی خودرو را دو چندان کرده اند! قابل ذکر است که آینه های خودرو خوانایی بسیار کاملی را با دو خط شکستگی روی کاپوت دارد که آئرودینامیک اتومبیل را تضمین می کند. در جلو خودرو هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد.
حد اکثر زیبایی، آرامش، سادگی، اصالت و آیردینامیک گرد آمده اند تا بار دیگر نام جاگوار را در مغزت تداعی کنند. چه خوب! باز در کناره های خودرو دو عدد دیفیوز زیبا و بزرگ دیده می شود که وجود آنها تهی از استفاده نیست! در مدل سی اکس اف دستگیره درها بهصورت قابل ملاحظه ای قرار گرفته است. دستگیره در عقب نیز یاد آور تیپ اس یو وی ها می باشد! حتی جاگوار در اتومبیل خود نیز دست از سر عقاید خود بر نداشته و عدد هفت را برای پره رینگ های ۲۱ اینچی پسندیده است. البته به صورت جفتی. در عقب خودرو نیز شاهد خوانایی بسیار شگفت آور با جلو وی هستیم. چراغ های عقبی بسیار شبیه به چراغ های جلو می باشد که باز دو چراغ عقب توانایی جدایی از یکدیگر را نداشته و به همین موجب، دو چراغ به وسیله شب رنگی بی بازتابش به همدیگر نصب می باشند. که ۱۰۰ البته که در وسط آنها آرم جاگوار خودنمایی می کند و زیر کل این پکیج نام خودرو نوشته شده است. واقعا که هیچ چیز از زیبایی کم ندارد. هیچ چیز... باور کن! سیستم اگزوز یک مجموعه وصف نا پذیر است که شامل دو عدد سر اگزوزی بزرگ و استیل است و باز بین این دو سر اگزوز نام این خودروساز انگلیسی به صورت عمودی بر روی شمشی از استیل حک شده است. هیچ حرفی باقی نمانده! زیبایی، تجمل، اصالت، اسپرتی، آینده نگری و شاید هزاران ملاک دیگر فقط و فقط برای سنجیدن این خودرو...
● داخل خودرو:
برای توصیف داخل این خودرو باید به عرضتان برسانم که سیستم داخلی خودرو کاملا با سیستم برونی دارای تفاوت های قابل ملاحظه ای است. چرا که در بیرون علاوه بر فاکتورهای نامبرده شده فاکتور آینده نگری نیز مورد ستایش بوده است اما در داخل فقط و فقط به آینده توجه شده است که می توان آن را از بزرگ ترین اشکال آن محسوب کرد. اتومبیل های زیادی برای امروزه بر مبنای آینده تولید شده اند اما در داخل همه آنها امروزی بودن نیز به کار آمده است اما در این جاگوار (در داخل کابین) به طور کلی اصالت ها و قدیم و بسیاری از موارد دیگر فراموش شده است که به نظر من اشکالی غیر قابل گذشت است! برای مثال صندلی های این خودرو به طور کامل به نسل آینده مربوط می شود اما در این جا شاهد آن هستیم! یا حتی فرمان و یا جلو داشبرت! در جلو داشبرت به جرأت شاهد هیچ چیزی نیستیم! (اعم از: کانال کولر، سیستم صوتی، جا سیگاری، ساعت و...) با جرات خدمتتان می گویم که حتی برای یک ساعت نمی توان داخل خودرو رو از فرط خلوت بودن تحمل کرد.
اما باهمه این تفاسیر نمی توان منکر وجود داشتن آنها در داخل خودرو شد. سیستم گیربکس و دنده اتومبیل به شکل تیپ ترونیک است. به صورتی که دسته دنده، کلاچ و کلی بساط آن به روی دسته فرمان خلاصه شده است و با فشردن کلید مثبت به دنده افزوده می شود و دنده معکوس نیز با همان منفی شکل می گیرد و اما عقربه های کیلومتر و دور موتور شمار!: دارای ۳ عدد محفظه عقربه می باشد که عقربه ها به صورت جالبی صفر می شوند. برای مثال هنگامی که اتومبیل در حال خاموشی به سر می برد عقربه به روی عدد صفر در بالاترین مکان خود می باشد. واقعا به نظر من دسته فرمان کمری ۲۰۰۷ از فرمان این اتومبیل زیباتر است. حداکثر امکانات این خودرو ر وی جا گیربکس اتومبیل های معمولی قرار دارد که آن هم به صورت لمسی. فقط مورد قابل توجهی که بر روی جلو داشبرت وجود دارد یک آرم جاگوار است که روی بدنه حک شده است. که اگر به نظر من به جای آن پلاکی از طلا یا نقره می ریختند بسیار زیبا تر جلوه می نمود. قابل ملاحظه ترین قسمت داخلی، صندلی ها می باشد که به نحو استثنایی ای راحت هستند که همه قسمت های مختلف کمر را در بر می گیرد! که باز با بیرون خودرو هماهنگی لازم را دارا نمی باشد. فراموش نکنید نظرتان قبل از نتیجه گیری بر نتیجه آزمایش تاثیر فراوان دارد. من فردی هستم که با طراحی اتومبیل های آینده مخالف می باشم!
● موتور و قدرت خودرو:
قدرت این هیولا از یک موتور هشت سیلندری حاصل می شود! البته با سوپر شارژر! یکی از مهمترین اصالت های جاگوار در مورد موتور این بوده است که به نحوی بتوان با صدای موتور سرنشینان را ترساند در این مدل هم به سبب فقدان عایق بندی این مورد تا حد والایی ارج نهاده شده است به صورتی که در هنگام استارت زدن همه از جا می پرند! برای این که هرگز در سرعت های بالا فرمان نزند (اصطلاح) بهترین نوع تایرهای پیرلی کلاسکه زرین ما را همراهی می کنند. در مجله های خارجی ۴۲۰ اسب بخار قدرت این اتومبیل به ۴۲۰ قلاده یوزپلنگ وحشی تمثیل شده است. در مورد موتور هیچ حرفی برای گفتن باقی نمانده است. چرا که قدرت همراه با زیبایی آرمیده است. دقیقا دو فاکتوری که هیچ وقت زیر یک پتو با هم نرفته اند!
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی