شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

پورشه ۹۱۱ توربو کابری


پورشه ۹۱۱ توربو کابری
قبل از پرداختن به جزئیات آخرین مدل پورشه ۹۱۱ کابریوله (کروکی) نگاهی کلی به قابلیتهای حرکتی این خودرو می اندازیم : ۱۰۰-۰ در ۴ ثانیه ، حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت .
اعداد و ارقام بالا خود حاکی از سطح فن آوری بکار رفته در این مدل میباشد.از لحاظ تجاری نیز ۹۱۱ TURBO CABRIOLET به عنوان قویترین مدل کروکی ساخت شرکتی که بیش از ۶۰ درصد فروش آنرا خودروهای بدون سقف تشکیل میدهند ، از اهمیت خاصی برخوردار است . اوج فن آوری این خودرو در سقف جمع شونده الکتریکی آن است که ظرف مدت ۲۰ ثانیه باز و بسته میشود .
جالب اینکه بر خلاف دیگر خودروها نیازی به توقف و درگیر سازی ترمزدستی نمیباشد و میتوان سقف را در حال حرکت ( با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت ) باز و بسته نمود . این مسئله در کشورهای اروپائی که قوانین رانندگی به طور کامل اجرا میگردند از اهمیت برخوردار است زیرا برخی مواقع رانندگان اینگونه خودروها پس از آغاز بارندگی برای پیدا کردن محل مناسبی برای توقف و باز نمودن سقف دچار مشکل میشوند . این سقف پس از باز شدن نیز به خطوط زیبای بدنه ۹۱۱ لطمه ای وارد نمیکند ، هر چند که در مدل TURBO فرم بدنه ۹۱۱ بواسطه ورودیهای هوای بزرگتر و براگیرهای متعدد تا حدی سنگین شده است . موتور ۹۱۱ TURBO ، ۶ سیلندر از نوع بوکسر ، به حجم cc۳۶۰۰ میباشد و با بهره گیری از تایمینگ متغیر سوپاپهای ورودی و اگزوز ( سیستم Vario cam) و دو توربوچارجر ۴۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند ، حداکثر میزان گشتاور تولیدی نیزib ft ۴۱۳ میباشد که مقدار آن در محدوده دور موتور ۲۷۰۰ الی ۴۶۰۰ دور در دقیقه ثابت است . .
نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۷ دنده ( ۶ دنده جلو + ۱ دنده عقب ) یا گیربکس اتوماتیک نوع tiptronic با قابلیت تعویض دنده دستی مستقیما با اهرم گیربکس و یا کاملا خود کار به هر چهار چرخ منتقل میگردد.
۹۱۱ TURBO CABRIOLET از لحاظ فنی کاملا مشابه با ۹۱۱ TURBO کوپه میباشد . سیستم انتقال نیرو از یک دیفرانسیل مرکزی ویسکوز برای انتقال ۵ الی ۴۰ درصد نیرو به چرخهای جلو استفاده میکند . تقسیم نیرو بدین نحو است که در صورت چسبندگی مناسب چرخهای عقب تنها ۵ درصد نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود و با کاهش چسبندگی محور عقب به نسبت مناسب ، حداکثر تا ۴۰ درصد نیرو به چرخهای جلو منتقل میگردد .
۹۱۱ TURBO CABRIOLET را از هر لحاظ باید اتومبیل خارق العاده ای نامید ، زیرا حتی معمولی ترین رانندگان هم می توانند آنرا بدون توجه به شرائط جوی با سرعت باور نکردنی برانند ، جالب اینکه با افزایش سرعت و صدای موتور ، لذت رانندگی با آن بیشتر میشود .
سیستم PSM ( کنترل پایداری ) به راننده امکان برخی زیاده رویها را در پیچها میدهد و به موقع وارد عمل میشود تا خودرو را کنترل کند . ترمزهای پورشه از هر لحاظ و در هر شرائطی ، چه در سرعتهای پائین و چه در سرعتهای بالا بخوبی عمل مینمایند . .
با این حال پورشه پا را از این هم فراتر گذاشته و خریداران می توانند با پرداخت مبلغ ۱۵۰۰ دلار سیستم (Porsche Ceramic Composite Brake) PCCBرا که به معنی ترمزهای سرامیکی کمپوزیتی هستند را سفارش دهند . این سیستم دارای کلیپرشش پیستونی بوده و لنتها را بر دیسکهای ترمز که ترکیبی از سرامیک و فیبر کربن هستند می فشارد . در این مدل که در واقع می توان آنرا ویترین تکنولوژی پورشه نامید اهمیت خاصی به آئرودینامیک داده شده است و زوائد زیادی به منظور افزایش پایداری خودرو در سرعتهای بالا به آن اضافه شده است ، از جمله بالچه کوچکی که بین دو چراغ عقب تعبیه شده و با افزایش سرعت به بیش از km/h ۱۲۰ از جای خود بیرون آمده و روی محور عقب افزایش میدهد ، البته این بالچه را می توان توسط دکمه ای روی داشبورد باز و بسته نمود . .
حذف سقف یک خودرو استحکام سازه در برابر نیروهای پیچشی ( torsion ) را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش میدهد ، در همین رابطه پورشه برخی از قسمتهای جانبی شاسی را تقویت نموده و بعضا در برخی از قسمتهای بدنه از ورقه هائی با دو برابر ضخامت نوع بکار رفته در مدل کوپه ، استفاده نموده ، که در مجموع باعث افزایش kg۱۲۰ وزن خودرو شده است . با این وجود باز هم این تدابیر نتوانسته اند جایگزین نبود سقف در این خودرو شوند و با افزایش ناگهانی در موتور ، گشتاور تا حدی به اتاق منتقل شده و باعث پیچش آن میشود ، این حالت در واقع تا حدی مشابه وضعیتی است که در خودروهای هشت سیلندر قدیمی آمریکائی حس میشود ، هر چند که در پورشه صحبت از ۴۲۰ اسب بخار نیرو است . مشکل اصلی پورشه۹۱۱ Turbo Cabriolet ، در واقع رقابت مستقیم با برادر خود به نام۹۱۱ Turbo Porsche کوپه است .
● مشخصات فنی :
▪ موتور :
cc ۳۶۰۰ ، بوکسر ۶ سیلندر ، مجهز به توربوچارجر، کارتر خشک
▪ نیروی تولید :
۴۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ،ibft ۴۱۳ از ۲۷۰۰ الی ۴۶۰۰ دور در دقیقه
▪ حداکثر سرعت :
۳۰۵ کیلومتر در ساعت شتاب ۱۰۰-۰ : ۳&#۶۱۴۴۴;۴ ثانیه
منبع : خودرو وب