شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
ساختار سازی برای کاربردی کردن علوم و توسعه فناوری در دنیای امروز
این مقاله در پی آن است كه یك نهاد اجتماعی كه در كشورهای صنعتی نقش قابل توجهی در تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعهٔ فناوری دارد، را معرفی میكند. این نهاد پاركهای علمی هستند و در كشور ما ادبیات آن نیز به صورت دقیق روشن نیست و ابعاد این پدیده جدید اجتمماعی ناشناخته مانده است.
ابتدا انواع این پاركها و تعاریف و خصوصیات آنها ارائه میگردد و سپس آمارهایی از انواع پاركها در كشورهای مختلف جهان مطرح میگردد كه نشان میدهد پاركهای علمی در كشورهای صنعتی نهادینه شده و به شدت در حال گسترش میباشند.
در انتها نیاز به چنین نهادهایی در كشور ما نیز مورد تاكید قرار میگیرد و توصیههایی در رابطه با ایجاد پاركها در كشور ارائه میشود.
۱. مقدمه
پاركهای علمی با هدف توسعهٔ هر چه سریعتر فناوری و تحقیقات تشكیل میشوند. اولین پارك در سال ۱۹۵۱ به نام پارك درهٔ سیلیكون در آمریكا ایجاد شد و با برخاستن انقلاب الكترونیك از این پارك،، جایگاه و اهمیت پاركها در جهان صنعتی محسوس گشت.
پاركهای علمی به گونهای طراحی و احداث میشوند كه قادر خواهند بود تواناییهای پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاهها، صنایع، موسسات دولتی و خصوصی را در مكانی مناسب مجتمع نموده، با همكاری اساتید، صاحبنظران علمی، متخصصین و پژوهشگران داخلی و خارجی و با بهرهگیری از اطلاعات و تجربیات دیگر كشورها و مراكز تحقیقاتی و نهایتاَ با خلق و ابداع فناوریهای برتر، كمك و مساعدت گستردهای را به توسعه صنعتی و پویایی فناوری كشور بنمایند.
اهداف مختلفی برای ایجاد این پاركها وجود دارد. پاره ای از پاركها همچون شهر علمی تسوكوبا در ژاپن با هدف حمایت از فناوری ملی و به منظور رشد و توسعه منطقه ای احداث میگردند و پارهای دیگر مانند شهرك علمی دایدوك در كرهٔجنوبی و پارك علمی سنگاپور كه از نمونههای موفق و برنامهریزی شده در جهان هستند، با هدف رشد اقتصادی و انتقال، جذب و بومی كردن فناوری است.
پاركها برای دولتها به منزلهٔ از ابزارهایی جهت ساختارسازی در زمینهٔ حلقههای مفقود فی مابین دانشگاه و صنعت و ایجاد ارتباط طبیعی و نهادینه شده بین آنها میباشد و بدینوسیله در زمینههای خاص، خوشهای از فعالیتهای مرتبط را جمع میآورند تا اثرات هم افزایانهٔ آنها به رشد سریع فناوری و اقتصادی كمك كند.
پاركها برای صنایع نیز به منزلهٔ وسیلههایی هستند كه مؤسسات و شركتهای خدمات مهندسی را برای رفع مشكلات و توسعهٔ فناوری خود ایجاد كرده و گسترش میدهند و نهایتاَ پاركها برای دانشگاهها به منزلهٔ ابزارهایی هستند كه برنامههای پژوهشی را بهبود بخشیده، هیئت علمی پژوهشگر و فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب و به كار میگیرند[۱].
۲. انواع پاركهای علمی
پاركهای موجود در جهان به دلیل داشتن اهداف و سیاستهای متفاوت به اسامی گوناگون مانند پارك علمی، پارك فناوری، پارك پژوهشی، پارك صنعتی، پارك بازرگانی، پارك كارآفرینان فناوری، مراكز نوآوری، مراكز نوآوری، مراكز فناوری، شهركهای علمی- فناوری و… نامیده میشوند. با توجه به گستردگی و حجم فیزیكی و چگونگی شكلگیری آنها، پاركهای موجود را میتوان به طور كلی تفكیك نمود:
۱. پاركهای علمی- فناوری
۲. پاركهای جامع( شهركهای علمی- تحقیقاتی)
برخی از ویژگیهای مشترك پاركهای علمی- فناوری به قرار زیر است:
۱. فضای اصلی پارك بر تحقیق، نوآوری و افزایش قدرت رقابت در صنایع خاص تكیه دارد.
۲. پارك مشوق شكلگیری و تجاری كردن نوآوریها و خلاقیتهاست.
۳. قابلیت زایش فناوری جدید را دارد و برای دستیابی به تكنولوژیهای جدید ضمن استفاده از بازارهای جهانی در آن نیز به رقابت میپردازد.
۴. جذب افراد متخصص و ماهر نظیر دانشمندان، محققین، كارشناسان تحقیق و توسعه، دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر را در دستور كار خود دارد.
۵. پاركها با استفاده از حمایتها و خدمات پشتیبانی در مركز رشد شركتها و مؤسسات مستقر در پارك، تشكلهای تحقیقاتی نوبنیادی را( عمدتاَ شركتهای خصوصی) در زمینهٔ اولویتهای تحقیقاتی خود به وجود میآورند و یا شركتهای موجود را رشد میدهند.
۶. بخشهای دولتی( دانشگاهی و صنعتی) و خصوصی در سازماندهی و مدیریت پاركها حضور دارند.
۷. فضای محیطی پاركها تراكم اندك دارند و امكانات محیطی طبیعی( فضای سبز و…) به اندازهٔ كافی در آنها وجود دارد.
۲-۱-پاركهای علمی- فناوری
مجموعهای است از واحدهای صنعتی پژوهشی، بعضاَ با فناوری برتر، آشنا با تحقیق و توسعه و علاقمند به بهرهگیری از خدمات پژوهشی و مهندسی پیشرفته، مستقر شده در محیطی با استعدادهای بالقوه نرم افزاری، اطلاعاتی و آزمایشگاهی و در مساحتی معقول از یك یا چند دانشگاه علمی و صنعتی كه با هدف توسعه هر چه سریعتر فناوری و تحقیقاتی تشكیل میشوند.
از خصوصیات دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- وجود زمین برای واحدهای تحقیق و توسعه(R&D) صنایع
- وجود ساختمان و دفاتر برای حضور شركتها
- وجود حمایتها و خدمات عمومی و پشتیبانی
- مشوق تجاری نمودن نوآوریها و خلاقیتها
- جذب افراد متخصص و ماهر
- وجود مركزی برای رشد دادن شركتها و مؤسسات تازه تاسیس با ارائه خدمات به آنها
- كمك به افزایش قدرت رقابت در صنایع خاص
با توجه به گرایش پاركها به تحقیقات یا تجاری كردن نتایج تحقیقات این پاركها را میتوان به پاركهای علمی و پاركهای فناوری تقسیم نمود. امروزه این دو نوع پارك شبیه به هم عمل كرده و هر دو گرایش در اغلب پاركها دیده میشود.●پاركهای علمی
پارك علمی توسط دانشگاهها و یا یك فضای مناسب در مجاورت دانشگاهها ایجاد میشود و همكاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر شده در آن پاركها و دانشگاه به وجود میآید. بعضی از واحدهای تولیدی و شركتهای بزرگ منطقه، دفاتر تحقیقاتی در این پاركها ایجاد میكنند. این پاركها، ضمن تامین كردن بخشی از هزینههای تحقیقاتی دانشگاهها، از نتایج تحقیقاتی دانشگاه نیز بیشترین استفاده كاربردی را به عمل میآورند. عمده پاركهای موجود در آمریكا پارك دره سیلیكون و نیز بیشترین پاركهای انگلستان، از جمله پارك معروف كمبریج از نوع پارك علمی میباشند.
مدیریت این پاركها اغلب توسط دانشگاه معین میگردد و زمین و ساختمان در مالكیت دانشگاه است. شركتها، دفاتر و یا ساختمانی را اجاره میكنند و از ظرفیتهای خالی دانشگاه یعنی وقت اساتید، دانشجویان دكترا و فوق لیسانس، حداكثر استفاده را در جهت نیازهای تحقیقاتی شركتهای و واحدهای تولیدی خویش میكنند. امكان دسترسی به امكانات دانشگاه، همچون كتابخانه، سیستم كامپیوتری، آزمایشگاهها، كارگاهها و… برای آنها مهیا است. ضمناً اجاره بهای دفاتر قابل رقابت و بلكه كمتر از موارد مشابه معمول است.
●پاركهای فناوری
این نوع پاركها به كمك واحدهای تولیدی و بر اساس تقاضای بازار و برای هدفهای صادراتی كالاهای صنعتی ایجاد میشوند و اصولاَ اینگونه پاركها برای شركتهای با فناوری برتر تجاری و پیشرفته ایجاد میشوند. فعالیت عمده اینگونه پاركها عمدتاَ شامل تحقیق و توسعه، تولید، فروش، خدماتدهی و غیره با تكنولوژیهای پیشرفته میباشد و اغلب با هدف تولید كالاهای رقابتی صادراتی، سازماندهی میشوند.
مركز نوآوری و انتقال فناوری آلمان یكی از موفقترین نمونهها در پیشبرد فناوری عظیم صنعتی آن كشور است و با توجه به موفقیت این پاركها، دولت آلمان در نظر دارد تا در هر شهر آلمان، یك مركز نوآوری و انتقال فناوری بر اساس ظرفیتهای آن منطقه ایجاد نماید. سرمایه گذاری و طبعاَ مدیریت اینگونه پاركها علاوه بر بخش دولتی(همچون استانداردها) توسط بخش خصوصی نیز صورت میگیرد و برای توسعه صادرات صنعتی هر منطقه طراحی و احداث میگردد.
۲-۲- پاركهای علمی- فناوری جامع(شهركهای علمی- تحقیقاتی)
این نوع پاركها توسط دولتهای مركزی و با پیگیری و حمایت دولتهای محلی(استانداریها) به وجود میآیند و در جهت اهداف ملی توسعه قرار دارند. دولت با همكاری دانشگاهها، صنایع، مؤسسات و مراكز پژوهشی و شركتهای تحقیقاتی خصوصی برای گسترش و انتقال دانش فنی از مؤسسات علمی- فناوری داخل و خارج و توسعهٔ فناوریهای اولویتدار در جهت اهداف ملی توسعه، شهرك علمی- تحقیقاتی را طراحی میكند.
در یك شهرك علمی- تحقیقاتی، شركتها، مؤسسات و مراكز تحقیقاتی زیادی حضور دارند. بعضی از شركتهای كوچك تحقیقاتی به صورت اقماری نسبت به یك مركز تحقیقاتی بزرگ عمل میكنند و بعضی دیگر در زمینههای تحقیقاتی مخصوص به خود فعالیت دارند. تعداد این شركتها گاهی تا بیش از دو برابر تعداد مراکز تحقیقات دولتی در آن شهرک میباشد. در شهرک آنتی پولیس در فرانسه، تعداد شرکتها حدود۷۰% و تعداد موسسات و مراكز تحقیقات دولتی حدود ۳۰% از تعداد كل را تشكیل میدهند.
اغلب مؤسسات و مراكز تحقیقات دولتی در این شهركها توسط وزارتخانههای مختلف تاسیس شدهاند و مستقل از ستاد شهرك عمل میكنند. هر چند كلیهٔ تشكلهای تحقیقاتی موجود در زمینههای شهرك به نوعی از خدمات عمومی و خدمات تحقیقاتی شهرك استفاده كرده و هماهنگیهای لازم با ستاد شهرك وجود دارد.
حجم بالای محققین شاغل، محوطهسازیها، خانههای سازمانی محققین، مساحت زیاد زمینهای مورد استفاده شهرك، حضور سازمانهای خدمات شهری( شهرداری، پست، مخابرات و…) و تعداد زیاد ساكنین منطقه نمایانگر نام شهرك به جای پارك میباشد. حضور مراكز تحقیقاتی بزرگ و تعداد زیادی از شركتها و مؤسسات تحقیقاتی كوچك و متوسط در شهركها نیز نشاندهندهٔ فضای بزرگ یك شهرك میباشد و لذا برپایی آن، نیاز به عزم ملی و همكاری وزارتخانههای متعدد دارد.
ستاد مركزی این شهركها علاوه بر مسئولیت ایجاد اجزاء شهرك، پس از شناخت نیازها و تواناییهای تحقیقاتی در منطقه، نقش ایجاد ارتباط هماهنگ بین صنایع نیازمند تحقیقات و سازمانهای تحقیقاتی درون و بیرون شهرك را نیز به عهده دارد.
●مراكز رشد شركتها و مؤسسات ( واحدهای تحقیقاتی)
در مركز رشد( انكوباتور) شركتهای كوچك و تازه تاسیس مستقر میشوند و خدمات مختلفی اعم از خدمات ساده یا پیچیده به آنها ارائه میشود تا رشد نمایند و پس از مدت زمان محدودی( معمولاَ ۳ الی ۵ سال) قادر شوند كه به تنهایی و بدون حمایتها و یارانههای مركز رشد به حیات و توسعه شركت ادامه دهند.
شرکتها پس از طی دوران مرکز رشد در پارک زمین گرفته برای شرکت ساختمانسازی و یا در ساختمانهای اجارهای پارک مستقر میشوند.۲].
خدماتی که در مراکز رشد ارائه میشوند شامل اسکان( کرایه دادن دفاتر کاری معمولاَ همراه با تجهیزات اداری)، خدمات عمومی( منشیگری، تایپ، تکثیر، پست و ...) خدمات فنی- تخصصی( کارگاههای عمومی ساخت- مشاورههای فنی- فضاهای آزمایشگاهی آماده برای اجاره- آزمایشگاههای تخصصی و...) خدمات مدیریتی- حقوقی( مشاوره مدیریتی- مشاوره حقوقی و...)، خدمات مالی- اعتباری( مشاوره مالی- جذب اعتبار برای شرکتها و...)، خدمات آموزشی( سمینارها و آموزشهای کوتاه مدت)، خدمات اطلاع رسانی( اینترنت، دسترسی به کتابخانههای تخصصی و...) و خدمات بازاریابی برای محصول یا پروژهیابی برای عقد قراداد میباشد.
۴. مقایسه انواع پارکها
تعداد پارکهای علمی- فناوری در یک کشور میتواند بسیار زیاد باشد. به عنوان مثال در کنار هر دانشگاه زمینهٔ حضور یک پارک علمی وجود دارد و یا در یک شهر چند پارک فناوری میتواند به وجود آید.
حجم پارک علمی- فناوری در بسیاری از آنها حداکثر به چند ساختمان محدود میگردد و لذا در بعضی از کشورها بیش از ۵۰ پارک وجود دارد. بیش از ۱۳۷ پارک علمی- فناوری موجود در آمریکا و ثبت شده درAURRP( انجمن پارکهای مرتبط با دانشگاه) عمدتاً از نوع علمی است. البته در معدودی از آنها نیز همچون پارک علمی کمبریج، ۵۴ ساختمان وجود دارد که ۷۳ شرکت خصوصی را در خود جای دادهاند. حدود ۵۰۰ پارک علمی- فناوری در سال ۱۹۹۶ در تمامی کشورهای جهان فعالیت داشته و در AURRP ثبت شدهاند.
فضای فیزیکی یک شهرک و همچنین تعداد شرکتها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی موجود در آن بسیار بیشتر از فضای فیزیکی و شرکتهای حاضر در یک پارک از نوع علمی و یا فناوری است.
معمولاً در هر کشور بیش از یک شهرک علمی- فناوری وجود ندارد. به عنوان نمونه میتوان از شهر علمی تسوکوبا در ژاپن، شهرک علمی دایدوک در کره جنوبی و شهرک سوفیا- آنتی پولیس در فرانسه نام برد. آمریکا دارای چند شهرک علمی و تحقیقتی میباشد. در کل جهان حداکثر تعداد ۲۵ شهرک علمی- فناوری که در AURRP ثبت شدهاند را میتوان نام برد.
تنوع زینههای تحقیقاتی در یک شهرک میتواند زیاد باشد ولی تحقیقات در پارکها به چند زمینهٔ خاص محدود میگردد. هدایت شهرکها معمولاً از بالاترین مرجع کشوری همچون نهاد ریاست جمهوری انجام میشود. علت آن است که چندین وزارتخانهٔ مختلف در ایجاد یک شهرک بایستی نقش ایفاء کنند و لذا به مدیریتی فرا وزارتخانهای نیاز میباشد. تقسیم کار بین ۶ وزارتخانه( وزارت علوم و فناوری، وزارت کشور، دفتر برنامهریزی اقتصادی، وزارت مسکن، وزارت بازرگانی و صنایع، وزارت ارتباطات و مخابرات) و دفتر نخستوزیری در کرهٔ جنوبی برای تاسیس شهرک علمی" دایدوک" نمایانگر این نقش است. البته حضور وزاری مربوطه در یک شورای ملی ناظر بر امور شهرک( هیئت امناء ملی) نیز میتواند تامین کنندهٔ این نقش باشد هر چند که این شورا به مسئولیت یک از وزراء تشکیل گردد.در پارکهای علمی- فناوری انتصاب مدیران غالباً در اختیار دانشگاهها، مقامات دولتی یا صاحبان صنایع است.
پارکهای علمی غالباً در چند ساختمان محدود به عنوان جزئی از یک دانشگاه و به عنوان مکمل فعالیتهای تحقیقات کاربردی آن فعالیت میکنند در حالیکه در شهرک علمی- فناوری، دانشگاه یکی از اجزاء آن بوده و یا مستقلاً در کنار شهرک مستقرر است و به هر صورت به عنوان مکمل شهرک در فعالیتهای آموزشی، تربیت انسانی برای شهرک و انجام تحقیقات بنیادی عمل میکند. یک شهرک میتواند شامل چندین مرکز آموزش عالی باشد. حجم شرکتها و مراکز تحقیقاتی( کاربردی- توسعهای) موجود در شهرکها( اعم از تعداد ساختمانها و محققین) بسیار بیش از یک دانشگاه است۳].
شهرکها در حقیقت ستادهای قوی پشتیبانی تحقیقات هستند که مؤسسات، شرکتها و مراکز تحقیاتی را عمدتاً مستقل از شهرک اما مستقر در زمینههای آن ایجاد کرده و یا تقویت میکنند. پارکهای علمی- فناوری این هدف را فقط در مورد شرکتهای تحقیقاتی دنبال میکنند.
بنابراین هر کدام از این پارکها و شهرکها از ظرفیتهای بخشی از جامعه در جهت تحقیقات استفاده میکنند و جایگاه خاص خویش را در توسعهٔ تحقیقاتی و نهایتاً صنعتی یک کشور ایفاء میکنند و لذا حضور آنها در یک کشور مکمل همدیگر میباشد.
۵. بررسی چگونگی نیاز به انواع پاركها و شهركها در توسعهٔ تحقیقات كشور
بنظر میرسد حلقهٔ مفقودهٔ اصلی در توسعهٔ تحقیقات ملی (از نوع كاربردی ـ توسعهای) و انتقال صحیح فناوری در كشور، فقدان پاركها و شهرك علمی ـ فناوری میباشد. در تمامی كشورهای صنعتی كه دارای رشد بالای تحقیقاتی هستند، پاركها نقش اساسی در توسعهٔ صنعتی ـ تحقیقاتی آنها ایفاء كردهاند و خصوصاً در كشورهایی كه علاوه بر نیاز به انتقال فناوری به توسعهٔ درونزا نیز اهمیت میدهند. این جایگاه بسیار جدیتر میگردد.
یكی از علل مهم جدایی دانشگاه و صنعت نیز فقدان این پاركها و شهركها در كشور ما میباشد. فعالیتهای پراكندهٔ كنونی در كشور در جهت ایجاد پاركها بایستی با هدف قرار دادن یك نوع مشخص از این پاركها همراه گردد.
ضروری به نظر میرسد كه حداقل در برخی مراكز استانی كشور، در كنار هر قطب دانشگاهی ـ صنعتی، یك پارك علمی ـ فناوری با همت و سرمایهگذاری دانشگاهها، صنایع منطقه و استانداری بوجود آید تا بتوان از ظرفیتهای خالی بسیار كه در دانشگاهها وجود دارد، در جهت توسعهٔ تحقیقاتی كاربردی ـ توسعهای در منطقهٔ مزبور استفاده نمود. این پاركها بایستی در دو سال اول صرفاً فعالیت نرمافزاری در طراحی پارك داشته و سپس از یك مركز رشد شركتها شروع كنند تا بتوانند با گسترش آن، پارك را ایجاد كنند.
در شرایط اقتصادی كنونی، بهتر است در كشور بیش از یك شهرك علمی ـ تحقیقاتی ایجاد نگردد چرا كه در آنصورت با كمبود سرمایهگذاری و امكانات موجود، همهٔ آنها ناقص مانده و به پارك تبدیل میگردند. نباید با سادهانگاری و اختصاص قطعه زمین بزرگی به این منظور تصور كرد كه یك شهرك علمی ـ تحقیقاتی همچون یكی از شهركهای صنعتی موجود ایجاد میگردد. نمونههای ناموفق شهركها در چند كشور جهان كه با هزینه كردن سرمایههای كلانی بوجود آمدهند، میتواند روشنگر راه ما در ایجاد شهركها گردد.
شهرك علمی ـ تحقیقاتی ایران تحت نام شهرك علمی ـ تحقیقاتی اصفهان در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است اهداف عمده از تأسیس شهرك علمی ـ تحقیقاتی اصفهان بهقرار زیر میباشند:
۱. هماهنگی میان مراكز دولتی (استانی و ملی)، دانشگاهها، صنایع، شركتها و مراكز تحقیقاتی در امور مربوط به تحقیقات كاربردی ـ توسعهای در منطقه
۲. بوجود آوردن شركتها، مؤسسات و مراكز تحقیقاتی متعدد در زمینهای شهرك (با ماهیت حقوقی خصوصی و یا دولتی)
۳. حمایت از تشكلهای تحقیقات كاربردی ـ توسعهای نوبنیاد (تازه تأسیس) و موجود در جهت توسعهٔ آنها و نیز ایجاد رقابت سالم بین آنها با اهداف زیر:
الف – كمك به جذب، افزایش بهرهوری، توسعه و انتشار فناوریهای موجود در كشور
ب - انجام تحقیقات با روش مهندسی معكوس
ج – كمك به انتقال فناوری جدید از خارج كشور به شكل صحیح آن
۴. مطالعه و برنامه ریزی در زمینهٔ تعیین استراتژیهای تحقیقاتی برای توسعهٔ منطقهای (ملی)
۵. توسعهٔ تحقیقات كاربردی ـ توسعهای، تحقیقات كاربردی در مرزهای نودانش، تحقیقات كلان میان رشتهای با در نظر گرفتن اولویتهای تحقیقاتی ملی ـ منطقهای
۶. برنامهریزی در جهت وضع قوانین خاص شهرك و نیز تربیت محققین حرفهای
برای بسیاری از این اهداف در طی سالهای گذشته در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان برنامهریزی شده است و هماكنون با راهاندازی اولین مركز رشد واحدهای تحقیقاتی (شركتها و مؤسسات) فعالیت اجرایی خویش را آغاز كرده است.
۶- نتیجهگیری
انواع پاركهای علمی در كشورهای صنعتی تسریع كنندهٔ رشد فناوری هستند. مراكز رشد شركتها و مؤسسات (واحدهای تحقیقاتی) در گسترش مؤسسات و شركتهای تازه تأسیس نقش موثری دارند و با حمایتهای همجانبه احتمال عدم موفقیت آنها را بسیار پائین میآورند. یک شرکت پس از سه سال آموزش و تمرین در مركز رشد توانایی حضور در بازار كار را خواهد داشت و لذا باید از مركز رشد بیرون آمده و احیاناً در پارك علمی ـ فناوری مستقر شود.
شركتهای مستقر در پارك در فضای فراهم آمده از تجمع تمامی شركتهای مرتبط و امكانات مورد نیاز دیگر امكان توسعهٔ بیشتری را در در فعالیتها دارند.
شهركها مقولهای خاص در هر كشور هستند و معمولاً به صورتی ملی برای یك شهرك برنامهریزی میشود و طبعاً آن شهرك علمی ـ تحقیقاتی بایستی وظیفهای بزرگ را نیز در اشاعهٔ فناوری به سرانجام برساند.
توجه به این نهاد اجتماعی جدید به نام پارك علمی كه در كشورهای صنعتی تسریعكنندهٔ رشد فناوری است در كشور ما ضروری به نظر میرسد.
پیشنهاد میگردد كه ابتدا ادبیات مربوط به بحث پاركهای علمی در كشور یكسانسازی شده و تجدید نظری در نامگذاری مراكزی كه بیشتر به یك پژوهشكده، پژوهشگاه، مركز تحقیقات یا پارك علمی ـ فناوری نزدیك هستند و نام شهرك علمی را بر خود نهادهاند، انجام شود. قدم دوم تدوین و تصویب قانون پاركهای علمی در كشور است كه در آن شرایط ایجاد، جایگاه سازمانی و نظام كلان آن را در كشور ترسیم نماید و در نهایت وزارتخانههای مرتبط بایستی با توجه به اینكه اجرای آن قانون فعالیتی فرابخشی است، با همكاری همدیگر آن را به اجرا درآورند.
مراجع
۱. دستاوردهای شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان از بدو تأسیس تاكنون، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۷
۲. خلاصهٔ گزارش سمینار پاركهای علمی، مركز اطلاعات علوم و تكنولوژی، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۴
۳. گزارش بازدید از مراكز رشد واحدهای تحقیقاتی، پاركهای علمی و فناوری و یك شهرك علمی و تحقیقاتی در كشورهای سوئد، آلمان و بلژیك، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۹، بهزاد سلطانی
۴. Worldwide Research & Science Park Directory (AURRP), ۱۹۹۶
بهزاد سلطانی مشاور رئیس شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان
۱. دستاوردهای شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان از بدو تأسیس تاكنون، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۷
۲. خلاصهٔ گزارش سمینار پاركهای علمی، مركز اطلاعات علوم و تكنولوژی، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۴
۳. گزارش بازدید از مراكز رشد واحدهای تحقیقاتی، پاركهای علمی و فناوری و یك شهرك علمی و تحقیقاتی در كشورهای سوئد، آلمان و بلژیك، شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان، ۱۳۷۹، بهزاد سلطانی
۴. Worldwide Research & Science Park Directory (AURRP), ۱۹۹۶
بهزاد سلطانی مشاور رئیس شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان
منبع : پارک فناوری پردیس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سیل سلامت قتل کنکور تهران سردار رادان سازمان سنجش آتش سوزی شهرداری تهران پلیس اصفهان زنان
قیمت دلار دلار سایپا خودرو قیمت خودرو تورم قیمت طلا بازار خودرو ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو
کیومرث پوراحمد خودکشی تلویزیون سینمای ایران فیلم ترانه علیدوستی سریال گردشگری موسیقی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل الماس همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل