دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

فرهاد فخرالدینی


فرهاد فخرالدینی
▪ فرهاد فخرالدینی (۱۳۱۶-)
فرهاد فخرالدینی در سال ۱۳۱۶ در تبریز به دنیا آمد و از پنج سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد.
پدر فرهاد فخرالدینی؛ آهنگساز و رهبر ارکستر ملی، از ادیبان صاحب نام بود و همین ویژگی بستری را فراهم آورد تا فرزندانش به امور هنری گرایش پیدا کنند. چنانکه یکی از برادرانش هم بعدها به عنوان چهره‌ای شناخته شده در عکاسی پرتره به جامعه هنری معرفی شد.
فخر الدینی دوره ردیف‌های موسیقی را زیر نظر احمد مهاجر آموخت و بعد از مدتی نزد استاد ابوالحسن صبا رفت و نوازندگی ویولن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب‌کرد. از دوستان نزدیک او که در کلاس صبا با هم همکلاس بودند می توان به علی تجویدی، همایون خرم و زنده یاد مهدی خالدی اشاره کرد. فخرالدینی مدتی بعد وارد دوره عالی هنرستان موسیقی شد.
تحصیلات فخرالدینی در هنرستان عالی به پایان نرسیده بود که از سوی ریاست وقت هنرستان، استادحسین دهلوی، به تدریس در همان هنرستان دعوت شد. سال ۱۳۴۴ همکاری با برنامه های مختلف رادیو را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ رهبر ارکستر بزرگ رادیو و تلویزیون شد. فخرالدینی از سال ۱۳۴۷ ساخت موسیقی فیلم را با آهنگسازی برای فیلم سینمایی شوهر آهو خانم به کارگردانی داوود ملاپور آغاز کرد.
وی آلبوم هایی را در سالهای دهه ۵۰ انتشار داد که از جمله شاخص ترین آنها چهار گاهی است که وی با آواز محمد رضا شجریان اجرا و به بازار موسیقی عرضه کرد که یکی از قطعات آن به عنوان تیتراژ برنامه معروف قصه ظهر جمعه رادیو بیش از سه دهه است که پخش می‌شود. فخرالدینی در این آلبوم برای نخستین بار برای آواز هم قطعه نوشت و از این جهت کاری نو را سامان داد.
از دیگر آثار سینمایی که وی آهنگسازی آن‌ها را انجام داد می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد:
کمال ‌الملک (علی حاتمی ۱۳۶۳)، گزارش یک قتل (محمدعلی نجفی ۱۳۶۵)، بوعلی سینا (کیهان رهگذار ۱۳۶۶)، پرستار شب (محمدعلی نجفی۱۳۶۶)، روز باشکوه (کیانوش عیاری ۱۳۶۷)، شاخه‌ های بید (امرالله احمدجو ۱۳۶۷)، جستجوگر (محمد متوسلانی۱۳۶۸)، ساوالان ( یدالله صمدی ۱۳۶۸)، آپارتمان شماره ۱۳ (یدالله صمدی۱۳۶۹)، ملک خاتون (حسن محمدزاده ۱۳۶۹)، قرق (احمد هاشمی۱۳۷۰)، زندان دیو (حسن محمدزاده۱۳۷۱)، آدم برفی (داود میرباقری ۱۳۷۳)، مسافر ری (داود میرباقری۱۳۷۹)، وعده دیدار (جمال شورجه ۱۳۸۳) و....
در آثار فرهاد فخرالدینی طعم و رنگ ایرانی به خوبی حس می‌شود و برخی از آثار وی همانند موسیقی سریال سربداران در کشورهای دیگر هم اجرا شد.
آهنگ‌هایی که فخر الدینی برای موسیقی سریال‌ها ساخت وجه دیگری از کار وی رانشان می‌دهد. وی برای موسیقی سریال امام علی نتیجه ۳۰ سال پژوهش خود درباره عبدالقادر مراغی را در تیتراژ ابتدایی این سریال به کار برد که در نوعی خود کاری کم نظیر بوده است. فخر الدینی در دومین پیش همایش عبدالقادر مراغی درباره کار خود توضیحات مبسوطی داد
فرهاد فخرالدینی از سال ۱۳۷۷ با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر موسیقی ملی ایران را راه اندازی کرد و در نخستین اجرای این ارکستر از آواز محمد رضا شجریان و ساخته‌های زنده یاد علی تجویدی بهره برد.[فخر الدینی خواستار انتشارآثار مشترک ارکستر ملی با شجریان شد] در این ارکستر از سازهای غرب و ایرانی استفاده می‌شود و آثار هنرمندان و آهنگسازان ایرانی به اجرا در می‌آید.
این ارکستر تا کنون اجراهای موفقی را همراه با این ارکستر انجام داده و استعدادهای فراوانی را به موسیقی ایرانی شناسانده است. فرهاد فخر الدینی، در طول زندگی هنری خویش به جز آهنگسازی، به امور پژوهشی نیز پرداخته است و در این زمینه به بررسی ریتم در موسیقی قدیم ایران علاقه‌مندی بیشتری نشان داده است.
آخرین کار فخرالدینی ساخت موسیقی سریال تلویزیونی زندگی زنده یاد شهریار است که به کارگردانی کمال تبریزی از صداو سیما پخش شد.
منبع : همشهری آنلاین