دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


مقدمه‌ای بر ادبیات کودکان


مقدمه‌ای بر ادبیات کودکان
نویسنده : هانت - پیتر
مترجم : بخشی - بهارهطاهریان - مریم
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۱/۱۹
رده دیویی : ۸۰۸.۰۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۶۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۹۹۰ PR/ه۲م۷
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۲۱۷-۶۰-۹

در این کتاب درباره تاریخ شکل گیری ادبیات انگلیسی کودک و نوجوان و ادامه آن بحث می شود, همچنین برخی از داستان های این حوزه نقد و تحلیل می گردد. برای نمونه در کتاب خاطر نشان می شود: 'ادبیات کودکان تلفیقی از کلمات و تصاویر است. ادبیات کودک چیزهایی چون قصه گویی شفاهی و نمایشی و اشکال هنری دیگر را نیز دربر می گیرد. برای هر دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان, هدفی را بیان می کند که ادبیات به طور دائم مدعی آن خدمت است: ادبیات کودکان جذب می کند, تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیر می پذیرد؛ خواسته هایش بسیار اضطراری _ همه گیر و قدرتمند است. 'بخش زیادی از ادبیات کودکان به تئوری هایی که مربوط به تخیل است اختصاص یافته است, تخیل نیز همچون واقعیت بازتاب های گوناگونی دارد نویسندگان برای قابل درک شدن موضوع های مختلف در آثار خود از استعاره و تمثیل و حکایت بسیار استفاده می کنند. آنان با استفاده از حکایت, به راحتی می توانند شخصیت پردازی های متفاوتی داشته باشند. آنان برای آسان کردن مفهوم واژه های خوب و بد و برای رسیدن به آرزوهای کوچک و ساده, با استفاده از انگیزه های شیطانی و انگیزه های خوب, جهان را تصحیح می نمایند. این طبیعی است, تعدادی از این رفتارها, منفی و ذاتا راضی کننده به حساب نمی آیند و مربوط به توسعه نامناسب انسان می باشد. در نتیجه, آنها یا تجویزی برای کودکان هستند و یا در جست و جوی مکانی در بین هنرهای مردمی'. در پایان کتاب گاه شمار ادبیات کودکان (مربوط به ادبیات انگلیسی) و فهرست منابع به تفکیک هر بخش آورده شده است.