جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

دفاع از عملکرد مجلس هفتم


دفاع از عملکرد مجلس هفتم
دهم آذر سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس «روز مجلس » نامگذاری شده است. شهید مدرس قهرمان مبارزه با استبداد، دیکتاتوری و مدافع سرسخت آزادی و قانون گرایی بود.
او در طول ۵دوره نمایندگی خود نماد ماندگار و جاویدانی از یک نماینده مردمی ، ساده زیست ، شجاع ، مسلمان و آزاده را به نمایش گذاشت. حضرت امام خمینی (ره) مدرس را الگوی نمایندگی در جمهوری اسلامی در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کردند و همواره بر این مهم پای فشردند.به مناسبت روز مجلس شایسته است مروری گذرا بر کارنامه مجلس شورای اسلامی دوره هفتم که ماه های آخر عمر خود را می گذراند، داشته باشیم. این مرور از آن حیث اهمیت دارد که رابطه معناداری با انتخاب مردم عزیز در ۲۴ اسفند ۸۶ هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.
در یک قضاوت و ارزیابی کلی «به مجلس هفتم نمره قبولی» باید داد. اهم دلایل آن عبارتست از:
۱) مرکز پژوهش ها به مثابه قوه عاقله: تشکیل مرکز پژوهش ها به اهتمام مجلس چهارم در راستای پشتیبانی علمی محتوایی ، ارائه مشاوره به نمایندگان و از همه مهمتر وجود مرکزی برای بحث و بررسی و ارزیابی طرح ها و لوایح صورت گرفت. به قضاوت منصفان و اکثریت نمایندگان بالاخص با گرایش های سیاسی مختلف ، مدیریت مرکز پژوهش و کادر اداره کننده به خوبی توانسته اند به وظایف و ماموریت های خود همت گمارند. فهرستی از طرح ها، لوایح مصوب و عدم مصوب مجلس به واسطه ارائه دیدگاه های کارشناسی مرکز پژوهش ها و وفاداری به کار علمی را می توان شاهدی بر این مدعا گرفت.
منشورات ، پژوهش ها و طرح های تحقیقاتی که از سوی مرکز منتشر شده همگی حاکی از کارآمدی مرکز و حسن مدیریت آن است.
۲) حضور موثر در عرصه های بین المللی: فعال تر شدن گروه های دوستی با سایر کشورها، شرکت فعال در اجلاس های بین المللی ، برگزاری اجلاس موفقیت آمیز پارلمان های آسیایی که به واسطه آن مجلس شورای اسلامی برای یک دوره ۴ ساله دبیرخانه و ریاست دائمی آن را عهده دار گردید، خود یک افتخار بزرگ برای کشور است آنهم در شرایطی که قدرت های زورگو روز به روز چالش ها و بحران های عرصه بین المللی را برای آن بیشتر می کنند. طرح فوریتی الزام دولت به غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. دفاع از حقوق مسلم مردم مظلوم فلسطین و عراق و حضور موثر و تاثیرگذار در این عرصه ها را نیز از جمله خدمات مهم مجلس هفتم باید قلمداد کرد.
۳) تعامل خوب با سایر قوا: مجلس شورای اسلامی دوره هفتم تلاش کرد با آرامش و متانت از حقوق قانونی خود در تعامل با سایر قوا بهره ببرد در عین حال که متاثر از سایر قوا نباشد. به طور مثال طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه و یا استیضاح برخی وزیران و نیز عدم رای اعتماد به برخی از اعضای کابینه دولت نهم را می توان از نمونه های بارز استقلال و استیفای حقوق مجلس برشمرد و از سوی دیگر هماهنگی و همراهی با سایر قوا برای کارآمدی بیشتر و خدمت بهتر به مردم عزیز را نیز باید از جمله نقاط مثبت مجلس هفتم برشمرد. البته باید پذیرفت که گاهی مجلس [اکثریت یا اقلیت] در تشخیص مصادیق چه بسا درست عمل نکرده باشند.
۴) مدیریت خوب قوه مقننه: شاید وقتی یک چهره غیرروحانی اما نام آشنا، فرهیخته و دانشمند [دکتر حدادعادل] به عنوان رئیس قوه مقننه پس از شش دوره مجلس برگزیده شد برخی از نمایندگان دغدغه هایی داشتند، اما با حسن تدبیر، سلوک و رفتار رئیس مجلس و هماهنگی اعضای هیات رئیسه معلوم گشت که به رغم وجود برخی اشکالات و نواقص که نگارنده خود برخی از این اشکالات را به دوستان بیان کرده ام در مجموع رئیس و هیات رئیسه مجلس نمره قابل قبولی در مدت ۴ سال داشته اند.
۵) پرتلاش و مردمی: بی شک مجلس چون برخاسته از آرای مردم است باید همواره مردمی باشد. اما فراموش نکرده ایم که در برخی از ادوار مجلس گفتمان اکثریت مجلس در تعارض با گفتمان غالب مردم بود.مشکلات اقتصادی ، معیشتی ، تورم ، گرانی و بیکاری همواره پاشنه آشیل هر دولت و مجلس بوده است. در یک تفاوت آشکار و ماهوی میان مجلس هفتم با مجلس ششم کاملا آشکار است که دغدغه نمایندگان مجلس هفتم حل مشکلات مردم و تلاش برای گره گشایی از بن بست ها و معضلات جامعه که فراروی مردم است می باشد و از این حیث طرح ها و لوایح فراوانی را در کارنامه مجلس هفتم می توان مشاهده کرد.
۶ ) پاسدار و حافظ ارزش ها: نمایندگان مردم سوگند یاد می کنند که مراقب و پاسدار ارزش های جامعه باشند. این مهم در برخی طرح های ارائه شده از سوی نمایندگان و الزام دولت به ارائه لوایحی با فوریت برای نیل به اشاعه و گسترش فضایل اخلاقی و ارزش ها را می توان کاملا دید. حمایت های نمایندگان از نهادها، اشخاص و رویکردها در حوزه های مختلف را از جمله این دغدغه ها می توان قلمداد کرد. در مجلس هفتم کمترین مصوبات از سوی شورای نگهبان مخالف موازین شرع شناخته شده است.
۷) به رسمیت شناختن حقوق اقلیت و اکثریت: طبیعی است درآمد و شد قدرت و فراز و فرود جریانات سیاسی ، اقلیت و اکثریت دست به دست می شود. در مجلس ششم فراموش نکردیم که اقلیت (که اکثریت مجلس هفتم است) همواره از کمترین حقوق برخوردار بود حتی به هنگام نطق با «هو» اکثریت روبه رو می شدند. در حالی که هم اکنون ادب ، نزاکت ، تعامل و احترام اکثریت برای اقلیت یک امتیاز بزرگ برای جریان اصولگرا (اکثریت مجلس هفتم) محسوب می گردد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارزیابی از عملکرد مجلس هفتم بر مواردی چون: اهتمام به طبقات ضعیف ، اتخاذ مواضع اصولی و محکم در مسائل جهانی و مواجهه با استکبار، انعکاس مواضع به حق ملت ایران با صراحت و منطق ، پرهیز از مسائل تنش زا و اختلاف افکن ، اتخاذ مواضع صحیح در مساله هسته ای و الزام دولت به ایستادگی ، نگاه مصلحت اندیشی بر مسائل و هماهنگی با دولت که به شدت در حال خدمت به مردم است تاکید و آنها را به عنوان ویژگی و نقاط مثبت کارنامه مجلس هفتم دانسته اند و این خود سرمایه بزرگی برای برگزیدگان ملت و شاخص بزرگی برای انتخابات آینده محسوب می گردد.
علی دارابی
منبع : روزنامه جام‌جم