یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نقش یهودیان در صنعت هرزهنگاری آمریکا
نویسنده در این مقاله به نقش یهودیان در صنعت فیلمهای هرزه میپردازد و دو گروه تولیدكننده فیلمهای هرزه و بازیگران چنین فیلمهایی را عمدتاً یهودی میداند. وی همچنین در این نوشتار به انگیزههای یهودیان از دخالت در این صنعت پرده برمیدارد و منافع مادی را تنها یكی از این انگیزهها میداند. و میگوید، این گروه از یهودیان، پرچمدار انقلاب جنسی دهه۱۹۶۰ بودند. به عقیده نگارنده، هرزهنگاری ترجمانی از طغیان علیه معیارها و زندگی منضبط مبتنی بر آموزههای تورات است.
داستانی كه كمتر به آن پرداخته شده است، مربوط به یهودیان و نقش آنان در صنعت فیلمهای هرزه است كه خویشاوند بدنام هالیوود شمرده میشوند. شاید ترجیح دهیم وانمود كنیم كه چنین چیزی وجود ندارد، ولی این واقعیتی است كه یهودیان سكولار، نقش بیش از حدی در سراسر صنعت فیلمهای هرزه در آمریكا ایفا كردهاند(و هنوز هم ایفا میكنند). دخالت یهودیان در پورنوگرافی در ایالات متحده، دارای تاریخ و پیشینهی طولانی است، همانگونه كه در تبدیل یك خرده فرهنگ حاشیهای به چیزی كه یك عنصر سازنده اساسی مربوط به آمریكاست، دخیل بودهاند.
فعالیت یهودیان در صنعت پورنوگرافی (هرزهنگاری) در قالب دو گروه تولیدكنندگان و فروشندگان محصولات پورنوگرافی و بازیگران فیلمهای سكسی صورت میگیرد. هر چند یهودیان تنها دو درصد از جمعیت آمریكا را تشكیل میدهند، ولی در پورنوگرافی برجسته و سرشناس بودهاند.
بسیاری از دلالان و معاملهگران هنر و ادبیات شهوانی در تجارت كتاب بین سالهای ۱۹۴۰-۱۸۹۰ یهودیان مهاجری بودند كه دارای ریشه و اصل و نسب آلمانی بودند. به گفته جیای گرتزمن، (نویسنده كتابی درباره این موضوع): «یهودیان در پخش و انتشار كالانتیانا [ادبیات داستانی و ترانهها و لطیفههایی با درون مایههای مستهجن]، رمانهای جنسی، مجلهها و نوشتههای بازاری سكسی، و... برجسته و مشهور بودهاند.»
معروفترین و بدنامترین تولیدكننده و فروشنده محصولات هرزهنگاری در دوران پس از جنگ، روبی استورمن (والت دیسنی صنعت پورنوگرافی) بود. براساس گزارش وزارت دادگستری آمریكا، استورمن در سراسر دهه ۱۹۷۰، كنترل بیشتر محصولات هرزهنگاری رایج در آمریكا را در دست داشته است. استورمن كه در ۱۹۲۴ متولد شد، در كلولند (شرق نیویورك) بزرگ شد. وی در آغاز، مجلات و داستانهای فكاهی مصور میفروخت؛ وی هنگامی كه پی برد كه تولید و فروش مجلات سكسی، بیست برابر كتابهای فكاهی درآمد دارد، منحصراً به هرزهنگاری پرداخت و تا عناوین خاص، فروشگاههای خردهفروشی خود را راهاندازی كرد. در پایان دهه۱۹۶۰، استورمن به عنوان بزرگترین پخشكننده مجلات مستهجن مطرح بود و در اواسط دهه ۱۹۷۰، دارنده بیش از ۲۰۰ فروشگاه كتاب مستهجن بود. استورمن همچنین شكلهای نوینی از اتاقكهای سنتی شهر فرنگ (نوعاً یك اتاق تاریك با یك تلویزیون رنگی كوچك كه در آن تماشاگر میتواند فیلمهای ویدیویی مستهجن را تماشا كند) را عرضه كرد. گفته شده است كه استورمن تنها كنترل صنعت سرگرمی هرزهنگاری را در دست نداشت. بلكه شخص وی به معنای كل این صنعت بود. سرانجام وی به علت فرار از پرداخت مالیات و جرایم دیگر محكوم و مجرم شناخته شد و در سال ۱۹۹۷ در زندان با بدنامی و بیآبرویی در گذشت. پسرش دیوید، به كسب و كار خانوادگی ادامه داد. نمونه مجسم و امروزی استورمن، یك یهودی ۴۳ ساله اهل كلولند است كه نام وی استیون هیرچ است و «دونالد ترومپ صنعت پورنوگرافی» توصیف شده است. برقراركننده پیوند و ارتباط میان این دو نفر، فرد، پدر استیو، بود كه كارگزار بورس و جانشین استورمن به شمار میآمد. امروزه هیرچ گروه «وی وید اینترتینمنت» كه مایكروسافت جهان پورنوگرافی نامیده شده و تولیدكننده بیشترین فیلمهای«سكسی» در آمریكاست، اداره میكند. تخصص وی، واردكردن فنون بازاریابی مربوط به جریان غالب و اصلی حرفه پورنوگرافی بود. در حقیقت، وی وید، شبیه به سامانه استودیوی هالیوود در دهههای ۱۹۳۰و ۱۹۴۰ میباشد؛ به ویژه در مورد قراردادهای انحصاری با ستارگان سكس پیشهای كه از سوی هیرچ به مزدوری گرفته شده و سازماندهی میشوند. وی وید موضوع یك شوی تلویزیونی در مورد پشت صحنه فیلمی بود كه به تازگی از شبكه چهار پخش شد:
« دختران و پسران زیباروی یهودی»
بیشتر بازیگران پیشتاز مرد و نیز شمار قابل ملاحظهای از ستارگان زن در فیلمهای مستهجن دهههای ۱۹۷۰و ۱۹۸۰ را یهودیان به خود اختصاص دادهاند.
●به دنبال یك دلار
یهودیان در صنعت پورنوگرافی به همان دلایلی وارد شدند كه همكیشان آنان در هالیوود وارد شده بودند. آنان بیشتر به این دلیل جذب این صنعت شدند كه این صنعت آنان را پذیرفت. زیرا هنوز موانع محدودكننده، آن چنان كه آنان با این موانع در بسیاری از حوزههای دیگر زندگی آمریكایی مواجه بودند، ایجاد نشده بود. در صنعت هرزهنگاری، علیه یهودیان هیچگونه تبعیضی وجود نداشت. در اوایل سده بیستم، یك سرمایهگذار برای شروع كسب و كار فیلم، نیازمند مبالغ زیادی پول نبود؛ سینما یك هوس و مد روز گذرا و ناپایدار درنظر گرفته میشد. در كسب و كار پورنوگرافی نیز شروع به كار آسان بود. برای نشان دادن فیلمهای ویژه مردان یا لوپس، همه چیزهایی كه یك نفر لازم داشت: سالن سینما و چند صندلی بود. یهودیان كه وابستگی به وضع موجود نداشتند و چیزی برای از دست دادن (در اثر نوآوری خود) نداشتند، آماده تجربه روشهای نوین انجام كسب و كار بودند. كرترمن این موضوع را چنین توضیح میدهد: «یهودیان، هنگامی كه خود را محروم از یك عرصه و حوزهكار و تلاش یافتند، به حرفهای روی آورند كه احساس كردند، سرانجام میتوانند با همكاری همقطاران خود و با كوشش جمعی، رشد و ترقی كنند... یهودیان مدتهای مدیدی سرشت، خلق و خو، قریحه و استعداد دلالان و واسطهها را پرورش و گسترش دادهاند. آنان به این تواناییها افتخار و مباهات میكنند.»
سرگرمی و نمایش فیلمهای مستهجن نیازمند چیزی بود كه یهودیان به وفور از آن برخوردار بودند: «Chutzpah» (بیشرمی، پررویی، بیحیایی و وقاحت). یهودیان اولیهای كه تولیدكننده محصولات هرزهنگاری بودند، نابغههای بازاریابی و سرمایهگذاران و كارآفرینان جاهطلب و بلندپروازی بودند كه ایستادگی، پایداری، سرسختی، فراست و اعتماد به نفس بیپایان آنان، باعث موفقیتهای چشمگیرشان شد.
البته شمار زیادی از یهودیان شاغل در هرزهنگاری، بیشتر با انگیزه و اشتیاق كسب سود به این صنعت روی آورده بودند. درست همانگونه كه همتایان آنان در هالیوود، یك كارخانه رویایی برای آمریكاییان و پرده سفیدی كه بر روی آن تصاویر و پندارهای یهودیان ثروتمند و منتفذ آمریكا نمایش داده میشد، تهیه كرده بودند. غولها و سلاطین پورنوگرافی هم در زمینه درك میل و سلیقه همگانی، استعداد و قریحه خود را نشان دادند. چه راهی بهتر از فراهم ساختن جوهره و خمیره مایه رویاها و توهمات، از طریق صنعت سرگرمی و نمایش فیلمهای مستهجن وجود داشت؟ بازیگران به خاطر پول به اعمال منافی عفت عمومی میپرداختند. به نظر فاكسمن كه كارگردان یكی از مؤسسات تولید فیلمهای مستهجن است: «یهودیانی كه وارد صنعت هرزهنگاری شدند، همانكاری را كردند كه افرادی كه به دنبال رویای آمریكایی بودند، انجام دادهاند.»●مسائل جنسی سكولار
یهودیانی كه وارد صنعت پورنوگرافی میشدند، همچون همقطاران خود در جریان اصلی و غالب، معمولاً چنان رفتار نمیكنند كه نماینده و معرف گروه مذهبی خود باشند. اغلب بازیگران و تولیدكنندگان محصولات هرزهنگاری، به لحاظ فرهنگی یهودی هستند ولی به طور مذهبی و عملی یهودی به شمار نمیروند. بسیاری از آنان كاملاً سكولار هستند و فقط به طور اسمی و ظاهری یهودی محسوب میشوند. با وجود این، استورمن كه یك یهودی شناخته شده بود یك اهداكننده سخاوتمند و دست و دلباز نیز برای انجمنهای خیریه یهودی به شمار میرفت و ریچارد پاچكو كه یكی از بازیگران فیلمهای مستهجن است، یك بار در مصاحبهای اعلام كرد كه شاگرد مدرسه خاخامها بوده است. شمار اندكی از فیلمهای مستهجن، آشكارا درون مایهها و مضامین یهودی دارند؛ هر چند كه یك بار یكی از كارگردانان صنعت فیلمهای هرزهنگاری، ستارههای یهودی پورنوگرافی را گرد هم آورد تا یك فیلم مستهجن حلال و مشروع(!) بسازد و این فیلم، فروش خوبی هم داشت. در حقیقت، بنابر سرمقاله وب سایت اتحادیه جهانی دانشجویان یهودی: «هزاران نفر در جستجوی فیلمهای مستهجن یهودی هستند. در فهرست بیشترین كلمات كلیدی مورد استفاده در جستجوی اینترنتی در GOTO.com ، پس از تقویم یهودی، آدمهای مجرد یهودی، قرار گذاشتن با یك یهودی و جشنوارههای یهودی و فیلم پورنوگرافی یهودی قرار دارد.»
●یاغیان جنسی
آیا درباره چرایی دخالت ویژه یهودیان در هرزهنگاری، دلیل ریشهدارتری فراتر از انگیزه مادی محض وجود دارد؟ بدون تردید اثری از طغیان و یاغیگری در شركت و دخالت یهودیان در فیلمهای هرزهنگاری وجود دارد. طبیعت و سرشت تحریمشده و ممنوع این موضوعات در جذابیت آن نقش دارد.
به گفته یكی از اعضای گمنام این صنعت كه توسط مایكل جونز در مجله « جنگهای فرهنگی» در ماه مه ۲۰۰۳ نقل قول شده است: «بازیگران مرد پیشتاز در دهه ۱۹۸۰، نتیجه تربیت و پرورش یهودی سكولار بودند و بازیگران زن نیز نتیجه مدارس روزانه كاتولیك بود.»
افزون بر این، لوك فورد، به عنوان یك یهودی ارتدوكس و شایعهپرداز در صنعت هرزهنگاری، در وبسایت خود چنین توضیح میدهد: «پورنوگرافی تنها تعبیر و ترجمان از شورش و طغیان علیه استانداردها و معیارها و علیه زندگی منضبط و مقرراتی مبتنی بر اطاعت از تورات كه نشانگر زیستن یك یهودی بر پایه دین یهود است، میباشد.» همچنین هرزهنگاری، شورشی علیه والدینی (غالباً از طبقه متوسط) است كه آرزو دارند بچههایشان حقوقدان، پزشك و حسابدار شوند.
به همان اندازه كه تأثیرات مذهبی كمكم محو شد و آموزههای سكولار جانشین آنها گردید، یهودیان بیقید و بیتعصب، به ویژه آنهایی كه در منطقه خلیج كالیفرنیا بودند، نیز به سكس به مثابه ابزاری جهت رهایی و آزادی شخصی و سیاسی نگریستند. آمریكا آزادترین جامعهای بود كه یهودیان تا به حال شناخته بودند و این امر، خود را با رشد صنعت هرزهنگاری نشان داد. زنان یهودی كه به آمیزش جنسی بر روی صفحه تلویزیون میپردازند، مطمئناً در تضاد روشن و شدیدی با تصور قالبی از «شاهزاده خانمهای یهودی آمریكایی» قرار دارند.
●انقلابیون جنسی
با گسترش نظریه ویرانگری و ضدسیستمی، شركت یهودیان در صنعت فیلمهای مستهجن را میتوان به مثابه نشانهای مشهور و مربوط به كل تشكیلات WASP (پروتستانهای سفیدپوست اروپاییتبار در آمریكا) دانست. برخی از ستارههای فیلمهای مستهجن، خود را به صورت جنگجویان خط مقدم در پیكار مقدس و معنوی میان آمریكای مسیحی و انسانهای سكولار تلقی میكنند. به گفته فورد، هنرپیشههای یهودی فیلمهای مستهجن، اغلب شادمانی خود را از این كه به معتقدان مسیحی نسبت حیوانات چهارپای خشكه مقدس، آنارشیست، عیبجو و خرمگس بدهند، نشان داده و نسبت به آنان مباهات و فخرفروشی میكنند. با این استدلال، دخالت یهودیان در صنعت پورنوگرافی، نتیجه نفرت و بیزاری آنان از مرجعیت و اقتدار مسیحیت است: آنان در تلاش برای تضعیف فرهنگ مسلط و غالب در آمریكا، با استفاده از انهدام و تخریب اخلاق هستند. پورنوگرافی از نظر برخی از فعالان یهودی در این صنعت، راهی برای آلوده كردن و به فساد كشاندن فرهنگ مسیحی است.
در اینجا سخن بر سر این است كه تلاش همه جانبه و مبارزه سنتی انقلابی نو رادیكال یهودیان مهاجر در آمریكا، به جای سیاست چپگرایانه به سمت سیاست جنسی سوق داده شده است. یهودیان درست همانگونه كه در جنبشهای رادیكال و بنیادی، در طول سالیان طولانی شركت داشتهاند، در صنعت هرزهنگاری هم به گونهای نامتوازن شركت دارند. یهودیان آمریكا، انقلابیون جنسی بودهاند. مقدار زیادی از مطالب مربوط به آزادی جنسی، از سوی یهودیان نگاشته شده است. آنهایی كه در صف مقدم جنبشی بودند كه آمریكا را وادار به اتخاذ یك دیدگاه لیبرالتر درباره سكس كرد، یهودی بودند. همچنین یهودیان پرچمدار انقلاب جنسی دهه۱۹۶۰ بودند.
ویلهلم رایش، هربرت ماركوزه و پاول كودمن، جانشین ماركس، تروتسكی و لنین شدند آنگونه كه استنباط انقلابی ایجاب میكرد. مشغله ذهنی و دغدغه اصلی رایش، كار، عشق و سكس بود، در حالی كه ماركوزه پیشگویی كرد كه یك آرمان شهر سوسیالیستی، این امكان را برای افراد فراهم خواهد آورد كه به ارضا و اقناع سكسی دست یابند. كودمن دربارهی «پیامدهای دلنشین و عالی فرهنگی» كه از قانونی كردن پورنوگرافی پیروی میكند، مطالبی با این مضمون نوشت: «این امر به كل هنر ما شرافت خواهد داد و جنسیت را انسانی خواهد ساخت.»
این مرور اجمالی و مختصر و تجزیه و تحلیل نقش و انگیزههای پشت پرده بازیگران و تولیدكنندگان محصولات هرزهنگاری، قصد دارد تا موضوعی را كه در فرهنگ عمومی یهودیان آمریكایی مورد بیتوجهی قرار گرفته، روشن كند. درباره این موضوع، آثار اندكی به نگارش درآمده است. كتابهایی همچون «تاریخچهای از یهودیان در آمریكا» به سادگی این موضوع را نادیده میگیرند و شما میتوانید یقین داشته باشید كه در سیصد و پنجاهمین سالگرد ورود یهودیان به ایالات متحده، هیچ سخنی درباره پیشرفت و نوآوری یهودیان در این زمینه گفته نشد. حتی نشریه « نیویورك تایمز» كه معمولاً اهل مدارا و تسامح است، در پرداختن به این موضوع، بیش از اندازه وزین و موقر بوده است، ولی نشریه(Heeb) كه سنتشكن، عرفستیز و چپگراست، قصد دارد كه شمارهای مختص این موضوع منتشر كند. با در نظر گرفتن دیدگاه نسبتا تسامحگرای یهودی درباره سكس، چرا ما از نقش یهودیان در صنعت هرزهنگاری خجلتزده و شرمسار هستیم؟ ممكن است ما آن را دوست نداشته باشیم، ولی نقش یهودیان در این حوزه مهم و چشمگیر بوده است و هنگام آن فرا رسیده است كه درباره آن به طور جدی بیندیشیم و بنویسیم.
نویسنده: ناتان آبرامز
پینوشتها:
۱-Nathan Abrams ؛ مدرس تاریخ آمریكای نوین در دانشگاه آبردین است. وی به تازگی نگارش كتابی را دربارهی نومحافظهكاری در ایالات متحده به پایان رسانده است.
منبع:Jewish quarterly.org
منبع: ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۳۳
پینوشتها:
۱-Nathan Abrams ؛ مدرس تاریخ آمریكای نوین در دانشگاه آبردین است. وی به تازگی نگارش كتابی را دربارهی نومحافظهكاری در ایالات متحده به پایان رسانده است.
منبع:Jewish quarterly.org
منبع: ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۳۳
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو دلار هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا ارز مسکن تورم
تلویزیون سریال مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل