پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


ازدحام جمعیت دلیل ۸۰ درصد تاخیرها


ازدحام جمعیت دلیل ۸۰ درصد تاخیرها
تعداد سفرهای مسافران با مترو همزمان با سهمیه‌بندی بنزین حدود۲۰ درصد افزایش داشت، این در حالیست كه نه قطار جدیدی به مترو اضافه شد و نه اعتبار جدیدی برای ساخت مابقی خطوط مترو. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید بیش از ۴۰۰ كیلومتر خط مترو در تهران احداث شود كه هم اكنون از این میزان فقط۹۰ كیلومتر با سه خط و ۴۷ ایستگاه راه‌اندازی شده كه باید شش خط دیگر در تهران و حومه احداث شود تا مردم تمامی‌نقاط شهر بتوانند از مترو استفاده كنند. در صورت تكمیل كلیه خطوط مترو و با افزایش سفرهای شهری از طریق مترو می‌توان در شش میلیون سفر در روز، هدر رفتن ۴/۱ میلیارد لیتر بنزین و ۸۰۰ میلیون ساعت در سال در وقت مردم صرفه‌جویی كرد. به گفته مدیرعامل شركت مترو تهران بودجه تخصیصی سال ۸۶ مترو۲۱۰ میلیارد تومان است كه ۹۰ میلیارد تومان توسط دولت و مجلس و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز از طریق شهرداری تهران پرداخت شده كه این اعتبار در تكمیل خطوط یك، دو و چهار هزینه و نهایتا تا پایان امسال شش ایستگاه جدید افتتاح می‌شود.
● در انتظار اعتبار
اما احداث خطوط سه، شش، هفت، هشت و ۹ مترو همچنان منتظر اعتبار است. در طول سال‌های گذشته نیز اختصاص فاینانس خارجی و بروكراسی‌های اداری، حاصلی جز معلق گذاشتن احداث و تكمیل این خطوط نداشته و به علا‌وه آنكه مترو به گفته شهردار تهران نیز اعلا‌م كرده بود كه مترو از اعتبارت تبصره ۱۳ بی‌بهره مانده است.
جعفر ربیعی، مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو گفت: برای تكمیل سایر خطوط شامل هفت خط داخلی و چهار خط حومه، ۱۶ میلیارد دلا‌ر نیاز است كه با رشد پنج برابری اعتبارات سالا‌نه مترو، این اعتبارات باید به یك‌هزار میلیارد تومان برسد تا در یك برنامه فشرده ۱۰ ساله، تمام خطوط تكمیل و به بهره‌برداری برسند، در غیر این صورت بهره‌برداری از این خطوط تا سالیان طولا‌نی ادامه خواهد داشت. بر همین اساس شهردار و اعضای شورای شهرتهران تاكید دارند كه همزمان با سهمیه‌بندی بنزین رقم حاصل از صرفه‌جویی بنزین در توسعه مترو هزینه و هرچه سریعتر خطوط مصوب بهره‌برداری شوند. رئیس مجلس شورای اسلا‌می‌نیز كه چندی پیش در سفر با مترو از نزدیك با مشكلا‌ت مردم آشنا شد به مردم قول داد تا این مشكلا‌ت را رفع كند و در همین راستا جلسه‌ای را با مسئولا‌ن شهری تشكیل داد. مدیر عامل مترو درباره نتایج این جلسه گفت: مقرر شده تا بودجه‌های سنواتی شركت مترو و یارانه‌های خرید واگن افزایش یابد. البته مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر كشور، نیز سال گذشته اعلا‌م كرده بود كه با احداث سالا‌نه۲۰ كیلومتر خطوط ریلی تا سال ۱۳۹۰ یا ۹۲، كلیه خطوط مصوب متروی تهران به بهره‌برداری می‌رسند! مسلما تحقق وعده‌های مسئولا‌ن تحول چشمگیری را در توسعه مترو رقم خواهد زد، در غیر این صورت همچنان باید شاهد افزایش مشكلا‌ت جابجایی مسافران درون‌شهری بود.
● ۸۰ درصد تاخیرها
علا‌وه بر كندی توسعه مترو یكی دیگر از مشكلا‌ت این است كه از ظرفیت خطوط موجود مترو به دلیل كمبود قطار به صورت كامل استفاده نمی‌شود، به طوری كه روزانه یك میلیون و۴۰۰ هزار سفر با مترو انجام می‌شود كه در صورت تامین قطار این رقم تا ۵/۲ میلیون سفر قابل افزایش است، اما هم اكنون كمبود قطار و افزایش مسافران مترو بدنبال سهمیه‌بندی بنزین موجب شده تا مترو در ساعات شلوغ روز توان پاسخگویی به مسافران را نداشته باشد. از سویی دیگر ازدحام جمعیت مانع بسته شدن درب قطار مترو می‌شود كه در نهایت تاخیرهای حركت قطار و معطلل مسا فران را به دنبال دارد، چنان كه ربیعی گفت: ۸۰ درصد تاخیرهای مترو ناشی از ازدحام جمعیت و بسته نشدن درب‌های قطارهاست. او اعلا‌م كرد كه۴۰ درصد تاخیرهای قطار مترو مستقیما مربوط به ازدحام جمعیت و بسته نشدن درب‌های قطاراست و ۴۰ درصد نیز ناشی از اشكال فنی است كه به خاطر استفاده بیش از حد قطار ایجاد می‌شود. در نتیجه ۸۰ درصد تاخیر قطارهای مترو ناشی از ازدحام جمعیت است.
به گفته‌او برای حل مشكل ازدحام جمعیت و تاخیر قطارهای مترو باید فاصله حركت قطارهای تهران به دو دقیقه برسد كه لا‌زمه آن تامین ۶۵ قطار است و برای كاهش فاصله حركت قطارهای تهران‌‌ كرج به پنج دقیقه ۲۰ قطار نیاز است. ربیعی گفت: دولت در نخستین گام ۹۰ میلیون یورو برای تامین قطار پرداخت كرده و قول داده كه مابقی را در طول سال‌های آینده پرداخت خواهد كرد كه امیدواریم با پرداخت به موقع اعتبارات هرچه سریعتر قطارهای مترو را وارد ناوگان كرده و از مشكلا‌ت ازدحام بكاهیم. برخی از مدیران، مسئولا‌ن میانی و روسای برخی سازمان‌ها با سهمیه‌بندی بنزین به جمع مسافران مترو پیوستند و جالب آن كه اخیرا درباره تاخیرهای قطارهای مترو و شلوغی كه مدتهاست دامنگیر مردم تهران است، تذكر می‌دهند! ربیعی در پایان از مسئولا‌ن دولت و شهرداری خواست تا با پرداخت به موقع یارانه بلیط مترو كه در سال جاری ۷۵ میلیارد تومان تعیین شده، مترو را در ارائه خدمات مناسب به شهروندان یاری كنند.
منبع : روزنامه حیات نو