جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
قوانین برون مرزی کار بنگلادش
استخدام شهروندان بنگلادش خارج از كشور در رأس برنامه های دولت این كشور قرار دارد. روزنامه دیلی استار در تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۰۴ طی انتشار گزارشی اعلام كرد، سازمان استخدام برون مرزی با تصویب مصوبه ای با عنوان قوانین استخدام برون مرزی بنگلادش (BOEP) سعی دارد عقاید و پیشنهادات وزرای این كشور را برای نهایی كردن این موضوع جذب كند.
روزنامه Qutiy UNB نیز طی انتشار خبری گزارش كرد دولت تلاش می كند قوانین مشخصی را برای امنیت و حمایت از جویندگان كار در بیرون از مرزهای بنگلادش تصویب كند. در این گزارش آمده است اعضای كابینه دولت در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۵ با طرح سیاست هایی تصویب آن ها را در رأس برنامه ها و قوانین آتی دولت قرار داده است.
در سمیناری كه با حضور مقامات دولتی بنگلادش در تاریخ ۵ فوریه تشكیل شد وزیران و سخنگویان اعلام كردند كمیته های مختلف و كارشناسان زیادی در حال بررسی نیروی كار برون مرزی هستند كه این امر نیازمند صرف زمان بیشتری است كه امیدوارند در آینده نه چندان دور نهایی شود.با وجود این كه بنگلادش در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه درصد كارگران و جویندگان كار كمتری در كشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا دارد ولی سران و مقامات دولتی سعی دارند كه این قانون به تصویب برسد. آنها دلایل اصلی خود را به شرح زیر اعلام می كنند: ۱ - یافتن بازار كار مناسب و قانونی برای نیروی كار برون مرزی ۲ - دستیابی و حضور فعال در تجارت های خارجی
طبق اطلاعات منتشره از سوی وزارت كار بیش از ۴۰ هزار بنگلادشی تا سال ۲۰۰۴ برای یافتن كار از مرزهای این كشور خارج شدند.فرید بخت از متخصصان و كارشناسان بنگلادش با انتشار مقاله ای در پانزدهمین سال تأسیس دیلی استار گفت: در جهان امروز جنگ اقتصادی قوت و شدت بیشتری یافته است كه در هر كشوری دو گروه از مردم كارگران بومی خودشان را بر استخدام خارجیان ترجیح می دهند. ۱-افرادی كه در صنعت پوشاك مشغول هستند و برای پیشبرد اهدافشان از زنان فقیر جوان استفاده می كند۲- گروهی هستند كه از شهرت كمتری برخوردار بوده و در حقیقت به دست فراموشی سپرده شده اند. اگر چه طی سه دهه توانستیم به طور رسمی و قانونی جابه جایی نیرو داشته باشیم اما تاكنون سیاست ها و قوانین مشخصی تصویب نشده كه خسارت های زیادی را از این طریق متحمل شده ایم.
بخش سیاست گذاری استخدام برون مرزی بنگلادش (BOEP) اهداف اصلی خود را به شرح زیر اعلام كرد:
الف) كشف فرصت های شغلی برون مرزی از طریق برقراری همكاری ها و مشاركت های دو جانبه با وزارتخانه ها و سازمان های بین المللی مرتبط.
ب) تلاش برای افزایش داروی وارداتی، خرید و فروش داروهای نایاب
ج) نام نویسی از افرادی كه خواهان كار در بیرون از كشور هستند.
د) تعیین قوانین خاص برای مجازات افرادی كه به طور غیرقانونی افراد را از كشور خارج می كنند.
البته لازم به ذكر است اگرچه خروج نیروهای كار برای دست گرفتن بازارهای خارجی منافع زیادی را برای كشور فرستنده به همراه دارد اما از طرف دیگر نباید از تأثیرات سوء و خسارت های آتی آن غافل شد. به عنوان نمونه، كارگران مهاجر اساساً در رشد و پیشرفت كشورهای مقصد نقش بسزایی دارند، كارگران مهاجر به ویژه در كشورهای مقصد مورد سوءاستفاده های مختلف قرار می گیرند. با توجه به عواقب ناخوشایند دولت ها باید با بكارگیری سیاست های مهاجرتی، مشاوره های منطقه ای دو جانبه وحمایت از قوانین انسانی مهاجران از طریق تصویب قوانین بین المللی، تا حدودی از تداوم و افزایش این پیامدها جلوگیری كنند.
برخلاف بنگلادش كه تاكنون نتوانسته قوانین مشخصی برای این گروه از مهاجران تصویب كند اما برخی از كشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا برای حمایت هر چه بیشتر و تأمین رفاه آنها فعالیت های گسترده ای را انجام داده اند. به عنوان نمونه فیلیپین در قوانین مصوب خود به مفاد زیر توجه كرده است:
- كارگران و مهاجران این كشور نسبت به حمایت همه جانبه دولت از آنها باید اطمینان كامل داشته باشند.
- ارایه مشاوره های مسافرتی و اطلاعات لازم برای استخدام و شرایط مهاجرت به كشورهای مقصد.
- افزایش مبلغ وام پرداختی برای مهاجران و حمایت مالی از خانواده های آنها.
- ارایه مكانیزم ها و تسهیلات لازم برای برگشت مهاجران، به طوری كه آنها از استخدام در كشور خود اطمینان داشته باشند.
- سرویس دهی به افرادی كه در خارج از كشور دچار دردسر شده اند.
- ایجاد تسهیلات لازم برای افراد زیر ۲۱ سال كه خواهان ادامه تحصیل یا آموزش در رشته های دانش و تكنولوژی هستند.
- علاوه بر فیلیپین، دولت سریلانكا نیز قوانین مشابهی را در پارلمان ۱۹۸۶ به تصویب اعضاء رساند كه مفاد قوانین مصوبه آنها نیز به شرح زیر است:
- ثبت نام از افرادی كه جویای كار در بیرون از كشور هستند
- بیمه كارگران مهاجر
- برگزاری یك دوره آموزشی اجباری برای متقاضیان مشاغل برون مرزی قبل از حركت آنها به كشور مقصد
- تضمین دریافت حداقل دستمزد
- بررسی دقیق و كامل شرایط اقتصادی و سیاسی كشور مقصد توسط دولت سریلانكا
- بورس تحصیلی و كمك به بچه های كارگران مهاجر
تمام موارد گفته شده در بالا شاید خود به نوعی در تصویب قوانین مورد نیاز به دولت بنگلادش كمك كند.
روزنامه Qutiy UNB نیز طی انتشار خبری گزارش كرد دولت تلاش می كند قوانین مشخصی را برای امنیت و حمایت از جویندگان كار در بیرون از مرزهای بنگلادش تصویب كند. در این گزارش آمده است اعضای كابینه دولت در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۵ با طرح سیاست هایی تصویب آن ها را در رأس برنامه ها و قوانین آتی دولت قرار داده است.
در سمیناری كه با حضور مقامات دولتی بنگلادش در تاریخ ۵ فوریه تشكیل شد وزیران و سخنگویان اعلام كردند كمیته های مختلف و كارشناسان زیادی در حال بررسی نیروی كار برون مرزی هستند كه این امر نیازمند صرف زمان بیشتری است كه امیدوارند در آینده نه چندان دور نهایی شود.با وجود این كه بنگلادش در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه درصد كارگران و جویندگان كار كمتری در كشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا دارد ولی سران و مقامات دولتی سعی دارند كه این قانون به تصویب برسد. آنها دلایل اصلی خود را به شرح زیر اعلام می كنند: ۱ - یافتن بازار كار مناسب و قانونی برای نیروی كار برون مرزی ۲ - دستیابی و حضور فعال در تجارت های خارجی
طبق اطلاعات منتشره از سوی وزارت كار بیش از ۴۰ هزار بنگلادشی تا سال ۲۰۰۴ برای یافتن كار از مرزهای این كشور خارج شدند.فرید بخت از متخصصان و كارشناسان بنگلادش با انتشار مقاله ای در پانزدهمین سال تأسیس دیلی استار گفت: در جهان امروز جنگ اقتصادی قوت و شدت بیشتری یافته است كه در هر كشوری دو گروه از مردم كارگران بومی خودشان را بر استخدام خارجیان ترجیح می دهند. ۱-افرادی كه در صنعت پوشاك مشغول هستند و برای پیشبرد اهدافشان از زنان فقیر جوان استفاده می كند۲- گروهی هستند كه از شهرت كمتری برخوردار بوده و در حقیقت به دست فراموشی سپرده شده اند. اگر چه طی سه دهه توانستیم به طور رسمی و قانونی جابه جایی نیرو داشته باشیم اما تاكنون سیاست ها و قوانین مشخصی تصویب نشده كه خسارت های زیادی را از این طریق متحمل شده ایم.
بخش سیاست گذاری استخدام برون مرزی بنگلادش (BOEP) اهداف اصلی خود را به شرح زیر اعلام كرد:
الف) كشف فرصت های شغلی برون مرزی از طریق برقراری همكاری ها و مشاركت های دو جانبه با وزارتخانه ها و سازمان های بین المللی مرتبط.
ب) تلاش برای افزایش داروی وارداتی، خرید و فروش داروهای نایاب
ج) نام نویسی از افرادی كه خواهان كار در بیرون از كشور هستند.
د) تعیین قوانین خاص برای مجازات افرادی كه به طور غیرقانونی افراد را از كشور خارج می كنند.
البته لازم به ذكر است اگرچه خروج نیروهای كار برای دست گرفتن بازارهای خارجی منافع زیادی را برای كشور فرستنده به همراه دارد اما از طرف دیگر نباید از تأثیرات سوء و خسارت های آتی آن غافل شد. به عنوان نمونه، كارگران مهاجر اساساً در رشد و پیشرفت كشورهای مقصد نقش بسزایی دارند، كارگران مهاجر به ویژه در كشورهای مقصد مورد سوءاستفاده های مختلف قرار می گیرند. با توجه به عواقب ناخوشایند دولت ها باید با بكارگیری سیاست های مهاجرتی، مشاوره های منطقه ای دو جانبه وحمایت از قوانین انسانی مهاجران از طریق تصویب قوانین بین المللی، تا حدودی از تداوم و افزایش این پیامدها جلوگیری كنند.
برخلاف بنگلادش كه تاكنون نتوانسته قوانین مشخصی برای این گروه از مهاجران تصویب كند اما برخی از كشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا برای حمایت هر چه بیشتر و تأمین رفاه آنها فعالیت های گسترده ای را انجام داده اند. به عنوان نمونه فیلیپین در قوانین مصوب خود به مفاد زیر توجه كرده است:
- كارگران و مهاجران این كشور نسبت به حمایت همه جانبه دولت از آنها باید اطمینان كامل داشته باشند.
- ارایه مشاوره های مسافرتی و اطلاعات لازم برای استخدام و شرایط مهاجرت به كشورهای مقصد.
- افزایش مبلغ وام پرداختی برای مهاجران و حمایت مالی از خانواده های آنها.
- ارایه مكانیزم ها و تسهیلات لازم برای برگشت مهاجران، به طوری كه آنها از استخدام در كشور خود اطمینان داشته باشند.
- سرویس دهی به افرادی كه در خارج از كشور دچار دردسر شده اند.
- ایجاد تسهیلات لازم برای افراد زیر ۲۱ سال كه خواهان ادامه تحصیل یا آموزش در رشته های دانش و تكنولوژی هستند.
- علاوه بر فیلیپین، دولت سریلانكا نیز قوانین مشابهی را در پارلمان ۱۹۸۶ به تصویب اعضاء رساند كه مفاد قوانین مصوبه آنها نیز به شرح زیر است:
- ثبت نام از افرادی كه جویای كار در بیرون از كشور هستند
- بیمه كارگران مهاجر
- برگزاری یك دوره آموزشی اجباری برای متقاضیان مشاغل برون مرزی قبل از حركت آنها به كشور مقصد
- تضمین دریافت حداقل دستمزد
- بررسی دقیق و كامل شرایط اقتصادی و سیاسی كشور مقصد توسط دولت سریلانكا
- بورس تحصیلی و كمك به بچه های كارگران مهاجر
تمام موارد گفته شده در بالا شاید خود به نوعی در تصویب قوانین مورد نیاز به دولت بنگلادش كمك كند.
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه