دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

جامعه‌شناسی‌ موتورهای‌ جست‌وجوگر


موتورهای‌ جست‌وجوگر، اصلی‌ترین‌ پایگاه‌ مردم‌ در دنیای‌ اینترنت‌ هستند. مردم‌ سفر خود را در دنیای‌ شگفت‌انگیز اینترنت‌، با یكی‌ از موتورهای‌ جست‌وجو نظیر یاهو، گوگل‌ یا ماما شروع‌ می‌كنند و بعد روانه‌ مقصد خود می‌شوند. از این‌ رو می‌توان‌ گفت‌ موتورهای‌ جست‌وجوگر بی‌شباهت‌ به‌ ایستگاه‌های‌ قطاری‌ نیستند كه‌ مردم‌ از هر سوی‌ شهر خود را به‌ آن‌ می‌رسانند و از آنجا به‌ مقاصد دلخواه‌ خود پراكنده‌ می‌شوند.
اما شیوه‌ پراكنده‌ شدن‌ مردم‌ در این‌ ایستگاه‌ در نوع‌ خود مساله‌یی‌ جالب‌ و جامعه‌شناسانه‌ است‌. مثلا طبق‌ آخرین‌ آماری‌ كه‌ موتورهای‌ جست‌وجو منتشر كرده‌اند جوانان‌ ۱۸ تا ۲۷ سال‌ امریكا معمولا در اینترنت‌ به‌ دنبال‌ سرگرمی‌ها و اطلاعات‌ كاریابی‌ هستند. نسل‌ «اكس‌» امریكا كه‌ امروز مردان‌ و زنانی‌ ۳۸ یا ۳۹ ساله‌ هستند، در موتورهای‌ جست‌وجو بیشتر به‌ دنبال‌ اطلاعات‌ مسافرت‌ می‌گردند، در حالی‌كه‌ نسل‌ پیرتر، اینترنت‌ را در جست‌وجوی‌ اطلاعات‌ پزشكی‌ تورق‌ می‌كند.
جست‌وجوهای‌ اینترنتی‌ بر حسب‌ پراكندگی‌ جغرافیایی‌ نیز تنوع‌ جالب‌ دارد. مثلا در لس‌ آنجلس‌ موضوع‌ مورد علاقه‌ بیشتر كاربران‌ اینترنت‌، تفریحات‌ است‌، اما در سیاتل‌ و نیویورك‌ و شیكاگو بیشتر كاربران‌ به‌ دنبال‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ سفر هستند. در آتلانتا (شاید تحت‌ تاثیر پایگاه‌ خبری‌ سی‌.ان‌.ان‌) بیشتر مردم‌ در اینترنت‌ به‌ دنبال‌ خبر می‌گردند. در دنور بیشتر جست‌وجوها حول‌ محور مسائل‌ بهداشتی‌ است‌.
این‌ طبقه‌بندی‌ در ابعاد جنسیتی‌ صورت‌ جالب‌تری‌ به‌ خود می‌گیرد. زنان‌ در اینترنت‌ بیشتر به‌ دنبال‌ نكته‌هایی‌ پیرامون‌ سلامتی‌ جسمانی‌ هستند، اما مردها ترجیح‌ می‌دهند بیشتر وقت‌شان‌ را با جست‌وجو به‌ دنبال‌ مسائل‌ تفریحی‌ و اطلاعاتی‌ درباره‌ ماشین‌ها و تكنولوژی‌های‌ جدید بگذرانند.
منبع : روزنامه اعتماد