یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

یک‌ بام‌ و دو هوا


یک‌ بام‌ و دو هوا
در سال‌های‌ اخیر کامپیوتر به‌ چرخه‌ نظام‌ آموزشی‌ کشور اضافه‌ شده‌ است‌، ولی‌ بسیاری‌ از مدارس‌ هنوز رنگ‌ کامپیوتر را ندیده‌اند. تعداد انگشت‌شماری‌ نیز که‌ مجهز به‌ سیستم‌ کامپیوتری‌ هستند، عملاً چیزی‌ به‌ عنوان‌ آموزش‌ در آنها نمی‌توان‌ یافت‌ و دقیق‌تر که‌ بشویم‌ می‌بینیم‌ کسی‌ نیست‌ که‌ کامپیوتر را به‌ نحو مطلوب‌ به‌ دانش‌آموزان‌، آموزش‌ بدهد.
میلیون‌ها دانش‌آموز در مدارس‌ کشور نیازمند نیرو برای‌ آموزش‌ کامپیوتر هستند. اگر نگاهی‌ به‌ مدارس‌ خارج‌ از کشور داشته‌ باشیم‌ و همچنین‌ علاقه‌ ایرانیان‌ به‌ مدارس‌ خارجی‌، به‌ وضوح‌ در می‌یابیم‌ که‌ سطح‌ آموزش‌ در مدارس‌ خارجی‌ که‌ تمام‌ دروسشان‌ را با کامپیوتر آموزش‌ می‌دهند، بالاتر است‌ و آموزش‌ کامپیوتر اولویت‌ اصلی‌ آموزش‌ و پرورش‌ آنها است‌.
در مدارس‌ ایران‌ بسختی‌ می‌توان‌ متخصصی‌ یافت‌ که‌ کامپیوتر را به‌ دانش‌آموزان‌، آموزش‌ دهد و شاید اگر آموزش‌ و پرورش‌ نیروهای‌ جوان‌ و تعلیم‌ دیده‌ را به‌ کار بگیرد بسیاری‌ از مشکلات‌حل‌ خواهد شد.
اکبر ظهیری‌ معلم‌ نمونه‌ استان‌ تهران‌ درباره‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ می‌گوید: کامپیوتر در مدارس‌ ما تبدیل‌ به‌ یک‌ معضل‌ اساسی‌ شده‌ است‌. IT در آموزش‌ و پرورش‌ در حال‌ تبدیل‌ شدن‌ به‌ کنکور است‌. هم‌ اکنون‌ با موضوع‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ خیلی‌ بد برخورد می‌شود، چون‌ کسانی‌ که‌ اطلاعات‌ جامعی‌ در این‌ زمینه‌ ندارند، در راس‌ کار قرار گرفتند.
وی‌ با اشاره‌ به‌ کسانی‌ که‌ در زمینه‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ مشغول‌ به‌ کار هستند و بخوبی‌ به‌ کامپیوتر وارد نیستند، می‌گوید: کامپیوتر در مدارس‌ ما به‌ بی‌راهه‌ می‌رود.
هدف‌ معلمان‌ و مسئولان‌ از آموزش‌ کامپیوتر به‌ دانش‌آموزان‌ چیست‌؟ هم‌اکنون‌ آموزش‌ کامپیوتر بحث‌ داغ‌ روز است‌ و بسیاری‌ از جوان‌ها علاقه‌مند هستند که‌ برنامه‌نویسی‌های‌ متفاوت‌ را یاد بگیرند، ولی‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ در این‌ زمینه‌ علاقه‌یی‌ نشان‌ نمی‌دهند.
وی‌ می‌گوید: کامپیوتر در مدارس‌ ما تبدیل‌ به‌ هدف‌ و ابزار شده‌ است‌. بعضی‌ از مدارس‌ ما کامپیوتر دارند ولی‌ چیزی‌ که‌ باید مورد توجه‌ قرار بگیرد، آموزش‌ کامپیوتر است‌.معلم‌ نمونه‌ استان‌ تصریح‌ می‌کند: معلمان‌ باید به‌ دانش‌آموزان‌ Powerpoint, Windows, Word و internet را آموزش‌ بدهند ولی‌ متاسفانه‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ ما هدفمند نبوده‌ است‌.
وی‌ در ادامه‌ می‌گوید: هم‌ اکنون‌ به‌ معلمان‌ ما CDسازی‌ یاد می‌دهند، در صورتی‌ که‌ این‌ کار بسیار تخصصی‌ است‌. اگر معلمان‌ ما چند برنامه‌ را بلد باشند و بتوانند آنها را بخوبی‌ آموزش‌ دهند و در مورد آنها تحقیق‌ کنند، کافی‌ است‌.ظهیری‌ می‌گوید: باید آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ کاربردی‌ شود و دانش‌آموزان‌ بتوانند از آنچه‌ معلمان‌ به‌ آنها می‌آموزند استفاده‌ و در آن‌ زمینه‌ تحقیق‌ کنند.
کریمی‌ معاون‌ مدرسه‌ یار کوثر نیز درباره‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ ابتدایی‌ می‌گوید: آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ غیرانتفاعی‌ بهتر از مدارس‌ دولتی‌ است‌.
وی‌ می‌گوید: کامپیوتر باید مکملی‌ برای‌ یادگیری‌ دانش‌آموزان‌ باشد ولی‌ متاسفانه‌ دانش‌آموزان‌ فقط‌ به‌ بازی‌ با کامپیوتر جذب‌ می‌شوند.
کریمی‌ درباره‌ خرید کامپیوتر در مدارس‌ غیرانتفاعی‌ می‌گوید: در بسیاری‌ از مدارس‌ غیرانتفاعی‌، کامپیوترهای‌ مورد استفاده‌ از هزینه‌های‌ مدرسه‌ خریداری‌ می‌شود و آموزش‌ و پرورش‌ هیچ‌گونه‌ تسهیلاتی‌ در این‌ زمینه‌ به‌ ما نمی‌دهد.
حسن‌زاده‌ کارشناس‌ کامپیوتر مدارس‌ و مسوول‌ سایت‌ کامپیوتر آموزش‌ و پرورش‌ بزرگترین‌ مشکل‌ برای‌ آموزش‌ کامپیوتر در مدارس‌ را آماده‌ نبودن‌ معلمان‌ ذکر می‌کند و می‌گوید: ما در مدارس‌ کمبود سیستم‌ نداریم‌، بلکه‌ معلمان‌ برای‌ کارکردن‌ با رایانه‌ها آماده‌ نیستند و همزمان‌ با تجهیز مدارس‌ معلمان‌ آموزش‌ کار با کامپیوتر نمی‌بینند و تخصصی‌ در این‌ زمینه‌ ندارند و عملاص کامپیوترهای‌ ما در مدرسه‌ غیر قابل‌ استفاده‌ می‌شود.
وی‌ می‌گوید: برای‌ آموزش‌ معلمان‌، برگزاری‌ دوره‌های‌ مفید و ضمن‌ خدمت‌ می‌تواند چاره‌ساز باشد، ولی‌ این‌ دوره‌ها یا درست‌ برگزار نمی‌شود یا اینکه‌ یکسری‌ سواد عمومی‌ را در این‌ دوره‌ها به‌ معلمان‌ آموزش‌ می‌دهند.
حسن‌زاده‌ در ادامه‌ خاطرنشان‌ می‌کند: دوره‌های‌ آموزش‌ کامپیوتر به‌ معلمان‌ به‌ صورت‌ تخصصی‌ برگزار نمی‌شود به‌ همین‌ علت‌ این‌ دوره‌ها در ارتقای‌ سطح‌ علمی‌ معلمان‌ درخصوص‌ کامپیوتر نمی‌تواند موثر باشد.
وی‌ درخصوص‌ دانش‌آموزانی‌ که‌ این‌ رشته‌ را در هنرستان‌ انتخاب‌ می‌کنند، می‌گوید: علاقه‌ دانش‌آموز صرفاص برای‌ انتخاب‌ یک‌ رشته‌ مفید نیست‌ و ۳۰ـ۴۰ درصد دانشجویانی‌ که‌ به‌ رشته‌ کامپیوتر روی‌ می‌آورند، کار با کامپیوتر را بلد نیستند و در زمینه‌های‌ دیگر جذب‌ می‌شوند. این‌ کارشناس‌ کامپیوتر می‌افزاید: بیشتر دانش‌آموزان‌ یا دانشجویان‌ فقط‌ بخاطر اسم‌ رشته‌ یا اصرار پدر و مادرها، آن‌ رشته‌ را انتخاب‌ می‌کنند، در صورتی‌ که‌ علاقه‌ می‌تواند خیلی‌ تعیین‌ کننده‌ باشد.
وی‌ می‌گوید: تدریس‌ رشته‌ کامپیوتر در مدارس‌ نیازمند به‌ روز بودن‌ است‌. قوانین‌ و تکنولوژی‌ کامپیوتر به‌ روز است‌ و مانند دروس‌ دیگر نیست‌، ولی‌ متاسفانه‌ کتاب‌ها و تکنولوژی‌ مربوط‌ به‌ ده‌ سال‌ پیش‌ است‌.
حسن‌زاده‌ خاطرنشان‌ می‌کند: در طراحی‌ کتاب‌های‌ درسی‌، تکنولوژی‌ روز را باید آموزش‌ دهند و همچنین‌ معلمان‌ نیز باید اطلاعات‌ به‌ روزی‌ داشته‌ باشند.
وی‌ همچنین‌ می‌گوید: معلمانی‌ که‌ در مدارس‌ کامپیوتر آموزش‌ می‌دهند خیلی‌ کم‌ پیش‌ می‌آید رشته‌ تحصیلی‌ خودشان‌ کامپیوتر باشد و بیشتر آنها در رشته‌های‌ دیگر تخصص دارند و در زمینه‌های‌ دیگری‌ فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند، در صورتی‌که‌ باید در آموزش‌ کامپیوتر به‌ دانش‌آموزان‌ از معلمانی‌ که‌ متخصص هستند، استفاده‌ شود.

کتایون‌ دارابی‌


همچنین مشاهده کنید