دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


افت و خیز تولید خودروهای‌داخلی


افت و خیز تولید خودروهای‌داخلی
سه خودروساز بزرگ کشور با تولید ۷۴۵هزار و ۵۰۱دستگاه خودروی سواری طی ۹ ماه امسال، رشد ۵/۸ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. البته این رشد تنها به خودروسازان نیمه‌دولتی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اختصاص دارد و آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی در آن لحاظ نشده است.
● کارنامه ۹ ماهه تولید خودرو
سه خودروساز بزرگ کشور با تولید ۷۴۵هزار و ۵۰۱دستگاه خودرو سواری طی ۹ ماه امسال، رشد ۵/۸درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.
این رشد که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده، تنها به خودروسازان نیمه‌دولتی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، اختصاص دارد و آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی در آن لحاظ نشده است.
این در شرایطی است که شرکت پارس خودرو زیرمجموعه سایپا، طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیشترین رشد یعنی ۳/۲۱درصد را کسب کرده و سایپا و ایران خودرو نیز به ترتیب رشدی ۴/۷ و ۶/۳درصدی را طی بازه زمانی مذکور به دست آوردند. طبق آمار سازمان گسترش بیشترین تیراژ تولید خودرو سواری طی ۹ ماه امسال به پراید اختصاص دارد و مرسدس بنز مونتاژی ایران خودرو نیز کمترین ‌تیراژ را طی بازه زمانی مذکور داشته است. همچنین با فاکتور گرفتن از دو محصول مگان و تندر-۹۰ که سال گذشته شرایط تولید مناسبی نداشتند، ریو محصول مونتاژی سایپا بیشترین درصد رشد را طی ۹ ماه امسال و در مقایسه مدت مشابه سال پیش از آن خود کرده و بالاترین رشد منفی خودروهای سواری در بازه زمانی مذکور را نیز پژو روآ در اختیار دارد.
● رشد ۲۰درصدی پژو پارس
ایران خودرو در حالی طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶/۳درصدی تولید را تجربه کرد، که تا پایان تابستان و در مقایسه با بازه زمانی سال پیش دارای رشد منفی بود.
این شرکت باید رشد تولید فعلی خود را به نوعی مدیون پژو پارس باشد. چرا که آمار تولید این محصول طی ۹ ماه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از رشد ۶/۱۹درصدی آن حکایت دارد و شاید یکی از دلایل کاهش قیمت پارس طی یک ماه اخیر به همین موضوع ربط پیدا کند زیرا به هر حال رشد تولید، عرضه بالاتر محصول به بازار و در نتیجه کاهش قیمت را در پی دارد. گذشته از پارس، پژو ۴۰۵ محصول وفادار ایران خودرو را نیز باید از ارکان رشد تولید بزرگترین خودروساز خاورمیانه دانست. ۴۰۵ طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹/۸درصدی را تجربه کرد این محصول نیز طی یکی دو ماه گذشته در سراشیبی افتاده و با افت قیمت روبه‌رو است. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ که محصولی پرتیراژ و محبوب در کشور به حساب می‌آید طی ۹ماه امسال و در مقایسه مدت مشابه سال پیش کاهش تولید ۱/۲درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی که ایران خودرو قصد دارد تا پایان سال جاری بیش از ۸۸هزار دستگاه ۲۰۶ را به تولید برساند.
● افت تولید «روآ»
با وجود آن که ایران خودرو، پژو روآ را محصولی مناسب در بازار داخل دانسته و معتقد است، برخورد بد جامعه با این خودرو، سبب استقبال اندک از آن در بازار شده، اما آمار از کم رغبتی ایران‌‌‌‌خودرو نسبت به تولید روآ حکایت دارد. به نحوی که این محصول طی ۹ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۶ افت تولیدی ۱/۱۸درصد را به خود می‌بیند این در شرایطی است که ایران‌خودرو در برنامه اولیه خود قصد داشت طی سال‌جاری، بیش از ۱۰۰هزار دستگاه روآ تولید کند، اما در ادامه با توجه به عدم استقبال مشتریان و ضررده بودن تولید این محصول، آمار تولید روآ را به حدود ۷۷هزار دستگاه کاهش داد. این خودرو هم‌اکنون بازار بسیار راکدی داشته و با قیمتی کمتر از کارخانه به فروش می‌رسد. از روآ که گذشته و به سمند برسیم، با کاهش تولید این محصول نیز روبه‌رو خواهیم بود. محصول ملی ایران‌‌خودرو که در چهار مدل معمولی، LX، سورن و سریر به تولید می‌رسد طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱/۱۰درصد افت تولید را تجربه کرد.این در شرایطی است که ایران خودرو برنامه تولید بیش از ۱۰۰هزار دستگاه سمند را طی سال جاری در سردارد.
● رشد تولید گرندویتارا
دو محصول کاملا مونتاژی ایران خودرو یعنی سوزوکی گرند ویتارا و مرسدس بنز طی ۹ ماه گذشته از سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، آمار تولید نسبتا مناسبی را از خود به جا گذاشته‌اند. به نحوی که تولید ویتارا در بازه زمانی مذکور ۳ برابر و بنز نیز تقریبا یک و نیم برابر شده است. ویتارا تحت برند شرکت سوزوکی ژاپن در سایت ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد و این سایت تا پایان آذر ماه امسال دو هزار و ۸۶۵ دستگاه از این محصول را مونتاژ کرد. آمار تولید مرسدس‌بنز هم طی ۹ ماه امسال به ۱۰۸ دستگاه رسید. این دو محصول همواره رده‌های بالای جدول کیفی خودروهای تولید داخل را در اختیار دارند.
● پراید، پرتیراژترین خودرو
سایپا و پارس‌خودرو در مجموع قصد دارند طی سال جاری بیش از ۴۰۵هزار دستگاه پراید تولید کنند، بنابراین باید تا پایان آذرماه، لقب پرتیراژترین خودروی تولید داخل به این محصول اختصاص یابد. دو شرکت مذکور طی ۹ ماه امسال حدود ۳۵۹هزار دستگاه پراید را به تولید رسانده‌اند که این آمار از رشد ۹/۸درصدی تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. اگر بخواهیم رشد تولید پراید را در سایپا و پارس‌خودرو تفکیک کنیم، سایپا طی ۹ ماه امسال و در مقاسیه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، به رشد تولید ۴/۶درصد رسید و پارس‌خودرو نیز رشدی ۶/۱۲درصدی را در این زمینه تجربه کرد. این در شرایطی است که شنیده‌ها از توقف تولید پراید در سال ۹۰ حکایت دارد.
● رشد ۴۰درصدی ریو
اگر رشد تولید مگان و تندر-۹۰ را به دلایل شرایط خاص تولید آنها طی سال گذشته به حساب نیاوریم، باید ریو را صاحب بیشترین درصد رشد میان خودروهای تولید داخل طی ۹ ماه امسال و در مقایسه با سال گذشته بدانیم. این کره‌ای مونتاژی سایپا در حالی آمار تولید ۱۵هزار و ۲۰۱ دستگاهی را تا پایان پاییز از خود به جای گذاشته و رشد ۳/۴۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است که دومین خودروساز بزرگ کشور قصد دارد طی سال جاری ۱۶هزار دستگاه از این خودرو را مونتاژ کند بنابراین با توجه به آمار فعلی، احتمالا در پایان سال، بیش از برنامه مذکور، ریو مونتاژ خواهد شد. ریو در حال حاضر با استقبال نسبتا مناسبی از سوی مشتریان داخلی روبه‌رو و خودرویی جا افتاده در بازار داخل به حساب می‌آید.
● چراغ سبز سایپا به حذف زانتیا
گویا سایپایی‌ها از همین حالا خود را برای وداع با محصول مونتاژی و محبوب خود، زانتیا آماده کرده‌اند چرا که نگاهی به آمار تولید این خودرو فرانسوی الاصل طی ۹ ماه امسال از کاهش ۷/۱۳درصدی تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. سایپا برنامه مونتاژ ۱۲هزار دستگاه زانتیا را طی سال جاری در نظر گرفته و این در حالی است که تا پایان آذر ماه آمار از مونتاژ ۸هزار و ۳۶۸ دستگاه زانتیا حکایت دارد. آن طور که از شنیده‌ها بر می‌آید، زانتیا طی سال ۸۹ از خط تولید سایپا، حذف می‌شود.
● سه برابر شدن تولید تندر
در شرایطی که مرحله جدید پیش فروش تندر ۹۰ از دو هفته پیش آغاز شد، آمارها از تولید ۴۲هزار و ۲۴۷ دستگاه تندر طی ۹ ماه امسال حکایت می‌کند. این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته، تنها ۱۴هزار و ۱۳۵ دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود. از آمار ۹ ماه امسال تولید تندر، ۲۳هزار و ۴ دستگاه متعلق به ایران خودرو و ۱۹هزار و ۲۴۳ دستگاه باقیمانده نیز به پارس خودرو اختصاص دارد. پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا است، طی ۹ ماه امسال یک هزار و ۷۰۲ دستگاه مگان را نیز مونتاژ کرد. همچنین یک‌هزار و ۸۴۵ دستگاه ماکسیما نیز در این شرکت مونتاژ شده که نشان دهنده رشد ۸/۱۶درصدی آن در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته است.
منبع : خودرو نیوز