چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


سفرهای ارزان قیمت !!


سفرهای ارزان قیمت !!
یكی از پروژه‌هایی كه با وعده‌های شیرین و امیدواركننده مدتها پیش مطرح و به زودی به دست فراموشی سپرده شد و بنا به اظهار خسرو ایرانپور دبیر جامعه هتلداری ۱۹ ماه تحت بررسی و كار كارشناسی متخصصین و صاحب نظران قرار داشته طرح ایجاد امكانات سفر با توجه به اقتصاد خانواده برای همگان خاصه خانواده‌های كم درآمد تحت عنوان «سفرهای ارزان قیمت» است.
با طرح این برنامه طی ماههای اولیه به طور چشمگیری ابعاد مفید و سازنده آن را عنوان كرده و گفته شد كه مسافرت در سلامت روح و جسم انسان‌ها مفید و موثر است.
مسافرت نیروی كار را تقویت، بازده كار را افزایش می‌دهد. مسافرت روابط اعضای خانواده را گرم می‌سازد و بی‌مهری‌ها و خشونت و بدخلقی و اختلافات فی‌مابین آنها را كاهش می‌دهد.
مسافرت افق‌های جدیدی بروی انسان‌ها می‌گشاید و … در حالی كه ابعاد مسافرت مورد بررسی و اظهار نظر كارشناسانه مسوولان و كارشناسان سازمان گردشگری و بخش خصوصی قرار می‌گرفت و نوید داده می‌شد كه به زودی امكان مسافرت و برخورداری از مزایای فراوان آن برای همه‌ی اقشار، خاصه اقشار كم درآمد فراهم می‌گردد:
از سوی مسوولان برای ایجاد زمینه مسافرتهای ارزان قیمت راهكارهایی مطرح می‌شد كه شامل مسافرت به صورت تقسیطی، تخفیف هتل و محل اقامت و نیز وسایط حمل و نقل بین شهری بود.
جمعی از هتلداران به منظور همكاری با این طرح، آمادگی خود را برای تخفیف در ایام غیر پیك و نیز كم و بیش در ایام پیك مسافرتی اعلام داشتند.
تهیه و در اختیار گذاشتن بن سفر و لزوم كمك‌های ویژه رفاهی سازمان‌های دولتی در زمینه سفر خانواده كارمندان نیز از دیگر راهكارهایی بود كه با آب و تاب فراوان مورد بحث و تاكید قرار می‌گرفت و آن قدر دامنه خبری و تبلیغاتی این برنامه‌ریزی‌ها وسعت یافت كه نه تنها شادی و شادمانی كارمندان و طبقات كم درآمد و خوش خیال را در پی داشت بعضی از مراكز اقامتی و هتل‌ها نیز كه آمادگی خود را برای همكاری با طرح سفرهای ارزان قیمت اعلام كرده بودند به توسعه و فراهم ساختن امكانات لازم برای پذیرایی هرچه بیشتر میهمانان پرداختند.
همزمان با همین ایام شهرت یافت كه با اقدامات انجام شده گردشگری و سیر و سیاحت در داخل كشور رونق فراوانی یافته است و بعد، مدت زمانی طولانی از برگزاری یك همایش پر سر و صدا و طرح سفرهای ارزان قیمت گذشت و پس از سكوتهای مقطعی، گاه آگهی‌هایی تحت عنوان تورهای ارزان قیمت اما با قیمت معمولی انتشار می‌یافت كه از آن جمله چند هفته پیش از سوی معاونت امور گردشگری و ستاد تسهیلات سفرهای كشور برنامه و فهرست تورهای ایرانگردی همگانی ارزان قیمت اعلام گردید. اگرچه هزینه این تورها به نظر آنها كه از فرصت‌های مطالعاتی در كشورهای مختلف و شركت در نمایشگاههای خارجی و فوق‌العاده ماموریت دلاری استفاده می‌كنند بسیار ارزان است ولی با در نظر گرفتن قیمت اقامت در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره برای كارمند شاغل یا بازنشسته‌ای كه با ۲۰ یا ۲۵ سال خدمت و دارا بودن دیپلم و فوق دیپلم ماهیانه حقوقی حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌كند حتی اگر با تخفیف سی چهل درصدی كه عرف ایام غیر پیك است نامگذاری ارزان قیمت حكم شوخی بی‌مزه‌ای را دارد.
برای نمونه در این اعلام هزینه سفر ۴ روزه به مشهد مقدس كه هم جنبه زیارت و هم سیاحت را دارد هوایی ۹۲ هزار تومان و زمینی ۶۲ هزار تومان است یعنی یك كارمند با ۴ سر عایله برای یك سفر ۴ روزه ارزان قیمت باید ۳۶۸ هزار تومان بپردازد كه معادل حدود دو ماه حقوق ماهیانه است.
یا همین كارمند برای یك سفر زمینی ۴ روزه زیارتی به اتفاق اعضای خانواده‌اش باید مبلغ ۲۴۸ هزار تومان كه بیشتر از حقوق یك ماه اوست باید بپردازد و تازه براساس برنامه‌ریزی انجام شده خدمات تور شامل صبحانه و ترانسفر و پذیرایی و اقامت در هتل ۴ ستاره است و هزینه نهار و شام را نیز شامل نمی‌گردد و برگزاری آن هم در ایام غیر پیك مسافرتی و زمان زیارتی است.
● مشاركت
پس از یك وقفه كوتاه بار دیگر اظهار نظرهای جالبی از سوی تنی چند از صاحب نظران و دست‌اندركار گردشگری درباره سفرهای ارزان قیمت مطرح گردید و روی سایت گردشگری و پاره‌ای از مطبوعات نقش بست كه قابل تامل است از آن جمله به گزارش ایسنا، مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگردی از مشاركت این شركت در طرح ارزان سازی سفرهای داخلی خبر داده و در نخستین كارگاه آموزشی تشریح سفرهای ارزان قیمت با بیان این كه شركت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی دو پتانسیل عمده خود را در اختیار مجریان این طرح قرار خواهد داد گفته است: شركت ایرانگردی و جهانگردی با ۶۰ تا ۷۰ واحد اقامتی امیدوار است نقش موثری در این طرح داشته و به بسترسازی این جریان كمك كند.
وی پتانسیل دوم شركت ایرانگردی و جهانگردی را برای ارایه به متقاضیان طرح سفرهای ارزان قیمت بن سفر اعلام كرده و افزود: این شركت از سال ۸۳ تاكنون از طریق ارایه بن سفر به متقاضیان فعالیت خود را آغاز كرده است.
به گفته شاكری مدیر عامل شركت ایرانگردی و جهانگردی در اجرای بن سفر ۳۰ تا ۴۰ واحد اقامتی دیگر نیز دخیل شده‌اند كه از آن جمله می‌توان به گروه هتلهای هما، پارس، بنیاد و چند هتل خصوصی دیگر اشاره كرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح ارزان‌سازی سفر در بحث اقامت ۴ درصد و پذیرایی ۱۰ درصد به متقاضیان تخفیف داده خواهد شد و در خصوص بن سفر آمادگی داریم تا این تجربه را به عنوان یك خدمت ویژه در طرح سفرهای ارزان قیمت در سطح ملی اجرایی كنیم.
● كار كارشناسی!
خسرو ایرانپور دبیر جامعه هتلداری ایران هم در نخستین كارگاه آموزشی طرح ارزان‌سازی سفر با اعلام این كه جا انداختن موضوع سفر در سبد خانوارهای ایرانی از اهداف اصلی طرح سفرهای ارزان قیمت است گفت: این طرح با ۱۹ ماه كار كارشناسی و استفاده از كلیه نظرات و ایده‌های متخصصان و فعالان بخش خصوصی گرفته است.
به گزارش ایسنا وی تاكید كرده است برای پیشرفت گردشگری و موفقیت در طرح ارزان‌سازی پیوستگی حلقه‌های گردشگری و خارج ساختن حلقه‌های ضعیف از جمله اقداماتی است كه همواره باید مورد نظر قرار گیرد.
ایرانپور در اجرای طرح ارزان‌سازی سفر، جمع‌آوری انگیزه‌های مختلف و ارایه خدمات و سرویس‌های یا كیفیت و ارزان به متقاضیان و در نهایت جلب رضایت‌مندی و افزایش تقاضا گردشگری می‌شود كه این افزایش و انبوهی تقاضا، ارزان‌سازی، نزول قیمت‌ها و علاقه‌مندی فعالان صنعت گردشگری برای ارایه سرویس را به دنبال دارد و در پایان تاكید كرده حال كه شرایط برای توسعه ایرانگردی فراهم شده باید تلاش كنیم تا با همكاری هرچه بیشتر از پتانسیل‌ها استفاده كرده آنها را به فعل تبدیل كنیم.
به طوری كه ملاحظه می‌كنید در اظهارات دبیر جامعه هتلداران نیز نكات مبهم فراوان است مثلاً در آن قسمت كه گفته است در طرح ارزان‌سازی سفر پیوستگی حلقه‌های گردشگری و خارج ساختن حلقه‌های ضعیف از اقداماتی است كه باید همواره مورد نظر قرار بگیرد هیچ گونه توضیحی نمی‌دهد و معلوم نیست نتیجه ۱۹ ماه كار كارشناسی و استفاده از كلیه نظرات و ایده‌های كارشناسان در طرح سفرهای ارزان قیمت، هدف اصلی ارزان‌سازی سفر است یا جا انداختن موضوع سفر در سبد خانوارهای ایرانی؟
آیا مطرح شدن درصدی تخفیف هتل‌های ۵ ستاره و ۴ ستاره در ایام غیر پیك مسافرتی كه قبلاً هم كم و بیش سابقه داشته می‌توان ارزان‌سازی نامید؟ و می‌تواند سفر را در سبد خانوارهای ایرانی خاصه آنها كه درآمدی محدود دارد جا بیاندازد؟
به علاوه افزایش و انبوهی تقاضا برای سفر موجب افزایش قیمت‌های نیازهای سفر مثل و مراكز اقامتی و وسایل حمل و نقل بین شهری و غیره می‌گردد یا نزول قیمت‌ها را در پی دارد؟
و اگر براساس گفته ایشان افزایش تقاضا نزول قیمت را در پی دارد چگونه است در ایام پیك مسافرتی، اگر چشم بسته قبول كنیم كه با پیگیری و نظارت جامعه هتلداران و اتحادیه‌های ذیصلاح قیمت مراكز اقامتی ثابت می‌ماند و افزایش قیمت در پی ندارد و نزول قیمتی هم به وجود نمی‌آورد و فرق است بین افزایش زمینه سیب‌زمینی و پیاز كه می‌تواند كاهش قیمت را در پی داشته باشد با افزایش گردشگر و مسافر و متقاضیان اقامت در هتل و دیگر مراكز اقامتی!
● اطلاع‌رسانی مناسب!
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عقیده دارد ایام نوروز بهترین فرصت برای اشاعه طرح سفرهای ارزان قیمت در میان اقشار مختلف است.
اسفندیار حیدرپور با ابراز تاسف از این كه اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص اجرای سفرهای ارزان قیمت صورت نگرفته و همین امر موجب عدم استقبال مردم از سفرهای ارزان قیمت شده و می‌افزاید اجرای این طرح در سطح كلان كشور نشان دهنده توجه ویژه مسوولان به توسعه گردشگری است. حیدرپور اجرای طرح سفرهای ارزان قیمت را برای بسیاری از آژانسهای مسافرتی، هتلداران و صاحبان تاسیسات گردشگری كه بسیاری از ایام سال مكان‌های اقامتی و تاسیسات خود را خالی از گردشگری می‌بینند امیدوار كننده توصیف كرد.
● جنبه شعاری
اظهارات عطار رییس شورای هماهنگی هتلداران ایران هم شنیدنی و خواندنی است زیرا با صراحت و صداقت و بدون هیچ گونه پرده پوشی به ایسنا گفته است مشهد تاكنون هیچ تور گردشگری در خصوص طرح سفرهای ارزان قیمت نداشته و به عقیده من این برنامه‌ها بیشتر جنبه‌ی شعاری پیدا كرده تا عملی.
بنابر اظهار نظر جعفر عطار سفر با وضعیت اقتصادی خانواده‌ها ارتباط مستقیم دارد و آخرین گزینه خانواده است و می‌افزاید:
هنگامی كه هزینه‌های خانواده تامین شود اگر چیزی در سبد اقتصاد خانواده باقی ماند برای مسافرت اختصاص می‌یابد و من امیدوارم وضع اقتصاد مملكت بهتر شود و افزود:
هتلداران مشهد با اجرای طرح موافق هستند زیرا در ایام غیر پیك درصد اشغال در این استان بسیار پایین است و اجرای آن باعث خواهد شد اشغال هتل‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.
● مقایسه ..
در حالی كه گفته می‌شود ۱۹ ماه درباره ارزان‌سازی سفر با توجه به اقتصاد خانواده خاصه خانواده‌های كم درآمد تحت عنوان «سفرهای ارزان قیمت» انجام گرفته یك كارشناس گردشگری اظهار نظر كرد كه «نبود گفت و گوی سازنده میان ذی‌نفع‌های ارزان‌سازی سفر مانع اساسی توفیق این طرح شده است.»
اسرافیل شفیع‌زاده عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران گفت در حالی كه طرح سفرهای ارزان قیمت مطلوب و قابل دفاع است ولی به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نه تنها برای ارزان‌سازی ساز و كاری در اختیار ندارد بلكه این طرح به طور مشخص با توجه به شرایط حاكم در حوزه‌ی اقتصاد و سیاست‌های هتل‌های كشور اتخاذ می‌شود.
وی افزود: خلف وعده از سوی موسسه‌های گردشگری همچون هتل‌ها و آژانس‌ها در مورد ارایه تخفیف، اجرای تورهای ارزان قیمت را با دشواری مواجه می‌كند.
شفیع‌زاده كه عضو انجمن تخصصی تورگردانان نیز هست تصریح كرد: اگر طرح سفرهای ارزان مطلوب پیگیری شود قیمت تمام شده هم كاهش می‌یابد ولی این مسأله بدون گفت و گوهای فنی امكان‌پذیر نیست. و وقتی چنین گفتگویی برقرار نیست تحقق وعده اتحادیه هتلداران استان تهران كه از تخفیف صحبت می‌شود با توجه به شرایط موجود در بعضی از روزهای سال موجب تردید است.
شفیع‌زاده همچنین با اشاره به بالا بودن سفر در ایران گفت: اگر قیمت‌های هتل در ایران با نرخ جهانی مقایسه شود بالا بودن قیمت اقامت در كشورمان كاملاً مشخص می‌گردد.
وی افزود: سهام بعضی از هتلهای فعال در بخش گردشگری متعلق به دولت است كه این با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد بنابراین در مسیر آزاد ساختن هتل‌سازی در كشور حركت نمی‌كنیم. و بالاخره شفیع‌زاده گفت اتحادیه‌های هتل در كشور سیاست‌های خاص خود را بدون توجه به مناسبات و قیمت‌های جهانی دارند كه یكی از دلایل اصلی سفر نكردن است.
● حرف آخر
حال با این اظهارات ضد و نقیض مسوولان دولتی و بخش خصوصی و كارشناسان و متخصصین مرتبط با گردشگری، خاصه اظهار نظر بی‌پرده شفیع‌زاده با فرا رسیدن ایام نوروز طبقه كم درآمد و كارمندان و صاحبان مشاغل كم درآمد با خانواده‌شان فرصت خواهند یافت از تورهای ارزان قیمت استفاده كنند؟
جوابش با شما..
مسعود رحمانپور
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید