یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


نقش اتحادیه های صنفی در صنعت نمایشگاهی آلمان


نقش اتحادیه های صنفی در صنعت نمایشگاهی آلمان
صنعت نمایشگاه داری و برگزاری نمایشگاه های بزرگ تجاری و صنعتی در جهان طی چند دهه اخیر به کسب و کاری پر رونق در دنیا مبدل شده که ضمن آشنا ساختن فعالان بخش های مختلف عرصه صنعت و تجارت و فناوری با دستاوردها و توانمندی های یکدیگر، زمینه را برای رونق و رشد اقتصادی و صنعتی کشور میزبان فراهم می­آورد. در حال حاضر بسیاری از کشور هایی که از پیشینه طولانی نمایشگاه داری برخوردارند، از جمله کشور های موفق جهان در عرصه اقتصاد و صنعت و فناوری محسوب می شوند. از جمله این کشورها می توان به آلمان اشاره کرد که از هنگام پایان جنگ جهانی دوم و آغاز تلاش برای نوسازی و بازسازی کشور، به برگزاری نمایشگاه های مختلف در داخل آلمان و حضور قدرتمند در نمایشگاه های دیگر کشورها و بعدها مدیریت نمایشگاه های مختلف در کشورهای مختلف جهان توجه جدی نشان داده است. به گونه ای که امروزه شرکتی مانند DEUTSCHE MESSE (دوییچ مسه) به غولی بی رقیب در صنعت نمایشگاه داری جهان مبدل شده و مرور سایت این شرکت به نشانی messe.de نشان می دهد این سایت حدود ۹۰ نمایشگاه مختلف را در ۵ قاره جهان برگزار می کند. نمایشگاه هایی که همگی در زمره معروف ترین، پربازدیدکننده ترین و پر رونق ترین نمایشگاه های تجاری جهان محسوب می شوند، هر چند ما این شرکت را بیشتر با نام نمایشگاه نسبیت می شناسیم. اما رسیدن به این موفقیت چگونه امکان پذیر شده است؟ بررسی نحوه عملکرد دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی در آلمان، فرایند امور در برخی نمایشگاه های بزرگ و موفق و نحوه تعامل امور اقتصادی و تجاری در آلمان، نشان دهنده نقش مهم و غیر قابل انکار اتحادیه ها و اصناف تجاری در موفقیت شرکت هایی همچون دوییچ مسلم است. این اتحادیه ها و انجمن ها ضمن هدایت وسامان دهی امور کاری و تجاری نمایشگاهی، با دست اندرکاران بخش های مختلف صنعتی و از جمله حوزه­ ICT در تعامل بوده و امور را سازمان دهی می کنند. دو اتحادیه مهم صنفی که عملکرد موفق آنها باعث رونق بی نظیر نمایشگاه هایی همچون سبیت و شرکت آن در جهان شده عبارتند از AUMA ، اتحادیه ای که به طور رسمی رسیدگی به کل مسائل و امور کاری و اداری صنعت نمایشگاه داری در آلمان را بر عهده دارد وbitcom که ضمن تعامل با دست اندرکاران صنعت ICT در آلمان از برگزارکنندگان نمایشگاه سببیت نیز پشتیبانی می­کند.
● آشنایی با AUMA
AUAM یا اتحادیه صنعت نمایشگاه های تجاری آلمان، در واقع سازمانی برای لابی کردن است. AUAM حمایت از منافع برگزارکنندگان نمایشگاه های مختلف تجاری و اقتصادی در آلمان را بر عهده داشته و برای تامین منافع این صنف از تعامل دائمی و سازنده ای با دولت، پارلمان اروپا و نیز کمیسیون اتحادیه اروپا برخوردار است. این اتحادیه اطلاعات مربوط به زمان برگزاری، موضوع، تعداد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه های مختلف را به زبان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی متشر می کند. وظیفه دیگر AUMA بازاریابی برای نمایشگاه های مختلف و پشتیبانی از شرکت های آلمانی است که وظیفه سازمان دهی و برگزاری نمایشگاه هایی را در آلمان و جهان بر عهده دارند. هدف از این کار افزایش شهرت بین المللی نمایشگاه های آلمانی در جهان است. AUMA برای تامین منافع صاحبان مشاغل و به منظور رونق فعالیت های تجاری در آلمان از پشتیبانی وزارت اقتصاد و فناوری و نیز وزارت غذا، کشاورزی و حمایت از مصرف کنندگان آلمان برخوردار است. وظیفه دیگر AUMA طرح و معرفی فرصت های شغلی مورد نیاز بخش صنعت و تجارت آلمان در دانشگاه های این کشور برای ارائه آموزش مورد نیاز بخش صنعت است. انجام و پشتیبانی از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی وظیفه دیگر AUMA است.
● اهداف
چشم اندازی که این اتحادیه برای خود در نظر گرفته عبارتند از:
۱) حفظ رتبه اول برای آلمان در عرصه صنعت نمایشگاه داری جهان و تقویت و توسعه فعالیت های تجاری و صنعتی این کشور
۲) ارتقای محبوبیت و وضعیت نمایشگاه های تجاری در آلمان از طریق افزایش رویدادهای نمایشگاهی که توسط آلمان در دیگر کشورهای جهان سازمان دهی می شود و پشتیبانی از بین المللی شدن صنعت این کشور
۳) بهینه سازی کیفیت خدمات و زیرساخت های موجود در یک فرایند دائمی
● اعضا:
با توجه به اهداف و وظایف تعیین شده برای AUMA، در حال حاضر این اتحادیه ۸۴ عضو دارد که عبارتند از شرکت های مختلف سازمان دهنده نمایشگاه تجاری در آلمان و خارج از این کشور (و از جمله دوییچ مسه برگزارکننده نمایشگاه سبیت)، اتحادیه های مهم تولید و ساخت کالا، شرکت های فروشنده و توزیع کننده کالاهای تجاری، موسسات مهم کشاورزی، بازرگانی خارجی و. . . و در نهایت اتاق صنعت و تجارت آلمان.
علاوه بر این، همه اتحادیه های تجاری و صنعتی مهم آلمان که به حوزه نمایشگاه های تجاری علاقه مند هستند، در AUMA عضویت دارند. اعضای AUMA همچنین شامل شرکت هایی هستند که در برگزاری نمایشگاه های تجاری خارجی مشارکت می کنند. علاوه بر این به منظور جلوگیری از تداخل مسوولیتها و موازی کاری، چند اتحادیه کوچک دیگر با وظایف مشابه نیز عضو AUMA هستند. این اتحادیه ها عبارتند از GDG (اتحادیه سازمان دهندگان نمایشگاه های مهم آلمان)، IDFA (مجمع شهرهای نمایشگاهی و سازمان های نمایشگاهی آلمان) و fama(اتحادیه تخصصی نمایشگاه ها).
اما auma اعضای دیگری نیز دارد که عبارتند از سازمان هایی که خدمات تخصصی نمایشگاهی ارائه می دهند. این سازمان ها خود در قالب اتحادیه ای موسوم به FAMAB گرد هم آمده اند و عموما در ارائه خدماتی همچون طراحی غرفه، ساخت اقلام تبلیغاتی و. . . فعال هستند.
اما جالب ترین عضو AUMA اتحادیه ای موسوم به EWC است که در سطح اروپا فعالیت می کند و وظیفه هماهنگ سازی امور نمایشگاهی و رویدادهای تجاری در سطح قاره اروپا را بر عهده دارد.
▪ سازمان دهی: نشست های عمو می هیات اجرایی و مدیریت ۳ بخش اصلی AUMA هستند. هیات اجرایی شامل حداکثر تعداد نماینده از شرکت صنعتی و تجاری و سازمان دهندگان نمایشگاه هاست.
رئیس و معاون اول که باید رئیس یک شرکت فعال در همین زمینه و معاون دوم که باید جزو فعالان صنعت نمایشگاهی باشند.
برای تسهیل اجزای فزایند امور، گروه های مختلف کاری به تبادل تجربیات در میان اعضا کمک کرده وتوصیه هایی را هم به آنان ارائه می کنند. آنان همچنین در صورت وقوع مشکلات و چالشهای احتمالی دستور العمل ها و راه حل هایی را پیشنهاد می کنند.
از جمله فعال ترین و مهم ترین گروه های کاری AUMA می توان به گروه های بازاریابی، مطبوعات، گروه های کاری تخصصی IT، قوانین و حقوق صنعت نمایشگاه داری و مشارکت در تجارت خارجی را اشاره کرد.
● روال های مهم کاری:
این اتحادیه برای پیش برد اهداف خود ۵ روال کاری مهم را تعقیب می کند:
الف) لابی کردن:
به منظور دفاع از منافع صنف در برابر قوه مجریه و مقننه در سطوح ملی و استانی، این اتحادیه در موضوعاتی همچون تحول در قوانین فروش و صادرات و موضوعات صنعتی، زیست محیطی، مالیاتی و. . . دخالت می کند و به طور مستقیم با وزارتخانه مربوط در تماس است.
اتحادیه مذکور همچنین در سازمان های متعدد خارجی و بین المللی فعال در حوزه صنعت نمایشگاه داری عضو است و با سازمان های همکار در دیگر کشورهای جهان تعامل دارد.
ب)ارائه خدمات مشورتی و اطلاع رسانی به مشتریان امور نمایشگاهی در آلمان و خارج از این کشور
AUMA اطلاعات لازم در مورد ویژگی های مختلف نمایشگاه های تجاری آتی را در اختیار فعالان این صنف در آلمان و خارج از این کشور می گذارد تا فعالان صنعتی و تجاری در نقاط مختلف جهان ساده تر بتوانند در مورد شرکت یا عدم شرکت در این نمایشگاه ها تصمیم بگیرند. همچنین AUMA اطلاعات مربوط به بیش از ۵هزار رویداد نمایشگاهی در آلمان و خارج از این کشور را نیز منتشر می کند.
ج)هماهنگ سازی فعالیت های تجاری شرکت های آلمانی در خارج از این کشور
AUMA به منظور کمک به شرکت های تجاری و اقتصادی آلمانی برای حضور موفق در خارج از این کشور، که برگزاری نمایشگاه یکی از جنبه های آن است، با وزارت اقتصاد و فناوری و وزارت غذا، کشاورزی و حمایت از مصرف کنندگان آلمان همکاری دارد و به این دو وزارتخانه برای طراحی برنامه های تجاری خارجی موفق کمک می کند. هدف از اجرای این برنامه ها تعیین میزان و نحوه کمک مالی دولت به شرکت­های تجاری و به خصوص شرکت­های تجاری کوچک و متوسط برای فتح بازار دیگر کشورهاست.
برای ایجاد هماهنگی میان سیاستمداران و فعالان صنعتی نشست های متعددی در گروه کاری مشارکت در تجارت خارجی AUMA برگزار می­شود که طی آن دو طرف انتظارات و فعالیت­های خود را بیان کرده و هماهنگی لازم بین آنها ایجاد می­شود.
د)بازاریابی
یکی از مهم­ترین اقدامات انجام شده توسط AUMA در این زمینه بازاریابی بین­المللی برای نمایشگاه های تجاری در آلمان است که به همین منظور از انواع روش­های اطلاع­رسانی استفاده می­شود. به عنوان نمونه این اتحادیه هر سال و در هر مناسبت نمایشگاهی نزدیک به ۲۰۰ هزار بروشور منتشر می­کند. سازماندهی و پشتیبانی از سمینارهای مرتبط با نمایشگاه­ها در آلمان و خارج از آن هم از این فعالیت­هاست. اما AUMA پس از پایان هر نمایشگاه نیز به منظور تداوم نفوذ تجاری- اقتصادی و جلب توجه شرکت­کنندگان، اطلاعاتی را در مورد دستاوردها و شرایط نمایشگاه در اختیار شرکت­های آلمانی و موسسات حاضر می گذارد.
ه) آموزش و تحقیق
AUMA برای تبادل دانش و تجربیات، به پژوهش و تحقیق اهمیت زیادی می­دهد و همه ساله یک گزارش تحلیلی در مورد رفتار مشارکتی آتی شرکت­کنندگان در نمایشگاه­های تجاری منتشر می­کند. بررسی نقش و اهمیت نمایشگاه های تجاری در افزایش صادرات آلمانی، هزینه­ها، کارکرد، پتانسیل­ها و فواید ارتباطی نمایشگاههای تجاری از جمله دیگر موضوعات تحقیقاتی AUMA است. در کنار تحقیق و بررسی، AUMA دوره­های مختلف آموزشی برگزار کرده و در این زمینه با موسسات تحقیقاتی و دانشگاه­ها نیز همکاری دارد.
آشنایی با BITKOM BITKOM دومین اتحادیه صنفی مهم پشتیبان صنعت نمایشگاهی در آلمان است که البته به طور تخصصی در حوزه ICT فعالیت دارد. BITKOM متشکل از اتحادیه فناوری اطلاعات، مخابرات و رسانه­های جدید است که وظیفه حمایت از منافع بیش از ۱۲۰۰ شرکت فعال در این حوزه را بر عهده دارد. بیش از ۸۰۰ شرکت تجاری مهم صنعت ICT درآلمان و نیز ۶۰۰ موسسه تجاری کوچک و متوسط در آن عضویت دارند. شرکت­های عضو در BITKOM در مجموع سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد یورو کالا و خدمات را به فروش می رسانند و ارزش صادرات آنها بالغ بر ۵۰ میلیارد یورو است که این رقم بیش از ۹۰ درصد بازار ICT آلمان را شامل می­شود. BITKOM متشکل از یک شبکه بزرگ و قدرتمند است که برترین مغزها و شرکت­های تجاری جهان دیجیتال در آلمان را در خود جای داده است. وظایف و فعالیت­های BITKOM بسیار گسترده است. این اتحادیه مشاوره­های سیاسی، تجاری و اقتصادی ارائه می­کند، وظایفی را به عنوان یک نهاد روابط عمو می انجام می­دهد و حتی خدمات متمایز و خاصی را بر مبنای نیازهای خاص هر شرکت در نظر می­گیرد.
BITKOM در کنار خدمات­رسانی به اعضا از تبادل تجربیات و آرا و نظرات در میان متخصصان و مقامات اجرایی و سیاسی استقبال کرده و بسته لازم برای این کار را فراهم می­کند.
این اتحادیه با همکاری اعضای خود موفق به اجرای طرح­ها و پروژه­های متعدد ICT در داخل و خارج از آلمان شده که از جمله آنها می­توان به عرضه کارت الکترونیک بهداشت، تیم پیشرفته آموزش IT و تدوین دستورالعمل بازیافت تجهیزات فرسوده الکترونیک اشاره کرد.
BITKOM همچین با مشورت و همکاری با دولت این کشور در تنظیم سیاست­های دولت آلمان در مورد شرکت­های تجارتی بزرگ و کوچک، قانون­گذاری برای حفظ امنیت و سلامت فضای مجازی، اجرای فرایندهای دولت الکترونیک و وضع قانون در مورد رسانه­های جدید دیجیتالی فعال است.
اصلاح و تجدیدنظر در بسیاری از قوانین مربوط به رسانه­ها و کپی­رایت با همکاری BITKOM ممکن شده است. در بعد فنی و تکنیکی، این اتحادیه از همکاری موسسات و شرکت­های مختلف کاری با یکدیگر و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین آنان حمایت می­کند. ارائه آموزش در حوزه IT، مذاکره و چانه­زنی برای تعدیل ارقام مالیاتی و انجام تحقیقات مرتبط با حوزه­های سیاسی از دیگر فعالیت­های BITKOM است.
این اتحادیه خود را در برابر اعضای دولت و عموم مردم مسوول و متعهد می­داند و تنها نماینده بخش ICT در فدراسیون صنایع آلمان (BDI) و نماینده انحصاری این حوزه در اتحادیه صنعتی اروپا (EICTA) به حساب می­آید. BITKOM دو شعبه فرعی نیز دارد که به آن در انجام فرآیند و وظایفش کمک می­کنند. شعبه اول BITKOM SERVICE GESELL SCHAFT MBH نام دارد که دفتر مرکزی آن در برلین واقع است و وظیفه آن پشتیبانی شرکت­های ICT از طریق برگزاری سمینارهای مختلف، حمایت از نمایشگاه­های تجارتی و ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی مختلف است.
BITKOM از طریق شعبه نمایندگی دوم خود در نهاد نظارتی ICT اتحادیه اروپا حضور دارد که وظیفه آن تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت توسعه بازارهای ICT قاره اروپاست. Mcert از جمله شرکت­های امنیت IT آلمان، یکی از اعضای برجسته BITKOM محسوب می­شود که وظیفه آن ارائه خدمات و مشاوره­های امنیتی به شرکت­های ICT آلمان و دیگر موسسات تجاری در تجاری در این کشور است.
● فعالیت­های سیاسی، حقوقی و اجتماعی
فعالیت­های سیاسی و حقوقی از جمله فعالیت­های اصلی BITKOM است که نقش آن بهینه­سازی شرایط BITKOMK با هدف بهینه­سازی شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی شرکت­های عضو است. در کنار کمک به وضع قوانین مرتبط با حوزه ICT و قانون­گذاری در مورد حقوق مشتریان BITKOM حتی در تنظیم مقررات مربوط به نیروی کار فعال در عرصه ICT هم دخالت و مشارکت می­کند. این اتحادیه برای تغییر قوانین مالیاتی و کاهش میزان مالیات وضع شده توسط دولت بر شرکت­های ICT نیز به سختی تلاش کرده و با دیگر اتحادیه­های بخش خصوصی و وزارتخانه های مربوط لابی می­کند. اما BITKOM تنها به دنبال منافع تجاری نیست، و تلاش می کند بر سیاست­گذاری­های زیست­محیطی، تحقیقاتی، مخابراتی، رسانه­ای، حقوقی، امنیتی، رگولاتوری و . . . تاثیر بگذارد. زمانی که طرح یا لایحه­ای تاثیر گذار بر ICT به مجالس قانون­گذاری این کشور ارسال می­شود، BITKOM پیشنهادات خود را در مورد آن مطرح کرده و برای به کرسی نشاندن نظریاتش نهایت تلاش را به عمل می آورد. BITKOM هر سال تابستان نشستی را در برلین در مورد سیاست و رسانه­های عمو می برگزار می­کند که فضای مناسبی برای تعامل میان نمایندگان عالی­رتبه دو عرصه سیاست و تجارت محسوب می­شود. این اتحادیه به هیچ حزب سیاسی آلمانی وابستگی ندارد و تعاملات آن وزرا و اعضای پارلمان کاملاً محرمانه است.
همکاری با CEBIT پشتیبانی از نمایشگاههای بزرگ ICT که توسط شرکت­های آلمانی در خارج و داخل این کشور برگزار می­شوند، از جمله دیگر وظایف تعریف شده BITKOM است. این اتحادیه به همین منظور و برای حمایت از دو نمایشگاه مهم ICT آلمان CEBIT و SYSTEMS کمیته­های مشورتی و نشست­های کاری متعدد برگزار می­کند تا جهت­گیری­های استراتژیک و ساختار مناسبی برای نمایشگاه­های مذکور طراحی شود. علاوه بر این نمایندگان BITKOM برای کمک به سازماندهی امور این دو نمایشگاه جلسات منظ می را با اتحادیه AUMA برگزار می­کنند. این همکاری، برگزاری نمایشگاههای سبیت در چین، ترکیه، استرالیا و . . . را نیز شامل می­شود.
● جمع بندی
چنانچه مشاهده می­شود بخش خصوصی و اتحادیه­های صنفی حا می آن در آلمان با حضور قدرتمندانه و فعال برای حفظ موانع خود تلاش کرده و تعامل گسترده­ای نیز با نظام سیاسی و دولت فدرال آلمان دارند. نتیجه این تلاش و سازماندهی گسترده کسب منافع کلان اقتصادی برای بخش خصوصی است که البته دولت و مردم نیز دز آن سهیم می­شوند. به نظر می­رسد مدل فعالیت و تعامل اتحادیه­های صنفی در این کشور که ثمرات چشمگیر آن نیز غیر قابل انکار است، می­تواند الگوی مناسبی برای فعالان اقتصادی ایران از جمله شرکت­های ICT در داخل کشور باشد. از سوی دیگر دولت نیز باید با درک پیامد­های مثبت همکاری با بخش خصوصی برای خود و جامعه، برای همگرایی بیشتر با اتحادیه­ها تلاش کند.
نویسنده: احسان موحدیان
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید