شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تولید تایرهای سنگین بهار سال آینده آغاز میشود
بیشتر صنایع كشور به دلیل بالا بودن هزینه مواد اولیه و واردات بیرویه اجناس چینی به كشور با مشكلات بسیاری رو به رو و اكثر آنها در حال ورشكستگی هستند.صنعت لاستیك خودرو نیز یكی دیگر از این صنایع است كه با سرمایهگذاری كلان در این صنعت و با وجود ۹ تولیدكننده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و در چند سال اخیر در بازارهای داخلی و بینالمللی موفق عمل نكرده است.عقبماندگی تكنولوژی یكی از مشكلات صنعت لاستیكسازی در كشور است. لاستیكهای رادیال یكی از انواع لاستیكهای سواری، باری است كه از نظر تكنولوژی و ویژگیهای خاص خود از جمله ایمنی بالا و عمر زیاد نسبت به نوع نخی (بایاس) امروزه مورد توجه تولیدكنندگان و مصرفكنندگان لاستیك قرار گرفته است. هماكنون ۱۰۰ درصد لاستیك مصرفی در اروپا لاستیك رادیال است و این آمار در آمریكای شمالی ۹۰ درصد و در برخی كشورهای آمریكای جنوبی، آفریقایی و آسیایی (غیر از ژاپن) ۵۰ درصد است و در كشور ما هم درصد ناچیزی از لاستیكهای مصرفی از نوع رادیال و بقیه از نوع نخی (بایاس) است. با اینكه اكثر شركتهای ایرانی تولیدكننده لاستیك هنگام تاسیس از تكنولوژیهای نسبتا خوبی برخوردار هستند ولی به دلایل زیر به تدریج دچار عقبماندگی تكنولوژی شدهاند:
الف: بیتوجهی به تغییرات تكنولوژی در دنیا
صنایع لاستیك كشور از تغییر و تحول تكنولوژی در جهان غافل ماندند و نتوانستند به موقع اقدام به سرمایهگذاری كنند.
ب: وجود بازارهای انحصاری
قوانین ناكارآمد حمایتی دولت، باعث ایجاد بازار انحصاری برای این صنایع شد كه هر لاستیكی را با هر كیفیتی در آن به فروش میرساندند.
ج: عقبماندگی صنایع خودرو كشور
صنایع لاستیكسازی (تایرسازی) وابسته به صنایع خودروسازی هستند و خودروهای تولیدی كشور تا چند سال پیش مصرف لاستیك رادیال را نداشتند ولی در حال حاضر به تدریج استانداردهای خودروهای تولید داخل در جهت مصرف لاستیك رادیال تغییر كرده است. بنابر دلایل فوق، صنعت لاستیك كشور با عدم توسعه تكنولوژیك مواجه شده است. در چند سال گذشته كوششهایی انجام شده و چند شركت توانستهاند تكنولوژی لاستیك رادیال را وارد و در داخل كشور تولید كنند. پراكنده بودن صنایع لاستیك ایران و جزیرهای عمل كردن آنها از دیگر مشكلات صنعت لاستیكسازی در كشور است. در حالی كه در داخل كشور ۹ كارخانه تولید تایر وجود دارد با این حال، حجم تولیدی مجموع آنها به اندازه مقیاس مناسب تولید یك كارخانه مطالبق با استانداردهای جهانی است. مقیاس بازار كوچكی كه نصیب هر شركت میشود باعث پایین ماندن سود شركتها و ناتوانی در رقابت با شركتهای خارجی خواهد شد. در این حالت یكی از بهترین راهها، ادغام این كارخانهها خواهد بود كه علاوه بر كاهش هزینههای مشترك باعث افزایش مقیاس بازار شركتها و افزایش قدرت رقابت آنها در مواجهه با شركتهای خارجی خواهد بود. آزادسازی واردات و قاچاق كالا یكی دیگر از مشكلات صنعت لاستیكسازی است. با توجه به آزادسازی واردات و صادرات كه در برنامه پنج ساله سوم پیشبینی شده است، شركتهای لاستیكسازی كه تاكنون بازاری انحصاری داشتند خود را در رقابت با رقبای خارجی میبینند. با توجه به شرایط فعلی صنایع لاستیكسازی كشور، اگر آگاهانه و با توجه به شرایط تولیدكنندگان داخلی تصمیمگیری نشود، ممكن است به تولیدكنندگان داخلی برای بازسازی فرصت كافی داده نشود و صنعت لاستیك به وضعیت صنایع دیگر گرفتار شود. یكی از مشكلات دیگر صنعت لاستیكسازی، بازیافت نشدن لاستیكهای مستعمل است كه با انباشته شدن انبارها، مشكلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده است. هنوز هیچ آمار دقیقی از مقدار تایرهای مستعمل در سطح كشور و سرنوشت آنها وجود ندارد. حتی اطلاعات سازمان حفاظت محیطزیست درباره مكانهایی كه ممكن است این تایرها انباشت شوند در حد مطالعات اولیه و در حال بررسی است. اگرچه بر اساس آمار وزارت صنایع، تولید لاستیك تایر در ایران معادل ۱۷۲ هزار تن است. تهیه زیرپاییهای لاستیكی، روكشگذاری مجدد لاستیكهای مستعمل و استفاده در باطریسازیها به شكل پودر تایر از كاربردهای فعلی تایر بازیافتی در كشور است. در حالی كه این مصارف به علتهای گوناگون تنها توانسته یك دهم از كل تایرهای مستعمل را دربرگیرد. به طور مثال، جا نیفتادن صنعت روكشگذاری مجدد تایر در میان مردم و عدم اعتماد به قابل استفاده بودن و استحكام تایرهای روكشگذاری شده همانند تایر نو باعث شده از ۱۰ كارخانهای كه همزمان برای گسترش این صنعت تاسیس شدند، تنها دو كارخانه باقی بماند، اگرچه تفاوت ناچیز ۳۰ درصدی قیمت تایر نو و تایر روكش شده فیزیكی از دلایل استقبال نكردن مردم از این صنعت است.برای آشنایی بیشتر با صنعت لاستیكسازی و مشكلات آنها گفتوگویی با عباس حلوایی رئیس اتحادیه لاستیك و روغن داشتیم كه در ادامه میخوانید:صنعت لاستیك خودرو ایران در حال حاضر از چه جایگاهی برخوردار است؟صنعت لاستیكسازی كشور در حال حاضر با همنوعان كرهای و ژاپنی خود برابری میكند و میتوان گفت ما در این صنعت به كیفیت بالایی رسیدهایم. چه مشكلاتی در این صنعت وجود دارد و شما چه راهكارهایی را برای حل مشكل تولیدكنندگان داخلی پیشنهاد میدهید؟حمایت از این صنعت از سوی دولت بسیار ضعیف است. مواد اولیه با قیمت بالا به دست تولیدكنندگان میرسد و این باعث به وجود آمدن مشكلات بسیار برای صنعتگران میشود. دولت با نظارت بیشتر روی كالای وارداتی و نیز حمایت از صنایع میتواند جلوی مشكلات را بگیرد و همچنین با وام كمبهره یا بدون بهره باعث افزایش ظرفیت تولید تولیدكنندگان شود. اتحادیه لاستیك و روغن برای از بین بردن مشكلات تولیدكنندگان چه اقدامی میتواند انجام دهد؟اتحادیه میتواند درخصوص كیفیت كالاهای وارداتی و نیز نیازمندی داخل به كالای مذكور نظرات خود را بدهد زیرا مسوولان به تمام امور واقف نیستند و اتحادیهها، بهترین كارشناسان برای كمك به تسریع امور كارشناسی هستند. اتحادیه در تمامی دولتها و نیز دولت مذكور، همكاری لازم را داشته است و وزارتخانه هم باید به نوعی با ما همكاری داشته باشد. چه میزان از نیاز داخل توسط تولیدات داخلی تامین میشود؟ بیش از ۸۰ درصد نیاز داخلی از تولیدات داخلی و ۲۰ درصد آن توسط واردات تامین میشود. خوشبختانه فقط تایرهاییكه قالبهای آن در كشور وجود ندارد از خارج تامین میشود كه در حال حاضر هم برخی از كارخانههای كشور پروژههای تایرهای سنگین را در دست اجرا دارند كه تا خرداد ماه این پروژهها افتتاح میشود. وضعیت صادرات در این صنعت به چه صورتی است؟به دلیل وجود رقبای چینی و ژاپنی، صادرات در این صنعت بسیار ضعیف است و به دلیل پایین بودن قیمت و نداشتن نظارت صحیح بر كیفیت كالا، واردات این صنعت بیشتر است و در برخی مواقع به دلیل پایین بودن كیفیت لاستیكها در كشور، مشكلاتی هم به وجود میآید. برای بازیافت لاستیكهای مستعمل در كشور چه اقداماتی انجام میشود؟اقدامات جزئی توسط نیروهای داخلی صورت گرفته است كه متاسفانه به دلیل پایین بودن كیفیت كار روكش و عدم استقبال مشتریان این كار با موفقیت رو به رو نشد و در حال حاضر بیشتر لاستیكهای مستعمل به عنوان سوخت در كارخانهها استفاده میشود. آیا برنامهریزی خاصی برای آینده صورت گرفته است؟پروژههایی در دست انجام است، در حال حاضر ۹ كارخانه در كشور مشغول فعالیت هستند كه ما سعی میكنیم تعداد این كارخانهها را افزایش دهیم. از دیگر اقدامات، استفاده از تكنولوژی روز دنیا در این صنعت و تولید لاستیكهای الیستال است. در حال حاضر، بیشتر لاستیكهای تولید شده در دنیا لاستیكهای سیمی است ولی متاسفانه تولید لاستیك در ایران به روش ۵۰ سال پیش است كه ما امیدواریم بتوانیم به بازارهای روز دنیا برسیم. با توجه به اینكه اتحادیه لاستیك و روغن با دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی در ارتباط است چه انتظاراتی از این دو وزارتخانه دارید؟از وزارت صنایع و معادن انتظار حمایت از تمامی صنایع را داریم و از وزارت بازرگانی میخواهیم كه جلوی واردات بیرویه را بگیرد زیرا در حال حاضر، لاستیكهای چینی درجه سه وارد كشور میشوند كه برای مصرفكنندگان ضررهای جانی و مالی به همراه دارند. همچنین میخواهیم كه وزارت بازرگانی به استاندارد كالاهای وارداتی توجه بیشتری كند و حداقل جلوی ورود كالاهای بیكیفیت را بگیرد. همچنین تقاضای ما از وزیر صنایع جدید این است كه از صنایع حمایت كند زیرا بسیاری از صنایع داخلی از جمله صنعت لاستیك در حال ورشكستگی است و دو واحد تولیدكننده لاستیك سال گذشته ۲۰ درصد ضرر پرداخت كردهاند. از هر دو وزارتخانه میخواهیم كه راهكاری پیدا كند كه به واسطه آن مشكل تولیدكنندگان داخلی مرتفع شود.
مژگان میرزایی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات ایران مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر حوادث سیل پلیس تصادف قتل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو گاز خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات نفت پالایش و پتروشیمی مسکن بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر ایران بازی
هوش مصنوعی اپل ناسا گوگل ماهواره ایلان ماسک فیبرنوری سامسونگ
ورزش چاقی فشار خون توت فرنگی آسم حیوانات کبد چرب