یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
اتومبیلهای اسپرت با قدرتهای متفاوت
در كشورهای دیگركلوپهای ویژهای وجود دارندكه میتوان در آنها عضو شد و دورههای ویژهای را گذراند و سپس البته با هزینهای زیاد یك خودرو ویژه این مسابقاترا خریداری نمود و بدین ترتیببه مسابقات اتومبیلرانی (SCCA)راه یافت البته اینمراحل مستلزم صرف هزینه وزمان قابل توجهی است. اینكلوپها و همچنین این سطح ازمسابقات از سوی شركتهایبزرگتر حمایت مالی میشوند.
از جمله ویژگیهایاتومبیلهای این مسابقات ایناست كه همه آنها در اصلنمونههای استاندارد هستند كهانتخاب شده و تغییرات لازم برروی آنها انجام میشود ومعمولا خودروهایی هستند كهاز نظر قیمت نیز در سطحمتوسط و حتی ارزان قراردارند البته با تغییراتی كه برروی آنها انجام میشود تاقابلیت شركت در این مسابقاترا بیابند قیمتشان نیز افزایشمییابد همچنان كه خودروییهمچون بامو ۳۲۵ كه نمونه استانداردش حدود ۰۰۰/۳۰۰ دلار قیمت دارد پس از آمادهسازی برای شركت در مسابقات دارای ارزشی حدود ۰۰۰/۱۵۰ دلار خواهد شد.
موتورهای آنها هم همان موتورهای نمونههای خیابانیاست كه تحت مقررات مربوطه مجهز به سیستمهای توربوشارژ شده و قدرتشان افزایش مییابد. در ادامه باقابلیتهای ۶ نمونه از این خودروها آشنا شده و آنها را بایكدیگر مقایسه مینماییم.
●هوندا سیویك تایپ R
هوندا سیویك تنها مدلی است كه بصورت هاچ بكانتخاب شده است اما این كوچكی چیزی از قابلیتهای آننمیكاهد.
این خودرو در اروپا و بویژه انگلستان از محبوبیتویژهای برخوردار است و در مسابقات سال گذشته چمپیونشیب انگلستان به پیروزیهای قابل توجهی دست یافته است.
همچنین این هوندا با دارا بودن قیمت ۱۰۰/۰۰۰ دلارارزانترین اتومبیل گروه نیز میباشد.
پیشرانه استاندارد آن با حجم ۶/۱ لیتر دارای توان ۱۶۰اسب بخار میباشد اما در این نمونه از پیشرانه ۲ لیتری مدل RSXاستفاده شده است كه در حالت استاندارد ۲۰۰ اسببخار قدرت دارد و با تغییرات ایجاد شده توان این پیشرانه به۲۳۵ اسب بخار رسیده است. علیرغم آنكه در این خودروچرخهای جلو محرك هستند اما خودرو در پیست و در عبوراز پیچها نسبت به سایر خودروها دچار كمبودی نمیشود. باداشتن ۱۰۹۱ كیلوگرم وزن دومین سبك وزن گروه است.
گیربكس آن دارای شش دنده جلو و به صورت دستیمیباشد و وزنش نیز به نسبت ۶۰ به ۴۰ همانند سایرخودروهای دیفرانسیل جلو گروه در جلو و عقب تقسیم شدهاست اگر چه اكنون در رتبه بیستم قرار دارد اما در اولینمسابقه فصل در مكان دوم قرار گرفت و بسیاری را متعجبكرد.
●مزدا پروتژ ES
چهره ظاهری آن در اصل همان مزدا ۳۲۳ اروپا و ایراناست اما از لحاظ فنی دگرگون شده است نكته قابل توجه درمورد مزدا پروتژ این است كه نوع استاندارد آن با توان ۱۳۰اسب بخار و با قیمت ۴۰۰/۱۶ دلار نیز قادر است با یكبامو ۳۲۵، ۵۰۰/۲۸ دلاری كه از توانی برابر ۱۸۴ اسببخار برخوردار است رقابت كند پس تعجبی ندارد كه بر رویپیست نیز نمونه مسابقهای آن در تعقیب بامو باشد.
موتور آن دچار تحول شده است بگونهای كه اكنون ۲۴۰اسب بخار را در ۷۸۰۰ دور ارائه میدهد و نكته قابل توجهدر مورد این موتور نسبت تراكم ۵/۱۳ به یك آن میباشدالبته برای رسیدن به چنین توانی بایستی تنها ۱۸۰۰۰ دلارفقط برای موتور هزینه كرد. محدوده ترمز دور موتور از۶۰۰۰ به ۸۰۰۰ دور افزایش یافته و این مستلزم داشتنموتوری مستحكم میباشد تا در طی یك مسابقه فشارهایوارده را تحمل نماید گیربكس آن برخلاف سایر هموطنانشكه در این رقابت حضور دارند پنج دنده جلو بوده و با داشتن۱۰۶۸ كیلوگرم وزن سبكترین اتومبیل گروه است ضمنآنكه نسبت وزن به قدرت آن ۴۵/۴ كیلوگرم بر اسب بخاراست كه پس از آكورا بهترین گروه میباشد.
●لكسس IS۳۰۰
لكسسی كه در این رقابت حضور دارد پیشرانهاش دچاركمترین تغییرات شده و از این نظر تقریبا همان نمونه خیابانی است. این پیشرانه با حجمی برابر ۸/۲ لیتر از توانیبرابر ۲۷۴ اسب بخار برخوردار است اما بدلیل دارا بودن بیشترین وزن در گروه یعنی۱۲۷۲ كیلوگرم نسبت وزن به قدرت آن ۶۴/۴ كیلوگرم براسب بخار است كه پس از بامو ضعیفترین میباشد.
لكسس بر روی كاغذ چیزی كم ندارد یك سیستم تعلیقعالی به همراه گیربكس ۶ دنده جلو كه از تویوتا سوپرا بهعاریت گرفته شده است لكسس را قادر ساخته تا رقیبیجدی برای سایرین باشد.
●آكورا RSX تایپ S
دستیابی به چنین رتبهای آن هم با یك خودرودیفرانسیل جلو عملی نیست كه بتوان آن را ساده شمرد ومطمئنا در كنار یك راننده خوب اتومبیلی خوب نیز قرارداشته است.پیست را ۵/۳ ثانیه سریعتر از نسل گذشته خود طیمیكند.
هندلینگ فوقالعاده و كنترل عالی همان چیزهاییاست كه عادت كردهایم از این آكورا انتظار داشته باشیم.پیشرانه ۲ لیتری آن در حالت استاندارد ۲۰۰ اسب بخارقدرت دارد كه در این مدل با تغییرات انجام شده توانش به۲۴۶ اسب بخار رسیده است.
سیستم متغیر باز و بسته شدن سوپاپها از دور ۴۸۰۰به بعد كاملا بر روی عملكرد و توان موتور تأثیر گذار است وگیربكس شش دنده جلو آن نیز دارای ضرایب و عملكردبسیار خوبی است به هر حال همانطور كه بر روی جادهنمونههای استاندارد آكورا RSXحرفهای زیادی برای گفتندارند بر روی پیست نیز میتواند پهلو به پهلو رقبا حركتكند. این آكورا هم وزن هوندا است و از همان پیشرانه و از نسبتوزن به قدرت كه ۴۳/۴ كیلوگرم بر هر اسببخار میباشد، نیز بهره میبرد.
●بامو ۳۲۵
قیمت این خودرو۰۰۰/۱۵۰ دلار بوده كه شامل حمایت برای ۱۰ مسابقه ازنظر تایر، ترمزها و اتصالات چرخها است.
پیشرانه آن نیز همچون لكسس شش سیلندر میباشد واز حجمی برابر ۵/۲ لیتر برخوردار است حداكثر توان آن۲۶۰ اسب بخار است. نكته قابل توجه این است كه بامو برخلاف سایر خودروهای این تست ترجیح داده از دورموتور بالاتر برای رسیدن به قدرت بیشتر استفاده نكند بههمین دلیل چنین توانی در ۶۸۰۰ دور به دست میآید وحداكثر دوران مجاز موتور ۷۰۰۰ دور میباشد سبكتر ازلكسس است اما بدلیل توان كمتر موتور دارای نسبت وزن بهقدرت ۷۱/۴ كیلوگرم به اسب بخار است كه ضعیفترین درگروه میباشد.
به همراه لكسس دو خودرو گروه هستند كه از تقسیموزن ۵۰/۵۰ در جلو و عقب سود میبرند كه البته به لطفاستفاده از چرخهای محرك عقب ممكن گشته است. به هرحال رقابت این اتومبیلها در دنیای صنعت و تجارت دیدنیاست اما رقابت آنها در یك پیست اتومبیلرانی هنگامیكهبغل به بغل یكدیگر میسایند مطمئنا از جذابیت دو چندانبرخوردار است جذابیتی كه میتواند بر روی تصمیم یكخریدار برای خرید هر یك از این خودروها تأثیرگذار باشد.
●مازراتی گرن اسپرت
کارخانه خودروسازی مازراتی جدیدا خودروی دودرب اسپرت جدیدی را با نام گرن اسپرت به بازار معرفی نموده است . در طراحی این خودرو سعی شده قابلیت های بیشتری از خودروهای مسابقه ای را بر روی جاده به نمایش بگذارند . این خودرو بر روی رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای مخصوص ۳۰/۲۳۵ در جلو و ۳۰/۲۶۵ در عقب قرار گرفته که کارخانه پیرلی وظیفه طراحی این لاستیکها را به عهده داشته است.
ارتفاع خودرو ۴/۰ اینچ پایینتر آورده شده و قدرت عکسالعمل کمکها به بالاترین حد ارتفاع یافته است . با این تغییرات طبق آمارهای داده شده چسبندگی به جاده سر پیچها ۱۰ درصد افزایش یافته و احتمال حرکت افقی خودرو سر پیچها بسیار کمتر شده است.
در قسمت موتور با کم کردن اصطکاک ، بهینه سازی هواکشها ورودی هوا و سیستم کاملا اسپرت اگزوز قدرت موتور به ۳۹۵ اسب بخار افزایش یافته است . در ضمن کانالهای جدید زیر خودرو ، طراحی بغل های خودرو ، اسپویلرهای جدید و لبه عقب پشت خودرو باعث شده اند از نظر آئرودینامیک ۵/۶ درصد بهبود حاصل گردد . با توجه به قابلیت های آئرودینامیک جدید ، قدرت بیشتر و دنده ششم بلندتر این خودرو قابلیت رسیدن به سرعتی معادل ۲۹۰ کیلومتر در ساعت را دارا می باشد.
صندلیهای بزرگتر لبه دار باعث راحتی و در عین حال مقاومت در برابر حرکات جانبی میشوند جنس صندلیها، داشبورد، رودریها از چرم و از موادی به رنگ متالیک میباشد. این ترکیب زیبا با آمپرهای آبی رنگ، دکمه استارت آبی و جلو پنجره مش مانند فلزی ( به رنگ مشکی یا کروم ) کامل میشود.
در حال حاضر دنده معمولی در این خودرو ارائه نشده و جای آن کاملا خالی است . البته دنده اتوماتیک کامبیو کورسای آن دنده را در ۱۸ هزارم ثانیه تعویض مینماید و فکر نمی کنم که هیچ انسانی بتواند با این سرعت دنده را تعویض نماید ولی باز هم بازی با دنده و کلاچ در حین رانندگی لذتی مضاعف به راننده خواهد داد . قدرت و کارایی این خودرو بیشتر از آن است که کسی جرات کند از حداکثر آن بر روی جاده معمولی استفاده نماید و اگر احیانا شما صدای جیغی از تایرهای این خودرو شنیدید اطمینان حاصل نمایید که در حالت طبیعی قرار ندارید.
مزایای خودرو : قدرت مانور بسیار بالا ، طراحی داخل کابین اطاق بدون ستون وسط
معایب خودرو : نداشتن دنده معمولی دستی ، صدای زیاد اگزوز در دورهای پایین
مشخصات کلی :
قیمت پایه : ۱۰۴۰۰۰ دلار
نوع خودرو : دو درب ، ۲+۲ سرنشین کوپه ، انتقال قدرت به چرخهای عقب ، موتور جلو
نوع موتور : هشت سیلندر خورجینی ۹۰ درجه ، بدنه وسرسیلندر آلومینیومی ، dohc ، چهار سوپاپ برای هر سیلندر
حجم موتور : ۴۲۴۴ سی سی
قدرت موتور : ۳۹۵ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور
گشتاور : ۳۳۳ پوند /فوت در ۴۵۰۰ دور
گیربکس : ۶ دنده دستی با کلاچ اتوماتیک
وزن خالص : ۱۸۰۰ کیلوگرم
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت : ۹/۴ ثانیه
شهرام اسلامی
منبع:
www.automobilemag.com
www.phalls.com۱
منبع:
www.automobilemag.com
www.phalls.com۱
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس دستگیری سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو ارز
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنان تلویزیون سریال حشاشین سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا هندوانه