چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
نقش رسانهها در سمت دهی افکار عامه
این بحث را با یک زیرمجموعهی موضوعی یعنی تأثیر رسانهها در ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه آغاز میکنیم و سپس میپردازیم به بررسی "نقش رسانهها در سمتدهی افکار عامه":
رسانه در نخستین تعریف، افزون بر اطلاعرسانی، ابزاری برای پخش و اشاعه رویکردهای فرهنگی است. این رویکردهای فرهنگی دربرگیرندهی مسایل مهم در عرصههای حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. مهمترین اصل در این رویکرد، آوردن تغییر در شیوهی فکر، عادات، زبان، رسم و رواجها و طرز تلقی مخاطبان است. با توجه به این پنداشت اگر شیوهی این تأثیرگذاری مثبت، هدفمند و مبتنی بر ارزشهای وابسته به رشد فرهنگی باشد، میتواند تغییر قابل ملاحظهای را در افکار عامه و نحوهی زندگی مردم ایجاد کند و اگر این شیوه مثبت نباشد، این تأثیر منفی، مدهش و فاجعهبار خواهد بود. نقش رسانه ها در برانگیختن احساسات ، تفکرو عواطف مردم بسیار اثرگذار است مانند حملهی امریکا به عراق که نخست رسانههای آن کشور برای جلب افکار عامه، جنگ تبلیغاتی را راهاندازی کردند و سپس تهاجم نظامی بر آن کشور آغاز شد.
● نمونهی دیگر از یک کشور افریقایی
نسلکشی در رواندا:
«در سال ۱۹۹۴ در رواندا قتل عام وحشتناکی اتفاق افتاد که در نتیجهی آن، صدها هزار انسان به قتل رسیدند. دو گروه سیاسی رقیب رواندا که هر کدام مربوط به قبیلههای "توتسی" و "هوتو" میشدند، پس از این که رهبر هوتوها ترور شد، دست به کشتار همدیگر زدند. این کشتار نزدیک به صد روز دوام کرد که در نتیجهی آن بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر به قتل رسید.
رسانههای دولتی و غیر دولتی رواندا در زمان این قتل عام، معمولاً به تحریک گروههای قومی و یاسیاسی میپرداختند.
نقشی را که رسانهها و خبرنگاران رواندا در گسترش این بحران ایفاء نمودند، نهایت قابل تأسف است؛ زیرا رسانهها با حمایت از جناحهای سیاسی به روند قتل دامن زدند، در حالی که مسؤولیت مسلکیشان به حیث خبرنگار اقتضاء نمینمود تا بیطرفانه، تمام جناحهای درگیر و آنهایی را که دست به کشتار مردم میزدند، افشاء کنند و برای پایان دادن به این بحران فعالیت نمایند.»
● نقش رسانهها در سمتدهی افکار عامه:
مهمترین نکته در بحث رسانهشناسی، القای پیام یا دادههای اطلاعاتی به صورت اثرگذار برای مردم است. اثرگذاری پیام در هر بخشی از اطلاعرسانی، اصل مهم برای سمتدهی افکار عامه است؛ اما فراموش نکنیم که این اثرگذاری و ایجاد تغییر و تأثیر همه جانبه بر ذهنیت افکار عمومی زمانی میتواند کارا باشد که ما درک درست از شیوههای پیام رسانی مؤثر داشته باشیم. این شیوههای پیامرسانی مؤثر وابسته به نحوهی سیاستگذاری هدفمند در رسانه است.
سیاستگذاری چیست: روش دادن پیام و اطلاعات مؤثر برای آوردن تغییر و سمتدهی افکار مخاطبان به سوی یک مسأله است.
سیاستگذاری دو گونه است:
ـ سیاستگذاری مستقیم
ـ سیاستگذاری غیرمستقیم
۱) سیاستگذاری مستقیم: ارائه پیام و اطلاعات یک جانبه، نامتوازن و یکبعدی و عاری از ظرافتهای رسانهای است که بیشتر در رسانههای دولتی و حزبی کاربرد دارد.
۲) سیاستگذاری غیرمستقیم: ارائه پیام و اطلاعات به گونهی همه جانبه، متوازن، بیطرفانه و دارای ظرافتهای رسانهای برای مردم بوده و به همین سان تأثیر آن در سمتدهی افکار عامه اثرگذارتر است. این شیوهی سیاستگذاری، بیشتر در رسانههای غیروابسته و غیردولتی و حزبی کاربرد دارد.
● رسانهها و انتخابات:
رسانههای افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، تأثیر بارزی دارند. این فرایند، از آگاهیدهی عامه به خاطر اشتراک در انتخابات آغاز و تا پوشش شفاف و بیطرفانهی این روند ادامه مییابد.
روشهای مهمی که در هنگام اطلاعرسانی برای سمتدهی افکار عامه به سوی انتخابات باید مد نظر گرفته شود، به گونهی زیر است:
۱) رعایت اصل توازن و بیطرفی
۲) دقت و نظارت
۳) فضاسازی هدفمند و مثبت (به نفع مردم)
۴) پوشش گسترده
● یک نکتهی دیگر:
افزون بر این موارد چهارگانه به خاطر سمتدهی افکار عامه به سوی پذیرش فرهنگ انتخابات، استفاده از روش سهگانهی زیر میتواند اثرگذار باشد:
کاربرد واقعیت عینی + واقعیت رسانهای = واقعیت ذهنی
هر رویدادی یک واقعیت عینی است که اتفاق میافتد؛ اما بر بنیاد مشی رسانهای به یک واقعیت رسانهای بدل میشود و پس از این مرحله، مبتنی بر شیوهی سیاستگذاری رسانه، به واقعیت ذهنی مخاطبان بدل میشود؛ اما باید یادمان باشد که هیچ رویداد یا واقعیت عینی در مراحل واقعیت رسانهای تحریف نمیشود، بل با استفاده از شیوههای سیاستگذاری مؤثر و مبتنی بر مشی رسانهای، واقعیت عینی به واقعیت رسانهای و سپس به واقعیت ذهنی بدل میشود. واقعیت ذهنی مرحلهی جذب و سمتدهی افکار عامه به سوی رویداد است و به نحوی فضاسازی برای سمتدهی افکار عمومی به خاطر رد یا پذیرش آن است.
جاویدفرهاد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت سیل تهران قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی شورای شهر تهران دستگیری پلیس
قیمت دلار بانک مرکزی خودرو سایپا قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه نتانیاهو افغانستان اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا همراه اول آیفون ماه
کاهش وزن داروخانه مسمومیت سازمان غذا و دارو ویتامین قهوه خواب دیابت بارداری