جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


کارتلهای چندملیتی و توسعه‌نیافتگی


کارتلهای چندملیتی و توسعه‌نیافتگی
نویسنده : الهی - همایون
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۹/۰۱
رده دیویی : ۳۳۸.۸۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۰۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : HD۲۷۵۵/۵/ف‌لا۷ک۲
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۵۱۶-۷۳-۰

فصل اول کتاب درباره شرکتها و کارتلهای چند ملیتی به عنوان ابزار استمرار توسعه نیافتگی است. فصل دوم به شرکتهای چند ملیتی و توسعه کشورهای جهان سوم اختصاص دارد. دستگاه تشکیلاتی کارتلهای چند ملیتی برای تسلط بر بازارهای جهانی عنوان فصل سوم است. دو فصل بعدی عبارت اند از: شرکتهای چند ملیتی به عنوان ابزار استثمار و شرکتهای چند ملیتی در عصر جهانی شدن. گفتنی است: ... بین کلمه شرکت و کارتل تفاوت وجود دارد, بدین معنی که شرکت در حقیقت یک نهاد تولیدی ـ تجاری است که در چارچوب قوانین به صورت علنی و قانونی فعالیت مینماید. هر گاه این شرکت به علل مختلف نظیر کوشش برای تسلط بر بازار, کنترل تولید و توزیع, از بین بردن رقبا و غیره به اعمالی دست بزند که به صورت یک شرکت یا یک گروه از شرکتهای انحصاری در زمینه فعالیت خود درآید, در این صورت کارتل به حساب می‌آید... شرکتهای عضو کارتل هر چند ظاهرا مستقل بوده و از نظر حقوقی نیز استقلال خود را حفظ مینمایند, اما در واقع سیاست واحد مشترکی را در زمینه تعیین قیمت, حجم, تولید, مرغوبیت کالا و حدود بازار فروش هر عضو و از بین بردن رقابت بین اعضا و رقبای ناخواسته دنبال مینمایند. این سیاست واحد, توسط تشکیلات کارتل که بدین منظور و به کمک کمپانیهای عضو تشکیل گردیده ایجاد و اعمال میشود. شرکتهایی که به عضویت کارتل پذیرفته نشده باشند باید یا به مالکیت اعضا درآیند و یا نابود شوند... به طور خلاصه میتوان گفت هدف از تجمع شرکتهای عظیم در تشکیلاتی به نام کارتل عبارت است از: نابودی رقبا, از بین بردن رقابت بین اعضا, انحصاری نمودن بازار تولید و مصرف, کنترل تولید از نظر کمیت و کیفیت, کنترل قیمت, تحمیل نوع مصرف به مصرف کننده, تقسیم بازارهای جهان به حوزههای نفوذ, ایجاد وابستگی و خلاصه ایجاد زمینه و امکان برای چپاول و استثمار هر چه بیشتر ملتها.