یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


جامعه‌شناسی آموزش و پرورش


جامعه‌شناسی آموزش و پرورش
نویسنده : شارع‌پور - محمود
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۲/۰۹
رده دیویی : ۳۷۰.۱۹
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۴۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۱۹۱ LC /ش۲ج۲
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۵۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۵۹-۸۸۵-۷

نگارنده در این کتاب به بررسی و مطالعه‌ی آموزش و پرورش از دیدگاه جامعه شناسی پرداخته است. به همین منظور وی دو حوزه‌ی 'جامعه شناسی' و 'علوم تربیتی' را در کتاب مطرح ساخته است. نویسنده خاطرنشان می‌کند: 'جامعه شناسی, تمام ابعاد زندگی اجتماعی تحت تاثیر نظام آموزش و پرورش رسمی است. حداکثر جوامع معاصر, تقریبا هر فردی حداقل آموزش مقطع ابتدایی یا تا حدودی آموزش بیشتر از آن را تجربه کرده است. آموزش و پرورش نه تنها به زندگی افراد شکل می‌بخشد بلکه از طریق افراد می‌تواند بر تار و پود جامعه اثرگذارد. از سوی دیگر, ماهیت آموزش و پروش در هر جامعه‌ای تحت تاثیر فرهنگ و ساختار نهادهای جامعه است. این روابطه متقابل بین فرد, نهادهای آموزشی و جامعه, بدین معناست که آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی بوده و تقریبا منعکس کننده تمامی جوانب جامعه است'. مباحث اصلی کتاب عبارت‌اند از: 'نظریه‌های کلاسیک در جامعه شناسی آموزش و پرورش', 'نظریه‌های معاصر در جامعه شناسی آموزش و پرورش', 'روش‌های تحقیق در جامعه شناسی آموزش و پرورش', 'سازمان اجتماعی مدرسه', 'فرایندهای مربوط به مدرسه', 'خانواده و مدرسه', 'معلم و مدرسه' و 'آموزش و پرورش و جامعه‌پذیری سیاسی'.